Josef Král vs. Lukáš Pešek: Závodníci za mikrofonem (rozhovor)

 

Motocyklový jezdec Lukáš Pešek a automobilový pilot Josef Král poznali nejvyšší patra světového motorsportu. Získaných zkušeností využívají při komentování televizních přenosů MotoGP a formule 1.

Sjednat schůzku dvou zaneprázdněných závodníků není snadné, ale tentokrát nám přálo štěstí. Od Lukáše i Josefa jsme měli k dispozici tři shodné termíny. Do diktafonu nám sice burácely motokáry, ale i tak bylo rozumět všemu, o čem jsme si chtěli povídat.

Řeknete nám způsob, jakým jste se dostali ke komentování?

Pešek: Začátkem roku 2017 jsem napsal Václavu Svobodovi na Novu, zda by měl zájem, abych s ním mohl komentovat závody. Odpověď byla okamžitá s poznámkou, že se budu střídat s Ondrou Ježkem, který jezdí mistrovství světa superbiků.

Král: V mém případě se jedná o dlouhodobější „kariéru“. Začínal jsem v roce 2013 na slovenské Markíze, a když koupila práva maďarská společnost EMC, přešlo vysílání pod slovenskou verzi stanic Sport1 a Sport2. Minulý rok byl pro mě premiérový v jejich české mutaci.

Prozradíte svou přípravu na zá vody?

Pešek: Snažím se průběžně sledovat informace a zajímavosti na českých i zahraničních webech. K tomu si monitoruji dosahované časy na jednotlivých okruzích a porovnávám je s tím, co se jezdilo dříve. K tomu přidám nějakou vlastní zkušenost, ale hodně vycházím z toho, co vidím na obrazovce.

Král: Máme podobné zdroje i způsoby práce. Rozděluji si informace na sportovní, zajímavosti a politické události. Na cizojazyčném internetu však bývají věci mnohdy pouze naznačené, což mi vyhovuje. Takové události mohu dávat do souvislostí s tím, co vím, a srozumitelně vše vysvětlovat divákům.

Co dnes dělají: Lukáš Pešek vychovává talenty

Získáváte informace i jinak než přes tištěná nebo internetová média?

Pešek: Člověk si za roky strávené v motocyklovém sportu pochopitelně získá styky. Takže pokud mi není něco jasného, nebo nějaká informace nesedí, vím, komu zavolat a zeptat se.

Král: Za dobu působení ve formuli GP2, což byla součást víkendů F1, zůstávám v kontaktu s inženýry, ale i řadou jiných zajímavých lidí. Často se jich nemusím dlouho vyptávat. Stačí pár vět nebo přesně mířená poznámka, a už si dám věci dohromady.

Co děláte, když se zmýlíte?

Pešek: Pokud to není fatální chyba, většinou to přejdu. Jestliže se jedná o hrubku, je slušné se divákovi omluvit a vysvětlit situaci.

Král: Při závodě v Maďarsku, kde zaskakoval u Williamsu Paul di Resta, mi vypadlo, že jezdí DTM. Nějaký divák mi to na twitteru připomněl a obrazně řečeno jsem si drbal hlavu. Samozřejmě jsem zpětně vysvětlil svůj omyl.

Dá se říci, co je na této práci nejtěžší?

Pešek: V průběhu loňské Grand Prix v Brně jsem byl také v pozici redaktora, který pokládal otázky krátce po skončení závodu. Přiznávám, že tohle mi opravdu nešlo. Není na škodu zjistit, že bývá těžké nejen odpovídat, ale také se ptát.

Král: Úplně přesně vím, o čem Lukáš mluví. Znovu připomenu loňský podnik F1 na Hungaroringu, kde mě potkala podobná situace. V tu chvíli jsem raději komentátora Tomáše Richtra požádal, aby rozhovor vedl sám. Pro mě je obtížné se ptát na něco, čemu rozumím, znám odpověď, ale přesto musím otázku položit.

Sledujete ještě jinou disciplínu motoristického sportu?

Pešek: Rozhodně. O mně se ví, že jsem nadneseně řečeno čtyřicetibojař. Sleduji hodně motokros, protože na něm jsem vyrostl, ale třeba formule 1 jsou na mě moc dlouhé. Líbí se mi freestyle motokros, i když to je spíše show než závody. Tím výčet nekončí, zajímám se taky o fotbal, hokej, golf, tenis, cyklistiku, biatlon a další sporty. Jejich výčet by byl dlouhý.

