Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kam kráčí české mýto? Kapsch, nebo nic!

Petr Barták
Diskuze (10)
Pozice společnosti Kapsch, zajišťující pro stát výběr mýta z nákladní dopravy, je pevnější, než by se zdálo. Je už nad slunce jasnější, že příští rok se buď bude pokračovat ve starých kolejích, nebo se poplatky nebudou vybírat vůbec. Nic mezi tím!

Pořád spousta času, tanečky s vyhlašovanými a zase odvolávanými výběrovými řízeními na poradce – tak vypadá hledání partnera státu pro výběr dálničních poplatků pro nákladní auta nad 3,5 tuny a autobusy za poslední tři roky.

A minulý týden ministr dopravy Dan Ťok poprvé oficiálně připustil, že jiná varianta než prodloužit smlouvu se současným provozovatelem mýtného systému, společností Kapsch, vlastně není a nikdy ani nebyla. „Uděláme jediné, co nám zbývá,“ slíbil šéf resortu v komentáři pro Lidové noviny, které mimochodem patří Andreji Babišovi, za jehož hnutí je ministrem. Dohodneme se s Kapschem, že v České republice bude po nezbytně dlouhou dobu – maximálně tří let – vybírat mýto dál. Zároveň budeme připravovat novou soutěž, technologicky neutrální, ať se pak dodavatelé o náš trh poperou,“ je si jistý dalším postupem ministr. Rozhodný a definitivní krok k posvěcení Ťokova plánu má udělat vláda tento týden.

Jen jediná možnost?

Trváním na Kapschi, který podle ministra drží všechny trumfy v ruce už od let 2006 a 2007, kdy byly sepsány smlouvy a jejich pozdější dodatky, jsou tak s největší pravděpodobností momentálně ze hry návrhy dalších zájemců o provozování mýtného systému u nás. Za kratší konec tak v tento okamžik tahá jak maďarská firma National Toll Payment, jež o možnost obhospodařovat mýtný systém v Česku značně stála, tak i SkyToll, který inkasuje dálniční poplatky na Slovensku. Tamní výběrčí mýta ale Ťokovým vývodům oponuje a tvrdí, že by dokázal převzít český mýtný systém i bez součinnosti s Kapschem. „SkyToll je připraven dát Česku finanční garanci pro případ výpadku výběru mýta i zajistit, že rozsah a kvalita služby budou minimálně na současné úrovni. To vše při významné úspoře nákladů na provoz,“ uvádí SkyToll. Na to však Ťok zatím neslyší.

Skála v cestě

Protože podle ministra dopravy Dana Ťoka už nejsou možná výběrová řízení, stát se pokusí prosadit další tři roky Kapsche na českých dálnicích pomocí takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění – tedy vlastně jej současnému provozovateli mýta prostě podepsat na další období. „Chceme smlouvu připravit tak, aby antimonopolní úřad neshledal žádné pochybení,“ nechal se po zasedání vlády minulé pondělí slyšet ministr. Tady ovšem může narazit, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) takový postup nevidí příliš rád. Každopádně předseda úřadu Petr Rafaj už předeslal, že smlouvu podrobí pečlivému zkoumání. Ovšem Ťok si je správností své volby asi jist, protože nic jiného ani nechystá.

Bez plánu B

Jaké by byly další možnosti, které ale zatím ministr nepřipouští? Pokud by se do konce roku nepodařilo smlouvu s Kapschem například kvůli výhradám ÚOHS uzavřít, přichází v úvahu vlastně jen znovuzrození dálničních nálepek pro nákladní auta a busy. Ministerstvo dopravy se však podle mluvčího Tomáše Neřolda k této ani jiným variantám nevyjadřuje, aktuální je tak jen Ťokova cesta přes prodloužení smlouvy se současným provozovatelem. A vyvstává otázka, zda by se vůbec podařilo vybírání dálničních poplatků znovuzavedením vinět během necelých deseti měsíců

zbývajících do konce roku uvést v život.

