Kapsch chce se státem spolupracovat na přípravě mýtného tendru
Firmě Kapsch vyprší smlouva na výběr mýta ke konci roku 2016. Stát připravuje soutěž na nového výběrčího, chybí mu ale data o fungování nynějšího systému.
Firma a ministerstvo se proto dohodly, že společně sestaví pracovní skupinu techniků a právníků, kteří dojednají detaily součinnosti. Stát ji potřebuje kvůli licencím k softwaru mýtného systému, které jsou až do konce smlouvy s Kapschem v jeho výhradním vlastnictví. "Kapsch deklaroval, že podpoří připravovaný mýtný tendr a usnadní přechod na nového provozovatele," uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
Na problém s licencemi k datům z fungování mýtného systému poukázal Ťok na začátku letošního roku. Bez těchto licencí je úřad přesvědčený, že nemůže zadat korektní výběrové řízení na nového provozovatele. Pokud by Kapsch státu licence k softwaru nepředal s dostatečným předstihem, je úřad připraven vypsat soutěž na provoz mýtného systému bez možnosti využití vybudované sítě mýtných bran a dalšího vybavení, jako jsou kamionové palubní jednotky. V takovém případě by ale přišel o investici zhruba šesti miliard korun, což je hodnota stávající infrastruktury.
"Řekl jsem panu ministrovi, že neznám ve světě situaci, kdy by rozumný hospodář měnil svůj spolehlivý a vyzkoušený mýtný systém. Upozornil jsem ho také, že změna fungujícího systému bude vždy ta nejdražší a nejrizikovější varianta," řekl Georg Kapsch.
Harmonogramem přípravy výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému se zabývá i vláda. Jak jsme informovali včera, zatím ho ale odložila. Obří zakázku na desetiletý výběr mýta plánuje ministerstvo dopravy vypsat napřesrok na jaře a vítěze tendru chce znát do září. Aktuální harmonogram má ale řadu rizik spojených s nedostatkem času. Zaprvé nepočítá s tím, že by se někdo z neúspěšných uchazečů odvolal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a zároveň předpokládá součinnost Kapsche.
Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a části silnic první třídy provozuje Kapsch od roku 2007. Loni na mýtném od kamionů a autobusů vybral 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Z vybraných nákladů za provoz mýtného náleží společnosti Kapsch zhruba 40 procent, zbytek připadá subdodavatelům, společnostem ČSOB, O2 nebo AŽD Praha, uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Kromě provozu zaplatil stát i výstavbu a takzvanou implementaci mýtného systému, do loňského roku šlo o částku 3,4 miliardy korun.
Náklady na provoz mýtného systému v Česku | |||
Rok | Náklady na provoz v Kč bez DPH | Vybrané mýto v Kč | Provozní náklady vs. vybrané mýtné |
2007 | 928.000.000 | 5.565.277.630 | 17 % |
2008 | 1.371.000.000 | 6.144.152.102 | 22 % |
2009 | 1.156.000.000 | 5.543.272.476 | 21 % |
2010 | 1.817.000.000 | 6.574.441.233 | 28 % |
2011 | 1.832.000.000 | 8.126.016.899 | 23 % |
2012 | 1.851.000.000 | 8.680.051.033 | 21 % |
2013 | 1.882.000.000 | 8.554.998.250 | 22 % |
2014 | 1.882.000.000 | 8.714.961.827 | 22 % |
2015* | 489.750.000 | 2.337.485.650 | 21 % |
Celkem | 13.208.750.000 | 60.240.657.100 | 22 % |
*Leden až březen 2015, zdroj: Ředitelství silnic a dálnic |