Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kabriolety s pevnou, nebo plátěnou střechou? Co je lepší?

Aleš Jungmann
Diskuze (53)
Kabriolety dnešních dnů mohou mít buď pevnou skládací, nebo plátěnou střechu. Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?

Zatímco první automobily žádnou střechu neměly (k čemu, na koni jí přece také nemáte), postupem času si posádka začala užívat výhod uzavřené karoserie. Ta vás totiž nejen ochrání před povětrnostními vlivy, umožní také přesné nastavení a udržování teploty na palubě či větší hlukový komfort.

Říká se, že nejkrásnější pohled na svět je z hřbetu koně. Pokud je to pravda, hned na druhém místě by se docela dobře mohl umístit pohled ze sedadla kvalitního kabrioletu. Lidé se ani po více než sto letech výroby automobilů nevzdali možnosti užít si jízdu bez střechy, naopak, kabriolety jsou v dnešních dnech díky pokročilým systémům skládacích střech velice oblíbené. O tom však až za chvíli.

Plátno, plast a kov

Rozlišujeme dva typy střech: plátěné a pevné skládací. Speciálním případem je pevná neskládací střecha, tzv. hard-top. Ten vznikl zejména kvůli přání celoročního provozu kabrioletů s plátěnou střechou (tzv. soft top), která v zimních podmínkách velmi trpí, jízda s nasazenou střechou je také výrazně tišší. Majitel na začátku zimy v garáži střechu (většinou laminátovou) nasadil a sundal ji zase až za hezkého počasí. Dnes jsou hard topy u nových automobilů už spíše raritní záležitostí, vytlačily je pevné skládací střechy.

Speciálním případem pak jsou automobily, které na cestě ke kabrioletu ušly vlastně jen polovinu. První kategorií jsou vozy se shrnovacími plátěnými částmi střechy. Typickým zástupcem je třeba Fiat 500C, v němž si sice můžete užívat vítr ve vlasech, oblouky kolem dveří však zůstávají na svém místě.

Další skupinou jsou částečně odnímatelné pevné střechy s podobným efektem, tedy že se určitá část střechy změní v blankytné nebe. Jde v podstatě o zvětšené střešní okno, které však z karoserie přímo vyjmete. Typickým představitelem byly vozy Porsche 911 Targa, zde se však následně od původního konceptu přešlo s verzí 993 (1993) ke klasičtější odsuvné prosklené střeše.

Zatímco dříve měly zejména dvoumístné roadstery ovládání střech manuální, dnešní doba přeje automatice. Ostatně jako téměř ve všem. Ti nejlepší z nejlepších zvládnou otevřít či zavřít střechu za zhruba deset sekund, v případě Mazdy MX-5 s plátěnou střechou je manuální otevření otázkou jediné sekundy.

Výhody a nevýhody

Kovové skládací střechy se u automobilů sice vyskytovaly už před druhou světovou válkou, až technický pokrok však umožnil vytvořit skládací střechy dostatečně lehké, skladné a se spolehlivým mechanismem.

Jejich průkopníky mezi moderními vozy, kteří odstartovali boom pevných skládacích střech, byli ve druhé polovině devadesátých let Mercedes-Benz SLK a Peugeot 206 CC . Pevné skládací střechy začaly být velmi moderní, přičemž vytlačují klasické plátno čím dál zřetelněji na okraj zájmu. Jaké jsou jejich výhody?

Pevná skládací střecha zajišťuje lepší hlukovou i tepelnou pohodu, designéři si taktéž dokážou lépe pohrát s tvarem. Díky robustnější konstrukci mechanismu i pevným dílcům mohou tyto střechy po zavření zlepšovat torzní tuhost, se kterou mají kabriolety větší starosti než automobily se střechou. Zajímavou možností je mít pevnou skládací střechu se střešním oknem, jako například v případě Mercedesu SL.

Mezi jednoznačné nevýhody patří větší nároky na místo, složená střecha často zabere velkou část zavazadlového prostoru. Nárůst hmotnosti auta je v porovnání s plátěnou střechou zpravidla větší, oproti ručně zatahovaným střechám je zde zároveň větší nebezpečí závady a drahých oprav. Zatímco plátěnou střechu lze často zatáhnout i při nefunkčnosti elektromechanického systému, u pevných střech to v drtivé většině případů možné není.

