7.2. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Jízdní dojmy: Peugeoty 4x4 - Příprava nejen na zimu

 

Na terénní testovací dráze jsme vyzkoušeli všechny užitkové modely automobilky Peugeot s pohonem všech kol.

Prudká stoupání na prašné cestě, výmoly a nakloněné svahy nám dávaly příležitost vyzkoušet přestavěné modely Partner, Expert a Boxer na 4x4. Všechny přestavby Dangel vychází z vozu s předním pohonem, který je následně vybaven pohonem zadních kol přes viskózní spojku. Ta v určitých přesně vymezených případech automaticky přenáší část točivého momentu na zadní kola.

Na silnici je chování vozu Dangel zcela srovnatelné s původním vozidlem. Při stálé rychlosti viskózní spojka nezapojuje pohon zadních kol, což vede ke snížení spotřeby pohonných hmot. Při akceleraci pak viskózní spojka reguluje pohon zadních kol tak, aby bylo dosaženo plynulého záběru, dynamických jízdních vlastností a vysokého stupně bezpečnosti.

Během jízdy jsme nemuseli k připojení pohonu zadních kol zastavit. Díky tomu byl dostatek trakce kdykoliv a zároveň docházelo k minimálnímu spínání viskózní spojky a maximální úspoře nafty. Vozidla obutá zimními pneumatikami neměla ani v nejprudším stoupání problém, limitováni jsme byli pouze světlou výškou při přejezdu vrcholů pahorků a u Boxeru rovněž v nejnižších místech. Hnací soustava Dangel je koncipována tak, aby dosahovala co nejnižší hmotnosti.

Hnací soustava pro Peugeot Partner tak váží pouhých 85 kg, což je o 30 procent méně, než u předchozí generace. Snížení hmotnosti na minimum je pro značku Dangel prioritou, zajistí se tak lepší jízdní vlastnosti v terénu a sníží se spotřeba paliva.

Koncepce Dangel se neomezuje pouze na vestavění pohonu všech kol. Na každém voze jsou navíc provedeny speciální úpravy vylepšující jízdní vlastnosti v terénu. Hlavní z nich se týká tlumičů, jejichž koncepce byla přepracována tak, aby bylo docíleno zvýšení světlé výšky. Přestavba Dangel zahrnuje také montáž spodního ochranného krytu motoru a částí pohonu předních kol.

Všechny tři modely lze získat se třemi úrovněmi vybavení do terénu. Základní Endurance zahrnuje pohon také zadní nápravy a nárůst světlé výšky. Na horské zimní silnice a mokré louky to stačí, ale jakmile řidič zamíří do členitějšího terénu, měl by volit raději úroveň Performance. Ta zahrnuje navíc samosvorný diferenciál zadní nápravy. Ten je schopen přenést přibližně o čtvrtinu větší točivý moment na jedno z kol téže nápravy, proto do nejtěžších podmínek má smysl volit vybavení Extréme s uzávěrkou zadního diferenciálu. Ta se aktivuje kolečkem na přístrojové desce a je třeba ji zapínat při stání vozidla. Nejmenší model Partner je nabízen v ještě sofistikovanější verzi Extréme+, která navíc dostala redukční převodovku. Ta tvoří velkou výhodu nejen při stoupání, ale také k pomalému sjezdu prudkých klesání pomocí brzdné síly motoru. Ve stoupání šetří spojku, v klesání prodlužuje životnost brzdových segmentů.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 





 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Odpálit vodíkovou raketu, zmrazit vlastní stín nebo rozpoutat tornádo, to vše můžete zažít v zábavním vědeckém…

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce meteorologové. Na Jizerce bylo –17 °C

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce…

Na západě a jihozápadě Čech bude v pondělí pozdě odpoledne a večer sněžení místy přecházet v mrznoucí srážky s…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…