Karel Hanika a Libor Podmol: Je mezi námi několik tydýtů

 

Libor Podmol je ve světové špičce freestyle motokrosu již devátým rokem. Karel Hanika do ní může letos vstoupit v silničních závodech motocyklů.

Bylo několik minut po slavnostním vyhlášení ankety Zlatá řídítka, kterou Karel Hanika vyhrál právě před Liborem Podmolem. Ve společenském oděvu, na nějž nejsou příliš zvyklí, usedli k rozhovoru pro Svět motorů. Mluvili klidně a občas jeden druhému vysekl kompliment.

Co víte o tom druhém?

Hanika: Skáče freestyle jako nejlepší Čech a patří mezi nejúspěšnější na světě. Řekl bych, že špičkovým způsobem reprezentuje naši republiku.

Podmol: Toho borce jsem si rychle všiml. Jezdí pořád první, má bílou přilbu a tím, co na motorce předvádí, mi dokáže zpříjemnit nedělní odpoledne u televize.

Zkusili byste si kamarádovu disciplínu?

Hanika: Přiznávám, že mě ta představa láká a už jsem o tom přemýšlel. Možná bych se pokusil o nějaký lehký skok – samozřejmě do molitanu, jak trénují specialisté.

Podmol: No, já bych na jeho motorku sice usedl, což o to. Jenže místo nějakého závodění bych na trati spíše jenom kroužil a rozhodně to v zatáčkách nenaklápěl.

Co je na vaší disciplíně nejobtížnější?

Hanika: Řekl bych, že nejnáročnější je mít dobrou fyzickou kondici. Závody jedeme přes půl hodiny průměrnou rychlostí kolem sto padesáti, a když při tom neustále přesedáte při náklonu motorky v zatáčkách, bývá člověk na konci závodu dost unavený. Před novou sezonou pracuji především na kondičce, abych byl v závěrečných kolech fit a mohl se soustředit na souboje se soupeři.

Podmol: Nejzásadnější je přesvědčit mozek, aby věřil tomu, co chci dělat, a byl naprosto soustředěný na skok a neudělal banální chybu. Ale to je asi ve všech sportech běžné, že hlava často rozhoduje o tom, co udělá tělo.

Je váš sport nebezpečný?

Hanika: Liborův sport je o trochu nebezpečnější než náš. Na druhou stranu i na silnici došlo v posledních letech k několika vážným událostem, takže netřeba si něco předstírat.

Podmol: Riziko a nebezpečí k motoristickému sportu zkrátka patří, s tím se nedá nic dělat. Bohužel si to čas od času po nějakém maléru musíte připomenout.

Měli jste někdy při svém sportu strach?

Hanika: Jen v začátcích, kdy jsem se učil a neměl spoustu věcí zažitých. Teď už nic podobného necítím a na závodech se snažím jízdou bavit.

Podmol: S tímhle pocitem jsem zatím nikdy moc nebojoval. Občas když jde člověk na trénink a nechce se mu nebo usedne na motorku po dlouhé pauze, musí dávat pozor, aby neudělal hloupost. Ale to není o strachu jako takovém.

Vyplatí se při závodech riskovat?

Hanika: Určitě je hřích nezkusit to v posledním kole na soupeře před sebou, když to jde. Ale musíte poznat, zda už nejste za hranou.

Podmol: Řekl bych, risk je zisk, ale musí to dobře dopadnout.

Dá se zvyknout si na pády?

Hanika: Řekl bych, že je to spíše o zvyku a určitých reflexech. Většinou se všechno odehraje tak rychle, že člověk musí reagovat podvědomě. Vzpomínám si, jak jsem si raději zlomil obě ruce, než abych riskoval pád na hlavu.

Podmol: S reflexem, aby se něco nestalo, se člověk musí narodit. Pokud u freestylu zjistíte, že tenhle skok asi nevyjde, je nutné reagovat naučenými pohyby, aby ta rána a následky byly co nejmenší.

Proháníte motory i ve volném čase?

Hanika: Rád jezdím motokros a dost se mu teď při tréninku ve Španělsku věnuji. Taky se těším, až mi bude osmnáct a budu moci řídit auto.

Podmol: Mám doma harleye, na kterém se rád projedu. A když jsem na horách, nemůžu si nechat ujít příležitost protáhnout se na sněžném skútru.

Sledujete motoristický sport mimo svůj?

Hanika: Když je čas, surfuju po televizních kanálech.

Podmol: Jak už jsem řekl. Pokud mám v neděli volno, dívám se na silniční motorky, na MotoGP, na mladého, ale i jiné disciplíny.

Je těžké dostat se do špičky a udržet se v ní?

Hanika: V mém případě sehrálo důležitou roli štěstí, že jsem se dostal do juniorského seriálu Red Bull Rookies Cup a podařilo se mi ho vyhrát. Teď to bude mnohem obtížnější, když jsem mezi nejlepšími na světě.

