Karel Hanika: V motocyklovém MS podával chabé výsledky, dostal padáka
Slibná kariéra dnes dvacetiletého Karla Haniky se rozpustila jako pára nad hrncem. Vítěz Red Bull Rookies Cupu a mistr Evropy 2013 ve světovém šampionátu silničních motorek třídy Moto3 svůj potenciál nezužitkoval. První sezónu (2014) se sice ještě u Akiho Aja „učil jezdit“, ale ta druhá, loňská, měla být přelomová. Nebyla. Hanika sice jezdil občas na špici, ale téměř vždy se ocitl na zemi, dokonce i dvakrát během jednoho závodu. Nejlépe dojel sedmý v Argentině. Byl dokonce vyhlášen nejvíce padajícím jezdcem loňské sezóny, což mu samozřejmě na kreditu nepřidalo, ba právě naopak. A z továrního týmu Red Bull KTM Ajo pochopitelně dostal vyhazov.
Letos se uchytil sice u italské stáje Platinum Bay Real Estate, ale tady následoval rychlý konec. Co na tom, že stroj značky Mahindra byl pomalý. V sedmi vystoupeních ani jednou nebodoval, nejlepším jeho umístěním bylo 20. pořadí z Mugella. V Barceloně opět upadl, tentokrát v posledním kole, i když spíše vinou nespolehlivé převodovky než vlastní. Body tak přenechal týmovému kolegovi Darrynu Binderovi, který zůstává.
Vedení stáje smlouvu s naším jezdcem rozvázalo. V oficiálním prohlášení se píše: „Situace se ukázala neperspektivní a beznadějnou, není šance na zlepšení s ohledem na budoucnost v mistrovství světa." Šéf Fiorenzo Caponera řekl: „Hanika se u nás necítil dobře. Investovali jsme do něj hodně peněz, ale nevyšlo nic. Z toho důvodu jsme se rozhodli pro separaci.“ Příští týden v Assenu tedy už z Čechů uvidíme jen Jakuba Kornfeila. Karel odjel 43 mistrovských GP a získal celkem 87 bodů (44 a 43, jinak shodně až osmnáctou příčku celkově).
Těžko říci, kam se bude ubírat další Hanikova kariéra. Neúspěch si velkou měrou zavinil sám, talent mu nikdo samozřejmě neupírá. Šance je v MS supersportů, pokud někdo projeví zájem. Jenže musí přestat padat a uspět. Problémem se ukazuje sponzorské zázemí, český jezdec za sebou nikdy nebude mít tak silné sponzory jako Ital, či Španěl a náš motocyklový trh není vůbec důležitý. Kariéry Sama Lowese a Cala Crutchlowa ovšem jasně dokazují, že cesta může vést i do MS Moto2 nebo dokonce MotoGP.
Velezkušený, už pětadvacetiletý Danny Webb se do světového cirkusu vrací po třech letech. Má na svém kontě rovnou stovku startů (2007-2013) ve třídách 125 a Moto3, jednou zajel nejrychlejší čas v kvalifikaci (Valencie 2011). V konečném účtování nejslabší kubatury ročníku 2010 obsadil desátou příčku. Ale tým Ambrogio s motocykly Suter-Honda s ním během sezóny 2013 také ukončil spolupráci, mimochodem vedl jej stejný Fiorenzo Caponera! Mahindru zná dobře, působil zde jako tovární i testovací jezdec s novým modelem MGP30. V mezipauze jezdil právě supersporty, světové i britské a zkusil dokonce Tourist Trophy na Manu.