Jízdní dojmy: Peugeoty 4x4 - Příprava nejen na zimu
Prudká stoupání na prašné cestě, výmoly a nakloněné svahy nám dávaly příležitost vyzkoušet přestavěné modely Partner, Expert a Boxer na 4x4. Všechny přestavby Dangel vychází z vozu s předním pohonem, který je následně vybaven pohonem zadních kol přes viskózní spojku. Ta v určitých přesně vymezených případech automaticky přenáší část točivého momentu na zadní kola.
Na silnici je chování vozu Dangel zcela srovnatelné s původním vozidlem. Při stálé rychlosti viskózní spojka nezapojuje pohon zadních kol, což vede ke snížení spotřeby pohonných hmot. Při akceleraci pak viskózní spojka reguluje pohon zadních kol tak, aby bylo dosaženo plynulého záběru, dynamických jízdních vlastností a vysokého stupně bezpečnosti.
Během jízdy jsme nemuseli k připojení pohonu zadních kol zastavit. Díky tomu byl dostatek trakce kdykoliv a zároveň docházelo k minimálnímu spínání viskózní spojky a maximální úspoře nafty. Vozidla obutá zimními pneumatikami neměla ani v nejprudším stoupání problém, limitováni jsme byli pouze světlou výškou při přejezdu vrcholů pahorků a u Boxeru rovněž v nejnižších místech. Hnací soustava Dangel je koncipována tak, aby dosahovala co nejnižší hmotnosti.
Hnací soustava pro Peugeot Partner tak váží pouhých 85 kg, což je o 30 procent méně, než u předchozí generace. Snížení hmotnosti na minimum je pro značku Dangel prioritou, zajistí se tak lepší jízdní vlastnosti v terénu a sníží se spotřeba paliva.
Koncepce Dangel se neomezuje pouze na vestavění pohonu všech kol. Na každém voze jsou navíc provedeny speciální úpravy vylepšující jízdní vlastnosti v terénu. Hlavní z nich se týká tlumičů, jejichž koncepce byla přepracována tak, aby bylo docíleno zvýšení světlé výšky. Přestavba Dangel zahrnuje také montáž spodního ochranného krytu motoru a částí pohonu předních kol.
Všechny tři modely lze získat se třemi úrovněmi vybavení do terénu. Základní Endurance zahrnuje pohon také zadní nápravy a nárůst světlé výšky. Na horské zimní silnice a mokré louky to stačí, ale jakmile řidič zamíří do členitějšího terénu, měl by volit raději úroveň Performance. Ta zahrnuje navíc samosvorný diferenciál zadní nápravy. Ten je schopen přenést přibližně o čtvrtinu větší točivý moment na jedno z kol téže nápravy, proto do nejtěžších podmínek má smysl volit vybavení Extréme s uzávěrkou zadního diferenciálu. Ta se aktivuje kolečkem na přístrojové desce a je třeba ji zapínat při stání vozidla. Nejmenší model Partner je nabízen v ještě sofistikovanější verzi Extréme+, která navíc dostala redukční převodovku. Ta tvoří velkou výhodu nejen při stoupání, ale také k pomalému sjezdu prudkých klesání pomocí brzdné síly motoru. Ve stoupání šetří spojku, v klesání prodlužuje životnost brzdových segmentů.