Kawasaki den: malá ZX-6R Ninja to nepřežila (+ velká fotogalerie)

Kawasaki den: malá ZX-6R Ninja to nepřežila (+ velká fotogalerie)

 
 
28.5. 2007 Roman Daněk

Ve čtvrtek 24. května byla na brněnském Masarykově okruhu akce Kawasaki den. Všichni se těšili na novou supersportovní ZX-6R Ninju, ale nebylo nám přáno... Více v článku.

Společnost Asko KC, importér japonských motocyklů Kawasaki do České republiky, připravila na čtvrtek 24. května volné jízdy na Masarykově okruhu pro všechny majitele stejnojmenné značky. Pro novináře a v odpoledních hodinách i pro vybrané zákazníky byla připravena šestice předváděcích motocyklů: Kawasaki ZX-10R Ninja, ER-6n a novinky letošního roku v podobě modelů Versys, Z750, Z1000 a ZX-6R Ninja.

Kawasaki jako jeden z mála pořadatelů podobných akcí připravuje rozpis dopředu, což přináší výhodu v tom, že jsem nemusel být na okruhu o hodinu dříve a bojovat o přidělení jízd. Počasí vyšlo výborně, po středečních přeháňkách ani památky, sluníčko ohřálo vzduch a asfalt na teplotu kolem +25 C. Jako první jsem měl možnost vyzkoušet naháče ER-6n a poté univerzální motorku Versys.

Kawasaki ER-6n a Versys

Oba motocykly mají hodně společného, ale i přesto jsou dost odlišné. Kapalinou chlazený řadový dvouválec o objemu 649 cm3 má pěkný nástup odspodu a silné střední pole otáček. U naháče ER-6n je výkon naladěn na 53 kW (72 k) v 8 500 ot./min a točivý moment 66 Nm nastupuje v 7 000 ot./min. U Versyse jsou parametry motoru následující: 47 kW (64 k) v 8 000 ot./min a 61 Nm při 6 800 otáčkách. Výfukový systém je originálně zakončen pod zadní kyvnou vidlicí a splňuje emisní normy Euro 3. Rozdíl je i v podvozku: zatím co ER-6n má v předu klasickou teleskopickou vidlici, novější Versys už má upside-down vidlici.

Když jsem sedl na Kawasaki ER-6n, překvapilo mě, jak je motorka úzká a kompaktní. První seznamovací kolo proběhlo velmi poklidně a já začínám tahat za plyn. Ale co to? Motorka do zatáček moc nebrzdí a páčku od přední brzdy musím mačkat opravdu s velkou silou. To se mi moc nelíbí, ale jedu dál. Odjedu další dvě kola a zjišťuji, že chyba nebyla v motorce, ale ve mně. Při "zaváděcím" kole jsem během poklidné jízdy moc brzdy nepoužíval, ale poté, co se při dravější jízdě zahřály, už bylo vše v pořádku.

V boxech přesedám na Versys a přemýšlím, jaké bude svezení na cestovním enduru na Masarykově okruhu. Zkusit se má vše, čekám, až se dotankuje nádrž a vyrážím. Motorka je během dvou předchozích jízd dobře zahřátá, proto už od poloviny prvního kola jedu naplno. Versys má podobně, jako ER-6n, dobrý zátah od nižších otáček a je dobré už kolem 8 000 ot./min přeřadit, aby se zbytečně netrápil motor. Rozdíl 8 koní a 5 Nm moc cítit není, ale body k dobru získává enduro za lepší podvozek. Na rozehřátí byly dvě jízdy se slabšími motocykly výborné, je čas sednout na hlavní novinku letošního roku, Kawasaki ZX-6R Ninja.

