Karel Hanika a Libor Podmol: Je mezi námi několik tydýtů

 

Libor Podmol je ve světové špičce freestyle motokrosu již devátým rokem. Karel Hanika do ní může letos vstoupit v silničních závodech motocyklů.

Bylo několik minut po slavnostním vyhlášení ankety Zlatá řídítka, kterou Karel Hanika vyhrál právě před Liborem Podmolem. Ve společenském oděvu, na nějž nejsou příliš zvyklí, usedli k rozhovoru pro Svět motorů. Mluvili klidně a občas jeden druhému vysekl kompliment.

Co víte o tom druhém?

Hanika: Skáče freestyle jako nejlepší Čech a patří mezi nejúspěšnější na světě. Řekl bych, že špičkovým způsobem reprezentuje naši republiku.

Podmol: Toho borce jsem si rychle všiml. Jezdí pořád první, má bílou přilbu a tím, co na motorce předvádí, mi dokáže zpříjemnit nedělní odpoledne u televize.

Zkusili byste si kamarádovu disciplínu?

Hanika: Přiznávám, že mě ta představa láká a už jsem o tom přemýšlel. Možná bych se pokusil o nějaký lehký skok – samozřejmě do molitanu, jak trénují specialisté.

Podmol: No, já bych na jeho motorku sice usedl, což o to. Jenže místo nějakého závodění bych na trati spíše jenom kroužil a rozhodně to v zatáčkách nenaklápěl.

Co je na vaší disciplíně nejobtížnější?

Hanika: Řekl bych, že nejnáročnější je mít dobrou fyzickou kondici. Závody jedeme přes půl hodiny průměrnou rychlostí kolem sto padesáti, a když při tom neustále přesedáte při náklonu motorky v zatáčkách, bývá člověk na konci závodu dost unavený. Před novou sezonou pracuji především na kondičce, abych byl v závěrečných kolech fit a mohl se soustředit na souboje se soupeři.

Podmol: Nejzásadnější je přesvědčit mozek, aby věřil tomu, co chci dělat, a byl naprosto soustředěný na skok a neudělal banální chybu. Ale to je asi ve všech sportech běžné, že hlava často rozhoduje o tom, co udělá tělo.

Je váš sport nebezpečný?

Hanika: Liborův sport je o trochu nebezpečnější než náš. Na druhou stranu i na silnici došlo v posledních letech k několika vážným událostem, takže netřeba si něco předstírat.

Podmol: Riziko a nebezpečí k motoristickému sportu zkrátka patří, s tím se nedá nic dělat. Bohužel si to čas od času po nějakém maléru musíte připomenout.

Měli jste někdy při svém sportu strach?

Hanika: Jen v začátcích, kdy jsem se učil a neměl spoustu věcí zažitých. Teď už nic podobného necítím a na závodech se snažím jízdou bavit.

Podmol: S tímhle pocitem jsem zatím nikdy moc nebojoval. Občas když jde člověk na trénink a nechce se mu nebo usedne na motorku po dlouhé pauze, musí dávat pozor, aby neudělal hloupost. Ale to není o strachu jako takovém.

Vyplatí se při závodech riskovat?

Hanika: Určitě je hřích nezkusit to v posledním kole na soupeře před sebou, když to jde. Ale musíte poznat, zda už nejste za hranou.

Podmol: Řekl bych, risk je zisk, ale musí to dobře dopadnout.

Dá se zvyknout si na pády?

Hanika: Řekl bych, že je to spíše o zvyku a určitých reflexech. Většinou se všechno odehraje tak rychle, že člověk musí reagovat podvědomě. Vzpomínám si, jak jsem si raději zlomil obě ruce, než abych riskoval pád na hlavu.

Podmol: S reflexem, aby se něco nestalo, se člověk musí narodit. Pokud u freestylu zjistíte, že tenhle skok asi nevyjde, je nutné reagovat naučenými pohyby, aby ta rána a následky byly co nejmenší.

Proháníte motory i ve volném čase?

Hanika: Rád jezdím motokros a dost se mu teď při tréninku ve Španělsku věnuji. Taky se těším, až mi bude osmnáct a budu moci řídit auto.

Podmol: Mám doma harleye, na kterém se rád projedu. A když jsem na horách, nemůžu si nechat ujít příležitost protáhnout se na sněžném skútru.

Sledujete motoristický sport mimo svůj?

Hanika: Když je čas, surfuju po televizních kanálech.

Podmol: Jak už jsem řekl. Pokud mám v neděli volno, dívám se na silniční motorky, na MotoGP, na mladého, ale i jiné disciplíny.

Je těžké dostat se do špičky a udržet se v ní?

Hanika: V mém případě sehrálo důležitou roli štěstí, že jsem se dostal do juniorského seriálu Red Bull Rookies Cup a podařilo se mi ho vyhrát. Teď to bude mnohem obtížnější, když jsem mezi nejlepšími na světě.