Vítejte v pekle

Nikdo v tento okamžik neví lépe než kamionoví dopravci, co by motoristy na českých dálnicích od příštího roku čekalo. „Hlavně ať se mýto dál vybírá,“

modlí se Vojtěch Hromíř, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Hrozí se okamžiku, kdy by padly všechny ministerské plány a mýto nebylo jak vybírat. „Kdyby žádný poplatek nebyl, nahrnuly by se sem cestou na západ i starší kamiony z Balkánu, pro něž by to bylo i přes o něco delší trasu ekonomicky výhodnější než přes Rakousko,“ vysvětluje Hromíř. Svět motorů k tomu dodává, že jízda po tuzemských dálnicích by se pro běžného motoristu směle vyrovnala peklu. Třeba jen z cesty po D1 s osmi až devíti úseky mezi Mirošovicemi a Kývalkou plánovanými jen letos k rekonstrukci a samozřejmě dalšími nutnými opravami by se stala hazardní kličkovaná mezi náklaďáky a stavebními stroji, která by trvala dvakrát déle než dosud. O bezpečnosti ani nemluvě.

Hlavně kasírovat

Stát za dobu fungování mýta vyinkasoval od dopravců téměř 68 miliard korun, do konce roku 2016 by chtěl přidat dalších deset miliard. Od roku 2010 objem vybraných prostředků až na malé zhoupnutí v roce 2013 roste, třeba v porovnání s rokem 2014 loňské inkaso stouplo o miliardu korun.

Výběr mýtného
Rok Vybráno mld. Kč
2007 5,6
2008 6,1
2009 5,5
2010 6,6
2011 8,1
2012 8,7
2013 8,6
2014 8,7
2015 9,7
2016* 10,0
Celkem 77,6
* Odhad Zdroj: Myto.cz

Víte, že…

… mýto se v Česku vybírá aktuálně na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných úsecích silnic 1. třídy od roku 2007?

… za stavbu a provoz mýtného systému stát Kapschi a jeho subdodavatelům platí přibližně pětinu vybrané částky?

… prostředky z mýtného jdou do Státního fondu dopravní infrastruktury?

… až v roce 2023 skončí unijní operační program Doprava, bude mýtné jedním z hlavních zdrojů pro stavbu a opravy silniční infrastruktury?

Ťokova cesta

Jednací řízení bez uveřejnění umožňuje zadavateli zakázky obejít klasické veřejné soutěže. Musí ovšem splňovat všechny podmínky ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), jako jsou časová tíseň, existence jediného možného dodavatele či strategický charakter dané zakázky. A to si úřad hlídá. „Jednací řízení bez uveřejnění lze využívat pouze výjimečně a za splnění všech podmínek stanovených zákonem o veřejných zakázkách,“ potvrzuje předseda ÚOHS Petr Rafaj. Neoprávněné využití jednacího řízení bez uveřejnění patří k nejčastěji prošetřovaným deliktům

na ÚOHS, přestože nesplnění podmínek antimonopolní úřad tvrdě postihuje.

Petr Barták
Diskuze (10)
Avatar - S8
13. 3. 2016 14:05
Dva duvody proc....
....to tak je (podle mě):

1) Ťok je "zapojený" do systému mýta stejně jako jeho podřízení a mají motivaci neměnit, protože pokud by se zasmluvnil systém s nižším "desátkem", tak zbyde méně i na ně

2) je potřeba počkat tři roky, než si Babiš připraví firmu, která nakoupí technologii, vybuduje systémy a hlavně která mu bude patřit. Padouch nebo hrdina, všichni jedna rodina...
Avatar - rohYpnol
13. 3. 2016 11:26
Re: Opět zaručený český recept
asi tak nějak ;-)
Avatar - zaplosak
13. 3. 2016 07:16
Re: Opět zaručený český recept
Až na ten poslední odstavec souhlasím....
12. 3. 2016 22:14
Re: Opět zaručený český recept
Tak potom je třeba navýšení cen za tranzitní kamiony o tolik, že se jim vyplatí dát kamion na vlak. V A to tak funguje několik let.
Opět je tu vidět rozvojová země vs vyspělá. 8-s
Avatar - twistedTSD
12. 3. 2016 21:34
Re: Opět zaručený český recept
To je vysoce pravděpodobné, ale GPStunel by mohl být alespoň trochu efektivní.