Kabriolety s pevnou, nebo plátěnou střechou? Co je lepší?

Kabriolety s pevnou, nebo plátěnou střechou? Co je lepší?

 

Kabriolety dnešních dnů mohou mít buď pevnou skládací, nebo plátěnou střechu. Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?

Zatímco první automobily žádnou střechu neměly (k čemu, na koni jí přece také nemáte), postupem času si posádka začala užívat výhod uzavřené karoserie. Ta vás totiž nejen ochrání před povětrnostními vlivy, umožní také přesné nastavení a udržování teploty na palubě či větší hlukový komfort.

Říká se, že nejkrásnější pohled na svět je z hřbetu koně. Pokud je to pravda, hned na druhém místě by se docela dobře mohl umístit pohled ze sedadla kvalitního kabrioletu. Lidé se ani po více než sto letech výroby automobilů nevzdali možnosti užít si jízdu bez střechy, naopak, kabriolety jsou v dnešních dnech díky pokročilým systémům skládacích střech velice oblíbené. O tom však až za chvíli.

Plátno, plast a kov

Rozlišujeme dva typy střech: plátěné a pevné skládací. Speciálním případem je pevná neskládací střecha, tzv. hard-top. Ten vznikl zejména kvůli přání celoročního provozu kabrioletů s plátěnou střechou (tzv. soft top), která v zimních podmínkách velmi trpí, jízda s nasazenou střechou je také výrazně tišší. Majitel na začátku zimy v garáži střechu (většinou laminátovou) nasadil a sundal ji zase až za hezkého počasí. Dnes jsou hard topy u nových automobilů už spíše raritní záležitostí, vytlačily je pevné skládací střechy.

Speciálním případem pak jsou automobily, které na cestě ke kabrioletu ušly vlastně jen polovinu. První kategorií jsou vozy se shrnovacími plátěnými částmi střechy. Typickým zástupcem je třeba Fiat 500C, v němž si sice můžete užívat vítr ve vlasech, oblouky kolem dveří však zůstávají na svém místě.

Další skupinou jsou částečně odnímatelné pevné střechy s podobným efektem, tedy že se určitá část střechy změní v blankytné nebe. Jde v podstatě o zvětšené střešní okno, které však z karoserie přímo vyjmete. Typickým představitelem byly vozy Porsche 911 Targa, zde se však následně od původního konceptu přešlo s verzí 993 (1993) ke klasičtější odsuvné prosklené střeše.

Zatímco dříve měly zejména dvoumístné roadstery ovládání střech manuální, dnešní doba přeje automatice. Ostatně jako téměř ve všem. Ti nejlepší z nejlepších zvládnou otevřít či zavřít střechu za zhruba deset sekund, v případě Mazdy MX-5 s plátěnou střechou je manuální otevření otázkou jediné sekundy.

Výhody a nevýhody

Kovové skládací střechy se u automobilů sice vyskytovaly už před druhou světovou válkou, až technický pokrok však umožnil vytvořit skládací střechy dostatečně lehké, skladné a se spolehlivým mechanismem.

Jejich průkopníky mezi moderními vozy, kteří odstartovali boom pevných skládacích střech, byli ve druhé polovině devadesátých let Mercedes-Benz SLK a Peugeot 206 CC . Pevné skládací střechy začaly být velmi moderní, přičemž vytlačují klasické plátno čím dál zřetelněji na okraj zájmu. Jaké jsou jejich výhody?

Pevná skládací střecha zajišťuje lepší hlukovou i tepelnou pohodu, designéři si taktéž dokážou lépe pohrát s tvarem. Díky robustnější konstrukci mechanismu i pevným dílcům mohou tyto střechy po zavření zlepšovat torzní tuhost, se kterou mají kabriolety větší starosti než automobily se střechou. Zajímavou možností je mít pevnou skládací střechu se střešním oknem, jako například v případě Mercedesu SL.

