Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jordánská Rally 2010 – Premiérové vítězství pro Loeba (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (2)
Třetí díl World Rally Championship se přesunul na Blízký Východ z pohledu našince do tak trošku exotického Jordánska. Ke slovu tentokráte přišlo i kontroverzní taktizování.

Jordánská Rally byla do kalendáře MS poprvé zařazena v roce 2008 a tehdy její šotolinový povrch, který občas přikryje navátý písek, opanovalo trio Hirvonen – Sordo – Atkinson. Dnes už s (možná) úsměvem na první ročník vzpomíná Sebastien Loeb, který se na přejezdu mezi jednotlivými zkouškami srazil s Rautenbachem a byl nucen z etapy odstoupit. Soutěž tehdy díky systému Superally dokončil na desáté příčce.

Pro letošek organizátoři přichystali 339,48 km rozložených do jednadvaceti rychlostních zkoušek. Před soutěží řádili v Jordánsku záplavy a přichystat tratě do použitelného stavu si vyžádalo i nasazení armády. První etapa se odehrávala netradičně již ve čtvrtek, druhá v pátek a soutěž končila již v sobotu. Předsoutěžní shakedown stejně jako v Mexiku ovládly vozy Citroën v pořadí Loeb – Solberg – Sordo (poslední dva dosáhli shodného času), Fordy však ztrácí jenom desetinky sekundy, takže se na rozbitých tratích dá očekávat těsný a vyrovnaný souboj. Bylo tomu tak?

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/gL902FTy1dM&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

První etapa: Focus v čele, taktika na závěr a skvělý Semerád

Pro čtvrteční den bylo přichystáno sedm rychlostních zkoušek v délce 95,7 km, přičemž před poledním servisem byly na programu čtyři. Dvě úvodní vložky opanoval Focus WRC – ale ne jednička týmu, nýbrž dvojka Latvala, který měl díky pozdější startovní pozici trať již uklizenou. Na dalších stupínkových místech se v obou případech seřadili Petter Solberg a Sordo jedoucí na Citroënech. Mistru světa Loebovi díky šestému a čtvrtému času zatím připadá pátá pozice, pronásledovatel Hirvonen, který dostal hodiny je na tom ještě o dvě příčky hůře. Oba si shodně stěžovali na nedostatečnou přilnavost.

Další dva testy si rozdělili Sordo a Solberg P., celkové pořadí se vzhledem k minimálním rozestupům přelévá po každém odjetém testu. Nicméně po čtyřech odjetých zkouškách soutěži vévodí Latvala, za ním jsou pak seřazeni Sordo – Solberg P. – Ogier – Loeb – Hirvonen.

První rychlostní zkoušku po poledním servise vyhrál opět Latvala, tentokrát hned za ním dojel Hirvonen, který byl nadšený z míry přilnavosti. Třetí dojel Petter Solberg, který ale zvítězil hned v zápětí v dalším testu před Latvalou a Sordem. Ten si velmi stěžoval, že se v měkkém podkladu vyjíždějí hluboké koleje a jízda je tak náročnější. Stejně tak nespokojen byl Loeb, který podle svých slov jede jak umí a stále ztrácí čas. Poslední čtvrteční rychlostní zkouškou byl druhý průjezd Mount Nebo dlouhý 11,09 km a ke slovu se vzhledem k povrchu opět dostala taktika. Latvala dojel druhý, ale P. Solberg až devátý, Sordo dokonce dvanáctý! V celkovém pořadí tak proběhly škatule hejbejte se a po prvním dnu v Jordánsku je tak celkové pořadí následující: soutěž vede Latvala, druhé místo drží Ogier (30,2 sekundy), na třetí příčku se posunul Loeb (+ 31,8). Díky taktice se ze druhého na čtvrté místo poroučel Petter Solberg (+ 32,5), pátý je Hirvonen (+ 42,2) a šestý Sordo (+ 45,4). Bude to “taktikářům“ zítra něco platné?

„Vše co můžu dělat je držet auto ve stopě a příliš netlačit. Pokud na to jdu příliš zhurta, auto začne klouzat a čas jde do háje,“ říká vedoucí muž Jordánské Rally Jari-Matti Latvala. „Předsoutěžní test, který jsem měl, byl dobrý. Po Mexiku to bylo to pravé. Problém byl v tom, že vůz byl moc měkký a pak jsem měl problémy se stabilitou ve vysokorychlostních sekcích. Na testu jsme jej proto naladili tvrději a fungovalo to. A stejně ho máme vyladěné i zde, více si věřím. Auto je opravdu dobré.“

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/KSr5PVAUWDc&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

V kategorii SWRC tentokráte nestartuje Martin Prokop, zajímavé souboje jsou však i zde k vidění. Ve třetí zkoušce byl nucen odstoupit P-G Andersson, který měl na své Fábii S2000 poškozená přední kola, stejně tak Sandell byl nucen zastavit v testu. V páté šel přes střechu další účastník na Fábii – Nasser Al-Attyiah. Po prvním dnu vede Sousa na Fiestě S2000 následovaný Ponsem (+ 12,1) a Polákem Kosciuszkem na stejném voze (+ 9:38,7).

