12.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Jak skladovat pneumatiky? Známe správný způsob!

 

V současné době už má asi většina motoristů přezuté letní pneumatiky na zimní. Ty letní pak putují někam do sklepa domu, případně skladu firmy. Jak ale pneumatiky správně uložit tak, abychom je nepoškodili?

„Jsou to přece jen pneumatiky,“ řeknou si mnozí, když se táhnou do suterénu svého domu s pneumatikami, které právě vyndali z kufru svého auta. Na autě zažívají střídání teplot, působení vlhkosti (případně chemie) z posypového materiálu silnic. A to nemluvíme o různých únicích provozních kapalin. I s nimi se musejí pneumatiky při jízdách vypořádat, aniž by jim to příliš ublížilo. Tak proč byste se měli otravovat s jejich uskladněním?

Pneumatiky, nebo celá kola?

Pneumatiky, pokud vám mají nějaký čas vydržet, vyžadují správné zacházení. V souvislosti s přezouváním kol z letních pneumatik na zimní (a obráceně) se rozlišují dva způsoby. Někteří motoristé používají pouze jedny kola, to znamená, že každého půl roku musejí navštívit pneuservis, kde jim z ráfků pneumatiky demontují a následně na disky obují jiné pneu. Samozřejmě nesmí chybět vyvážení každého kola.

Video

Při daném postupu zůstanou sezonní pneumatiky samostatně, tedy bez disků. Co se týče uskladnění samostatných pneumatik, pak nejvhodnější je skladovat je nastojato. To znamená, že pneumatiky stojí v místnosti tak, jak je tomu na autě, tedy spočívají na svém běhounu. Jelikož se pneumatika v danou chvíli dotýká země pouze malou částí svého běhounu (plochy, kterou se pneumatika odvaluje po vozovce), je doporučeno pneumatiky přibližně jednou za měsíc trochu pootočit, aby se zase zatěžovala jiná část běhounu.

Až pětina aut má na začátku zimy nevhodné pneumatiky. Co to může znamenat?

O něco lepší je situace, jsou-li pneumatiky uskladněny nastojato, ale nikoliv na zemi, ale ve stojanu, tvořeném kovovou konstrukcí. V tomto případě se běhoun dotýká konstrukce stojanu ve dvou místech. Z tohoto důvodu nedochází k tak velkému zatížení. Tímto způsobem se skladují nové pneumatiky ve věci znalých autoservisech.

Jinak je tomu, pokud skladujete celá kola, to znamená ráfky s nazutými pneumatikami. I toto někteří motoristé praktikují. Sice musíte mít dvě sady kol, což není úplně levné, na druhou stranu zase ušetříte za přezouvání. Navíc časté přezouvání pneumatikám škodí, neboť dochází k namáhání patky pneumatiky (ta část, která přilne k ráfku). I pokud máte celá kola, přesto byste měli pneuservis navštívit, a sice kvůli vyvážení.

Povinnost zimních pneumatik platí od středy 1. listopadu

Na rozdíl od samostatných pneumatik se celá kola včetně pneumatik skladují naležato neboli do sloupce. I v tomto případě platí, že byste měli kola jednou za měsíc přeskládat. Pokud už mluvíme o uskladnění celých kol, tak úplně nejšetrnější je nechat je zavěšené na tyči, procházející středem ráfku. V tomto případě je vlastně pneumatika ve vzduchu, což je pro ni to nejlepší.

Pozor na slunce a teplotu

Obecně vzato, místnost, kde chceme pneumatiky uschovat, by měla být suchá. Na jejich gumu negativně působí různé mastné sloučeniny, například oleje. Pneumatikám dále příliš nesvědčí sluneční záření, které obsahuje UV složku. Při jeho působení dochází k některým nežádoucím chemickým procesům. Například k vyprchávání různých pojiv. Nejlépe je tedy pneumatikám v přítmí.

Určitý vliv na životnost má také teplota prostředí, v němž jsou pneumatiky uskladněny. Ta by neměla přesáhnout 16 stupňů. Opět z důvodu vzniku výše zmíněných chemických reakcí.

