2.1. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Jízdní dojmy: Mercedes-Benz Citan - Pohoda

 

Nejmenší furgon německého výrobce jsme prověřili v městském provozu dánské Kodaně. K dispozici byly zatím jen dva motory.

Na úvod připomeňme, že teoretické představení nového modelu Mercedes-Benzu jsme přinesli už z jeho předpremiéry na veletrhu RAI v Amsterodamu. Tentokrát jsme postupně usedli za volant furgonu, mixta (osobní verze s přepážkou) i tzv. crewbus pro pět osob. Vzhledem k možnosti vybrat si z obou délek vozidla jsme se zeptali i na dostupnost sedmimístné prodloužené osobní verze, ale ta bude k dispozici později.

Furgon s nejslabším motorem

Nabídka předváděcích vozidel obsahovala jen dvě výkonové verze 55 (108 CDI) a 66 kW (109 CDI) vznětové patnáctistovky převzaté od partnerského Renaultu. Tento čtyřválec šesté generace s odlišným nastavením řídicí jednotky a vstřikováním Bosch byl spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Slabší agregát ve furgonu byl zpřevodován tak krátce, že při rychlosti 50 km/h jsme z mírného klesání zařadili i pětku, na kterou turbodiesel točil 1500 ot./min. Motor ve voze zatíženém jen zčásti poskytoval dostatečnou dynamiku, která se zcela vyrovnala pozvolnému tempu městského provozu v Kodani plné cyklistů zvyklých na své výsady.

Po výjezdu za hranice metropole však náš cit k vozidlu trpěl, protože agregát při 100 km/h točil značných 3000 ot./min, což jeho životnost rozhodně nepodporovalo. Patnáctistovka převzatá od Renaultu je dobře známá svou úsporností, ale také do páté generace náchylností na dlouhodobé používání při velké zátěži či vysokých otáčkách.

Pro delší trasy bude sloužit od příštího léta dostupná nejsilnější verze agregátu 1.5 označená 111 CDI, která používá variabilní geometrii lopatek turbodmychadla a bude spojena se šestistupňovou převodovkou a delším stálým převodem.

Podvozek

Užitková vozidla s pevnou zadní nápravou nejsou primárně stavěná na komfort, ale co největší užitečné zatížení. Citan nebyl výjimkou, i když díky kvalitním tlumičům a citlivě pracujícímu stabilizačnímu systému ESP projevil příznivý jízdní dojem. Jen jednu výtku si však neodpustíme vůči odhlučnění podvozku. Na méně kvalitním povrchu vozovky se zvuk od pneumatik přenášel do kabiny tak silně, jak to známe u modelu francouzského partnera.

Za volantem

První pohled do pracoviště řidiče jasně ukázal, že vstupujeme na palubu vozu Mercedes-Benzu. Volant, středová konzola a hlavice řadicí páky působily originálně. Přístrojový štít včetně drobností jako například symbol ukazující otevření dveří, tlačítko vyhřívání sedadel jsme seznali jako známé z francouzské malé dodávky. V souladu s ní bylo možné volant nastavit jen výškově, což u vozidla pro profesionální každodenní použití nepovažujeme za příliš vstřícné vůči řidiči.

Mercedes-Benz během úprav partnerského vozu ponechal i extravagantní páku parkovací brzdy připomínající vybavení kokpitu letadla. Za potěšující projev personifi kace Mercedes-Benzu považujeme ovladače ventilační soustavy i rádia s CD přehrávačem a vstupem USB.

Slabší a mixto

Druhou jízdu po Kodani jsme absolvovali v pětimístném provedení se zaslepenými zadními bočními okny určené pro pracovní čety a převoz potřebného nářadí či materiálu. Krátké zpřevodování nás opět poněkud zaskočilo.

Mercedes-Benz se chlubí velmi nízkou spotřebou Citanu, což má podporovat systém Start-stop coby součást paketu BlueEffi ciency. Již po ujetí 300 metrů se turbodiesel po zastavení na křižovatce vypnul, po mírném sešlápnutí spojkového pedálu opět rychle nastartoval. Průjezd poněkud hustším provozem přinášel časté vypínání a opětovné startování motoru, takže podíl stání se zhasnutým motorem dosahoval přibližně desetinu. Výsledná spotřeba dle palubního počítače činila na třicetikilometrové trati po Kodani a blízkém okolí 5,3 l/100 km.

Paket Blue Efficiency je pro vznětové jednotky na přání, k zážehovému čtyřválci 1.2/84 kW tvoří standard. Zážehová jednotka s označením 112 používá pro snížení spotřeby paliva olejové čerpadlo s proměnlivým účinkem a šestistupňovou přímo řazenou převodovku.

