12.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Jak skladovat pneumatiky? Známe správný způsob!

 

V současné době už má asi většina motoristů přezuté letní pneumatiky na zimní. Ty letní pak putují někam do sklepa domu, případně skladu firmy. Jak ale pneumatiky správně uložit tak, abychom je nepoškodili?

„Jsou to přece jen pneumatiky,“ řeknou si mnozí, když se táhnou do suterénu svého domu s pneumatikami, které právě vyndali z kufru svého auta. Na autě zažívají střídání teplot, působení vlhkosti (případně chemie) z posypového materiálu silnic. A to nemluvíme o různých únicích provozních kapalin. I s nimi se musejí pneumatiky při jízdách vypořádat, aniž by jim to příliš ublížilo. Tak proč byste se měli otravovat s jejich uskladněním?

Pneumatiky, nebo celá kola?

Pneumatiky, pokud vám mají nějaký čas vydržet, vyžadují správné zacházení. V souvislosti s přezouváním kol z letních pneumatik na zimní (a obráceně) se rozlišují dva způsoby. Někteří motoristé používají pouze jedny kola, to znamená, že každého půl roku musejí navštívit pneuservis, kde jim z ráfků pneumatiky demontují a následně na disky obují jiné pneu. Samozřejmě nesmí chybět vyvážení každého kola.

Video

Při daném postupu zůstanou sezonní pneumatiky samostatně, tedy bez disků. Co se týče uskladnění samostatných pneumatik, pak nejvhodnější je skladovat je nastojato. To znamená, že pneumatiky stojí v místnosti tak, jak je tomu na autě, tedy spočívají na svém běhounu. Jelikož se pneumatika v danou chvíli dotýká země pouze malou částí svého běhounu (plochy, kterou se pneumatika odvaluje po vozovce), je doporučeno pneumatiky přibližně jednou za měsíc trochu pootočit, aby se zase zatěžovala jiná část běhounu.

Až pětina aut má na začátku zimy nevhodné pneumatiky. Co to může znamenat?

O něco lepší je situace, jsou-li pneumatiky uskladněny nastojato, ale nikoliv na zemi, ale ve stojanu, tvořeném kovovou konstrukcí. V tomto případě se běhoun dotýká konstrukce stojanu ve dvou místech. Z tohoto důvodu nedochází k tak velkému zatížení. Tímto způsobem se skladují nové pneumatiky ve věci znalých autoservisech.

Jinak je tomu, pokud skladujete celá kola, to znamená ráfky s nazutými pneumatikami. I toto někteří motoristé praktikují. Sice musíte mít dvě sady kol, což není úplně levné, na druhou stranu zase ušetříte za přezouvání. Navíc časté přezouvání pneumatikám škodí, neboť dochází k namáhání patky pneumatiky (ta část, která přilne k ráfku). I pokud máte celá kola, přesto byste měli pneuservis navštívit, a sice kvůli vyvážení.

Povinnost zimních pneumatik platí od středy 1. listopadu

Na rozdíl od samostatných pneumatik se celá kola včetně pneumatik skladují naležato neboli do sloupce. I v tomto případě platí, že byste měli kola jednou za měsíc přeskládat. Pokud už mluvíme o uskladnění celých kol, tak úplně nejšetrnější je nechat je zavěšené na tyči, procházející středem ráfku. V tomto případě je vlastně pneumatika ve vzduchu, což je pro ni to nejlepší.

Pozor na slunce a teplotu

Obecně vzato, místnost, kde chceme pneumatiky uschovat, by měla být suchá. Na jejich gumu negativně působí různé mastné sloučeniny, například oleje. Pneumatikám dále příliš nesvědčí sluneční záření, které obsahuje UV složku. Při jeho působení dochází k některým nežádoucím chemickým procesům. Například k vyprchávání různých pojiv. Nejlépe je tedy pneumatikám v přítmí.

Určitý vliv na životnost má také teplota prostředí, v němž jsou pneumatiky uskladněny. Ta by neměla přesáhnout 16 stupňů. Opět z důvodu vzniku výše zmíněných chemických reakcí.