Kawasaki Z750 a Z1000: "Malý a velký ZED"

Ano, není to chyba v Matrixu. V textu píšu o sportovní šestce a nadpis je o dvojici naked-biků. V momentě, kdy už jsem byl správně nažhaven na jízdu s Kawasaki ZX-6R, přijíždí první motorka do boxů a já vyhlížím, kdy se objeví oranžová Ninja. Carlos z redakce Motohouse si sundává helmu a hlásí: "Dole na Déčku na výjezdu ze Schwanzovy zatáčky byla havárka." Přijíždějí další jezdci a skládají obraz toho, co se stalo. Nejmenovaný kolega z redakce Motorkáři.cz šel prý brzo za plynem, ZX-6R podklouzlo zadní kolo a tradáá do kačírku. Jezdci se nic nestalo, ale naneštěstí se klouzající motorka zasekla o obrubníky a skončila v saltech. Smutně vyhlížející klubko novinářů včetně mne jen přihlíželo, jak jeden z pořadatelů přišel a z tabule rozpisu jízd umazal celý sloupec jmen pod ZX-6R.

Nedá se nic dělat, čekám na další jízdu, tentokrát s "Velkým Zedem", Kawasaki Z1000. Nová generace Z1000 byla představena loni na podzim a došlo na řadu změn. Přeskočíme zcela inovovaný vzhled, který je podtržen čtveřicí trojúhelníkových koncovek, a po díváme se na pár technických čísel. Pohonnou jednotkou je čtyřtaktní řadový čtyřválec o objemu 953 cm3, který disponuje výkonem 92 kW (125 k) v 10 000 ot./min. Maximální točivý moment je 99 Nm v 8 200 ot./min. Nechybí ani kvalitní podvozek nebo pořádný brzdový systém s radiálními třmeny na přední ose.

Kawasaki Z750 je z podobného těsta... těsta? Pořádné porce svalů bude lepší přirovnání. "Malý Zed", jak se v zákulisí Z750 říká, se designem opírá o předchozí generaci, ale úspěšně následuje nastavené linie staršího a silnějšího bratra. Má ostřeji střižený přední světlomet nad kterým je přístrojový panel. Tento prvek se poprvé objevil na modelu ER-6n a letos se v podobném duchu představil i šestkový Hornet od Hondy. Z750 pohání řadový čtyřválec o objemu 748 cm3 s výkonem 78 kW (106 k) v 10 500 ot./min a maximální točivý moment je 78 Nm v 8 300 ot./min.

Na okruhu bylo chování obou naked-biků podobné, kompaktní stavba strojů dovolovala velkou obratnost a hluboké náklony v zatáčkách. Radiální třmeny brzdového systému Z1000 měly progresivnější nástup, ale ani Z750 neměl problémy s vadnutím přední brzdy. Litrový naháč měl díky většímu objemu silnější zátah ve středních otáčkách, u "Malého Zeda" bylo třeba držet otáčky v poslední třetině a více řadit. Kvůli mé vyšší postavě jsem se lépe cítil v sedle Kawasaki Z1000, ale když jsem si myslel, že jedu pilu, svoje maximum, předjel mě vnější stopou v zatáčce nějaký "pekelník" na ER-6n... Mám se ještě co učit :)

Kawasaki ZX-10R Ninja

Kawasaki ZX-10R Ninja letos dostala jen nové polepy kapotáže, jinak vše zůstalo z loňského roku. Dá se předpokládat, že nová generace se představí letos na podzim jako modelový rok 2008, ale nebudeme předbíhat. Už od pohledu na "Velkou Ninju" je jasné, že tohle není hračka pro malé děti nebo bike pro začátečníky; ZX-10R je stvořena pro milovníky rychlé, dravé jízdy a svůj první dojem potvrdila během loňského testu. Typická zelená kapotáž má menší kapkovité světlomety a větší vstup do airboxu. Vše je navěšeno na novém, tužším rámu. O odpružení přední části stroje se stará upside-down vidlice s průměrem trubek 43 mm a zadní kyvka s centrálním tlumičem. Motor má výkon (135 kW/184 k) a dobrý nástup ve středních otáčkách.

