7.11. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Jízdní dojmy: Mercedes-Benz Citaro - Premiérová jízda

 

V německém městě Wiesbaden došlo k předání prvního Mercedes-Benzu Citaro Euro 6. Na témže místě jsme vyzkoušeli několik verzí nového Citara.

Za volantem posledního vydání Citara jsme nemohli uvěřit ručce otáčkoměru. Nová šestistupňová převodovka Voith Diwa 6 určená do modelu Citaro ve spojení se šestiválcem OM 470/265 kW pracovala tak, že po přeřazení otáčky motoru padaly až na 800 min-1. A ještě jeden údiv – šestiválec se nedusil, ale s chutí šel do vyššího tempa. Když jsme později studovali průběh točivého momentu této výkonové verze, uznali jsme naprostou oprávněnost této strategie řazení.

Kvůli práci motoru v nižších otáčkách a tudíž většímu nebezpečí vibrací došlo u převodovky k výměně torzních tlumičů, aby zvládaly důsledky nižších otáček motoru.

Ekonomika a rychlost

Ryzí ekonomikou jsme se nenechali ukolébat k tomu, abychom nevyzkoušeli maximum vertikálně uloženého šestiválce. Pomocí funkce kick-down s pojistkou v dolní poloze plynového pedálu vystřelily otáčky motoru až na 1800 min-1, při kterých agregát podával nejvyšší výkon 265 kW. S patnáctimetrovým Citarem G se nic významnějšího ve stylu vozidel Formule 1 pochopitelně nestalo. Ve stoupání jsme zaznamenali mírný nárůst dynamiky. První pokus jet pod plným plynem se stal i posledním, protože ke slušné dynamice bohatě stačil točivý moment 1800 N.m. Citaro G bylo obsazeno přibližně dvaceti cestujícími. Při plném využití celkové hmotnosti by šestiválec o objemu 10,6 l/265 kW asi nebyl optimální. Na plně vytěžované linky by bylo vhodnější výkonnější provedení 290 kW (1900 N.m). Agregáty jsou uložené na hliníkových závěsech, čímž výrobce ušetřil na hmotnosti přibližně 40 kg.

Motory Euro 6 byly opatřeny objemnými fi ltry pevných částic, které mají interval údržby 120 000 km nebo dva roky. V prostoru pro řidiče jsme našli tlačítko nuceného vypalování filtru, kdyby regenerace neproběhla v běžném provozu. V případě motoru OM 936 se nucená regenerace provádí změnou načasování vačkového hřídele pro výfukové ventily, čímž dojde k vyšší teplotě ve výfukovém potrubí a následnému vypálení sazí z filtru.

Plynulé řazení

Druhý největší dojem na nás udělala samotná převodovka. Kdo zná trhavé řazení mnohých v Česku provozovaných městských autobusů, tak by v Citaru změnu převodů snad ani nezaznamenal a považoval ji za variátor. Cestující se ani při funkci kick-down nemuseli držet madel tak pevně jako gymnasta na hrazdě.

Nová převodovka schopná přenést až 2100 N.m spolupracovala s delším stálým převodem 5,77 místo 6,21, aby došlo ke kompenzaci jízdy v nižších a ekonomičtějších otáčkách. Díky nim a celkové koncepci nového motoru má být podle výrobce spotřeba paliva až o pět procent nižší. Tuto hodnotu prověří dlouhodobější provoz v dopravní společnosti. Citaro Euro 6 má ve srovnání s Euro 5 spotřebovat menší množství AdBlue, proto nádrž na toto činidlo byla zmenšena z objemu 38 litrů na pouhých 21 litrů.

Pracoviště řidiče

Kabina nového Citara narostla proti předchůdci o 60 mm vzhůru, což kopírovala i podesta řidiče. Příjemný výhled z vozidla od volantu byl doprovázený zvýšenou bezpečností. Ta byla umocněna novým a pevnějším napojením bočních panelů karoserie ke střeše, takže současné citaro splňuje již s předstihem přísnější požadavky přísného předpisu ECE R 66/01, který vstoupí v platnost až v roce 2017.

Lepší výhled pro cestující

Kromě řidiče si také co do výhledu polepšili cestující, protože dolní okraj bočních oken byl snížen o 12 cm. Konstruktéři také hledali možnosti, jak snížit pohotovostní hmotnost citara. Došlo k zeslabení bočních skel o 0,85 mm. Konstrukce střechy sestávající z hlavních dvou podélných podpěr obdržela prvky z plastu vyztuženého skelnými vlákny a bylo uspořeno 20 kg.

Nevyhnutelný nárůst hmotnosti způsobila instalace nových motorů OM 470 a OM 936 o výkonu 220/260 kW ve specifi kacích Euro 6. Propojení všech dostupných technologií snižování emisí však má zejména u městského autobusu velmi významné oprávnění. Menší šestiválec OM 936 o objemu 7,7 litru je instalován horizontálně, objemnější jednotka OM 470 pouze vertikálně.

Další redukce hmotnosti

Kvůli těžšímu agregátu byly akumulátory přemístěny zcela dopředu až pod sedadlo řidiče. K dosažení menšího zatížení zadní nápravy byl rozvor prodloužen o 55 mm, takže výrobce mohl redukovat zadní nápravu o 60 kg.

Prodloužená délka

Nové citaro vzhledem k implementaci větších motorů narostlo do délky o 155 mm na celkových 12 135, resp. 18 125 mm. Samotná záď byla prodloužena o 30 mm. Běžný uživatel tuto změnu nezaregistruje, obsaditelnost zůstala stejná.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství

Z obav o ztrátu práv občanů Evropské unie žádají masy…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou vlakových nehod ve Studénce

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou…

V roce 2008 zažilo nehodu vlaku ve Studénce několik stovek lidí. Málokdo z nich ale o sedm let později seděl…

 

iSport.cz

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec generálku nezvládl

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec…

Fotbalistům Jablonce nevyšla generálka na start nové soutěžní sezony. Severočeši dnes prohráli s nováčkem…

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět věcí, které trápí Spartu

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět…

Co Spartě ve čtvrteční generálce proti Vitesse Arnhem (1:1) fungovalo? Popravdě řečeno – prakticky nic.…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…