Velikou radost máme z kategorie PWRC, český pilot Martin Semerád na svém Mitsubishi Lancer Evo IX drží fantastickou druhou příčku. Na vedoucího Flodina ztrácí 9,4 sekundy, třetí Araújo je zpět o 2,9 sekundy.

„Jeli jsme od začátku to, co nám dovolil rozpis a s ohledem na hodně rozbitou trať. Podle mě jedou všichni docela opatrně a dalo by se jet rychleji, ale trať je hodně zrádná a snadno se dá udělat chyba,“ řekl po první etapě Martin Semerád.

Druhá etapa: Smůla pro Ford a Semeráda, Citroëny vládnou

Druhý soutěžní den byly připraveny tratě o celkové délce 138,28 km, páteční etapa tedy byla nejdelší. A již v první rychlostní zkoušce se děly věci. Že první čtyři místa získaly Citroëny v pořadí Loeb – Solberg P. – Ogier – Sordo není až tak důležité. Naopak fakt, že Mikko Hirvonen 4,5 km po startu příliš zkrátil jednu pravou zatáčku, auto dostalo ránu a najednou bylo zničeno zavěšení levého předního kola považujeme za velmi důležitý. Mikko pro dnešek končí a jestli jej uvidíme zítra je otázkou. Loeb má cestu k vytvoření vícebodového náskoku otevřenou…

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/4mDLeDab3YU&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

„Nemůžu tomu uvěřit, jel jsem příliš těsně přes horizont a autem trefil malý šotolinový příkop na vnitřku, což nás hodilo do vzduchu. Naštěstí jsme nešli přes střechu, ale zavěšení levého předního kola je zlomené,“ popisuje nehodu smutný finský soutěžák.

V dalším testu opět vládly cé-čtyřky, Latvala dnes zajíždí samá pátá místa (zametá všem ostatním trať) – to se také projevuje na tenčení jeho náskoku v celkovém vedení. Ve třetí vložce, po které již následuje páteční polední servis, se Jari-Matti zlepšil, dojel čtvrtý, ale se ztrátou 20,7 sekundy. A to znamená, že je sice stále ve vedení, za ním je však již o 4,7 sekundy Loeb a o dalších 9,4 sekundy Ogier.

„Dohnali jsme většinu času, který jsme ztrácely, ale zůstávám opatrný. Odpoledne zkusím zabrat a uvidíme jestli to bude stačit na vedení po druhém dnu,“ říká v poledním servisu Loeb.

Odpoledne posádky čekaly druhé průjezdy trojicí zkoušek. A na trati pevnou rukou vládnul Sebastien Loeb, který si dvěma dílčími vítězstvími a jedním druhým místem vybojoval celkové vedení. Druhého Latvalu díky třem třetím místům přeskočil i Ogier, který na Loeba po dvou etapách ztrácí 24,6 sekundy. O 3,1 sekundy zpět je třetí Latvala. Čtvrtý je Solberg P. (+ 43,2) a pátý Sordo (+ 48,8), takže čtvrteční taktizování moc nepomohlo. Osmé místo drží Räikkönen, že by se blýskalo na zisk prvních mistrovských bodů?

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/oYv7KakPW7g&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

V kategorii SWRC se mnoho neudálo, všichni drží své pozice až na výměnu ve vedení v desáté erzetě. Xevi Pons se dostal před Bernarda Sousu (oba Fiesta S2000) a na konci dne má k dobru 38,7 sekundy. Ve třídě PWRC měl dopoledne problémy s diferenciálem Martin Semerád, což jej stálo druhé místo – propadnul se o příčku níže. S autem však do poledního servisu nestihl dojet a zůstal stát v polovině zkoušky nepojízdný. Po pátku se tak Martin propadá z druhého až na šesté místo se ztrátou 18:49,1.

Třetí etapa: Loeb hlídá vedení, škoda Semeráda

Do poslední etapy organizátoři připravili 105,5 km zkoušek rozdělených do osmi měřených testů (dva průjezdy čtyřmi erzetami). Kdo se v cíli bude radovat z prvního místa a zisku 25 mistrovských bodů?

