reklama


Jízdní dojmy: Volkswagen Caddy 4Motion - Kamzík

Jízdní dojmy: Volkswagen Caddy 4Motion - Kamzík

 
 

Volkswagen loni představil pohon 4x4 pro model Caddy. Zajeli jsme jej vyzkoušet do kopců v okolí Salcburku.

Sníh, mráz a náledí nemilují na silnici ani zapřísáhlí lyžaři. Automobily s pohonem pouze jedné nápravy v těchto podmínkách kolabují nebo se občas stávají neřízenými střelami krátkého doletu. Důvod je jasný – adheze pouze dvojice kol na kluzkých podmínkách prostě nestačí.

Ledový křest

Na speciální ledové dráze ohraničené sněhovými valy jsme vozidla Caddy 4Motion proháněli jako sněžné skútry. Základ v podobě pohonu přední nápravy a přes spojku Haldex automaticky připojitelné zadní si s kluzkým ledem poradil nad očekávání. Již první rozjezd přinesl příjemný zážitek. Přerozdělení točivého momentu i na zadní nápravu se neprojevilo prokluzem předních a prudkým připojením zadních kol. Přední se protočila jen minimálně a zadní již spěchala na pomoc.

Nutno dodat, že na ledu by i prudké připojení pohonu zadní nápravy nevyvolalo náhlý ráz od kol na karoserii, proto jsme se vydali mimo ledový okruh na rozbředlým sněhem pokrytou silnici. Po prudkém sešlápnutí pedálu plynu se jemný, ale i intenzivní rozjezd bez znatelného připojení zadní nápravy opakoval. Odpověď jsme našli v konstrukci mezinápravové spojky Haldex.

Haldex v nejnovějším vydání

Nové Caddy totiž dostalo poslední, čtvrtou verzi tohoto ústrojí, u kterého není k sepnutí spojky nutný prokluz předních kol. Haldex 4. generace totiž pracuje se signály od snímačů otáček motoru, polohy plynového pedálu, otáčení kol a natočení volantu. Stabilizační systém ESP tvoří nutnou součást Haldexu poslední generace, neboť toto zařízení rovněž využívá dat od snímačů příčného a podélného zrychlení. Díky tomu se již při rozjíždění přenáší větší část točivého momentu na zadní kola, protože tlak působící na lamely spojky reguluje elektromagnetický ventil na základě pokynů řídicí jednotky spojky Haldex. Ihned po nastartování se zapne elektrické čerpadlo, které do zásobníku natlačí olej potřebný k sepínání a vypínání mezinápravové spojky. Po sešlápnutí pedálu plynu haldex reaguje a přenáší větší točivý moment na zadní kola. Díky tomu jsme ani při prudkém startu na namoklé vozovce nezaznamenali prokluz předních kol s následným připojením zadních, jak činil Haldex druhé generace.

ESP nelze vypnout

Na ledové testovací dráze jsme se pomocí tlačítka ESP umístěného před řadicí pákou snažili stabilizační systém zcela vypnout. To však nešlo, Haldex v nejnovější verzi totiž využívá ke své činnosti čidla příčného a podélného zrychlení. Stiskem tlačítka ESP došlo pouze k odblokování protiprokluzového systému ASR, takže kola bylo možné efektně prohrábnout.

Rozdíl mezi 4x2 a 4x4

Při jízdách jsme měli k dispozici také caddy pouze s pohonem předních kol. K porovnání sloužilo zledovatělé stoupání, které bylo možné s pohonem předních kol zdolat pouze po řádném rozjetí. Instruktoři nás nechali vyjet svah také s Caddy 4Motion, jež stoupání odpovídající červené sjezdovce zvládlo bez potíží. Pro lepší poznání pohonu 4Motion jsme měli v polovině svahu zastavit a znovu se rozjet. Jemná práce s plynem a spojkou přinesla nečekaný posun vzhůru vpřed.

Dodávka i osobní

Verze 4motion bude k dostání jak v provedení Van, tak i pro osobní specifikace Kombi či Life. V případě dvoumístné dodávky lze získat užitečné zatížení až 720 kg, osobní sedmimístná varianta uveze 546 kg užitečného zatížení. Obojí provedení bude možné spojit s přívěsem až do hmotnosti 1500 kg. Na výměnu oleje ve spojce Haldex musíte zajet po ujetí 60 000 kilometrů.

