reklama


Karel Hanika a Libor Podmol: Je mezi námi několik tydýtů

 

Libor Podmol je ve světové špičce freestyle motokrosu již devátým rokem. Karel Hanika do ní může letos vstoupit v silničních závodech motocyklů.

Bylo několik minut po slavnostním vyhlášení ankety Zlatá řídítka, kterou Karel Hanika vyhrál právě před Liborem Podmolem. Ve společenském oděvu, na nějž nejsou příliš zvyklí, usedli k rozhovoru pro Svět motorů. Mluvili klidně a občas jeden druhému vysekl kompliment.

Co víte o tom druhém?

Hanika: Skáče freestyle jako nejlepší Čech a patří mezi nejúspěšnější na světě. Řekl bych, že špičkovým způsobem reprezentuje naši republiku.

Podmol: Toho borce jsem si rychle všiml. Jezdí pořád první, má bílou přilbu a tím, co na motorce předvádí, mi dokáže zpříjemnit nedělní odpoledne u televize.

Zkusili byste si kamarádovu disciplínu?

Hanika: Přiznávám, že mě ta představa láká a už jsem o tom přemýšlel. Možná bych se pokusil o nějaký lehký skok – samozřejmě do molitanu, jak trénují specialisté.

Podmol: No, já bych na jeho motorku sice usedl, což o to. Jenže místo nějakého závodění bych na trati spíše jenom kroužil a rozhodně to v zatáčkách nenaklápěl.

Co je na vaší disciplíně nejobtížnější?

Hanika: Řekl bych, že nejnáročnější je mít dobrou fyzickou kondici. Závody jedeme přes půl hodiny průměrnou rychlostí kolem sto padesáti, a když při tom neustále přesedáte při náklonu motorky v zatáčkách, bývá člověk na konci závodu dost unavený. Před novou sezonou pracuji především na kondičce, abych byl v závěrečných kolech fit a mohl se soustředit na souboje se soupeři.

Podmol: Nejzásadnější je přesvědčit mozek, aby věřil tomu, co chci dělat, a byl naprosto soustředěný na skok a neudělal banální chybu. Ale to je asi ve všech sportech běžné, že hlava často rozhoduje o tom, co udělá tělo.

Je váš sport nebezpečný?

Hanika: Liborův sport je o trochu nebezpečnější než náš. Na druhou stranu i na silnici došlo v posledních letech k několika vážným událostem, takže netřeba si něco předstírat.

Podmol: Riziko a nebezpečí k motoristickému sportu zkrátka patří, s tím se nedá nic dělat. Bohužel si to čas od času po nějakém maléru musíte připomenout.

Měli jste někdy při svém sportu strach?

Hanika: Jen v začátcích, kdy jsem se učil a neměl spoustu věcí zažitých. Teď už nic podobného necítím a na závodech se snažím jízdou bavit.

Podmol: S tímhle pocitem jsem zatím nikdy moc nebojoval. Občas když jde člověk na trénink a nechce se mu nebo usedne na motorku po dlouhé pauze, musí dávat pozor, aby neudělal hloupost. Ale to není o strachu jako takovém.

Vyplatí se při závodech riskovat?

Hanika: Určitě je hřích nezkusit to v posledním kole na soupeře před sebou, když to jde. Ale musíte poznat, zda už nejste za hranou.

Podmol: Řekl bych, risk je zisk, ale musí to dobře dopadnout.

Dá se zvyknout si na pády?

Hanika: Řekl bych, že je to spíše o zvyku a určitých reflexech. Většinou se všechno odehraje tak rychle, že člověk musí reagovat podvědomě. Vzpomínám si, jak jsem si raději zlomil obě ruce, než abych riskoval pád na hlavu.

Podmol: S reflexem, aby se něco nestalo, se člověk musí narodit. Pokud u freestylu zjistíte, že tenhle skok asi nevyjde, je nutné reagovat naučenými pohyby, aby ta rána a následky byly co nejmenší.

Proháníte motory i ve volném čase?

Hanika: Rád jezdím motokros a dost se mu teď při tréninku ve Španělsku věnuji. Taky se těším, až mi bude osmnáct a budu moci řídit auto.

Podmol: Mám doma harleye, na kterém se rád projedu. A když jsem na horách, nemůžu si nechat ujít příležitost protáhnout se na sněžném skútru.

Sledujete motoristický sport mimo svůj?

Hanika: Když je čas, surfuju po televizních kanálech.

Podmol: Jak už jsem řekl. Pokud mám v neděli volno, dívám se na silniční motorky, na MotoGP, na mladého, ale i jiné disciplíny.

Je těžké dostat se do špičky a udržet se v ní?

Hanika: V mém případě sehrálo důležitou roli štěstí, že jsem se dostal do juniorského seriálu Red Bull Rookies Cup a podařilo se mi ho vyhrát. Teď to bude mnohem obtížnější, když jsem mezi nejlepšími na světě.