Jak poznat ojeté pneumatiky? Změřit hloubku dezénu nestačí!

Pokud je pneumatika správně uskladněna, shodují se přední výrobci obutí na tom, že po dobu pěti let se její vlastnosti nijak zásadně nemění. Jak ale poznat, kdy byla vyhlédnutá pneumatika vyrobena? Toto je velmi důležité zejména tehdy, když kupujete třeba ojeté auto. Je to docela jednoduché. Na boku každé pneumatiky najdete čtyřmístný kód DOT, například 2509. Udává, že daná pneumatika byla vyrobena ve 25. týdnu roku 2009.

Velkosklad má své specifika

Když už mluvíme o uskladňování pneumatik, není bez zajímavosti se zastavit ve velkoskladech. Tady hodně záleží na tom, o jak rozměrné pneumatiky se jedná. Ty malé, dodávané do běžných osobních automobilů, se skládají do tzv. stromečků. Je to zejména kvůli úspoře místa.

Větší pneumatiky se skladují na výšku ve speciálních klecích. V nich jsou vytvořeny dva opěrné body ve spodní části pneumatiky, ovšem mimo její nejnižší bod. Jsou však i provozovny, kde pneumatiky skladují na sobě v komínech. V takovém případě ale smí být „v komínu“ maximálně osm kusů pneumatik.

Spolupracujeme s TipCars.com
Amundsenova polární loď Maud se po sto letech vrací domů Amundsenova polární loď Maud se po sto letech vrací domů

Loď Maud norského polárníka Roalda Amundsena, se kterou v…

Přímo u mošnovského letiště roste obří sklad Přímo u mošnovského letiště roste obří sklad

Mošnovské centrum v první právě dokončované etapě nabídne…

V troskách mostu v Janově se našli další mrtví, obětí je 41 V troskách mostu v Janově se našli další mrtví, obětí je 41

Záchranáři z trosek zříceného mostu v severoitalském…

Exprimátor Bém kupuje vilu ve Vokovicích za miliony korun Exprimátor Bém kupuje vilu ve Vokovicích za miliony korun

Plní si své sny. Bývalý primátor hlavního města Pavel Bém…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

 





 
To nejdůležitější v automobilové historii Československa. Hezky od roku 1918!

To nejdůležitější v automobilové historii Československa. Hezky od roku 1918!

Dnes 08:00

Jasně, slavíme stoleté výročí samostatného státu. Pojďme se na kulatiny podívat z automobilového pohledu.




Blesk.cz

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu! Nechtěl tam s ní být

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu!…

V jejich vztahu to začalo skřípat už před dvěma roky! Deníku Aha! se podařilo zjistit, že Tomáš Plekanec (35)…

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala člena ODS. Zahrál i Michal David

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala…

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO) nekoukala na vládu a opozici a vzala si za muže politika z…

 

iSport.cz

Brutální bitva! Kvitová udolala Mertensovou a je v semifinále

Brutální bitva! Kvitová udolala Mertensovou a je v…

Česká tenistka Petra Kvitová je po nervydrásající bitvě v semifinále prestižního turnaje v Cincinnati. Ve…

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce, má na něj sedm miliard

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce,…

Po prvním soutěžním duelu s Atléticem Madrid se v Realu museli otřást hrůzou. Po odchodu Cristiana Ronalda do…

 

Reflex.cz

Konec velkých neosobních krabic. Příchod Apple Macintoshe změnil navždy svět osobních počítačů

Konec velkých neosobních krabic. Příchod Apple…

Když v roce 1981 přišla firma IBM s koncepcí domácího osobního počítače známou jako IBM PC, stále byl počítač…

Náboženská pouť do Meronu: Vesnici na severu Izraele každoročně navštíví statisíce Židů

Náboženská pouť do Meronu: Vesnici na severu Izraele…

Chasidští Židé obvykle velmi těžce nesou jakýkoli zájem lidí zvnějšku o svůj svérázný svět. V jeruzalémské…