Podmol: Ve srovnání s Karlem mám snadnější pozici, protože freestyle nedělá tolik lidí jako silnici, ať už z respektu ke sportu nebo jiných důvodů. Když se ovšem chcete i v užší špičce prosadit, stojí to spoustu bolesti a odříkání.

Karel Hanika

  • Narozen: 17. 4. 1996
  • Bydliště: Brno
  • Výška/ váha: 172/62
  • Motocykl: KTM 250
  • Největší úspěchy: vítěz Red Bull Rookies Cupu (2013); mistr Evropy (2013); 3. v Red Bull Rookies Cupu (2012); 1. v mistrovství ČR 125 GP (2010 a 11); 1. v mistrovství ČR GP Junior (2010 a 2011); 1. v Mistrovství Rakouska 125 (2010 a 2011); 1. v Alpe Adria 125 GP (2010); tři tituly v mistrovství ČR Minimoto a dva v mistrovství Rakouska Minimoto.

Mohou vás soupeři k něčemu inspirovat?

Hanika: V každém případě. Například loni jsem sledoval závodníky kategorie Moto3, která je nejblíže Red Bull Rookies Cupu. Zajímalo mě, jaké jezdí časy a jak s motorkou zacházejí v místech okruhu, která jsem považoval za důležitá.

Podmol: Nikdy neumíte tolik, abyste mohli umět ještě víc. Snažím se od kluků kolem okoukat všechno, co jde třeba i v přípravě. Naše závodnická komunita je malá a vztahy když ne vyloženě přátelské, tak určitě kamarádské.

Může mít člověk ve vašem sportu kamarády?

Hanika: Dobré vztahy se dají udržovat, alespoň mám zatím takové zkušenosti. Na trati samozřejmě jdeme po sobě, ale to neznamená, že si nemůžeme po závodě popovídat.

Podmol: U nás se najde pár „tydýtů“, kteří se nesnesou nikdy a s nikým. Většinou jsme dobrá parta kluků, kteří jdou občas spolu po závodě na párty.

Jak zvládáte práci s médii?

Hanika: Patří to k mému závodění, stejně jako řízení motorky nebo práce s týmem. Myslím, že nemám s novináři problém.

Podmol: V každém rozhovoru se snažím bojovat nejenom za sebe, ale celou „naši“ disciplínu. Média jí v posledních letech hodně pomohla a lidé už teď mají větší povědomí o tom, co je freestyle motokros.

Komu byste dali Zlatá řídítka za rok 2013?

Hanika: Liborovi, to je jasný.

Podmol: Když pominu sebe, tak si myslím, že jsou ve správných rukou.

Komu vděčíte za to, čeho jste dosud dosáhli?

Hanika: V první řadě bych jmenoval rodiče, kteří mě podporují od začátků. Pak se k tomu přidali lidé kolem motoristického sportu a týmů, kde jsem zejména minulý rok působil. Nechtěl bych na někoho zapomenout, ale dotyční vědí, o kom mluvím.

Podmol: Nejdříve bych rozhodně jmenoval tátu, který patřil ke špičkovým československým jezdcům endura a díky němuž jsem si poprvé sedl na motorku. A našel bych řadu lidí, kteří mi třeba půjčili na gumy nebo na benzin, když jsem byl dole a nedařilo se.

Jakou pozici má český motoristický sport ve světě?

Hanika: Diváci určitě znají závod Grand Prix v Brně. A nejenom to. Když si vezmete, jak jsme malá země, dokážeme vyprodukovat hodně úspěšných závodníků budících ve světě respekt.

Podmol: Říká se zlaté české ručičky a ono to svým způsobem platí. Vždyť jsme země, kde je půl roku teplo – a hrajeme nejlepší hokej na světě. V motoristickém sportu máme na dvou nebo čtyřech kolech spoustu kluků, kteří za to umějí vzít a soupeři je musí vzít na vědomí.

Co by vám udělalo radost v roce 2014?

Hanika: Kdybych se nezranil a dokázal dojíždět na bodovaných pozicích. A čím výše, tím lépe.

Podmol: Pojedu mistrovství světa i Evropy a k tomu závody Red Bull X-Fighters, což je seriál minimálně na úrovni světového šampionátu. Rád bych tohle všechno odskákal ve zdraví. Myslím, že se mi k tomu podaří i pár dobrých výsledků.

Libor Podmol

  • Narozen: 1. 6. 1984
  • Bydliště: Znosin u Vlašimi
  • Výška/váha: 172/65
  • Motocykl: Yamaha 250
  • Největší úspěchy: mistr světa ve freestyle motokrosu (2010); vicemistr světa (2006, 2007, 2008, 2012, 2013); 3. (2009); vítěz závodu Red Bull X-Fighters (2013); aktuálně číslo 1 na světovém žebříčku ve freestyle motokrosu a vedoucí jezdec ME 2014.
Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…