Silnější osobní verze

Verze pro pětimístnou posádku se silnější verzí turbodieselu 1,5 litru nás potěšila delším stálým převodem, takže motor při 100 km/h točil příjemnějších 2700 ot/min. Pro spotřebu a životnost motoru ani toto nebylo optimální konfigurací, ale výrobce prezentuje Citan především jako městské vozidlo.

Hlavně furgon a mixto

Smysl partnerství Mercedes-Benzu s Renaultem spočívá v doplnění portfolia furgonů stuttgartského výrobce, aby mohl svým klientům nabídnout vozidla všech kategorií od osobních přes vany až po těžké užitkové automobily a autobusy.

To se od začátku září stalo skutečností stejně jako nečekané prodloužení servisních intervalů malé dodávky s trojcípou hvězdou až na 40 000 km.

Ceny

Přestože první oficiální představení veřejnosti nastalo až na Hannoverském autosalonu, ceny byly známé již od zahájení prodeje 3. září. V Česku lze Citan 108 CDI/K (55 kW) Van pořídit od 334 000 Kč bez DPH, ale v rámci flotilových prodejů nemusí být tato částka konečnou.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Dušana Šrámka: Podezřelá Pelikánova žaloba Komentář Dušana Šrámka: Podezřelá Pelikánova žaloba

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO) podal kárnou…

Čína končí s pasivitou vůči KLDR. Zakazuje export zkapalněného zemního plynu a ropných produktů Čína končí s pasivitou vůči KLDR. Zakazuje export zkapalněného zemního plynu a ropných produktů

Čína od října omezí vývoz některých ropných produktů do…

Tatra ohromila automobilový svět: postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly Tatra ohromila automobilový svět: postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena…

ČEZ získal téměř padesát miliard zpět ze zahraničních investic ČEZ získal téměř padesát miliard zpět ze zahraničních investic

Na začátku tisíciletí zahájila skupina ČEZ svou spanilou…

 

Štítky Mercedes-Benz Profi

 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy: Mercedes-Benz Citan - Pohoda







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 



Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny

Pět sedadel a 2,4 m3 na zavazadla či náklad je pro…

Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky

Německé Kangoo hlásí změnu pro verzi Citan 112 s…

 



 
Připomeňte si karosárnu Baur. Vyráběla jedny z nejpodivnějších kabrioletů...

Připomeňte si karosárnu Baur. Vyráběla jedny z nejpodivnějších kabrioletů...

Dnes 07:58

Dnes už neexistující německá firma Baur dlouhá léta stavěla kabriolety na bázi Opelů a BMW. A byla důležitá i pro vznik Porsche 959.




Blesk.cz

Agáta Prachařová po porodu: Nečekané zjištění ohledně druhého dítěte!

Agáta Prachařová po porodu: Nečekané zjištění…

Je to už několik dní, co je Agáta Prachařová (33) maminkou druhého potomka. A pořádně si to užívá. S malou Miou…

Ani v růžovém neoslnila. Melania Trumpová sklidila kritiku za řeč před ženami lídrů

Ani v růžovém neoslnila. Melania Trumpová sklidila…

Melania Trumpová zahájila slavnostní oběd chotí světových lídrů, kteří se sešli na Valném shromáždění OSN. Její…

 

iSport.cz

Boleslavský debutant Růžička: Vyměnil bych cokoliv za tři body

Boleslavský debutant Růžička: Vyměnil bych cokoliv…

Poprvé v sezoně posadil na střídačku týmovou jedničku Brandona Maxwella, poprvé v kariéře se boleslavský brankář…

Laver Cup: Nadal a Berdych prohráli čtyřhru, ale Evropa vede 3:1

Laver Cup: Nadal a Berdych prohráli čtyřhru, ale…

Tenisté Evropy plní v premiérovém Laver Cupu roli favorita a po prvním dnu vedou nad výběrem světa 3:1 na…

 

Reflex.cz

V Česku spáchají sebevraždu čtyři lidé denně. Jak tomu předejít?

V Česku spáchají sebevraždu čtyři lidé denně. Jak…

Sebevražednost je fenomén, jenž sice souvisí s duševními chorobami, ale je dán i mnoha dalšími okolnostmi, jako…

Václav Klaus ml.: Fyzicky nesnáším evropské papaláše

Václav Klaus ml.: Fyzicky nesnáším evropské papaláše

V pravidelné Pětce dnes Václav Klaus mladší odpovídá mimo jiné na otázky zdražení másla a přiznává, že nesnáší…