Rozhovor: Karel Abraham vs. Lukáš Pešek - Dva soupeři v MotoGP

Král: Pokud mám volno, dívám se na MotoGP, což mě dost baví. Paradoxně mi připadá mnohdy zábavnější než formule 1. Člověk nemusí rozvíjet témata, protože na trati se pořád něco děje. Zájem o freestyle máme s kolegou společný. Hodně mě přitahuje rallye, kde získala nová generace vozů WRC lepší aerodynamiku, auta jsou silnější. Technika jako taková mě totiž v automobilových závodech obecně hodně fascinuje.

Co je kladem závodů, které komentujete?

Pešek: Velké plus představuje skutečnost, že můžeme MotoGP v Česku sledovat, protože se jedná o absolutní vrchol světového motocyklového závodění. Ze sportovního hlediska je dobře, že jezdci v MotoGP mají standardizované elektronické řídicí jednotky. Takže kluci z netovárních týmů mohou porazit tovární kolegy.

Král: Auta formule 1 začala konečně vypadat lépe a jsou jednoznačně nejrychlejšími, jaká se na okruzích pohybují. Po vstupu nového amerického majitele Liberty Media se začíná svět F1 dostávat zásluhou sociálních sítí k věkově mladším skupinám a to je samozřejmě dobře.

Připomenete naopak negativní stránku MotoGP, či F1?

Pešek: Minusem je, že nelze být alespoň na některých závodech, abychom mohli divákům přiblížit zákulisní dění a zpovídat zajímavé lidi. Fanoušci by to určitě ocenili.

Král: Mercedes loni vyhrál již čtvrtým rokem v řadě. Ovšem jeho souboje s Ferrari nebo Red Bull Racingem byly mnohem vyrovnanější než v předešlých letech. Předpověď na tento rok je příznivá v tom, že situace by měla být ještě napínavější.

Čím se zabýváte kromě komentování?

Pešek: Mám v radotínském Kart centru závodní kurzy na motorkách. A to i v zimě, což je fenomén, který v České republice chyběl. Jsou tady malé motorky, jen o málo větší než mini biky, a lidé dostávají základní kurz sportovní jízdy. Stačí jim přivézt si pouze vlastní výbavu, jinak mají všechno na klíč. Mám radost, že už teď jsou vyprodané termíny na začátek února. Kromě toho se každých čtrnáct dní věnuji nejmenším dětem.

Král: Pokračuji dál v závodění za Scuderii Praha ve vytrvalostních závodech s Ferrari 488 GT3. Tudíž nesmím zanedbávat kondiční přípravu. K tomu bych připočetl jezdecké tréninky s klienty, kteří se chtějí zdokonalit v civilní nebo závodní jízdě. Zájem je potěšitelně velký.

Jaké máte představy o roce 2018?

Pešek: Chci především rozvíjet motocyklovou školu a musím připravit takové programy, které by lidi zaujaly. Chtěl bych pokračovat v komentování a také připravuji dva mladé kluky pro okruhový šampionát. Jména vám neřeknu. Počkejte, až letos vyhrají.

Král: V seriálu vytrvalostních závodů GT bychom se Scuderií Praha rádi postoupili o krůček výše a šampionát vyhráli. Náš projekt je na více let s cílem dostat se na 24 hodin Le Mans. Rád bych pokračoval v komentování a v koučinku ve formuli Renault pro jezdce týmu Effective Racing.

Rozhovor s Jarkem Janišem a Josefem Králem: Chceme zpátky

Co přejete českému motorsportu v roce 2018?

Pešek: Motocyklovému by prospěl řízený výběr talentovaných dětí, aby státní finance šly do jejich rozvoje. Nikoliv lidem, co je použijí k zábavě. Přeji každému, ať si sáhne na dobré výsledky. Začínajícím, aby postupovali výš.

Král: Problém je najít podporu pro nadějné závodníky, kteří vyrostli z motokár a musí udělat další krok ve svém vývoji. Proč dávají lidé své děti na biatlon nebo tenis? Protože díky práci při výchově talentů dokázali sportovci v těchto disciplínách udělat výsledky na světové úrovni. Stali se tak vzorem, který táhne. To v českém motoristickém sportu bohužel prozatím chybí.