Při usednutí do sedla supersportovní mi zmizel úsměv z tváře, protože litrová Ninja má velmi ultimativní posed. Na zalomené nohy ale zapomínám hned v první zatáčce a začínám si plnými doušky vychutnávat jízdu po Masarykově okruhu. Síla agregátu je kolosální a ostrost je znát ve výjezdu z každé zatáčky. Beru trochu rychleji plyn a odlehčené přední kolo začíná korigovat tlumič řízení od firmy Öhlins, který by snesl tužší nastavení. Celý okruh jsem projel pouze na první tři rychlostní stupně, jen na cílové rovince jsem přeřazoval i na čtyřku.

Během kroužení na trati jsem se pořádně zamíchal mezi registrované účastníky volných jízd a díky velkému potenciálu motocyklu jsem předjížděl, kde se dalo. Připadal jsem si téměř jako v reklamě na platební karty MasterCard: "Za peníze lze koupit cokoliv, ale pocit z předjetí pomalejšího jezdce vnější stopou je k nezaplacení..."

Malé srovnání s Yamahou YZF-R1, na které jsem jezdil před dvěma týdny také na brněnském okruhu: Oba motocykly jsou velmi rychlé a doslova bestiálně ostré. Subjektivně jsem měl lepší dojem z brzdového systému R1, kde jsou šestipístkové třmeny na předních kotoučích, a určitě je yamaha pro moji postavu (výška 191 cm) pohodlnější, má širší trojúhelník řídítka-sedlo-stupačky. U Kawasaki ZX-10R se mi líbil projev motoru a průběh výkonu. Celkově lepší dojem ve mně zanechala asi Ninja, ale pro větší porovnání a duchaplnější výsledky by to chtělo mít oba motocykly v boxech a po odjetí pár kol přesednout na druhý supersport.

Součástí KAWASAKI DNE byla i freestyle show známého kaskadéra Petra Kuchaře, který všem účastníkům předvedl několik perfektních skoků, kde nechyběly triky, jako je backflip nebo superman. Poděkování za pozvání na akci patří společnosti Asko KC.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku

V jaderné elektrárně Dukovany skončila po devíti dnech…

Developeři plánují zdražení nájmů v obchodních centrech Developeři plánují zdražení nájmů v obchodních centrech

Developeři letos plánují zdražení nájmů v obchodních…

KSČM chce, aby chudším lidem mohl hradit právníka stát KSČM chce, aby chudším lidem mohl hradit právníka stát

Chudší lidé by měli mít možnost, aby jim náklady na…

 

Štítky Supersport

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Dnes 08:00

Z výrobce obstarožních „brouků“ a kompaktních golfů se Volkswagen postupem doby vypracoval na tvůrce, který dokáže potrápit i německou prémiovou trojku. První vlaštovkou v dlouhé cestě na vrchol se stalo právě kupé Corrado. Proč tomu tak bylo?




Blesk.cz

Barbara, která v reality show ulovila milionáře: Dcera svého tátu poznala až v televizi

Barbara, která v reality show ulovila milionáře:…

Rozárie Kautmanová (9) je dcerou Barbary Kautmanové (41) a tehdejšího milionáře z novácké reality show Vem si…

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Mladík Galvas dál sní o MS. Udělám pro nominaci maximum, sliboval bek

Mladík Galvas dál sní o MS. Udělám pro nominaci…

V útoku mají z čeho vybírat, defenziva ale strádá. Trenéři české hokejové reprezentace pokračují v ladění…

 

Reflex.cz

Tohle (ne)chcete vidět. Ukážeme vám, jak zjistit, co všechno na vás má Facebook

Tohle (ne)chcete vidět. Ukážeme vám, jak zjistit, co…

Skandál kolem sbírání uživatelských dat sociální sítí Facebook i po týdnech nabírá na obrátkách. Majitel Mark…

Číslo pět žije – je pět ministerstev hodně, či málo? Budou Hamáčkovci spíše v roli užitečných oranžových idiotů, či součástí řešení problému?

Číslo pět žije – je pět ministerstev hodně, či málo?…

Babišovo hnutí ANO nabídlo sociální demokracii v potenciální společné vládní koalici pět ministerstev, a to…