Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kam směřuje trh s ojetými vozy v České republice?

Vitek
Diskuze (19)
Od sametové revoluce v roce 1989 uplynulo již 24 let a neexistuje snad oblast lidské činnosti, která by nebyla srovnatelná nebo alespoň blízká standardům v západní Evropě. Jsou ale výjimky - jednou z nich je obchodování s ojetinami.

Ani těch 24 let nestačilo na to, aby se obchod s ojetými vozy v Česku stal předmětem zájmu legislativců, a tak není tento segment v našem státě v podstatě nijak regulován, řízen ani usměrňován. Prodávat ojetiny smí jako předmět podnikání v podstatě každý, aniž by musel splňovat odbornou způsobilost nebo být například pojištěn proti úpadku po vzoru cestovních kanceláří. Nejsou stanoveny ani podmínky pro technické zázemí a tak lze stále nalézt spoustu autobazarů, které nemají například ani zvedák a základní servisní vybavení.

Může se tedy zdát, že český občan/zákazník je vydán na milost a nemilost obchodníků s ojetými vozy. Při bližším průzkumu trhu ale zjistíme, že tomu naštěstí už tak úplně není. Kvalita služeb v českých autobazarech se nelíbí nejen zákazníkům, ale stala se také předmětem zájmu certifikační společnosti TÜV NORD, která se rozhodla jednotlivé autobazary podrobit certifikačnímu auditu. Ten by měl dát zákazníkům jistotu kvalitních služeb a přiblížit tak způsob prodeje ojetých vozů v České republice standardům, které jsou obvyklé v zemích západní Evropy.

K celkové změně způsobu obchodování s ojetými vozy navíc přispívají také některé autobazary. Především tradiční a velcí obchodníci pochopili, že chtějí-li na trhu dlouhodobě fungovat, musejí se přizpůsobit požadavkům zákazníků a nebýt zakonzervováni v praktikách, které byly obvyklé na začátku devadesátých let. Tito obchodníci proto investují desítky milionů korun do prověřování vozidel, do servisního zázemí a do lidských zdrojů, aby zákazník dostal servis srovnatelný s kvalitou spojenou s prodejem nového automobilu.

Jakkoliv se však tito obchodníci snaží pozvednout úroveň prodeje ojetých vozidel do dosud nepoznaných výšin, český zákazník si za mnohé problémy může sám. Je to stejné jako s nekvalitními potravinami. Celá léta kupovali zákazníci supermarketů nekvalitní ovoce a zeleninu, kterou by se ty samé obchody v Německu vůbec neodvážily položit na pult. Hrozila by jim nejen velká pokuta ze strany státních úřadů, ale také velmi negativní mediální kampaň.

Teprve současný tlak českých médií a zákaznické veřejnosti nutí obchodníky s potravinami nabízet kvalitnější zboží. Stejné to je i s ojetými vozy. Jedině tlak zákazníků donutí neseriozní prodejce změnit způsob podnikaní nebo zavřít krám. Nákup vozu není víkendový nákup potravin. Je proto dobře, že v ČR působí subjekty, které se v oblasti obchodu s ojetými vozy snaží přiblížit západoevropským standardům. Záleží jenom na nás, zákaznících, jak dlouho bude. Na pomoc ze strany státu se totiž příliš spoléhat asi nelze.

Autor: Pavel Foltýn

Vitek
Diskuze (19)
Avatar - Bristol
8. 6. 2013 22:16
Re: pohadka o duchodci
samozřejmě i důchodci(v západní evropě) nakupují drahá a nová auta a jezdí s nimi málo, a nejen důchodci, rodina mého kamaráda má třeba taky nájezd ročně okolo 5tkm takže jejich 15 let stará felicie má najeto okolo 60tkm, no jo jenže toto je spíš vyjímka než pravidlo, obvykle nová auta nakupují firmy s nájezdem 50-60tkm ročně a stačí si spočítat po kolika tkm se taková auta prodávají z první ruky..
4. 6. 2013 13:12
Re: pohadka o duchodci
vidíš a já osobně znám dva bavorské důchodce, kteří si co 5 let kupují nový D3 (MB nebo BMW), najedou 12-15 tis ročně (takže v benzínu), takže po 5 letech se zbavují auta s nájezdem kolem 70tis, servisovaném v autorizovaném servisu. Ono to existuje, ale rozhodně těch aut nebudou plné bazary v česku, obvykle to dají prodejci protiúčtem a cena toho auta bude reálně odpovídat stavu.
K článku ovšem není co dodat. Jeho úroveň nesahá ani k průměru na auto.eu, on i v průměrném článku na auto.eu není moc co ke čtení.
4. 6. 2013 11:04
Spatna investice
Evidentne ta investice do proverovani uplne nezafungovala, protoze nektere stocenky v Auto ESA jsou patrne uz od vrat a clovek ani nemusi byt super znalec. :-!
Nicmene ted na vaznou notu, cele je to jenom marketingovy blabol. Jedina investice, kterou delaji je predplatne na Cebii, kde si auto muze proverit kazdy i kupujici v nejzapadlejsim bazaru ci od soukromnika. A stejne jako tam i v Auto ESA se kupujici dozvi, ze vetsina aut na place jsou dovezenky bez jakekoliv nebo jen s velmi minimalni historii. Vypovidaci hodnota nula.
4. 6. 2013 02:04
Kam smeruje auto.cz?
Vazeny pane sefredaktore, timto clankem se snazite pozvednout uroven tohoto serveru do novych vysin? Ma toto byt priloha vasi zadosti o certifikat TUV Nord pro zpravodajske portaly? Ceho vlastne chcete dosahnout? Pokud je vasim umyslem se stat jen dalsi prilohou on-line bulvarnich novin rozebirajicich venericke choroby tzv. celebrit, jdete spravnym smerem. Nemohu se vsak zbavit dojmu, ze jen zahazuejte dobrou prilezitost jak delat kvalitne specializovanou zurnalistiku. Ale chapu, neni to nic snadneho...
Avatar - Bristol
3. 6. 2013 15:36
Re: co tím chtěl básník říci?
zákazník svým způsobem nemůže za nic: bazarník pouze reaguje na poptávku: 10 let staré, stylové a úsporné auto s nájezdem do 100tkm do 100k, po důchodci v plné výbavě-takové auto asi neexistuje, a nebo když ano tak jejich počet zdaleka neodpovídá poptávce :yes: >:D

jinak řečeno člověk co nemá nebo nechce dát moc peněz za auto by měl vědět co ho čeká a do čeho se pouští :-)