Jízdní dojmy: Volkswagen Caddy 4Motion - Kamzík

Jízdní dojmy: Volkswagen Caddy 4Motion - Kamzík

 
 

Volkswagen loni představil pohon 4x4 pro model Caddy. Zajeli jsme jej vyzkoušet do kopců v okolí Salcburku.

Sníh, mráz a náledí nemilují na silnici ani zapřísáhlí lyžaři. Automobily s pohonem pouze jedné nápravy v těchto podmínkách kolabují nebo se občas stávají neřízenými střelami krátkého doletu. Důvod je jasný – adheze pouze dvojice kol na kluzkých podmínkách prostě nestačí.

Ledový křest

Na speciální ledové dráze ohraničené sněhovými valy jsme vozidla Caddy 4Motion proháněli jako sněžné skútry. Základ v podobě pohonu přední nápravy a přes spojku Haldex automaticky připojitelné zadní si s kluzkým ledem poradil nad očekávání. Již první rozjezd přinesl příjemný zážitek. Přerozdělení točivého momentu i na zadní nápravu se neprojevilo prokluzem předních a prudkým připojením zadních kol. Přední se protočila jen minimálně a zadní již spěchala na pomoc.

Nutno dodat, že na ledu by i prudké připojení pohonu zadní nápravy nevyvolalo náhlý ráz od kol na karoserii, proto jsme se vydali mimo ledový okruh na rozbředlým sněhem pokrytou silnici. Po prudkém sešlápnutí pedálu plynu se jemný, ale i intenzivní rozjezd bez znatelného připojení zadní nápravy opakoval. Odpověď jsme našli v konstrukci mezinápravové spojky Haldex.

Haldex v nejnovějším vydání

Nové Caddy totiž dostalo poslední, čtvrtou verzi tohoto ústrojí, u kterého není k sepnutí spojky nutný prokluz předních kol. Haldex 4. generace totiž pracuje se signály od snímačů otáček motoru, polohy plynového pedálu, otáčení kol a natočení volantu. Stabilizační systém ESP tvoří nutnou součást Haldexu poslední generace, neboť toto zařízení rovněž využívá dat od snímačů příčného a podélného zrychlení. Díky tomu se již při rozjíždění přenáší větší část točivého momentu na zadní kola, protože tlak působící na lamely spojky reguluje elektromagnetický ventil na základě pokynů řídicí jednotky spojky Haldex. Ihned po nastartování se zapne elektrické čerpadlo, které do zásobníku natlačí olej potřebný k sepínání a vypínání mezinápravové spojky. Po sešlápnutí pedálu plynu haldex reaguje a přenáší větší točivý moment na zadní kola. Díky tomu jsme ani při prudkém startu na namoklé vozovce nezaznamenali prokluz předních kol s následným připojením zadních, jak činil Haldex druhé generace.

ESP nelze vypnout

Na ledové testovací dráze jsme se pomocí tlačítka ESP umístěného před řadicí pákou snažili stabilizační systém zcela vypnout. To však nešlo, Haldex v nejnovější verzi totiž využívá ke své činnosti čidla příčného a podélného zrychlení. Stiskem tlačítka ESP došlo pouze k odblokování protiprokluzového systému ASR, takže kola bylo možné efektně prohrábnout.

Rozdíl mezi 4x2 a 4x4

Při jízdách jsme měli k dispozici také caddy pouze s pohonem předních kol. K porovnání sloužilo zledovatělé stoupání, které bylo možné s pohonem předních kol zdolat pouze po řádném rozjetí. Instruktoři nás nechali vyjet svah také s Caddy 4Motion, jež stoupání odpovídající červené sjezdovce zvládlo bez potíží. Pro lepší poznání pohonu 4Motion jsme měli v polovině svahu zastavit a znovu se rozjet. Jemná práce s plynem a spojkou přinesla nečekaný posun vzhůru vpřed.

Dodávka i osobní

Verze 4motion bude k dostání jak v provedení Van, tak i pro osobní specifikace Kombi či Life. V případě dvoumístné dodávky lze získat užitečné zatížení až 720 kg, osobní sedmimístná varianta uveze 546 kg užitečného zatížení. Obojí provedení bude možné spojit s přívěsem až do hmotnosti 1500 kg. Na výměnu oleje ve spojce Haldex musíte zajet po ujetí 60 000 kilometrů.

Caddy 4Motion by měl do Česka přijít v průběhu tohoto měsíce, samozřejmě (zatím) jen jako krátká verze. Již teď je jasné, že Caddy 4Motion coby dodávka nenalezne žádného přímého konkurenta s pohonem všech kol. Model v osobním provedení přinese proti soupeřům výhodu ve velmi sofistikovaném pohonu.

Pro Caddy 4Motion byl vybrán pouze turbodiesel 1.9 TDI/77 kW. Ten se spojuje výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou, zatímco u caddy s pohonem předních kol dostanete pětistupňové ústrojí.

Během jízd na testovacím okruhu a při zdolávání svahu nemělo smysl měřit spotřebu, tyto informace vám přineseme v rámci plánovaného testu. Podle údaje výrobce by průměr 4Motion měl proti verzi s pohonem předních kol narůst o 0,3 l/100 km.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.9 TDI DPF
Výkon (kW/ot. za min) 77/4000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 250/1900
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 13,7/13,9*
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,6/6,7*
Emise CO2 (g/km) 172/176*
Nejvyšší rychlost (km/h) 164
* údaje pro verze Kombi/Life.

Spolupracujeme s TipCars.com
Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (1. díl): Prvních tisíc Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (1. díl): Prvních tisíc

Tři měsíce budeme prověřovat Caddy s nejsilnějším…

Dodávka Volkswagen na CNG: Caddy TGI Dodávka Volkswagen na CNG: Caddy TGI

Německá automobilka k nejmenšímu užitkovému modelu…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát gól z každé situace

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát…

V kvalifikačním cyklu byl jeho velkou oporou a sázet na něj bude chtít i na EURO v Polsku. Bez nejlepšího…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…