Karel Loprais na Rallye Dakar
Říká se mu „Monsieur Dakar“. Při svém prvním závodě získal bronz. Pak získal dalších 6 zlatých medailí a ještě 4 stříbrné. Dvakrát skončil i těsně pod drahými kovy, na čtvrtém místě. Stal se legendou, ale původně byl obyčejným dělníkem v automobilce Tatra, se kterou také své cenné kovy posbíral.
Jeho strojem bývala konkrétně Tatra 815. Vůz byl vybaven motorem T5-928 V8 chlazeným vzduchem, později T3-930 V12. Od roku 1998 posléze Deutz BF8M 1015CP V8 chlazený kapalinou s tatrováckou převodovkou a klasickým podvozkem.
Narodil se 4. března 1949, a když zvítězil v Rallye Dakar, bylo mu 39 let. Byl dělníkem a automechanikem v Tatře a časem se stal i zkušebním řidičem. Právě to ho přivedlo k Rallye Dakar. V jeho týmu se vystřídalo několik jmen. Navigátoři Jaroslav Krpec, Tomáš Mück, Josef Kalina, Tomáš Tomeček, Vlastimil Kučera a Jan Čermák. Jako druhý řidič a mechanik se v jeho týmu vystřídali Radomír Stachura, Petr Gilar, Petr Hamerla.
V jeho stopách se vydal syn Aleš Loprais, který se v roce 2006 poprvé účastnil ještě jako navigátor a v dalších ročnících již jako řidič.
Medailová umístění
Zlato
- 1988 Loprais, Stachura, Mück (kategorie kamionů, ČR, Tatra)
- 1994 Loprais, Stachura, Kalina (kategorie kamionů, ČR, Tatra)
- 1995 Loprais, Stachura, Tomeček (kategorie kamionů, ČR, Tatra)
- 1998 Loprais, Stachura, Čermák (kategorie kamionů, ČR, Tatra)
- 1999 Loprais, Stachura, Kalina (kategorie kamionů, ČR, Tatra)
- 2001 Loprais, Stachura, Kalina (kategorie kamionů, ČR, Tatra)
Stříbro
- 1987 Loprais, Stachura, Krpec (kategorie kamionů, ČR, Tatra)
- 1996 Loprais, Stachura, Tomeček (kategorie kamionů, ČR, Tatra)
- 2000 Loprais, Stachura, Gilar (kategorie kamionů, ČR, Tatra)
- 2002 Loprais, Hamerla, Tomeček (kategorie kamionů, ČR, Tatra)
Bronz
- 1992 Loprais, Stachura, Kalina (kategorie kamionů, ČR, Tatra)