reklama


3.3. 2015 Tomáš Kovařík Tomáš Kovařík

Jozef Kabaň: Škoda Superb je odrazem české kultury (rozhovor)

Jozef Kabaň: Škoda Superb je odrazem české kultury (rozhovor)
 

Škoda Auto věnovala celou expozici během prvního novinářského dne na autosalonu v Ženevě novince Superb III. A nám její šéfdesignér Jozef Kabaň (42) zase půlhodinu na rozhovor.

Zcela otevřeně mluví o svém soukromém životě, pocitech, čerstvé zlomenině klíční kosti i plánech do budoucna. Když však přijde řeč na jeho práci, je pochopitelně skoupější, ví že některé věci prostě nesmí prozradit. Přesto se nám z něj během rozhovoru, kterého se zúčastnil také šéfredaktor Auto Tipu Petr Benzl, podařilo dostat řadu zajímavých informací. Naše dotazy logicky směřovaly k Superbu, ale ptali jsme se rovněž na kombi a další nové modely, které se letos představí.

Jak dlouho trval vývoj designu Superbu?

Byl to naprosto standardní proces jako u každé jiné Škodovky, tedy zhruba čtyři roky. První nákresy budoucího vozu jsme navrhli v průběhu roku 2011.

Která partie při návrhu Superbu byla nejsložitější?

Jednu z nejnáročnějších částí vozu, a to i po technologické a výrobní stránce, představuje kapota, už jenom tím, že zasahuje do stran. Se zbytkem vozu žádné větší komplikace nebyly. Škoda Auto má jasno, které hodnoty zastává a kudy se chce ubírat. Na téhle cestě už jsme a po ní i nadále půjdeme.

Že otevírání zavazadlového prostoru nedostane twindoor jako předchůdce, bylo jasné od začátku?

Twindoor měl svoje výhody a byl svým způsobem také unikátní, ale stejně jako v životě všechno jednou končí. Při návrhu nového Superbu jsme obětovali jistou technologickou výhodu dvojitého otevírání víka ve prospěch dynamičtějšího kupé charakteru karoserie a vyplatilo se.

To ale určitě nebyly jediné důvody nepoužít twindoor, když už byl vyvinutý a v praxi vyzkoušený. Proč tedy?

Vedle úspory hmotnosti a ladnější architektury karoserie jsme mohli přinést také plně elektrické ovládání zádi. Navíc se tím snížilo těžiště a zlepšil výhled z vozu. Schválně se někde podívejte na předchozí Superb a dáte mi za pravdu.

Na kterou partii Superbu jste nejvíce pyšný?

Hrdý jsem především na vyrovnanost celku. Tenhle vůz působí tak klidným dojmem, až z něj vyzařuje úplná čistota. Žádná část automobilu se nesnaží profitovat na úkor jiné a to se mi na něm zamlouvá.

Kdybyste s odstupem času znovu navrhoval Superb, co byste na něm změnil?

Takhle to nikdy neřeším. Dělám všechny věci tak, abych se nemusel zabývat minulostí. Superb je odrazem toho, jaká Škodovka a tým lidí v ní je.

Superb využívá koncernové díly. Byla to pro vás při návrhu překážka?

Naopak, je fantastické vědět, že potenciál použitých technologií jako je MQB a další je tak nesmírně vyvinutý, že se nemusíte nikým a ničím omezovat.

Na podzim se představí Superb Combi. Vznikala tato karosářská verze souběžně s liftbackem?

Vývoj kombi vznikal paralelně s liftbackem. Jakmile totiž začnete řešit, jestli milujete více dceru než syna, problém je na světě. Stejně musím k vozům přistupovat i já, musím se k nim chovat rovnocenně, jinak to na výsledném produktu bude znát. Tím, že zejména západní Evropa tíhne ke kombi, je i pro nás tahle karosářská varianta nesmírně důležitá.

Kdybyste měl volit mezi liftbackem a kombi, pro co byste se rozhodl?

Takový výběr je pro mě rok od roku komplikovanější. Stejně jsem to měl již u Fabie, tam bych taky těžko volil mezi hatchbackem a kombi. Jestli ale naši zákazníci budou řešit jenom podobná dilema, bude to pěkné. V případě Superbu bude těžké vybrat třeba správná kola. Jejich nabídka je tak široká, že zákazníci budou volit mezi hezkými a ještě hezčími.

