2.1. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Jízdní dojmy: Mercedes-Benz Citan - Pohoda

 

Nejmenší furgon německého výrobce jsme prověřili v městském provozu dánské Kodaně. K dispozici byly zatím jen dva motory.

Na úvod připomeňme, že teoretické představení nového modelu Mercedes-Benzu jsme přinesli už z jeho předpremiéry na veletrhu RAI v Amsterodamu. Tentokrát jsme postupně usedli za volant furgonu, mixta (osobní verze s přepážkou) i tzv. crewbus pro pět osob. Vzhledem k možnosti vybrat si z obou délek vozidla jsme se zeptali i na dostupnost sedmimístné prodloužené osobní verze, ale ta bude k dispozici později.

Furgon s nejslabším motorem

Nabídka předváděcích vozidel obsahovala jen dvě výkonové verze 55 (108 CDI) a 66 kW (109 CDI) vznětové patnáctistovky převzaté od partnerského Renaultu. Tento čtyřválec šesté generace s odlišným nastavením řídicí jednotky a vstřikováním Bosch byl spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Slabší agregát ve furgonu byl zpřevodován tak krátce, že při rychlosti 50 km/h jsme z mírného klesání zařadili i pětku, na kterou turbodiesel točil 1500 ot./min. Motor ve voze zatíženém jen zčásti poskytoval dostatečnou dynamiku, která se zcela vyrovnala pozvolnému tempu městského provozu v Kodani plné cyklistů zvyklých na své výsady.

Po výjezdu za hranice metropole však náš cit k vozidlu trpěl, protože agregát při 100 km/h točil značných 3000 ot./min, což jeho životnost rozhodně nepodporovalo. Patnáctistovka převzatá od Renaultu je dobře známá svou úsporností, ale také do páté generace náchylností na dlouhodobé používání při velké zátěži či vysokých otáčkách.

Pro delší trasy bude sloužit od příštího léta dostupná nejsilnější verze agregátu 1.5 označená 111 CDI, která používá variabilní geometrii lopatek turbodmychadla a bude spojena se šestistupňovou převodovkou a delším stálým převodem.

Podvozek

Užitková vozidla s pevnou zadní nápravou nejsou primárně stavěná na komfort, ale co největší užitečné zatížení. Citan nebyl výjimkou, i když díky kvalitním tlumičům a citlivě pracujícímu stabilizačnímu systému ESP projevil příznivý jízdní dojem. Jen jednu výtku si však neodpustíme vůči odhlučnění podvozku. Na méně kvalitním povrchu vozovky se zvuk od pneumatik přenášel do kabiny tak silně, jak to známe u modelu francouzského partnera.

Za volantem

První pohled do pracoviště řidiče jasně ukázal, že vstupujeme na palubu vozu Mercedes-Benzu. Volant, středová konzola a hlavice řadicí páky působily originálně. Přístrojový štít včetně drobností jako například symbol ukazující otevření dveří, tlačítko vyhřívání sedadel jsme seznali jako známé z francouzské malé dodávky. V souladu s ní bylo možné volant nastavit jen výškově, což u vozidla pro profesionální každodenní použití nepovažujeme za příliš vstřícné vůči řidiči.

Mercedes-Benz během úprav partnerského vozu ponechal i extravagantní páku parkovací brzdy připomínající vybavení kokpitu letadla. Za potěšující projev personifi kace Mercedes-Benzu považujeme ovladače ventilační soustavy i rádia s CD přehrávačem a vstupem USB.

Slabší a mixto

Druhou jízdu po Kodani jsme absolvovali v pětimístném provedení se zaslepenými zadními bočními okny určené pro pracovní čety a převoz potřebného nářadí či materiálu. Krátké zpřevodování nás opět poněkud zaskočilo.

Mercedes-Benz se chlubí velmi nízkou spotřebou Citanu, což má podporovat systém Start-stop coby součást paketu BlueEffi ciency. Již po ujetí 300 metrů se turbodiesel po zastavení na křižovatce vypnul, po mírném sešlápnutí spojkového pedálu opět rychle nastartoval. Průjezd poněkud hustším provozem přinášel časté vypínání a opětovné startování motoru, takže podíl stání se zhasnutým motorem dosahoval přibližně desetinu. Výsledná spotřeba dle palubního počítače činila na třicetikilometrové trati po Kodani a blízkém okolí 5,3 l/100 km.

Paket Blue Efficiency je pro vznětové jednotky na přání, k zážehovému čtyřválci 1.2/84 kW tvoří standard. Zážehová jednotka s označením 112 používá pro snížení spotřeby paliva olejové čerpadlo s proměnlivým účinkem a šestistupňovou přímo řazenou převodovku.

Silnější osobní verze

Verze pro pětimístnou posádku se silnější verzí turbodieselu 1,5 litru nás potěšila delším stálým převodem, takže motor při 100 km/h točil příjemnějších 2700 ot/min. Pro spotřebu a životnost motoru ani toto nebylo optimální konfigurací, ale výrobce prezentuje Citan především jako městské vozidlo.

Hlavně furgon a mixto

Smysl partnerství Mercedes-Benzu s Renaultem spočívá v doplnění portfolia furgonů stuttgartského výrobce, aby mohl svým klientům nabídnout vozidla všech kategorií od osobních přes vany až po těžké užitkové automobily a autobusy.

To se od začátku září stalo skutečností stejně jako nečekané prodloužení servisních intervalů malé dodávky s trojcípou hvězdou až na 40 000 km.

Ceny

Přestože první oficiální představení veřejnosti nastalo až na Hannoverském autosalonu, ceny byly známé již od zahájení prodeje 3. září. V Česku lze Citan 108 CDI/K (55 kW) Van pořídit od 334 000 Kč bez DPH, ale v rámci flotilových prodejů nemusí být tato částka konečnou.

Spolupracujeme s TipCars.com
Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Chester Bennington, zpěvák americké rockové kapely Linkin…

 

Štítky Mercedes-Benz Profi

 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy: Mercedes-Benz Citan - Pohoda







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

 



Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny

Pět sedadel a 2,4 m3 na zavazadla či náklad je pro…

Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky Mercedes-Benz Citan 2016: Vylepšený motor a další novinky

Německé Kangoo hlásí změnu pro verzi Citan 112 s…

 



 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku: „Ženské do expedic patří,“ říkají

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku:…

Že ženské do expedice nepatří? Omyl! O tom vás přesvědčí pětice dobrodružek z Česka, které se rozhodly projet…

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

 

iSport.cz

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní žlutý dres, tvrdí Froome

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní…

Stačí, aby žlutý trikot udržel ještě dvě etapy a může slavit zisk hattriku. Chris Froome od začátku letošního…

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé půli, trefil se Šural

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé…

Fotbalisté Sparty remizovali v generálce na start nové sezony s Arnhemem 1:1. Pátý tým uplynulé sezony…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…