reklama


9.2. 2014 Ladislav Černý

Jízdní dojmy: Renault Trucks T - Pohodlí pro řidiče

 

Během jízd s Renaulty řady T ve Francii jsme si důkladně prohlédli kabiny. Objevili jsme řadu velmi přínosných řešení.

Týden dva tři v budce tahače dají zabrat psychice i velmi odolného řidiče. Proto výrobci začali hledat nové prvky, které by šoférovi dlouhodobý pobyt v tahači co nejvíce zpříjemnili. Dalo by se vymýšlet mnohé, ale automobilky také musí brát ohled na finanční náročnost. Vítězí tedy to nejpraktičtější za minimální cenu.

Dolní lůžko

Řidiči se různí uspořádáním věcí v kabině. Někteří používají horní postel jako odkládací prostor a spí na dolní. Pro tyto šoféry Renault Trucks připravil roztahovací spodní lůžko.

Běžně je široké sedmdesát centimetrů, po posunutí sedadla řidiče vpřed jsme jej rozšířili na osmdesát centimetrů. To už k pohodlnému odpočinku bohatě stačí.

Nad dolní postelí jsme našli dálkové nastavení teploty klimatizace, intenzity osvětlení kabiny, rádio a mnoho dalších funkcí.

Schránky

Francouzské vozidlo nabídlo velkou výsuvnou ledničku s děleným chlazeným prostorem. Vpravo od ní se nacházel běžný odkládací prostor přístupný po vyklopení dolního lůžka. Do schránky na druhé straně bylo možné vložit věci shora i zvenčí kabiny.

Vysoká kabina nabídla šest odkládacích schránek nad čelním sklem, přičemž jedna z nich dostala zámek. Renault Trucks myslelo i na stropní zásuvky nade dveřmi.

Vítaným prvkem pro život v kabině bývá střešní okno, ale má to jeden háček. Svítí-li slunce naplno v létě do kabiny, zvyšuje v ní teplotu, kterou je třeba regulovat intenzivnější klimatizací. To není příjemné ani pro řidiče, nelíbí se také dopravci pro zvýšené nároky na naftu. Renault řady T se střešním oknem obdržel roztahovací sluneční roletku, kterou známe například u střešních oken moderních domů. Řidič tedy může bez rizika vyloupení v době odpočinku větrat, v létě použije sluneční clonu a má v kabině příjemné podmínky.

Pouze krátký pobyt ve vozidle nedovolil nalézt všechny drobnosti, které v součtu vytvářejí míru pohodlí pro život v automobilu.

Drobnosti

Jednu milou drobnost jsme však našli. V dolní přihrádce uprostřed nad čelním sklem se krčilo cosi složeného. Po vytažení a rozložení na nás vykouklo zrcátko například pro holení či úpravu vlasů, než řidič vkročí do společnosti.

Pohled na přístrojovou desku odhalil rovnou plochu uprostřed, na kterou jsme mohli odložit fotoaparát, specifikaci k vozidlu a sešit s poznámkami - jak lze jednoduše a prakticky využít „hluché“ místo…

Horní lůžko

Výrobce neskončil s kreativitou pouze u dolní postele. Ta horní bývá často používaná jako hlavní odkládací prostor. Tato koncepce hojně využívaná řidiči kamionů má však velké úskalí při prudším brzdění. Věci se valí vpřed a padají do kabiny.

Na to konstruktéři Renault Trucks mysleli. Rozdělili lůžko kloubem v přední části tak, že bylo možné přibližně dvacet centimetrů šířky vztyčit vzhůru a vytvořit tak na přední části postele hranu, která brání pohybu předmětů vpřed.

Pro více řidičů

Než jsme se rozjeli, nastavili jsme si kromě sedadla a vnějších zpětných zrcátek rovněž klimatizaci, rádio, činnost volnoběžky Optiroll a další. Přestože v dálkové dopravě, do které je model T určen, se řidiči ve vozidlech střídají velmi omezeně, ocenili jsme další výhodu elektronického vybavení Renaultu. Když jsme po jízdě vyndali kartu řidiče z tachografu a svou digitální kartu do něj vložil instruktor z Renault Trucks, začaly se dít zajímavé věci. Rádio se přeladilo na jeho oblíbenou stanici, nastavená teplota klimatizace stoupla o dva stupně a volnoběžku Optiroll jsme v menu palubního počítače našli deaktivovanou (v tomto případě pracuje výhradně ve spojení s adaptivním tempomatem). To jsou věci, potěšili jsme instruktora.