Mezi jednoznačné nevýhody patří větší nároky na místo, složená střecha často zabere velkou část zavazadlového prostoru. Nárůst hmotnosti auta je v porovnání s plátěnou střechou zpravidla větší, oproti ručně zatahovaným střechám je zde zároveň větší nebezpečí závady a drahých oprav. Zatímco plátěnou střechu lze často zatáhnout i při nefunkčnosti elektromechanického systému, u pevných střech to v drtivé většině případů možné není. Mezi hlavní výhody plátěných střech patří lehčí konstrukce a větší skladnost, což je také hlavním důvodem, proč se plátěné střechy udržely dodnes i v luxusních modelech jako Maserati GranCabrio či BMW 6 Cabrio.

Nejde však již zdaleka o klasické plátno, moderní vícevrstvé tkaniny svými vlastnostmi v posledních letech urazily opravdu dlouhou cestu, takže obavy o barevnou a rozměrovou stálost jsou již většinou neopodstatněné. Jízda v dešti, kdy do napnutého plátna bubnují kapky vody, může být u romantičtějších zákazníků také argumentem. Majitel se však musí o střechu starat, pravidelné čištění a impregrance je samozřejmostí.

Nevýhody plátěných střech jsou poměrně jasné. Zvláště v méně kultivovaných zemích čelí majitelé riziku vandalismu, plátno má také omezenou životnost (nemluvě o např. vinylu), takže je po letech nutno vyměnit jej za jiné. Oproti pevné skládací střeše zde můžeme hovořit i o nižší bezpečnosti při převrácení vozu.

Otázka do diskuze: je lepší plátěná, nebo pevná střecha?


Pevné střechy
 

Plátěné střechy
 
Rallye Dakar 2018

Anketa

Je lepší kabriolet s pevnou skládací, nebo plátěnou střechou?
Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin dostal další úder, Soul zakročil proti anonymním účtům Bitcoin dostal další úder, Soul zakročil proti anonymním účtům

Jižní Korea zakázala používat anonymní bankovní účty k…

Fiala: Nebudeme součástí dražby o vládu s ANO Fiala: Nebudeme součástí dražby o vládu s ANO

Pokud hnutí ANO vytváří programové expertní týmy s KSČM,…

Česká Pepsi se prodávala rok, přibližuje majitel Mattoni významný obchod Česká Pepsi se prodávala rok, přibližuje majitel Mattoni významný obchod

Nápojářský trh v Česku čeká výrazné přeskupování sil.…

 

Štítky Kabriolet Roadster

 

Přidat názorDiskuse: Kabriolety s pevnou, nebo plátěnou…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 





 
Policie ČR převzala první várku nových Superbů. Budou hlídat dálnice po celé republice

Policie ČR převzala první várku nových Superbů. Budou hlídat dálnice po celé republice

Dnes 14:16

Mladoboleslavská automobilka dodá dopravní policii ČR celkem 38 automobilů.




Blesk.cz

Dusno v Prostřeno: Hnidopiška Zdenka versus pšoukající Markéta!

Dusno v Prostřeno: Hnidopiška Zdenka versus…

Prostřeno ze Středočeského kraje, ve kterém září zejména mladá recesistka Markéta, ve středu odhalí další…

Ničí vaši krásu zima? 4 rady, jak nemít popraskané rty a lámavé vlasy

Ničí vaši krásu zima? 4 rady, jak nemít popraskané…

Rozpraskané rty, suchá pokožka a vlasy bez života? Vypadá tak v zimním období také? Poradíme, jak s tím zatočit.…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Malý Saros? Výšku nahradí jinde, chválí gólmana, který vytlačil Mazance

Malý Saros? Výšku nahradí jinde, chválí gólmana,…

Měří jen 178 centimetrů. Finský gólman Juuse Saros často slýchá, že je na současné brankářské poměry malý.…

 

Reflex.cz

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů: Tato zvířata používají 7 hlavních zvuků

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů:…

Delfíni mají vysokou inteligencí a používají komplexní systém klikání, mlaskání a hvízdání, kterým se…

Muslimský imám z Prahy a jeho bratr jsou stíháni pro teroristické trestné činy

Muslimský imám z Prahy a jeho bratr jsou stíháni pro…

Bývalý muslimský duchovní a zároveň český občan Sámer Shehadeh, jeho bratr a švagrová čelí nyní trestnímu…