Jak poznat ojeté pneumatiky? Změřit hloubku dezénu nestačí!

Pokud je pneumatika správně uskladněna, shodují se přední výrobci obutí na tom, že po dobu pěti let se její vlastnosti nijak zásadně nemění. Jak ale poznat, kdy byla vyhlédnutá pneumatika vyrobena? Toto je velmi důležité zejména tehdy, když kupujete třeba ojeté auto. Je to docela jednoduché. Na boku každé pneumatiky najdete čtyřmístný kód DOT, například 2509. Udává, že daná pneumatika byla vyrobena ve 25. týdnu roku 2009.

Velkosklad má své specifika

Když už mluvíme o uskladňování pneumatik, není bez zajímavosti se zastavit ve velkoskladech. Tady hodně záleží na tom, o jak rozměrné pneumatiky se jedná. Ty malé, dodávané do běžných osobních automobilů, se skládají do tzv. stromečků. Je to zejména kvůli úspoře místa.

Větší pneumatiky se skladují na výšku ve speciálních klecích. V nich jsou vytvořeny dva opěrné body ve spodní části pneumatiky, ovšem mimo její nejnižší bod. Jsou však i provozovny, kde pneumatiky skladují na sobě v komínech. V takovém případě ale smí být „v komínu“ maximálně osm kusů pneumatik.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Trutnovsku zasahuje policie, od Správy KRNAP chtěla dokumenty Na Trutnovsku zasahuje policie, od Správy KRNAP chtěla dokumenty

Na Trutnovsku zasahuje policie, od Správy KRNAP si…

Toman: Lesy České republiky letos pošlou do státního rozpočtu dvě a půl miliardy Toman: Lesy České republiky letos pošlou do státního rozpočtu dvě a půl miliardy

Ministerstvo zemědělství ve středu navrhne vládě, aby…

Koalici v Liberci asi vytvoří Starostové, ANO a ODS Koalici v Liberci asi vytvoří Starostové, ANO a ODS

Koalici v Liberci nejspíš vytvoří vítězní Starostové pro…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 





 
Lamborghini zvažuje extrémní limitku. Postaví konkurenta Aston Martinu Valkyrie?

Lamborghini zvažuje extrémní limitku. Postaví konkurenta Aston Martinu Valkyrie?

Dnes 17:45

Vedení italské značky potvrdilo, že zvažuje malou produkci vozů s extrémním aerodynamickým balíčkem. Chce konkurovat britským automobilkám.




Blesk.cz

Britové se čertí: Výlety těhotné Meghan stojí 22 milionů a platíme to my!

Britové se čertí: Výlety těhotné Meghan stojí 22…

V polovině října princ Harry (34) s manželkou Meghan (37) vyrazili na svou první oficiální pracovní cestu po…

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

 

iSport.cz

Plzeňští mladíci srdnatě vzdorovali Realu! Po velkém boji padli 2:3

Plzeňští mladíci srdnatě vzdorovali Realu! Po velkém…

Mladí fotbalisté Viktorie Plzeň v UEFA Youth League prohráli na hřišti Realu Madrid 2:3. V dramatickém utkání…

Ronaldův návrat na United: vzkaz Fergusonovi i hodinky za 54 milionů

Ronaldův návrat na United: vzkaz Fergusonovi i…

Hned po losu základních skupin Ligy mistrů bylo jasné, že tenhle zápas bude zřejmě tím nejsledovanějším ze…

 

Reflex.cz

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy. Instantní Istanbulská úmluva jako cesta k lepším zítřkům?

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy.…

V článku „Svoboda slova v ohrožení: To už ani kněz nesmí svobodně veřejně hovořit?“ jsem se věnoval tématice…

Politici šli do extrému a řeší transgender, lidi to štve a těží z toho Rusové, říká datový analytik

Politici šli do extrému a řeší transgender, lidi to…

Akcentují se témata, která jsou pro většinu společnosti zcela okrajová, politika začala jít do extrému, tvrdí…