Lukáš Pešek

  • Narozen: 22. 11. 1985
  • Bydliště: Praha
  • Stav: svobodný
  • Hobby: golf, motorsport, lyžování
  • Úspěchy: vítěz závodů MS silničních motocyklů ve třídě 125 v Číně (2007) a Austrálii (2007), 4. v MS třídy 125 (2007), v MS startoval ve 36 závodech, získal 507 bodů, mistr ČR třídy 125 (2002)

Josef Král

  • Narozen: 15. června 1990
  • Bydliště: Praha
  • Stav: svobodný
  • Hobby: hodinky, motorsport, cyklistika
  • Úspěchy: vítěz závodu GP2 (2012), 2. ve formuli BMW 2007), 3. ve formuli Masters (2009), vítěz závodů 12 hodin Mugella (2017) a 24 hodin Portimaa (2017), doktor filozofie (2016)
Spolupracujeme s TipCars.com
Mayová otáčí a uklidňuje ministry: S EU se dohodneme Mayová otáčí a uklidňuje ministry: S EU se dohodneme

Britská premiérka Theresa Mayová sdělila svým ministrům,…

Siemens propustí téměř tři tisíce zaměstnanců v Německu, chce ušetřit miliardy Siemens propustí téměř tři tisíce zaměstnanců v Německu, chce ušetřit miliardy

Německá průmyslová skupina Siemens propustí z několika…

Pražský okruh je pro kandidáty prioritou. Rozbory předvolebních slibů čtěte na E15.cz Pražský okruh je pro kandidáty prioritou. Rozbory předvolebních slibů čtěte na E15.cz

Blížící se volby na pražský magistrát s sebou přinášejí…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

 





 
Catera byl jediný Cadillac vyráběný v Evropě: Byl to naprostý propadák

Catera byl jediný Cadillac vyráběný v Evropě: Byl to naprostý propadák

Dnes 18:50

Cadillac Catera byl americkou paralelou u nás dobře známého Opelu Omega B. Měl zpřístupnit vozy této luxusní značky mladší klientele.




Blesk.cz

Nemůžete spát? Bude úplněk! Zkuste 5 tipů jak večer usnout!

Nemůžete spát? Bude úplněk! Zkuste 5 tipů jak večer usnout!

Večer lehnete do postele a ne a ne zabrat? Převalujete se, přemýšlíte nad prací, domácími povinnostmi, počítáte…

Polsko na lavici obžalovaných. Sporný zákon o Nejvyšším soudu přezkoumá unijní justice

Polsko na lavici obžalovaných. Sporný zákon o…

Evropská komise (EK) žaluje Polsko u unijního soudu kvůli přijetí zákona o polském Nejvyšším soudu, který podle…

 

iSport.cz

Ocenění FIFA: Modrič nejlepším hráčem, mezi trenéry vládl Deschamps

Ocenění FIFA: Modrič nejlepším hráčem, mezi trenéry…

Nejlepším fotbalistou světa za sezonu 2017/18 podle Mezinárodní fotbalové federace FIFA byl zvolen Luka Modrič.…

SESTŘIH: Jablonec - Plzeň 3:0. Mistr po Lize mistrů propadl, pálil Trávník

SESTŘIH: Jablonec - Plzeň 3:0. Mistr po Lize mistrů…

Fotbalisté Plzně v dohrávce 9. kola FORTUNA:LIGY prohráli v Jablonci 0:3 a klesli na třetí místo tabulky.…

 

Reflex.cz

Děsivá čínská epidemie: Unikátní snímky z doby, kdy chřipka zabíjela lidi po tisících

Děsivá čínská epidemie: Unikátní snímky z doby, kdy…

Mandžuská chřipka byla snad největší zdravotní katastrofou čínské historie. Pro Evropana ji zastiňuje tehdejší…

Okamura mění taktiku. SPD hodlá zastavit diktát EU a říct islámu NE z komunální úrovně

Okamura mění taktiku. SPD hodlá zastavit diktát EU a…

Dlouhá léta bojuje vlastenec, podnikatel, politik a finalista minulého ročníku mistrovství světa v populismu…