29.1. 2016 Jan Mička Jan Mička

Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může být ještě vůbec lepší?

 

Lexus GS jako jediný ve svém segmentu nabízí dvě varianty hybridního pohonu. Modernizovanou čtvrtou generaci jsme vyzkoušeli na Mallorce v obou ekologicky šetrných provedeních.

Lexus GS čtvrté generace se u nás prodává od roku 2012 a stejně jako zbytek nabídky japonské automobilky nikdy nešel s davem. Agresivní design karoserie, hybridní nebo atmosférické benzinové pohonné jednotky, infotainment s obrovským displejem, systém nočního vidění… To jsou všechno prvky, které konkurence z Německa s velkou slávou nabízí teprve krátce nebo dokonce vůbec. Po více než čtyřech letech od premiéry v Pebble Beach přišel čas na malou změnu.

Modernizovaný Lexus GS již velmi brzy „proklepneme“ v redakčním testu, o první dojmy z mezinárodní prezentace na Mallorce se však můžeme podělit už nyní. Vůz bude ve světě nabízen se čtyřmi pohonnými jednotkami, přičemž největší novinkou je zástavba čtyřválcového turbomotoru známého z dalších modelů značky. Stejně jako v sedanu IS je náhradou za pohodový atmosférický šestiválec o objemu 2,5 litru (154 kW), zájemci o charakterní šestiválec ale plakat nemusí – nejsilnější hybrid 450h totiž zůstává. Pro firemní flotily je zase jako dělané umírněnější 300h, přičemž ani jízdu s ním jsme nevynechali.

Obrovská síla vs. dokonalý klid

Vrcholná verze GS 450h je alternativou například k dvakrát přeplňovaným třílitrovým vznětovým šestiválcům od BMW a Audi, na rozdíl od nich má ale o dost chlapáčtější charakteristiku - 3,5litrový zážehový šestiválec bez turba, téměř tři sta koní v základu (215 kW) a pomoc v podobě elektromotoru s dalšími dvěma sty koňmi a 275 newtonmetry. V principu jde o totéž, čím disponuje také SUV RX 450h, ovšem s tím rozdílem, že hnaná jsou pouze zadní kola. Jde o sportovní sedan a tomu bylo uzpůsobeno také chování převodovky E-CVT. Ta sice při zrychlení stále posílá motor do zbytečně vysokých otáček, celková zvuková kulisa je ale příjemnější než u RX a v manuálním režimu řazení dokonce cítíte lehké „kopance“ ve stylu sekvenčních skříní.

Vrcholnou variantu jsme vyzkoušeli v provedení F Sport, což ve srovnání se základní linií Comfort přináší specifika v podobě adaptivního odpružení AVS, aktivního řízení zadních kol DRS a devatenáctipalcových disků. To znamená nejen zlepšení cestovního komfortu a zmenšení náklonů karoserie při průjezdech zatáčkami, ale především agilnější chování v nízkých a lepší stabilitu ve vysokých rychlostech. Důležitou metou je 80 km/h, kdy se zadní kola natáčí buď po, nebo proti směru předních kol. Modernizované GS jako takové se navíc může pochlubit citelným zvýšením tuhosti karoserie dosaženým vyšším počtem svarových a lepených spojů. A v neposlední řadě také optimalizací odpružení a předních stabilizátorů. To všechno hlavně v zájmu většího pohodlí.

Video

Výsledkem spolupráce zmíněných klíčových prvků je jízdní projev, který by pasoval spíše na sedan o třídu menší. Osobně jsem se trochu bál, že sportovní pocit z řízení negativně ovlivní vyšší pohotovostní hmotnost (GS 450h váží nejméně 1820 kilogramů), obavy se ale staly zbytečnými hned, co jsme vyrazili na klikaté okresky. Motor má ohromnou sílu takřka v celém pásmu otáček, okolo 6000 min-1 nádherně graduje, a díky převodovce není přerušen jeho tah. Nevýrazné mezery šestiválce vyplňuje silný elektromotor s maximálním točivým momentem od nulových otáček.

Úplně nejlepší na tom všem je, že můžete jet opravdu hodně rychle, ale vůbec vám to nepřijde. Pocit z rychlosti je v tomto Lexusu opravdu hodně zkreslený, což má na svědomí tradičně skvělé odhlučnění kabiny a předvídatelné chování na limitu. Zkrátka přiletíte před zatáčku, otočíte volantem, řízení s proměnlivým převodem zhodnotí situaci a v mžiku jste venku. Je jasné, že bez chytré elektroniky by tomu bylo úplně jinak, Lexus si však pohlídal i mechanickou stránku a provedení F Sport dopřál větší brzdy s agresivnějším nástupem a delší výdrží. I kvůli tomu jsou v základu devatenáctipalcová kola – menší by totiž přes třmeny pravděpodobně nepřešly.