Mezi hlavní výhody plátěných střech patří lehčí konstrukce a větší skladnost, což je také hlavním důvodem, proč se plátěné střechy udržely dodnes i v luxusních modelech jako Maserati GranCabrio či BMW 6 Cabrio.

Nejde však již zdaleka o klasické plátno, moderní vícevrstvé tkaniny svými vlastnostmi v posledních letech urazily opravdu dlouhou cestu, takže obavy o barevnou a rozměrovou stálost jsou již většinou neopodstatněné. Jízda v dešti, kdy do napnutého plátna bubnují kapky vody, může být u romantičtějších zákazníků také argumentem. Majitel se však musí o střechu starat, pravidelné čištění a impregrance je samozřejmostí.

Nevýhody plátěných střech jsou poměrně jasné. Zvláště v méně kultivovaných zemích čelí majitelé riziku vandalismu, plátno má také omezenou životnost (nemluvě o např. vinylu), takže je po letech nutno vyměnit jej za jiné. Oproti pevné skládací střeše zde můžeme hovořit i o nižší bezpečnosti při převrácení vozu.

Otázka do diskuze: je lepší plátěná, nebo pevná střecha?



Aleš Jungmann
Diskuze (53)
12. 8. 2012 21:10
Re: kabriolet nie
no a ja som mal minule pozicanu suzuki hayabusa no a uz nikdy viac. nedalo sa s nou orat (neutiahla pluh) a ked som chcel stahovat skrinu tak nemala vobec kufor a zo sedacky mi ta skrina spadla...
nechapem ako si moze niekto svojpravny stazovat na upal a vinu davat autu. takisto nepoznam kozu co sa na slnku nehreje a ak to nebol vrak tesne pred smrtou tak predpokladam ze klimatizaciu malo auticko funkcnu.
12. 8. 2012 18:34
Re: Plátno
S tím naprosto souhlasím, jsem rád za plátěnou střechu a i za ruční pohon.. Aspoň se nemá co rozbít a nandaná je za pár vteřin.. Jen mě štve, že narozdíl od MX-5, kde se to dělá tím, že člověk prostě šáhne za sebe, já musím zastavit, vystoupit a zvednout plechový kryt střechy.. Ale zas to vypadá elegantněji ;-)
Nicméně garáž mám a nasazovací hardtop taky, ale i tak většinu roku jezdím bez něj protože se mi prostě nelíbí "kupé" verze.. Už jsem i zvažoval variantu nechat ho pofoliovat matnou černou, aby vypadal víc hadrově >:-[] Ale nějak na to nedošlo, takže skutečně většinou ho nasazuju jen, když jedu parkovat někam, kde se mi to nezdá. A taky už začíná kamaráda/souseda docela štvát, když vždycky k večeru zvoním, ať mi jde pomoct >:D >:-[]
12. 8. 2012 08:57
Re: Targa
Autá mám momentálne v prevádzke 3 (takže spadám do kategórie "ďaľšie 2 autá"), roadsterom jazdím len občas (sezóna, vílety, víkendy) a zvolil som plech. Prečo? asi som divný.
A čo sa týka "plátna" tak napr.370z (ktorý sa mi inak dosť páčil aj keď neskôr z výberu vypadol) mi s tou plátenou strechou pripadne vyslovene nepatričný až hnusný (asi nemám vkus ani rozum)
12. 8. 2012 08:33
Re: To je otázka...
Už jsem sundaval střechu i v 50 km/h (podle přístrojů, takže řekněme 45 reálných). A to už považuji za použitelnou rychlost.
Avatar - Uhlik
12. 8. 2012 01:44
Re: kabriolet nie
No ja tiez nemam moc rad slnko a jazda v Crossfire-i ci Lexuse SC pocas slnecneho dna neprisla s otvorenou strechou nejaka moc pritazliva. Tiez nemam rad ked je v nasom Korejcovi odsunuta strecha...

Ale na druhej strane, je ten pocit ist bez strechy nieco ine a slnkomilni ludia to urcite ocenia :yes:

Ja osobne volim teda coupe.