Jízdní dojmy: Mercedes-Benz Citan - Pohoda
Na úvod připomeňme, že teoretické představení nového modelu Mercedes-Benzu jsme přinesli už z jeho předpremiéry na veletrhu RAI v Amsterodamu. Tentokrát jsme postupně usedli za volant furgonu, mixta (osobní verze s přepážkou) i tzv. crewbus pro pět osob. Vzhledem k možnosti vybrat si z obou délek vozidla jsme se zeptali i na dostupnost sedmimístné prodloužené osobní verze, ale ta bude k dispozici později.
Furgon s nejslabším motorem
Nabídka předváděcích vozidel obsahovala jen dvě výkonové verze 55 (108 CDI) a 66 kW (109 CDI) vznětové patnáctistovky převzaté od partnerského
Renaultu. Tento čtyřválec šesté generace s odlišným nastavením řídicí jednotky a vstřikováním Bosch byl spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Slabší agregát ve furgonu byl zpřevodován tak krátce, že při rychlosti 50 km/h jsme z mírného klesání zařadili i pětku, na kterou turbodiesel točil 1500 ot./min. Motor ve voze zatíženém jen zčásti poskytoval dostatečnou dynamiku, která se zcela vyrovnala pozvolnému tempu městského provozu v Kodani plné cyklistů zvyklých na své výsady.
Po výjezdu za hranice metropole však náš cit k vozidlu trpěl, protože agregát při 100 km/h točil značných 3000 ot./min, což jeho životnost rozhodně
nepodporovalo. Patnáctistovka převzatá od Renaultu je dobře známá svou úsporností, ale také do páté generace náchylností na dlouhodobé používání při velké zátěži či vysokých otáčkách.
Pro delší trasy bude sloužit od příštího léta dostupná nejsilnější verze agregátu 1.5 označená 111 CDI, která používá variabilní geometrii lopatek turbodmychadla a bude spojena se šestistupňovou převodovkou a delším stálým převodem.
Podvozek
Užitková vozidla s pevnou zadní nápravou nejsou primárně stavěná na komfort, ale co největší užitečné zatížení. Citan nebyl výjimkou, i když díky kvalitním tlumičům a citlivě pracujícímu stabilizačnímu systému ESP projevil příznivý jízdní dojem. Jen jednu výtku si však neodpustíme vůči odhlučnění podvozku. Na méně kvalitním povrchu vozovky se zvuk od pneumatik přenášel do kabiny tak silně, jak to známe u modelu francouzského partnera.
Za volantem
První pohled do pracoviště řidiče jasně ukázal, že vstupujeme na palubu vozu Mercedes-Benzu. Volant, středová konzola a hlavice řadicí páky působily originálně. Přístrojový štít včetně drobností jako například symbol ukazující otevření dveří, tlačítko vyhřívání sedadel jsme seznali jako známé z francouzské malé dodávky. V souladu s ní bylo možné volant nastavit jen výškově, což u vozidla pro profesionální každodenní použití nepovažujeme za příliš vstřícné vůči řidiči.
Mercedes-Benz během úprav partnerského vozu ponechal i extravagantní páku parkovací brzdy připomínající vybavení kokpitu letadla. Za potěšující projev personifi kace Mercedes-Benzu považujeme ovladače ventilační soustavy i rádia s CD přehrávačem a vstupem USB.
Slabší a mixto
Druhou jízdu po Kodani jsme absolvovali v pětimístném provedení se zaslepenými zadními bočními okny určené pro pracovní čety a převoz potřebného nářadí či materiálu. Krátké zpřevodování nás opět poněkud zaskočilo.
Mercedes-Benz se chlubí velmi nízkou spotřebou Citanu, což má podporovat systém Start-stop coby součást paketu BlueEffi ciency. Již po ujetí 300 metrů se turbodiesel po zastavení na křižovatce vypnul, po mírném sešlápnutí spojkového pedálu opět rychle nastartoval. Průjezd poněkud hustším provozem přinášel časté vypínání a opětovné startování motoru, takže podíl stání se zhasnutým motorem dosahoval přibližně desetinu. Výsledná spotřeba dle palubního počítače činila na třicetikilometrové trati po Kodani a blízkém okolí 5,3 l/100 km.
Paket Blue Efficiency je pro vznětové jednotky na přání, k zážehovému čtyřválci 1.2/84 kW tvoří standard. Zážehová jednotka s označením 112 používá pro snížení spotřeby paliva olejové čerpadlo s proměnlivým účinkem a šestistupňovou přímo řazenou převodovku.
Silnější osobní verze
Verze pro pětimístnou posádku se silnější verzí turbodieselu 1,5 litru nás potěšila delším stálým převodem, takže motor při 100 km/h točil příjemnějších 2700 ot/min. Pro spotřebu a životnost motoru ani toto nebylo optimální konfigurací, ale výrobce prezentuje Citan především jako městské vozidlo.
Hlavně furgon a mixto
Smysl partnerství Mercedes-Benzu s Renaultem spočívá v doplnění portfolia furgonů stuttgartského výrobce, aby mohl svým klientům nabídnout
vozidla všech kategorií od osobních přes vany až po těžké užitkové automobily a autobusy.
To se od začátku září stalo skutečností stejně jako nečekané prodloužení servisních intervalů malé dodávky s trojcípou hvězdou až na 40 000 km.
Ceny
Přestože první oficiální představení veřejnosti nastalo až na Hannoverském autosalonu, ceny byly známé již od zahájení prodeje 3. září. V Česku lze
Citan 108 CDI/K (55 kW) Van pořídit od 334 000 Kč bez DPH, ale v rámci flotilových prodejů nemusí být tato částka konečnou.