24.10. 2012 Lukáš Vaverka Google+ profil Lukáš Vaverka

Opel Mokka: První jízdní dojmy

Opel Mokka: První jízdní dojmy

Opel se pustil do segmentu malých SUV, který má velký růstový potenciál, ale zatím málo konkurentů.

To, čemu se dlouho říkalo Corsa SUV a Opel sám ve svých interních materiálech označuje jako A SUV5, je konečně tady. Do dynamicky se rozvíjejícího segmentu malých městských teréňáčků vstupuje první zástupce německé produkce, Opel Mokka.

Přímých soupeřů má málo. Opel sám zmiňuje Škodu Yeti a Mitsubishi ASX (pod tím se samozřejmě rozumí i sesterský Citroën C4 Aircross a Peugeot 4008), navíc přidává i Nissan Juke. S ním to není ale tak jednoznačné, protože Opel chytře míří mezi Juke a Qashqai.

Na první pohled vypadá Mokka zavalitě, ovšem na rozdíl od většiny ostatních Opelů nepřerůstá obvyklé proporce daného segmentu. Takový Yeti je vyšší i širší, ASX je zase delší a o dvojici Nissanů už byla řeč.

Opel Mokka - srovnání s konkurenty
ModelOpel MokkaŠkoda YetiMitsubishi ASXNissan QashqaiNissan Juke
Délka [mm]42784223429543304135
Šířka [mm]17771793177017801765
Výška [mm]16581691162516151565
Rozvor [mm]25552578267026302530

I když je Mokka terénní obdobou Corsy, výkonově je posazená o kousek výš. Základ tvoří benzinová šestnáctistovka (85 kW), zájemci o silnější motor, případně pohon 4x4 budou volit mezi benzinovým 1,4 Turbo/103 kW a dieselovým 1,7 CDTI/96 kW.

Platforma pochází z příští generace Corsy, resp. z Chevroletu Aveo, a s korejským hatchbackem má Mokka i společné rodiště, továrnu Incheon. Malé SUV má ovšem rozvor prodloužený o tři centimetry na 2555 mm a k tomu přidává jinou konstrukci náprav. Zavěšení a řízení kombinuje díly z Corsy, Astry i Merivy, zadní náprava byla po úpravách kompletně převzata z Merivy (tzn. je shodná i se Zafirou B). Její původ v rodinných MPV je zárukou, že zavěšení lépe zvládne karoserii se zvýšeným těžištěm.

Zadní vlečená náprava může nést diferenciál a elektromagneticky ovládanou vícelamelovou spojku, která je srdcem systému Adaptive 4x4. Díky ní se mohou zadní kola zapojit do akce od výchozího poměru 100:0 ve prospěch přední nápravy až k rozdělení sil 50:50. Výhodou dané konstrukce je relativně nízká hmotnost 65 kg a možnost zástavby do jednoduché vlečené nápravy (podobně jako u Suzuki SX4 nebo Fiatu Panda).

Interiér

Základní rysy kabiny pochází z Merivy. Známý koncept ale prošel evolucí, a tak Mokka přichází například s větší kapličkou nad displejem navigace nebo dvěma uzavíratelnými schránkami před spolujezdcem.

Aby nebyla ohrožena pozice velkoprostorového souputníka, nemá Mokka flexibilní středovou konzoli ani prostorově úspornější elektronickou parkovací brzdu. Navíc i loketní opěrka je zjednodušená – slouží jen řidiči a je připevněná přímo k jeho sedadlu.

Využití prostoru sází primárně na svislý směr. Krátká karoserie je proto překvapivě vhodným prostorem pro čtyři dospělé osoby a 356 litrů zavazadel. Zamrzí jen zbytečně plochý zadní sedák, který tak začíná nízko nad podlahou. Pro občasné jízdy vzadu nebo děti v dětských sedačkách to ale naprosto stačí.

Motory

Pod kapotou překvapení nečekejte, Opel vybral nejvhodnější motory ze současných modelů. Základ a tím 15 % prodejů obslouží atmosférický 1,6 Ecotec. K testovacím jízdám ale automobilka připravila potenciálně nejžádanější varianty: 1,4 Turbo 4x4 (předpoklad 30 % prodejů) a dieselový 1,7 CDTI s pohonem předních kol (40 % prodejů). Celkově by měl hrát prim pohon jedné nápravy a jako spalované palivo nafta – v obou případech se počítá s mírně nadpolovičním, 55% zastoupením v prodejním mixu.

