Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Karmann: Poslední kabriolet opustil výrobní linky

Diskuze (0)
Historie kabrioletů vyráběných německou firmou Karmann se definitivně uzavřela. Současní partneři už nemají zájem o výrobu kabrioletů u externího dodavatele, a proto se Karmann chce soustředit na jiné oblasti automobilového průmyslu.

Historie karosárny Karmann je velmi bohatá, společnost vznikla již v roce 1902 a první automobilové šaty postavila ještě tentýž rok na podvozku dávno zaniklé německé značky Dürkopp. Období po druhé světové válce je spojeno především s produkcí kabrioletů a kupé značky Volkswagen. V roce 1949 začal Karmann vyrábět proslulé otevřené VW Brouky, následovaly modely Karmann Ghia, kupé Scirocco, Golf Cabriolet první generace a kombi Variant na základě Golfu III.

V šedesátých a sedmdesátých letech minulého století z bran jejich továren vyjížděly také Porsche modelových řad 912 a 914, kupé BMW 2000 CS a 3,0 CS, později otevřené Fordy Escort a sportovní verze RS Cosworth. Vznikala zde také první Kia Sportage pro evropské trhy, v poslední době se v Osnabrücku a Rheine vyráběl Chrysler Crossfire (do konce roku 2007) a Audi A4 Cabriolet. S Audi spolupracoval Karmann bezmála dvě desetiletí, ingolstadtští se ovšem novou A5 s plátěnou střechou rozhodli vyrábět jinde. S koncem Audi A4 Cabriolet byla v únoru uzavřena továrna v Rheine, stejný krok nyní následuje v Osnabrücku, když končí Mercedes CLK.

Slavná německá karosárna tak přišla o dva nejdůležitější odběratele a v dubnu se dostala do existenčních potíží a musela vyhlásit platební neschopnost. S podobnými problémy se potýkají i jiné firmy v tomto oboru – Heuliez, Pininfarina, Bertone. Velké automobilky mají v současné době zájem o externí vývoj a výrobu složitých střešních mechanismů, místo kompletní výroby aut.

Střešní mechanismy Karmann dodává a dále dodávat bude kromě Renaultu (od roku 1991) mimo jiné pro Mercedes-Benz SLK (od 1995), Jaguar (od 1988), Volkswagen New Beetle Cabrio (od 2002) a Nissan Micra C+C (od 2006). Karmann se chce také prosadit v oblasti vývoje elektromobilů, kde spolupracuje s německou energetickou společností EWE.

Nyní je u Karmannu zaměstnáno 2000 lidí, značná část bude propuštěna po ukončení výroby aut, kvůli finančním problémům společnosti ale bude jejich počet dále snížen. Původně se počítalo s 513 zaměstnanci, po nedávné dohodě správce insolvenčního řízení a vedení podniku je v plánu udržet v Karmannu zhruba 300 pracovních míst.

Diskuze (0)