Nicméně právě kola jsou prvkem výbavy, u kterého bych chtěl mít v případě konfigurace vozu volnější ruku. Devatenáctky se čtyřicetiprocentními pneumatikami vpředu a o pět procent nižšími vzadu totiž přenášely vibrace do podlahy i při jízdě po nikterak hrubém povrchu. Což je zvláštní, protože kupé RC, které jsme na podobných vozovkách zkoušeli o den dříve a jehož platforma vychází právě ze sedanu GS, nic podobného nedělalo. Možná by nám to nepřišlo tak znatelné, kdybychom záhy nepřesedli do druhého hybridu nabídky s označením GS 300h.

Na konkrétním exempláři byste už loga F Sport hledali marně, stejně jako hliníkové prvky v interiéru nebo rudá přední sedadla s těsnějšími bočnicemi. Šlo o provedení Luxury s adaptivním podvozkem a osmnáctipalcovými disky, přičemž rozdíl v množství přenášených vibrací byl okamžitě znát, stejně jako citelně relaxovanější naturel.

Provedení 300h není v nabídce žádnou novinkou (testovali jsme jej už v roce 2014) a stvořeno bylo především pro firemní flotily. Pohonné ústrojí vzniklé spojením čtyřválce o objemu 2,5 litru a elektromotoru zůstalo beze změny, stejně jako celkový výkon soustavy 164 kW (zážehový motor má 133 kW, elektromotor pak 105 kW). Vůz zrychlí z 0-100 km/h za devět sekund (o 0,2 sekundy dříve než před modernizací) a v průměru by měl jezdit za 4,4 l/100 km (zlepšení o tři deci). Klíčové parametry jsou tedy téměř shodné s BMW 525d (160 kW, spotřeba 4,7 l/100 km), mnichovský sedan je však na stovce o 2 sekundy rychleji a s automatickou převodovkou dokáže jet rychlostí 243 km/h, Lexus to dotáhne jen na omezených 190 km/h..

Nebudu se vám snažit namluvit, že rozdíl v dynamice není ve srovnání se 450h okamžitě znát, ono to ale ničemu nevadí. Provedení Luxury je totiž od začátku laděno na měkčí notu a nikterak vás nevybízí k rychlému krájení zatáček. Prim zde hraje výborné odhlučnění motoru, podvozku a celková „bezstarostnost“ ovládání. Po okreskách jedete devadesátkou, na dálnici o čtyřicet kilometrů v hodině rychleji, a nepřijde vám na tom vůbec nic zvláštního. Přesto, když potřebujete rychle předjíždět, výkonová rezerva neschází.

V Lexusu GS 300h nemáte důvod nikam spěchat, a než byste za každou cenu přepínali volič jízdních režimů do polohy Sport a zarazili pedál plynu do podlahy, raději si nakonfigurujete mód Custumize (u GS je to novinka) a získáte automobil vytvořený přesně na míru. Luxus v podobě kvalitního koženého čalounění měkoučkých sedadel s vyhříváním a odvětráváním přijde naprosto samozřejmý, stejně jako dokonale hrající audio Mark Levinson a chytrá klimatizace S-Flow, která sama pozná, kolik pasažérů je zrovna v kokpitu a upraví svou činnost v zájmu snížení spotřeby energie.

Modernizace Lexusu GS se nicméně nedotkla pouze zlepšení pohodlí a tuhosti. Na první pohled jasné změny vzhledu v čele s minimalistickými předními světlomety a ostře řezanými zadními svítilnami přišly vhod, stejně jako zástavba nového infotainmentu s širokoúhlým displejem o úhlopříčce 12,3 palce. Logika ovládání, jakožto i komunikace v českém jazyce, odpovídá nové generaci SUV RX, ze začátku si tedy dejte trochu načas a všechno si pořádně osahejte.

Vůz už v každém případě nepůsobí tak uhlazeně jako dříve a v zájmu rozšiřování cílové skupiny zákazníků zaujme také mladší klientelu. Osobně musím řídi, že se mi po vzhledové i jízdní stránce více zamlouval sportovněji laděný F Sport s výraznějšími nárazníky a živelnějším projevem. I přesto, že jeho velká kola negativně ovlivňují akustickou pohodu v kabině. Z mého pohledu šestiválec do vyšší střední třídy patří a je zcela jedno, zda mu pomáhá elektromor či nikoliv. Navíc ani se spotřebou na tom v rámci zhruba 150kilometrové testovací trasy nebyl špatně - s kombinovanými osmi litry na sto kilometrů byl jenom o litr méně úsporný než čtyřválec 300h, dost ale záleží na stylu jízdy. Kupujte velké motory, dokud jsou!