Litinový čtyřválec 1,7 CDTI je starým známým, vyzkoušeli jsme ho například už v Astře, Merivě nebo i Corse. Mokka má výhradně nejsilnější a nejmodernější evoluci, která je naladěná na 96 kW. Proti předchozí verzi s 92 kW se zlepšil chod v nízkých otáčkách, tlak turbodmychadla nastupuje dříve a plynuleji, takže použitelnost nezaostává za modernějšími agregáty.

Pro sedmnáctistovku původem od Isuzu je typický hlučný projev motoru. Musíme ale pochválit vhodně poskládané převody šestistupňového manuálu. S ním se dá snadno využít potenciál turbodieselu a přitom držet spotřebu v rozumných mezích. Na 150kilometrové trase zůstal průměr pod šesti litry na 100 km, konstantní rychlost 100 km/h pak v rovném terénu severně od Hamburgu znamená dokonce jen 3,8 l/100 km (otáčky motoru se drží na 1700 min-1).

Potěšitelná je také dynamika, a to i ve vysokých rychlostech. Mokka dokáže zužitkovat malé rozměry a relativně nižší hmotnost, takže s downsizovaným agregátem patří mezi dieselovými SUV k těm hbitějším.

Kdybychom uvažovali výlučně o pohonu všech kol, je 1,4 Turbo velmi zajímavou alternativou. Vychází totiž o 45 tisíc levněji (za ušetřené prostředky lze třeba pořídit navigaci, zadní parkovací kameru a xenonové světlomety – v paketu Sada Cosmo celkem 49.200,-).

Výhodou turbomotoru je příjemnější a tišší zvuk, lepší zátah v nízkých otáčkách a podstatně širší pásmo využitelných otáček. Na pětku umí vytáhnout dokonce přes tachometrových 200 km/h.

Dost viditelnou nevýhodou je ovšem vyšší spotřeba benzinu. Při běžném použití se pohybuje mezi 8 a 10 litry. Jízda rychlostí 100 km/h znamená jeden z nejúspornějších jízdních režimů, u benzinové Mokky přináší spotřebu 6,4 l/100 km, zatímco motor točí 2200 min-1.

Jako nejslabší stránka Mokky se po prvním seznámení jeví řízení. Kolem středové polohy má vůli, která ve spojení se strmým převodem znamená nespojitou charakteristiku. Samozřejmě mu i chybí zpětná vazba a ve verzi 4x4 je řízení vysloveně odtažité.

Jinak se ale malé SUV vyvarovalo zásadních přešlapů a naopak překvapuje využitím vnitřního prostoru a schopnostmi dieselového motoru. Tím se naplňuje název novinky, který není samoúčelný. Slovo Mokka odkazuje na silně koncentrovanou kávu – malý Opel má být přesně takový: na venek malý ale pěkně silný.

Ceny Opelu Mokka v Česku začínají na 379.900 Kč

Opel Mokka - technická data, české ceny
Motor1,6 4x21,4 Turbo 4x41,7 CDTI 4x21,7 CDTI 4x21,7 CDTI 4x4
Převodovka5M6M6M6A6M
Zdvihový objem [cm3]15981364168616861686
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]85/6000103/4900-600096/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]155/4000200/4900300/2000-2500
Max. rychlost [km/h]174195186188182
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,39,89,69,410,5
Komb. spotřeba [l/100 km]6,56,44,54,95,3
Pohotovostní hmostnost [kg]133514251429-1490
Cena Essentia [Kč]379.900,-----
Cena Enjoy [Kč]414.900,-494.900,-489.900,-524.900,-539.900,-
Cena Cosmo [Kč]464.900,-544.900,-539.900,-574.900,-589.900,-


Opel Mokka - jízdní dojmy
 

Opel Mokka
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Blízká setkání s novinkami Opelu: Mokka X, faceliftovaná zafira a OnStar Blízká setkání s novinkami Opelu: Mokka X, faceliftovaná zafira a OnStar

Proč se nová mokka jmenuje X? Co všechno se změnilo na…

Projeli jsme nový Opel Mokka X: Vypadá dobře, jezdí dobře, ale něco mu chybí... Projeli jsme nový Opel Mokka X: Vypadá dobře, jezdí dobře, ale něco mu chybí...

Malé SUV od Opelu se v rámci faceliftu dočkalo nového…

 



 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Kim Čong-una si osedlal důstojník KLDR. Diktátor se smál na celé kolo

Kim Čong-una si osedlal důstojník KLDR. Diktátor se…

Severní Korea minulý víkend testovala nový raketový motor. Test byl státními médii oslavován jako výjimečný…

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…