Která barva Superbu sluší úplně nejvíce?

Záleží od místa, kde žijete, v každém státě tohle zákazníci cítí jinak a podle toho také vybírají jiný lak karoserie. Hodně důležité jsou i světelné podmínky v dané lokalitě. Jsem velmi rád, že neexistuje nic jako předepsaná barva, protože jinak by byl život strašně nudný. Já jsem si jako služební vůz vybral Superb v černé barvě, ale nikoli proto, že by se mi líbila černá barva, ale prostě proto, že v té roli, kterou můj vůz bude plnit, mu černá jednoduše sluší. Zákazníkům nabídneme čtrnáct odstínů laků karoserie.

Se žlutozelenou barvou na showcaru počítáte do budoucna?

Do sériové výroby ji neplánujeme, šlo spíše o takové symbolické propojení s konceptem Vision C, který jsme tady v Ženevě představili přesně před rokem. Chtěli jsme lidem ukázat, že Superb má v genech něco právě z této studie.

Můžete naznačit, jak bude vypadat kombi, zejména jeho zadní partie?

Věřím, že budete mile překvapeni, jak kombi bude vypadat sportovně. Jeho záď totiž bude poměrně rychle klesat.

A co zadní svítilny?

Ty budou moc pěkné, nečekejte žádnou revoluci, ale opět spíše velkou vyváženost. Příznivci kombi ocení, jak bude vůz vypadat sportovně a emocionálně zároveň. Ještě prozradím, že svítilny budou dělené.

Prosakují k nám již informace o Roomsteru II a novém SUV. Projeví se u nich designový jazyk, nebo se dočkáme revoluce?

Revoluce je akt, který přichází ve chvíli, kdy všechno ostatní už selhalo a má spíše negativní charakter. Škodovka je úspěšná značka, která žádnou revoluci nepotřebuje. Nový terénní vůz pro mě byla velká příležitost a výzva, další milník v posunu vnímání designu. A já si myslím, že jestliže Superb zaujal, tak tohle nové SUV bude pro všechny skutečné překvapení.

Na který model ve své dosavadní praxi jste nejvíce pyšný?

To je hodně těžká otázka. Ke všem svým dosavadním produktům jsem mohl přistupovat se stejně velkým nadšením od začátku až do konce. S rostoucí pracovní pozicí však rostla také zodpovědnost. Já měl dosud v životě šanci navrhovat pro čtyři značky a jsem za to velmi rád. Ale ten největší projekt, na který jsme právem hrdý, je u mě uvnitř. Dokázal jsem totiž přetvořit sám sebe a pochopit, o čem automobilový design doopravdy je.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky

Výrok britského nejvyššího soudu ztížil pozici premiérky…

Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí

Ještě před deseti lety bylo povídání s českými rejdaři…

Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament

Vláda Theresy Mayové bude potřebovat souhlas parlamentu,…

Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii

Brno dolní nádraží je nákladní železniční stanice v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jozef Kabaň: Škoda Superb je odrazem české…



reklama






reklama




Blesk.cz

Vyšetřovatel zmizení Míši promluvil o neonacismu matky: Je to cesta k jejímu nalezení?

Vyšetřovatel zmizení Míši promluvil o neonacismu…

Vystupuje jako Eva Braun, na profilu má obrázky Hitlera a nešetří nechutnými vtipy na adresu Židů a dalších…

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

 

iSport.cz

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o finále s Wawrinkou

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o…

Roger Federer si zahraje o finále Australian Open, když v semifinálovém zápase porazil Němce Mischu Zvereva 6:1,…

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen sranda v seriálu

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen…

Je to fenomén a on se stal jeho součástí. Brankář Radek Sňozík si zahrál sám sebe v seriálu Vyšehrad, který si…

 

Reflex.cz

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety, zvládne to i babička

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety,…

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší bublina praskne, budou se všichni divit

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší…

Podle aktuálních statistik se prodává metr čtvereční u nového bytu v Praze za nevídaných 70 tisíc korun. A…

 
 
reklama