Lexus GS - technická data a české ceny
MotorGS 300hGS 200tGS 450h
Zdvihový objem [cm3]249419983456
Válce/ventily4/44/46/4
Největší výkon [kW/min]133/6000*180/5800215/6000**
Točivý moment [N.m/min]221/4200-5400350/1650-4400352/4500
Největší výkon - elektromotor [kW]105-147
Točivý moment - elektromotor [N.m]300-275
PřevodovkaE-CVT8AE-CVT
Max. rychlost [km/h]190230250
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,07,35,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,08,06,2
Cena Comfort [Kč]1.223.0001.188.0001.423.000
Cena F Sport [Kč]1.590.0001.540.0001.850.000
Cena Luxury [Kč]1.632.0001.582.0001.832.000
Kombinovaný výkon soustavy: 164 kW*, 254 kW**

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy: Lexus GS 450h a 300h – Může…










Lexus GS F na okruhu: Osm sekund od Stiga Lexus GS F na okruhu: Osm sekund od Stiga

Na jediném polském závodním okruhu jsem projel několik…

Lexus GS F odhaluje české ceny, je levnější než BMW M5 Lexus GS F odhaluje české ceny, je levnější než BMW M5

Audi RS 7, BMW M5 a Mercedes-AMG E 63 dostaly vážného…

 

Související články
Lexus V-LCRO: Revoluční sedadlo pro sportovní modely F Lexus V-LCRO: Revoluční sedadlo pro sportovní modely F

Lexus rozšiřuje řady výrobců, honících se za dokonalostí…

Lexus LC 500h poprvé na vlastní oči: Hybridní kupé má čtyřstupňový automat! Lexus LC 500h poprvé na vlastní oči: Hybridní kupé má čtyřstupňový automat!

Konkurent BMW 6 vsadil na moderní techniku v podobě nové…

 



 
Výrobci nákladních aut asi dostanou od EK rekordní pokutu. Za kartel...

Výrobci nákladních aut asi dostanou od EK rekordní pokutu. Za kartel...

Dnes 16:50

Evropští výrobci nákladních aut v čele s německým Daimlerem dostanou zřejmě od antimonopolního odboru Evropské komise nejvyšší pokutu za cenový kartel v historii EU.




Blesk.cz

Gripeny v ostré akci: Piloti „obklíčili“ letadlo a nakoukli mu do kokpitu

Gripeny v ostré akci: Piloti „obklíčili“ letadlo a…

Dva gripeny české armády v pátek vzlétly k ostrému startu. Zkontrolovat musely španělský civilní airbus, který…

Trojice měla padělat pasy pro migranty. Česká policie cizince zadržela

Trojice měla padělat pasy pro migranty. Česká…

Česká policie zadržela tři cizince, které podezírá z padělání dokladů určených k nelegálnímu vstupu do Evropské…

 

iSport.cz

Návrat Sobotky do St. Louis je blízko. V zámoří si s penězi pohorší

Návrat Sobotky do St. Louis je blízko. V zámoří si s…

Jeho comeback do NHL je blízko. Útočník Vladimír Sobotka zřejmě po dvou letech ukončí své působení v ruské…

Skalák řešil v Anglii skandál s opilým sudím: Ostuda, kluci tomu nevěřili

Skalák řešil v Anglii skandál s opilým sudím:…

Šel do neznáma, podstoupil velký risk a dodnes záložník Jiří Skalák odchodu ze Synot ligy do druhé nejvyšší…

 

Reflex.cz

Odhalení Reflexu: Konvička je agent Rijádu! Sabotuje protiislámskou scénu

Odhalení Reflexu: Konvička je agent Rijádu! Sabotuje…

Konvička, stejně jako sovy, není tím, kým se zdá. Urputný český xenofob je ve skutečnosti zkorumpovaným agentem…

Donášela Nagyová Rittigovi informace z BIS? Absurdní, byly to jen drby, hájí se obžalovaní

Donášela Nagyová Rittigovi informace z BIS?…

Obžaloba z vyzrazení informací Bezpečnostní informační služby (BIS) je stejně absurdní jako celá kauza, řekl…