Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kapsch chce se státem spolupracovat na přípravě mýtného tendru

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Současný provozovatel mýtného systému Kapsch hodlá se státem spolupracovat na přípravě mýtného tendru. Vyplynulo to z jednání ministra dopravy Dana Ťoka s majitelem rakouské společnosti Georgem Kapschem.

Firmě Kapsch vyprší smlouva na výběr mýta ke konci roku 2016. Stát připravuje soutěž na nového výběrčího, chybí mu ale data o fungování nynějšího systému.

Firma a ministerstvo se proto dohodly, že společně sestaví pracovní skupinu techniků a právníků, kteří dojednají detaily součinnosti. Stát ji potřebuje kvůli licencím k softwaru mýtného systému, které jsou až do konce smlouvy s Kapschem v jeho výhradním vlastnictví. "Kapsch deklaroval, že podpoří připravovaný mýtný tendr a usnadní přechod na nového provozovatele," uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Na problém s licencemi k datům z fungování mýtného systému poukázal Ťok na začátku letošního roku. Bez těchto licencí je úřad přesvědčený, že nemůže zadat korektní výběrové řízení na nového provozovatele. Pokud by Kapsch státu licence k softwaru nepředal s dostatečným předstihem, je úřad připraven vypsat soutěž na provoz mýtného systému bez možnosti využití vybudované sítě mýtných bran a dalšího vybavení, jako jsou kamionové palubní jednotky. V takovém případě by ale přišel o investici zhruba šesti miliard korun, což je hodnota stávající infrastruktury.

"Řekl jsem panu ministrovi, že neznám ve světě situaci, kdy by rozumný hospodář měnil svůj spolehlivý a vyzkoušený mýtný systém. Upozornil jsem ho také, že změna fungujícího systému bude vždy ta nejdražší a nejrizikovější varianta," řekl Georg Kapsch.

Harmonogramem přípravy výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému se zabývá i vláda. Jak jsme informovali včera, zatím ho ale odložila. Obří zakázku na desetiletý výběr mýta plánuje ministerstvo dopravy vypsat napřesrok na jaře a vítěze tendru chce znát do září. Aktuální harmonogram má ale řadu rizik spojených s nedostatkem času. Zaprvé nepočítá s tím, že by se někdo z neúspěšných uchazečů odvolal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a zároveň předpokládá součinnost Kapsche.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a části silnic první třídy provozuje Kapsch od roku 2007. Loni na mýtném od kamionů a autobusů vybral 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Z vybraných nákladů za provoz mýtného náleží společnosti Kapsch zhruba 40 procent, zbytek připadá subdodavatelům, společnostem ČSOB, O2 nebo AŽD Praha, uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Kromě provozu zaplatil stát i výstavbu a takzvanou implementaci mýtného systému, do loňského roku šlo o částku 3,4 miliardy korun.

Náklady na provoz mýtného systému v Česku
RokNáklady na provoz
v Kč bez DPH
Vybrané mýto
v Kč
Provozní náklady
vs. vybrané mýtné
2007928.000.0005.565.277.63017 %
20081.371.000.0006.144.152.10222 %
20091.156.000.0005.543.272.47621 %
20101.817.000.0006.574.441.23328 %
20111.832.000.0008.126.016.89923 %
20121.851.000.0008.680.051.03321 %
20131.882.000.0008.554.998.25022 %
20141.882.000.0008.714.961.82722 %
2015*489.750.0002.337.485.65021 %
Celkem13.208.750.00060.240.657.10022 %
*Leden až březen 2015, zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)