9.2. 2014 Ladislav Černý

Jízdní dojmy: Renault Trucks T - Pohodlí pro řidiče

 

Během jízd s Renaulty řady T ve Francii jsme si důkladně prohlédli kabiny. Objevili jsme řadu velmi přínosných řešení.

Týden dva tři v budce tahače dají zabrat psychice i velmi odolného řidiče. Proto výrobci začali hledat nové prvky, které by šoférovi dlouhodobý pobyt v tahači co nejvíce zpříjemnili. Dalo by se vymýšlet mnohé, ale automobilky také musí brát ohled na finanční náročnost. Vítězí tedy to nejpraktičtější za minimální cenu.

Dolní lůžko

Řidiči se různí uspořádáním věcí v kabině. Někteří používají horní postel jako odkládací prostor a spí na dolní. Pro tyto šoféry Renault Trucks připravil roztahovací spodní lůžko.

Běžně je široké sedmdesát centimetrů, po posunutí sedadla řidiče vpřed jsme jej rozšířili na osmdesát centimetrů. To už k pohodlnému odpočinku bohatě stačí.

Nad dolní postelí jsme našli dálkové nastavení teploty klimatizace, intenzity osvětlení kabiny, rádio a mnoho dalších funkcí.

Schránky

Francouzské vozidlo nabídlo velkou výsuvnou ledničku s děleným chlazeným prostorem. Vpravo od ní se nacházel běžný odkládací prostor přístupný po vyklopení dolního lůžka. Do schránky na druhé straně bylo možné vložit věci shora i zvenčí kabiny.

Vysoká kabina nabídla šest odkládacích schránek nad čelním sklem, přičemž jedna z nich dostala zámek. Renault Trucks myslelo i na stropní zásuvky nade dveřmi.

Vítaným prvkem pro život v kabině bývá střešní okno, ale má to jeden háček. Svítí-li slunce naplno v létě do kabiny, zvyšuje v ní teplotu, kterou je třeba regulovat intenzivnější klimatizací. To není příjemné ani pro řidiče, nelíbí se také dopravci pro zvýšené nároky na naftu. Renault řady T se střešním oknem obdržel roztahovací sluneční roletku, kterou známe například u střešních oken moderních domů. Řidič tedy může bez rizika vyloupení v době odpočinku větrat, v létě použije sluneční clonu a má v kabině příjemné podmínky.

Pouze krátký pobyt ve vozidle nedovolil nalézt všechny drobnosti, které v součtu vytvářejí míru pohodlí pro život v automobilu.

Drobnosti

Jednu milou drobnost jsme však našli. V dolní přihrádce uprostřed nad čelním sklem se krčilo cosi složeného. Po vytažení a rozložení na nás vykouklo zrcátko například pro holení či úpravu vlasů, než řidič vkročí do společnosti.

Pohled na přístrojovou desku odhalil rovnou plochu uprostřed, na kterou jsme mohli odložit fotoaparát, specifikaci k vozidlu a sešit s poznámkami - jak lze jednoduše a prakticky využít „hluché“ místo…

Horní lůžko

Výrobce neskončil s kreativitou pouze u dolní postele. Ta horní bývá často používaná jako hlavní odkládací prostor. Tato koncepce hojně využívaná řidiči kamionů má však velké úskalí při prudším brzdění. Věci se valí vpřed a padají do kabiny.

Na to konstruktéři Renault Trucks mysleli. Rozdělili lůžko kloubem v přední části tak, že bylo možné přibližně dvacet centimetrů šířky vztyčit vzhůru a vytvořit tak na přední části postele hranu, která brání pohybu předmětů vpřed.

Pro více řidičů

Než jsme se rozjeli, nastavili jsme si kromě sedadla a vnějších zpětných zrcátek rovněž klimatizaci, rádio, činnost volnoběžky Optiroll a další. Přestože v dálkové dopravě, do které je model T určen, se řidiči ve vozidlech střídají velmi omezeně, ocenili jsme další výhodu elektronického vybavení Renaultu. Když jsme po jízdě vyndali kartu řidiče z tachografu a svou digitální kartu do něj vložil instruktor z Renault Trucks, začaly se dít zajímavé věci. Rádio se přeladilo na jeho oblíbenou stanici, nastavená teplota klimatizace stoupla o dva stupně a volnoběžku Optiroll jsme v menu palubního počítače našli deaktivovanou (v tomto případě pracuje výhradně ve spojení s adaptivním tempomatem). To jsou věci, potěšili jsme instruktora.

Bez úspor to nejde

Představit nový užitkový model bez podpory pro úsporu paliva či servisních nákladů je v současné ekonomické situaci již nemyslitelné. Renault se zaměřil na několik oblastí od snížení aerodynamického odporu kabiny o 12 procent ve srovnání s modelem Magnum.

Hmotnostní opatření se dotkla dokonce i rampy na připojení elektřiny a vzduchu k návěsu. Nově je z hliníku. Ze současných modelů Premium Route a Magnum byl nejen do nové řady T převzat systém hodnocení jízdního stylu řidiče Infomax. Jeho výhoda spočívá v tom, že pokud dopravní firma nemá zájem o další služby jako například sledování vozidel v reálném čase a zajímají ji jen úspory na spotřebě, může si pořídit sadu obsahující kabely a software ke stažení do počítače. Do něj si po jízdě načte data o využívání točivého momentu motoru, používání motorové brzdy, počtu sešlápnutí brzdového pedálu atd. Jako nástroj k hodnocení řidičů je dostačující. Navíc lze zakoupený software pro stažení a vyhodnocení dat jízdy nainstalovat za jednu cenu do tří počítačů.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…