12.3. 2016 Petr Barták

Kam kráčí české mýto? Kapsch, nebo nic!

Kam kráčí české mýto? Kapsch, nebo nic!

Pozice společnosti Kapsch, zajišťující pro stát výběr mýta z nákladní dopravy, je pevnější, než by se zdálo. Je už nad slunce jasnější, že příští rok se buď bude pokračovat ve starých kolejích, nebo se poplatky nebudou vybírat vůbec. Nic mezi tím!

Pořád spousta času, tanečky s vyhlašovanými a zase odvolávanými výběrovými řízeními na poradce – tak vypadá hledání partnera státu pro výběr dálničních poplatků pro nákladní auta nad 3,5 tuny a autobusy za poslední tři roky.

A minulý týden ministr dopravy Dan Ťok poprvé oficiálně připustil, že jiná varianta než prodloužit smlouvu se současným provozovatelem mýtného systému, společností Kapsch, vlastně není a nikdy ani nebyla. „Uděláme jediné, co nám zbývá,“ slíbil šéf resortu v komentáři pro Lidové noviny, které mimochodem patří Andreji Babišovi, za jehož hnutí je ministrem. Dohodneme se s Kapschem, že v České republice bude po nezbytně dlouhou dobu – maximálně tří let – vybírat mýto dál. Zároveň budeme připravovat novou soutěž, technologicky neutrální, ať se pak dodavatelé o náš trh poperou,“ je si jistý dalším postupem ministr. Rozhodný a definitivní krok k posvěcení Ťokova plánu má udělat vláda tento týden.

Jen jediná možnost?

Trváním na Kapschi, který podle ministra drží všechny trumfy v ruce už od let 2006 a 2007, kdy byly sepsány smlouvy a jejich pozdější dodatky, jsou tak s největší pravděpodobností momentálně ze hry návrhy dalších zájemců o provozování mýtného systému u nás. Za kratší konec tak v tento okamžik tahá jak maďarská firma National Toll Payment, jež o možnost obhospodařovat mýtný systém v Česku značně stála, tak i SkyToll, který inkasuje dálniční poplatky na Slovensku. Tamní výběrčí mýta ale Ťokovým vývodům oponuje a tvrdí, že by dokázal převzít český mýtný systém i bez součinnosti s Kapschem. „SkyToll je připraven dát Česku finanční garanci pro případ výpadku výběru mýta i zajistit, že rozsah a kvalita služby budou minimálně na současné úrovni. To vše při významné úspoře nákladů na provoz,“ uvádí SkyToll. Na to však Ťok zatím neslyší.

Skála v cestě

Protože podle ministra dopravy Dana Ťoka už nejsou možná výběrová řízení, stát se pokusí prosadit další tři roky Kapsche na českých dálnicích pomocí takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění – tedy vlastně jej současnému provozovateli mýta prostě podepsat na další období. „Chceme smlouvu připravit tak, aby antimonopolní úřad neshledal žádné pochybení,“ nechal se po zasedání vlády minulé pondělí slyšet ministr. Tady ovšem může narazit, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) takový postup nevidí příliš rád. Každopádně předseda úřadu Petr Rafaj už předeslal, že smlouvu podrobí pečlivému zkoumání. Ovšem Ťok si je správností své volby asi jist, protože nic jiného ani nechystá.

Bez plánu B

Jaké by byly další možnosti, které ale zatím ministr nepřipouští? Pokud by se do konce roku nepodařilo smlouvu s Kapschem například kvůli výhradám ÚOHS uzavřít, přichází v úvahu vlastně jen znovuzrození dálničních nálepek pro nákladní auta a busy. Ministerstvo dopravy se však podle mluvčího Tomáše Neřolda k této ani jiným variantám nevyjadřuje, aktuální je tak jen Ťokova cesta přes prodloužení smlouvy se současným provozovatelem. A vyvstává otázka, zda by se vůbec podařilo vybírání dálničních poplatků znovuzavedením vinět během necelých deseti měsíců zbývajících do konce roku uvést v život.

Vítejte v pekle

Nikdo v tento okamžik neví lépe než kamionoví dopravci, co by motoristy na českých dálnicích od příštího roku čekalo. „Hlavně ať se mýto dál vybírá,“ modlí se Vojtěch Hromíř, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Hrozí se okamžiku, kdy by padly všechny ministerské plány a mýto nebylo jak vybírat. „Kdyby žádný poplatek nebyl, nahrnuly by se sem cestou na západ i starší kamiony z Balkánu, pro něž by to bylo i přes o něco delší trasu ekonomicky výhodnější než přes Rakousko,“ vysvětluje Hromíř. Svět motorů k tomu dodává, že jízda po tuzemských dálnicích by se pro běžného motoristu směle vyrovnala peklu. Třeba jen z cesty po D1 s osmi až devíti úseky mezi Mirošovicemi a Kývalkou plánovanými jen letos k rekonstrukci a samozřejmě dalšími nutnými opravami by se stala hazardní kličkovaná mezi náklaďáky a stavebními stroji, která by trvala dvakrát déle než dosud. O bezpečnosti ani nemluvě.