Caddy 4Motion by měl do Česka přijít v průběhu tohoto měsíce, samozřejmě (zatím) jen jako krátká verze. Již teď je jasné, že Caddy 4Motion coby dodávka nenalezne žádného přímého konkurenta s pohonem všech kol. Model v osobním provedení přinese proti soupeřům výhodu ve velmi sofistikovaném pohonu.

Pro Caddy 4Motion byl vybrán pouze turbodiesel 1.9 TDI/77 kW. Ten se spojuje výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou, zatímco u caddy s pohonem předních kol dostanete pětistupňové ústrojí.

Během jízd na testovacím okruhu a při zdolávání svahu nemělo smysl měřit spotřebu, tyto informace vám přineseme v rámci plánovaného testu. Podle údaje výrobce by průměr 4Motion měl proti verzi s pohonem předních kol narůst o 0,3 l/100 km.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.9 TDI DPF
Výkon (kW/ot. za min) 77/4000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 250/1900
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 13,7/13,9*
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,6/6,7*
Emise CO2 (g/km) 172/176*
Nejvyšší rychlost (km/h) 164
* údaje pro verze Kombi/Life.

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jany Havligerové: Zeman kontra Sobotka Glosa Jany Havligerové: Zeman kontra Sobotka

Premiér odmítl kontrasignovat jmenování dlouholetého…

Konopí došlo. Můžou za to úřady? Konopí došlo. Můžou za to úřady?

Uběhlo dva a půl roku po otevření legální cesty léčebného…

Incomming ventures a Reflex Capital investují miliony do vývojářů ShopSys Incomming ventures a Reflex Capital investují miliony do vývojářů ShopSys

Česká firma ShopSys, vývojář internetových obchodů, získá…

Průměrná mzda Slováků prudce roste, nechtějí už pracovat v Česku Průměrná mzda Slováků prudce roste, nechtějí už pracovat v Česku

Na Slovensku rostou platy rychleji než v Česku, takže…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925 Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Simply Clever není jen obyčejný slogan. Jedná se o slovní…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Dodávka Volkswagen na CNG: Caddy TGI Dodávka Volkswagen na CNG: Caddy TGI

Německá automobilka k nejmenšímu užitkovému modelu…

Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI Trendline Euro 6: Pro pohodu Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI Trendline Euro 6: Pro pohodu

Do redakčního testu jsme vzali modernizované Caddy s…

 



 
Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Dnes 17:55

Telefonování v autě se za desítky let změnilo. Už v roce 1988 se ovšem dal přístroj ovládat na volantu...




Blesk.cz

Zázrak v pohřbeném italském hotelu: Záchranáři vytáhli nečekané přeživší, tři chlupatá štěňátka

Zázrak v pohřbeném italském hotelu: Záchranáři…

Roztomilé překvapení, které dalo záchranářům naději, čekalo pod troskami italského hotelu zavaleného lavinou…

McDonald’s založil syn českých emigrantů. Film o jeho životě míří na premiéru do Prahy

McDonald’s založil syn českých emigrantů. Film o…

Zakladatel je název amerického filmu o Čechoameričanovi, který založil síť rychlého občerstvení McDonald’s.…

 

iSport.cz

Nejzábavnější pohárový los! Zpěvák Rod Stewart vzbudil dojem, že je opilý

Nejzábavnější pohárový los! Zpěvák Rod Stewart…

Rocková hvězda Rod Stewart (72) pobavila fanoušky při losování Skotského fotbalového poháru. Známý příznivec…

Světové judo věří Krpálkovi: Jen ty můžeš porazit obra, který pořád vítězí

Světové judo věří Krpálkovi: Jen ty můžeš porazit…

Olympijský vítěz, mistr světa, mistr Evropy. V polotěžké váze do 100 kg už Lukáš Krpálek dokázal vše a zařadil…

 

Reflex.cz

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující, nedělejme z Česka „Divoký východ“

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující,…

Ministerstvo vnitra údajně chce do měsíce předložit vládě návrh ústavního zákona, podle něhož by se mělo povýšit…

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky. Podívejte se na nejkrásnější svatební fotografie roku 2016

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky.…

Mezinárodní společnost profesionálních svatebních fotografů (ISPWP) vybrala 80 nejlepších fotografií pořízených…

 
 
reklama