První sobotní test vyhrál Loeb, který si tak dále upevňuje vedení. Ale důležitější fakt je ten, že Sebastien Ogier dostává penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly 13E a brzký příjezd do kontroly 14 – celkem se jeho penalizace vyšplhala na 8:50 minuty a Seb se tak propadá ze druhého až na osmé místo! V rámci taktizování a boje o čistější stopu byl prostě Ogier vyslán na trať dříve (ještě před Loebem i když měl startovat až za ním) a tím byl obětován ve prospěch velkého Seba. Druhou zkoušku ukořistil Petter Solberg, další dvě pak opět Loeb a před poledním servisem tak vede o 37,8 sekundy před druhým Latvalou. Za nimi následují Solberg P. (+ 58,6), Sordo (+ 1:36,1), Wilson (+ 6:50,9).

První odpolední test opanoval Latvala, ale na Loeba najel pouze 1,7 sekundy, takže z hlediska celkového pořadí nic významného. Ve druhé vložce si pořadí tihle dva prohodili a o 2,4 sekundy zvítězil Loeb. Ogier se škrábe vzhůru, momentálně je na šestém místě, na pátého Wilsona ztrácí 2:39,4.

„Dneska se opravdu snažím. Jeli jsme docela rychle a v osmnácté zkoušce jsem měl malinkou krizovku. Musím být opatrný,“ komentuje dění na trati Sebastien Loeb.

Předposlední rychlostní zkoušku opanovaly Fordy – vyhrál Latvala o 3,7 sekundy před Hirvonenem, Loeb si kontroluje vedení třetím místem. Posledním testem Jordánské Rally byl druhý průjezd zkouškou Baptism Site dlouhý 10,83 km. Co myslíte? Přihodilo se něco zajímavého? Samozřejmě že ne. Zvítězil Ogier před Loebem a Sordem.

V celkovém pořadí se tedy nic nemění – vítězí Sebastien Loeb o 35,8 sekundy před Jari-Matti Latvalou a o 1:11,8 před Petterem Solbergem. Na stupních vítězů tedy 2:1 pro Citroen. Čtvrtým místem korunuje úspěch francouzské značky Dani Sordo (+ 1:49,3). I přes osmiapůl minutovou penalizaci dojel Sebastien Ogier na šesté příčce, Kimi Raikkonen se raduje z prvních mistrovských bodů za osmé místo.

„Byla to pro nás dobrá soutěž a náskok 31 bodů na Hirvonena znamená dobrý start do sezóny. Opravdu jsem musel jet naplno, protože Jari-Matti jel velmi rychle a nutil mě je celou dobu na limitu,“ řekl v cíli vedoucí muž světového šampionátu Sebastien Loeb, který k taktizování jednotlivých týmů dodává: „Taktika je součástí hry a je na týmech jestli to chtějí dělat. Já jsem pouze jezdec. Jistě že týmová strategie pro mě udělala věci snadnější, ale nejsem si jistý, že jsem ji potřeboval. Navzdory pozici jsme byli schopni své vedení ještě trochu zvětšit.“

Jari-Matti Latvala, který dneska slaví 25 let k soutěži dodává:

„Za druhé místo jsem docela rád, ale také jsem zklamaný, že jsme neměli rychlost na to soutěžit se Sebastienem. Co se týká taktizování, tak nyní už je to historie.“

„Jsem velmi rád, byla to opravdu dobrá zábava. Výsledek je absolutně fantastický. Vše fungovalo dobře a pouze v jedné zkoušce jsem ztratil nějaký čas. Všechny ostatní testy byly dneska absolutně fantastické,“ řekl po soutěži Petter Solberg, pro kterého je to druhá bedna z posledních dvou soutěží.

Celkové výsledky WRC Rally Jordánsko 2010:

1. Sebastien Loeb (Citroen C4 WRC) 3h51m35,9s

2. Jari-Matti Latvala (Ford Focus WRC)+ 35,8s

3. Petter Solberg (Citroen C4 WRC) + 1m11,8s

4. Dani Sordo (Citroen C4 WRC) + 1m49,3s

5. Matthew Wilson (Ford Focus WRC)+ 8m24,3s

6. Sebastien Ogier (Citroen C4 WRC) + 10m26,4s

7. Federico Villagra (Ford Focus WRC)+ 11m28,0s

8. Kimi Raikkonen (Citroen C4 WRC) + 12m31,0s

9. Henning Solberg (Ford Focus WRC)+ 14m08,6s

7. Federico Villagra (Ford Focus WRC)+ 10m13.4s

10. Xevi Pons (Ford Fiesta S2000)+ 18m33,9s

Pořadí v šampionátu WRC po dvou soutěžích:

