TEST Jízdní dojmy Mazda 3: Opravdu jen decentní zásah?
Aktuální, třetí generace Mazdy 3 se začala prodávat v roce 2013. Při každém setkání na nás udělala velký dojem. Je pohledná, slušně prostorná a výborně jezdí. Co na ní tedy Mazda chce měnit?
Když vůz vidíme, připadá nám stejný jako dřív – tedy přitažlivý. Pětiúhelníková maska jasně ukazuje na příslušnost k japonské značce a chromovaný pás kolem ní patří také ke známým prvkům. Jenže nyní lišta nekončí nad světlomety, ale vstupuje do nich. Lehce se tak změnila grafika reflektorů a rozpoznáváme i přepracovaný nárazník včetně blinkrů a mlhových světel po jeho stranách. Později se dozvídáme, že bixenony u vyšších verzí nahradily diody. V top provedení jsou navíc adaptivní a složené z osmi segmentů. Umějí proto vykrývat protijedoucí auto, aby ho neoslnily. Blikače v zrcátkách bychom bez drobné nápovědy také nezaregistrovali.
Sedáme si dovnitř a opět musíme bedlivě hledat. Tvar palubní desky se shoduje. Všímáme si však nového volantu, který známe z roadsteru MX-5. Drží se stejně dobře, ale ramena jsou užší a tlačítka na nich soustředěna do menšího prostoru. A elektronická parkovací brzda, ve standardu od výbavy Challenge, tady také nebyla. I díky ní se změnil tunel mezi předními sedadly a nad dvojicí držáků na nápoje se objevila shrnovací roletka. Maličko pozměněný je displej informačního systému a na středovém panelu objevujeme nové tlačítko na vyhřívání volantu. Tvar přístrojového štítu a jeho rozdělení na tři segmenty zůstalo zachováno, změnilo se však jeho uspořádání. Velký kruhový ukazatel uprostřed nyní nepatří rychloměru, ale otáčkoměru, přičemž tempo jízdy se zobrazuje na malém displeji. A pozor, zvětšila i kapsa v předních dveřích – dříve sloužila jen jako držák na litrovou PET láhev.
Paleta motorizací zůstala zachována, takže na výběru agregátu nám tentokrát tolik nezáleží. Po městě zkoušíme vznětový diesel 2,2 l/110 kW, který je nyní díky několika konstrukčním změnám tišší. Potom si raději bereme silný zážehový dvoulitr s výkonem 121 kW, abychom na klikatých serpentinách v horách nad Barcelonou vyzkoušeli, jak funguje G-Vectoring Control, který nyní dostanou všechny trojky. Zatím však jedeme po dálnici a oceňujeme velké rozlišení i grafiku průhledového displeje, nově barevného. Japonští vývojáři prý také věnovali velkou pozornost předním sedadlům, která nyní lépe rozprostírají hmotnost cestujících, což se nám nedaří posoudit. Ve víru krátkých utažených zatáček navíc postrádáme jejich lepší boční oporu. A co G-Vectoring Control, který má pod plynem snížit točivý moment posílaný na přední kola, aby zklidnil průjezd zatáčkami? Přiznáme se, že rozdíl bychom zjistili zřejmě jenom při přímé konfrontaci s předchozí generací. Takhle jen můžeme říct, ža trojka sedí výborně, řízení je přesné a podvozek
poskytuje úžasný komfort. Mazda 3 se příliš nezměnila, což je dobře. Lehké zvýšení cen také akceptujeme, protože za ním stojí bohatší nabídka výbavy.
Plusy
- Vyvážené jízdní vlastnosti
- Líbivý design
- Bohatá výbava
- Ovladatelnost vozu
- Výborné mechanické řazení
Minusy
- Stále malé kapsy ve dveřích
- Omezená individualizace
Základní ceny hatchbacku | |
1.5 Skyactiv-G100/74 kW | 383 900 Kč |
2.0 Skyactiv-G120/88 kW | 457 900 Kč |
2.0 Skyactiv-G120/88 kW 6AT | 544 900 Kč |
2.0 Skyactiv-G165/121 kW | 557 900 Kč |
1.5 Skyactiv-D105/77 kW | 548 900 Kč |
1.5 Skyactiv-D105/77 kW 6AT | 593 900 Kč |
2.2 Skyactiv-D150/110 kW | 522 900 Kč |
2.2 Skyactiv-D150/110 kW 6AT | 609 900 Kč |