Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kalifornie má první návrh pravidel provozu aut bez řidiče

redakce AUTO.CZ
Diskuze (3)
Provoz autonomních vozidel nebude neomezený. Kalifornie pracuje na pravidlech, která by se mohla rozšířit i do dalších zemí.

Kalifornie zveřejnila návrh prvních pravidel pro provoz aut bez řidiče, která podle odborníků mohou udat tón budoucí úpravě provozu takových výrobků i jinde ve světě. Hlavní zásadou je podle agentury AP přítomnost člověka oprávněného k řízení motorových vozidel, který by byl schopen v případě poruchy zasáhnout. Podmínka má být platná přinejmenším do doby, než užívání této novinky bude prověřené a zcela bezpečné.

Na běžném trhu nikdo zatím ani v USA autonomní auta nenabízí, optimisté očekávají zlom během několika příštích let. Prototypy zhruba desítky výrobců se zatím jen testují, byť už na veřejných komunikacích. Kalifornské regule jsou návrhem, který je volný k veřejné diskusi. Finální podoba má být otázkou několika měsíců.

Hlavním znakem kalifornských pravidel je podle kritiků obava z poruchovosti nové technologie. Autonomní auta musejí například mít volant, aby bylo možné přejít na ruční řízení. Některé současné prototypy firmy Google, která tyto vozy vyvíjí, volant ani pedály nemají.

Výrobci podle kalifornských regulí dostanou nejprve licenci na leasingový prodej po dobu tří let. Prodejce bude po tuto dobu zaznamenávat, jak bezpečně vozy jezdí, a bude povinen tato data poskytovat státu. Ještě před předáním vozu šťastnému majiteli musí automobil projít bezpečnostním testem a sám budoucí vlastník musí projít školením, jež bude vyznačeno zápisem v jeho řidičském oprávnění.

Kalifornští úředníci si nad zveřejněným návrhem pravidel lámali hlavu několik let. Nevěděli si rady, jak stanovit bezpečnostní limity pro provoz, jak zabránit hackerům, aby převzali kontrolu nad cizím automobilem, jak chránit data o majiteli, která sám automobil shromažďuje pro potřeby provozu.

Očekává se, že autonomní auta výrazně sníží nehodovost a zachrání tisíce lidských životů. Auta k orientaci využívají radary, kamery a laserová čidla a spoléhají se na detailní mapy, které zaznamenávají například i výšku obrubníků nebo pozemní značení jízdních pruhů.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (3)
18. 12. 2015 14:58
Re: Ridici z povolani
Samořídící autobus MHD bych chtěl vidět třeba ve 4 odpoledne v centru Brna, by nevyjel ani ze zastávky >:D
Avatar - rokyta.p
18. 12. 2015 06:58
Ridici z povolani
Individuální doprava je jedna věc, ale co všichni ridici z povolání? Navíc u MHD kde se jezdí porad stejná známá trasa. Tam to teprve může byt revoluce. Už vidím naše vnuky jak se baví, tyjo naší dedove museli umět řídit a měli to tehda ještě na benzin hihihi. Pokrok prostě nezastavis.
17. 12. 2015 15:03
Taxi
To, že tam musí být někdo schopný převzít řízení znamená, že s tím můžu jet do hospody, ale zpátky už ne? Tak to bude lepší zavolat taxi i na cestu tam.

A údaje o majiteli to jako potřebuje k čemu?!