1. Sebastien Loeb (Citroen C4 WRC) 68

2. Jari-Matti Latvala (Ford Focus WRC) 43

3. Mikko Hirvonen (Ford Focus WRC) 37

4. Petter Solberg (Citroen C4 WRC) 35

5. Sebastien Ogier (Citroen C4 WRC) 33

6. Dani Sordo (Citroen C4 WRC) 24

7. Henning Solberg (Ford Focus WRC) 18

8. Matthew Wison (Ford Focus WRC) 16

9. Federico Villagra (Ford Focus WRC 12

10. Xevi Pons (Ford Fiesta S2000) 5

Pořadí v šampionátu týmů WRC po dvou soutěžích:

1. Citroën Total WRC 101

2. BP Ford Abu Dhabi WRT 87 bodů

3. Citroën Junior Team 48

4. Stobart M-Sport Ford RT 44

5. Munchis Ford WRT 16

Již po první sobotní zkoušce se v kategorii SWRC se soutěží musel rozloučit druhý Bernardo Sousa – byl vyloučen za přijetí cizí pomoci. O dvě zkoušky později Polák Koscizszko poslal svou Fiestu S2000 přes střechu a také ze druhého místa pro něj soutěž končí. A na předposledním testu odstoupil Fin Tuohino na Fiestě S2000. Celkové výsledky, které potěší českého fanouška na druhém až pátém místě (obsadily vozy Škoda Fabia S2000), jsou tedy následující:

Celkové výsledky SWRC Rally Jordánsko 2010:

1. Xavier Pons (Ford Fiesta S2000) 4h10m09,8s

2. Eyvind Brynildsen (Škoda Fabia S2000)+ 11m52,0s

3. P-G Andersson (Škoda Fabia S2000)+ 18m57,4s

4. Nasser Al-Attiyah (Škoda Fabia S2000)+ 21m16,2s

5. Patrik Sandell (Škoda Fabia S2000)+ 44m53,1s

6. J. Ketomaa (Ford Fiesta S2000) + 58m33,3s

„Z výsledku mám velikou radost. Vítězství v Mexiku bylo překvapením, protože jsem neznal tak dobře vůz. Zde jsem zase měl problémy na začátku s přetáčivostí. Byla to těžká rally, něco jako Kypr a Řecko a dneska jsem neměl žádné problémy,“ radoval se v cíli Xaver Pons.

Jestliže včera se Martinu Semerádovi v PWRC nedařilo, tak dneska jej postihla hotová katastrofa. Již v úvodní sobotní erzetě zůstalo jejich Mitsubishi stát s vylomeným kolem na trati poté co nezvládli jednu zatáčku. Zkouška musela být dokonce zastavena a tak s nadějného druhého místa je protentokrát bodová nula. Ale výkon převedl Martin velmi dobrý, ještě trochu zkušeností a toho soutěžáckého štěstíčka a bude z toho bedna. Kromě poslední zkoušky se na prvním místě vyskytoval pouze Flodin, který také po zásluze tuto kategorii se Subaru Impreza WRX STi vyhrál. Druhý dojel Araújo a třetí Georgiou.

Celkové výsledky PWRC Rally Jordánsko 2010:

1. Patrik Flodin (Subaru Impreza STi) 4h10m42,9s

2. Armindo Araujo (Mitsubishi Lancer Evo IX) + 1:56,6

3. Nick Georgiou (Mitsubishi Lancer Evo X) + 18m18,4s

4. Spyros Pavlides (Subaru Impreza STi)+ 19m11,9s

5. Amjad Farrah (Subaru Impreza STi)+ 24m27,5s

6. Rui Wang (Subaru Impreza STi)+ 27m31,9s

7. Paulo Nobre (Mitsubishi Lancer Evo IX)+ 44m39,1s

Michal Otruba
Diskuze (2)
Avatar - kolmar
5. 4. 2010 01:09
wrc
Tak uz niekolko krat som sa stazoval, ze na obrazovkach wrc proste neni. Pri prepinani tv v noci som raz na zostrih narazil, no netusil som kedy kde a ako pravidelne uvidim WRC na obrazovke.

Tak po preskumani programu, RALLY JORDANSKA na CT4 buducu nedelu o 17:05 ;-) :yes: co dodat?
4. 4. 2010 14:28
Konec taktiky ve WRC
Proboha ať už skončí taktika, obětí této trapné situace je pouze pilot, který plní rozkazy týmu... Nebýt taktiky v podání Citroënu loni v Polsku, je dnes mistrem světa Hirvonen! Ať se proboha souboje odehrávají na trati, vždyť jezdec tak velkého formátu jako Loeb to nemá ani zapotřebí (i když loni ano), ale prostě a jednoduše ať vyhraje ten, který nasbírá ČISTĚ víc bodů!