Bez úspor to nejde

Představit nový užitkový model bez podpory pro úsporu paliva či servisních nákladů je v současné ekonomické situaci již nemyslitelné. Renault se zaměřil na několik oblastí od snížení aerodynamického odporu kabiny o 12 procent ve srovnání s modelem Magnum.

Hmotnostní opatření se dotkla dokonce i rampy na připojení elektřiny a vzduchu k návěsu. Nově je z hliníku. Ze současných modelů Premium Route a Magnum byl nejen do nové řady T převzat systém hodnocení jízdního stylu řidiče Infomax. Jeho výhoda spočívá v tom, že pokud dopravní firma nemá zájem o další služby jako například sledování vozidel v reálném čase a zajímají ji jen úspory na spotřebě, může si pořídit sadu obsahující kabely a software ke stažení do počítače. Do něj si po jízdě načte data o využívání točivého momentu motoru, používání motorové brzdy, počtu sešlápnutí brzdového pedálu atd. Jako nástroj k hodnocení řidičů je dostačující. Navíc lze zakoupený software pro stažení a vyhodnocení dat jízdy nainstalovat za jednu cenu do tří počítačů.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
APS Holding bude vymáhat pohledávky kyperské banky - celkem 65 miliard korun APS Holding bude vymáhat pohledávky kyperské banky - celkem 65 miliard korun

Česká pohledávková společnost APS Holding bude za…

Komentář Tomáše Stingla: Být, či nebýt autostánem? Komentář Tomáše Stingla: Být, či nebýt autostánem?

„Musíme začít diverzifikovat!“ pravil kdysi s ustaranou…

Česká národní banka může uvolnit korunu už na apríla Česká národní banka může uvolnit korunu už na apríla

O ukončení devizových intervencí rozhodne centrální banka…

Stropnický prezidentem. Kdo by ho na ministerstvu nahradil? Ve hře jsou dvě jména Stropnický prezidentem. Kdo by ho na ministerstvu nahradil? Ve hře jsou dvě jména

V případě kandidatury stávajícího ministra obrany Martina…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Opel Crossland X je oficiálně tady. Zmenšená Mokka X jde po krku městským crossoverům

Opel Crossland X je oficiálně tady. Malá Mokka X jde po krku městským crossoverům

Dnes 07:27

Opel oficiálně představil první ze dvou očekávaných SUV. Nový model Crossland půjde po krku městským crossoverům.




Blesk.cz

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují, tučňáci jsou schovaní

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují,…

Venkovní teploty hluboko pod bodem mrazu nechávají mnoho zvířat na pospas svému osudu. Jinak je tomu v Zoo…

Neslyšící Bára (30): Hluší mají problém i se změnou údajů v bance. Co s tím?

Neslyšící Bára (30): Hluší mají problém i se změnou…

Vyřízení změny záloh na energie, nahlášení změny trvalého pobytu v bance nebo informace o výhodách nových…

 

iSport.cz

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák, nahrával Faksa

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák,…

SOUHRN | Svým třetím gólem a prvním od 25. listopadu pomohl český zelenáč Pavel Zacha k výhře New Jersey 4:3 nad…

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá vizitka pro extraligu

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá…

Senzace pro český hokej! Sparta porazila v semifinálové odvetě hokejové Ligy mistrů švédský tým Växjö Lakers 4:0…

 

Reflex.cz

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne ikonickými titulky

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne…

I když je zpráv o příštím filmu ze světa Hvězdných válek pomálu, režisér v pořadí už osmého filmu Rian Johnson…

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100 tisíc měsíčně pár kapek jedovatých slin vydrží každý

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100…

Základní průměrný plat poslance nebo senátora v České republice letos poprvé vyskočí nad 70 tisíc korun měsíčně.…

 
 
reklama