Hlavně kasírovat

Stát za dobu fungování mýta vyinkasoval od dopravců téměř 68 miliard korun, do konce roku 2016 by chtěl přidat dalších deset miliard. Od roku 2010 objem vybraných prostředků až na malé zhoupnutí v roce 2013 roste, třeba v porovnání s rokem 2014 loňské inkaso stouplo o miliardu korun.

Výběr mýtného
Rok Vybráno mld. Kč
2007 5,6
2008 6,1
2009 5,5
2010 6,6
2011 8,1
2012 8,7
2013 8,6
2014 8,7
2015 9,7
2016* 10,0
Celkem 77,6
* Odhad Zdroj: Myto.cz

Víte, že…

… mýto se v Česku vybírá aktuálně na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných úsecích silnic 1. třídy od roku 2007?

… za stavbu a provoz mýtného systému stát Kapschi a jeho subdodavatelům platí přibližně pětinu vybrané částky?

… prostředky z mýtného jdou do Státního fondu dopravní infrastruktury?

… až v roce 2023 skončí unijní operační program Doprava, bude mýtné jedním z hlavních zdrojů pro stavbu a opravy silniční infrastruktury?

Ťokova cesta

Jednací řízení bez uveřejnění umožňuje zadavateli zakázky obejít klasické veřejné soutěže. Musí ovšem splňovat všechny podmínky ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), jako jsou časová tíseň, existence jediného možného dodavatele či strategický charakter dané zakázky. A to si úřad hlídá. „Jednací řízení bez uveřejnění lze využívat pouze výjimečně a za splnění všech podmínek stanovených zákonem o veřejných zakázkách,“ potvrzuje předseda ÚOHS Petr Rafaj. Neoprávněné využití jednacího řízení bez uveřejnění patří k nejčastěji prošetřovaným deliktům na ÚOHS, přestože nesplnění podmínek antimonopolní úřad tvrdě postihuje.

Spolupracujeme s TipCars.com
Místo generálního ředitele O2 zaujme Jindřich Fremuth Místo generálního ředitele O2 zaujme Jindřich Fremuth

Operátora O2 povede od ledna příštího roku dosavadní šéf…

ČNB chce lidem ztížit půjčky, bankám nařídila dát stranou dvacetimiliardové krizovné ČNB chce lidem ztížit půjčky, bankám nařídila dát stranou dvacetimiliardové krizovné

ČNB dále přitvrdila vůči domácím bankám. Ty budou muset…

Pepsi výrazně snížila ztrátu. Nabírá zaměstnance a navyšuje export Pepsi výrazně snížila ztrátu. Nabírá zaměstnance a navyšuje export

Česká PepsiCo loni snížila ztrátu z 33 milionů na 8,7…

Personální čistka pokračuje, na Úřadu vlády končí jedenáct lidí Personální čistka pokračuje, na Úřadu vlády končí jedenáct lidí

Na Úřadu vlády skončili vedoucí pracovníci z období…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 





 
Nový Volkswagen T-Cross poprvé zachycen. Co nabídne chystané Polo SUV?

Nový Volkswagen T-Cross poprvé zachycen. Co nabídne chystané Polo SUV?

Dnes 14:50

Německá značka Volkswagen mohutně expanduje v oblasti SUV. Po letos uvedeném T-Rocu přijde ještě menší model, T-Cross.




Blesk.cz

Těhotná matka (17) z Výměny manželek: Strach o druhé dítě a návštěvy sociálky!

Těhotná matka (17) z Výměny manželek: Strach o druhé…

Některé příběhy rodin z Výměny manželek si diváci pamatují ještě dlouho po odvysílání. Zatímco drsná Jana s…

Náhlá smrt kytaristy Blue Effectu Miloše Svobody: Vondráčková promluvila o emigraci a životě s tanečnicí

Náhlá smrt kytaristy Blue Effectu Miloše Svobody:…

V neděli ráno zemřel kytarista a zpěvák kapely Blue Effect Miloš Svoboda (†70)! Do hudebního nebe se dostal…

 

iSport.cz

Český plavec v problémech! Šefl měl pozitivní test na kokain

Český plavec v problémech! Šefl měl pozitivní test na kokain

Plavec Jan Šefl měl v listopadu při Velké ceně Brna pozitivní dopingový test na kokain. Českého rekordmana na…

Zemřel Josef Pešice (†67). Byl u titulů Brna a Slavie, vedl také reprezentaci

Zemřel Josef Pešice (†67). Byl u titulů Brna a…

Po boji s vážnou nemocí zemřel ve věku 67 let Josef Pešice. Do paměti fotbalových fanoušků se zapsal během…

 

Reflex.cz

První Češka na Dakaru: Chlapi nesou těžce, když je předjede culík, ale já si to užívám

První Češka na Dakaru: Chlapi nesou těžce, když je…

Pouštními dunami v Maroku se řítí čtyřkolka. Od kol odlétávají mračna písku. Stroj skáče a klesá po…

Femme fatale Anita Pallenbergová: Krásná blondýna, která si pohrávala s drogami a s Rolling Stones

Femme fatale Anita Pallenbergová: Krásná blondýna,…

Exkluzívní blondýna, o níž se říkalo, že je šestým členem britské skupiny Rolling Stones. Přitom na nic nehrála…