Podmol: Ve srovnání s Karlem mám snadnější pozici, protože freestyle nedělá tolik lidí jako silnici, ať už z respektu ke sportu nebo jiných důvodů. Když se ovšem chcete i v užší špičce prosadit, stojí to spoustu bolesti a odříkání.

Karel Hanika

  • Narozen: 17. 4. 1996
  • Bydliště: Brno
  • Výška/ váha: 172/62
  • Motocykl: KTM 250
  • Největší úspěchy: vítěz Red Bull Rookies Cupu (2013); mistr Evropy (2013); 3. v Red Bull Rookies Cupu (2012); 1. v mistrovství ČR 125 GP (2010 a 11); 1. v mistrovství ČR GP Junior (2010 a 2011); 1. v Mistrovství Rakouska 125 (2010 a 2011); 1. v Alpe Adria 125 GP (2010); tři tituly v mistrovství ČR Minimoto a dva v mistrovství Rakouska Minimoto.

Mohou vás soupeři k něčemu inspirovat?

Hanika: V každém případě. Například loni jsem sledoval závodníky kategorie Moto3, která je nejblíže Red Bull Rookies Cupu. Zajímalo mě, jaké jezdí časy a jak s motorkou zacházejí v místech okruhu, která jsem považoval za důležitá.

Podmol: Nikdy neumíte tolik, abyste mohli umět ještě víc. Snažím se od kluků kolem okoukat všechno, co jde třeba i v přípravě. Naše závodnická komunita je malá a vztahy když ne vyloženě přátelské, tak určitě kamarádské.

Může mít člověk ve vašem sportu kamarády?

Hanika: Dobré vztahy se dají udržovat, alespoň mám zatím takové zkušenosti. Na trati samozřejmě jdeme po sobě, ale to neznamená, že si nemůžeme po závodě popovídat.

Podmol: U nás se najde pár „tydýtů“, kteří se nesnesou nikdy a s nikým. Většinou jsme dobrá parta kluků, kteří jdou občas spolu po závodě na párty.

Jak zvládáte práci s médii?

Hanika: Patří to k mému závodění, stejně jako řízení motorky nebo práce s týmem. Myslím, že nemám s novináři problém.

Podmol: V každém rozhovoru se snažím bojovat nejenom za sebe, ale celou „naši“ disciplínu. Média jí v posledních letech hodně pomohla a lidé už teď mají větší povědomí o tom, co je freestyle motokros.

Komu byste dali Zlatá řídítka za rok 2013?

Hanika: Liborovi, to je jasný.

Podmol: Když pominu sebe, tak si myslím, že jsou ve správných rukou.

Komu vděčíte za to, čeho jste dosud dosáhli?

Hanika: V první řadě bych jmenoval rodiče, kteří mě podporují od začátků. Pak se k tomu přidali lidé kolem motoristického sportu a týmů, kde jsem zejména minulý rok působil. Nechtěl bych na někoho zapomenout, ale dotyční vědí, o kom mluvím.

Podmol: Nejdříve bych rozhodně jmenoval tátu, který patřil ke špičkovým československým jezdcům endura a díky němuž jsem si poprvé sedl na motorku. A našel bych řadu lidí, kteří mi třeba půjčili na gumy nebo na benzin, když jsem byl dole a nedařilo se.

Jakou pozici má český motoristický sport ve světě?

Hanika: Diváci určitě znají závod Grand Prix v Brně. A nejenom to. Když si vezmete, jak jsme malá země, dokážeme vyprodukovat hodně úspěšných závodníků budících ve světě respekt.

Podmol: Říká se zlaté české ručičky a ono to svým způsobem platí. Vždyť jsme země, kde je půl roku teplo – a hrajeme nejlepší hokej na světě. V motoristickém sportu máme na dvou nebo čtyřech kolech spoustu kluků, kteří za to umějí vzít a soupeři je musí vzít na vědomí.

Co by vám udělalo radost v roce 2014?

Hanika: Kdybych se nezranil a dokázal dojíždět na bodovaných pozicích. A čím výše, tím lépe.

Podmol: Pojedu mistrovství světa i Evropy a k tomu závody Red Bull X-Fighters, což je seriál minimálně na úrovni světového šampionátu. Rád bych tohle všechno odskákal ve zdraví. Myslím, že se mi k tomu podaří i pár dobrých výsledků.

Libor Podmol

  • Narozen: 1. 6. 1984
  • Bydliště: Znosin u Vlašimi
  • Výška/váha: 172/65
  • Motocykl: Yamaha 250
  • Největší úspěchy: mistr světa ve freestyle motokrosu (2010); vicemistr světa (2006, 2007, 2008, 2012, 2013); 3. (2009); vítěz závodu Red Bull X-Fighters (2013); aktuálně číslo 1 na světovém žebříčku ve freestyle motokrosu a vedoucí jezdec ME 2014.
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama