24.9. 2018 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Kaučuk a pneumatiky: Počátky i současnost

 

Ročně se z gumy vyrobí téměř dvě miliardy pneumatik, které spotřebují přibližně 70 % celosvětové produkce kaučuku.

Využití kaučuku se neváže na začátky automobilové oblasti, protože jej šikovně uměli již využít dávní Mayové. Materiál s unikátní tvárností či pevností slouží lidem tisíciletí v nejrůznějších oblastech. V současné době jej nejvíce najdeme v pneumatikách, protože jejich potřeba s nárůstem silniční dopravy výrazně roste.

Odborníci na materiály z koncernu Continental už více než 145 let patří v oblasti gumových technologií do světové extratřídy. Produkty na bázi kaučuku dodávají dynamiku různým průmyslovým odvětvím po celém světě.

Bez kaučuku nelze

Guma je jedinečný, univerzální, nenahraditelný a fascinující materiál, který často pracuje v pozadí, kde ho nikdo nevidí. Bez gumy by autu chyběly nejen pneumatiky, bez hadicového vedení by nefungoval motor, pohon, brzdy, řazení a výfukový systém. Navíc by nebylo izolované od hluku. Dveře by rachotily v rámech a okna by nebyla vzduchotěsná ani vodotěsná. Ostatní dopravní prostředky jako jízdní kola, autobusy, metra, vlaky by na tom byly stejně. Nic by se nehýbalo.

Pryž pro pneumatiky se prý bude vyrábět... Z pampelišek!

„Bez gumových výrobků by dnes nemohl fungovat prakticky žádný ucelený průmyslový systém. Tento materiál doslova drží svět v pohybu a představuje klíč k dalšímu vývoji a technickým inovacím. Zkušenosti v oblasti materiálů jsou tak rozhodujícím faktorem pro náš úspěch, pro to, abychom zvládli produkci na celém světě a využili nejnovější trendy ve výrobních postupech,” říká chemik Wolfram Herrmann, který je zodpovědný za vývoj materiálů v divizi Contitech koncernu Continental.

Potřeby i zábava

Už Mayové byli ohromeni mléčnou tekutinou vytékající z určitého stromu, kterou zahřívali a vyráběli tak latex. Mayové rostlinu nazvali „kaa-u-ču“, což znamenalo „plačící strom“. Z pevné a pružné hmoty poté vyráběli míče, nádoby a hadice na každodenní použití.Mnohem větší potenciál materiálu se však projevil až na prahu industriální doby, kdy se latex podařilo přeměnit na moderní materiál. Zahřátý lepil a ve studeném stavu byl zase velmi křehký. Nový proces vulkanizace dodal gumě její pružnost. V průmyslu se používala na utěsnění parních strojů, izolaci telegrafních drátů a na pneumatiky kol.

Rozšiřování po světě

Z pryže se postupně vyvinul jeden z klíčových materiálů průmyslové revoluce. Dnes se přibližně 40 % gumy získává z kaučukovníku Hevea Brasiliensis. Ten původně pochází z Amazonského pralesa, ale v současné době je už rozšířený po celém světě a v přírodě dorůstá až třicet metrů.

Gumu dělá jedinečnou právě pružnost s vysokou mezí. Po vystavení rozdílné zátěži, nebo napětí, se vrátí do původního tvaru. Tato vlastnost dělá z gumy pravého experta v umění přizpůsobovat se. „Po přidání rozličných látek, například plniv nebo přísad, se guma stává konstrukčním materiálem. Neomezené kombinace jsou řešením prakticky pro jakékoli použití,” vysvětluje Herrmann.

Rozdílné vlastnosti

Guma se současně dokáže vypořádat s vysokými i nízkými teplotami. Může být tvrdá, ale ne křehká, je vzduchotěsná, může být izolantem, nebo vodičem elektrického proudu. Je odolná vůči agresivním činidlům, jako je například kyslík nebo ozón, vůči UV záření, extrémním teplotám a tlakům. Na tyto vlastnosti mají významný vliv použité metody zpracování – které dnes zahrnují i oblast nanotechnologií. Continental má k dispozici extrémně širokou paletu gumových směsí, celkově více než 700 složení na různá použití.

Pneumatika Goodyear Oxygene: Prý dokáže vyrábět kyslík. Díky fotosyntéze...

Mnohé kombinace

Guma je vynikající týmový hráč, protože většina mechanických vlastností, kterými disponuje, závisí na materiálech, s nimiž je spojena. Žádný jiný materiál nelze zkombinovat s tolika různými látkami. „Gumu dnes dokážeme zkombinovat s plasty, kovy, tkaninami, nebo jinými konstrukčními složkami, případně elektronickými komponenty. Nasbírali jsme významné zkušenosti v odvětví hybridních materiálů. Čím dál více se nám daří naše zkušenosti přetavit do nových technologií,“ pokračuje Herrmann. Bez gumy by byla individuální doprava jen těžko myslitelná. Je z velké části zodpovědná za bezpečnost a komfort dnešních automobilů. Zatímco okolo roku 1900 mělo celé vozidlo jen 15 až 20 gumových částí, dnes už je z tohoto materiálu vyrobeno přibližně 600 funkčních součástí a dílů v celém vozidle. Navíc více než 70 % kaučuku z celosvětové produkce se využívá na výrobu pneumatik do aut, kamionů a letadel – téměř dvě miliardy kusů ročně. Další produkty z kaučuku zahrnují zhruba 40 tisíc věcí, které používáme v každodenním životě.

Pomohou pampelišky?

Společnost Continental zkoumá nové obzory v odvětví získávání kaučuku, a to ve spolupráci s Fraunhoferovým institutem molekulární biologie a aplikované ekologie IME, Institutem Juliusa Küna a pěstitelů plodin Eskusa. Guma z kořenů pampelišky je ekologicky a ekonomicky atraktivní alternativou k tropickému kaučukovníku.

Kvalita gumy z kořene pampelišek je rovnocenná s gumou získávanou z kaučukovníku. Ve společnosti Continental se použití přírodní gumy z kořene pampelišky už osvědčilo v prototypech pneumatik a uložení motorů. Produkty by měly být připraveny na velkovýrobu do deseti let.

„Cílem tohoto společného projektu je vývoj průmyslového postupu využívání pampelišek jako zdroje surové gumy. Ze zemědělského hlediska jde o nenáročnou plodinu, která se dá ve velkém pěstovat i na severní polokouli. To znamená, že produkce kaučuku by byla možná na příklad v sousedství továrny na výrobu pneumatik. Značně kratší přepravní trasy by výrazně zjednodušily logistiku,“ vysvětluje Carla Reckerová, která vede projekt společnosti Continental zabývající se vývojem tohoto slibně vypadajícího materiálu.

Vulkanizace

Výroba gumy se chemicky provádí navázáním polysulfidových můstků mezi dvojné vazby uhlíkových řetězců polymerů kaučuku. Děje se to za teploty 130-160 °C, při které se směs rozdrceného kaučuku, oleje, sazí a síry vtlačuje mezi válce. Síra při této teplotě a zvýšeném tlaku propojí polymery kaučuku a vytvoří pružnou vazbu molekul vzniklé gumy.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Belgický premiér po krizi kvůli migračnímu paktu oznámil demisi Belgický premiér po krizi kvůli migračnímu paktu oznámil demisi

Belgický premiér Charles Michel před poslanci oznámil…

E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři

Elita byznysu, exkluzivní magazín deníku E15 pod značkou…

Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly

Ačkoli se Praha 13 a Praha 14 nacházejí na opačných…

Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy

K technologiím čínských firem Huawei a ZTE se po varování…

 

Štítky Profi Pneu

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat

Octavia spalující stlačený zemní plyn i benzin na podzim…

Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu

Lincoln se po letech rozhodl svou limuzínu Continental…

 





 
Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Včera

Škoda Octavia G-Tec letos prodělala více změn než před dvěma lety v rámci faceliftu. Nový motor je jen jednou z provedených úprav.




Blesk.cz

Strach o Zemanovo zdraví: Ovčáček o dovolené prolomil mlčení o prezidentovi

Strach o Zemanovo zdraví: Ovčáček o dovolené…

Na Hradě si na konec roku naplánovali dovolenou a s jedinou výjimkou chtěli tiše odpočívat. Dlouho jim to ale…

Módní policie: Kolotoč, provinčnost, minimalismus! Všichni se snaží a málokdo vyhrává

Módní policie: Kolotoč, provinčnost, minimalismus!…

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili od dna, Plekanec bodoval

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili…

V předehrávce 27. kola Tipsport extraligy mezi Chomutovem a obhájcem titulu Brna se děly věci! Chomutovští vedli…

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a Ševčík, blízko je Král

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a…

První dvě zimní posily fotbalistů Slavie Lukáš Masopust a Petr Ševčík podepsali v Edenu smlouvy na tři a půl…

 

Reflex.cz

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil prezident Václav Havel

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil…

Žádný jiný fotograf neznal Václava Havla tak dobře jako Oldřich Škácha. Od 70. let zvěčnil prvního…

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Andrej Babiš se nikdy neměl stát ministrem financí, natož premiérem. Jak kvůli svému byznysu, který je nezdravě…