Podmol: Ve srovnání s Karlem mám snadnější pozici, protože freestyle nedělá tolik lidí jako silnici, ať už z respektu ke sportu nebo jiných důvodů. Když se ovšem chcete i v užší špičce prosadit, stojí to spoustu bolesti a odříkání.

Karel Hanika

  • Narozen: 17. 4. 1996
  • Bydliště: Brno
  • Výška/ váha: 172/62
  • Motocykl: KTM 250
  • Největší úspěchy: vítěz Red Bull Rookies Cupu (2013); mistr Evropy (2013); 3. v Red Bull Rookies Cupu (2012); 1. v mistrovství ČR 125 GP (2010 a 11); 1. v mistrovství ČR GP Junior (2010 a 2011); 1. v Mistrovství Rakouska 125 (2010 a 2011); 1. v Alpe Adria 125 GP (2010); tři tituly v mistrovství ČR Minimoto a dva v mistrovství Rakouska Minimoto.

Mohou vás soupeři k něčemu inspirovat?

Hanika: V každém případě. Například loni jsem sledoval závodníky kategorie Moto3, která je nejblíže Red Bull Rookies Cupu. Zajímalo mě, jaké jezdí časy a jak s motorkou zacházejí v místech okruhu, která jsem považoval za důležitá.

Podmol: Nikdy neumíte tolik, abyste mohli umět ještě víc. Snažím se od kluků kolem okoukat všechno, co jde třeba i v přípravě. Naše závodnická komunita je malá a vztahy když ne vyloženě přátelské, tak určitě kamarádské.

Může mít člověk ve vašem sportu kamarády?

Hanika: Dobré vztahy se dají udržovat, alespoň mám zatím takové zkušenosti. Na trati samozřejmě jdeme po sobě, ale to neznamená, že si nemůžeme po závodě popovídat.

Podmol: U nás se najde pár „tydýtů“, kteří se nesnesou nikdy a s nikým. Většinou jsme dobrá parta kluků, kteří jdou občas spolu po závodě na párty.

Jak zvládáte práci s médii?

Hanika: Patří to k mému závodění, stejně jako řízení motorky nebo práce s týmem. Myslím, že nemám s novináři problém.

Podmol: V každém rozhovoru se snažím bojovat nejenom za sebe, ale celou „naši“ disciplínu. Média jí v posledních letech hodně pomohla a lidé už teď mají větší povědomí o tom, co je freestyle motokros.

Komu byste dali Zlatá řídítka za rok 2013?

Hanika: Liborovi, to je jasný.

Podmol: Když pominu sebe, tak si myslím, že jsou ve správných rukou.

Komu vděčíte za to, čeho jste dosud dosáhli?

Hanika: V první řadě bych jmenoval rodiče, kteří mě podporují od začátků. Pak se k tomu přidali lidé kolem motoristického sportu a týmů, kde jsem zejména minulý rok působil. Nechtěl bych na někoho zapomenout, ale dotyční vědí, o kom mluvím.

Podmol: Nejdříve bych rozhodně jmenoval tátu, který patřil ke špičkovým československým jezdcům endura a díky němuž jsem si poprvé sedl na motorku. A našel bych řadu lidí, kteří mi třeba půjčili na gumy nebo na benzin, když jsem byl dole a nedařilo se.

Jakou pozici má český motoristický sport ve světě?

Hanika: Diváci určitě znají závod Grand Prix v Brně. A nejenom to. Když si vezmete, jak jsme malá země, dokážeme vyprodukovat hodně úspěšných závodníků budících ve světě respekt.

Podmol: Říká se zlaté české ručičky a ono to svým způsobem platí. Vždyť jsme země, kde je půl roku teplo – a hrajeme nejlepší hokej na světě. V motoristickém sportu máme na dvou nebo čtyřech kolech spoustu kluků, kteří za to umějí vzít a soupeři je musí vzít na vědomí.

Co by vám udělalo radost v roce 2014?

Hanika: Kdybych se nezranil a dokázal dojíždět na bodovaných pozicích. A čím výše, tím lépe.

Podmol: Pojedu mistrovství světa i Evropy a k tomu závody Red Bull X-Fighters, což je seriál minimálně na úrovni světového šampionátu. Rád bych tohle všechno odskákal ve zdraví. Myslím, že se mi k tomu podaří i pár dobrých výsledků.

Libor Podmol

  • Narozen: 1. 6. 1984
  • Bydliště: Znosin u Vlašimi
  • Výška/váha: 172/65
  • Motocykl: Yamaha 250
  • Největší úspěchy: mistr světa ve freestyle motokrosu (2010); vicemistr světa (2006, 2007, 2008, 2012, 2013); 3. (2009); vítěz závodu Red Bull X-Fighters (2013); aktuálně číslo 1 na světovém žebříčku ve freestyle motokrosu a vedoucí jezdec ME 2014.
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…