Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Světový trh v roce 2013: Přehled největších automobilek

David Bureš
Diskuze (25)
Světové prodeje automobilů loni vzrostly o pět procent. Hranici 10 milionů prodaných aut žádná automobilka nepřekonala.

Během loňského roku se na celém světě prodalo 84,1 milionu aut, což je nejvíce v historii. Největší podíl na prodejích měl koncern Toyota, který loni zákazníkům předal 9,98 milionu vozů. Do statistik této japonské automobilky jsou zahrnuty prodeje Toyoty, Lexusu, Daihatsu, Scionu a výrobce nákladních vozidel Hino.

Japonský koncern se loni velice přiblížil magické hranici 10 milionů prodaných aut v jednom roce, kterou chce překonat letos. Už loni Toyota vyrobila přes 10 milionů aut, a to přesně 10.117.274 vozidel.

Na druhém místě skončil největší evropský výrobce automobilů – Volkswagen Group. Jeho 12 značek loni prodalo 9,73 milionu automobilů, o pět procent více než v roce 2012. Také VW Group chce letos prodat více než 10 milionů automobilů, cílem je uzmout Toyotě titul největší automobilky světa.

Prodeje většiny značek VW Group loni rostly. Volkswagen si pomohl o 3,4 procenta, Audi o 8,3 procenta a Porsche dokonce o 15 procenta, prodeje Škody naopak poklesly o dvě procenta.

Na třetí místo klesl americký General Motors, jehož 9,71 milionu prodaných automobilů znamená nárůst o čtyři procenta. Koncern těžil hlavně ze zájmu čínských zákazníků, třeba Buick si polepšil o 15 procent na 1,03 milionu aut. Evropský Opel/Vauxhall si ale pohoršil o 0,4 procenta na 1,064 milionu automobilů.

Pod stupni vítězů zůstává Renault-Nissan, který na nejlepší trojku významně ztrácí. Francouzsko-japonský koncern loni prodal 8,26 milionu automobilů. Nissan a Infiniti k tomu přispěl 5,1 milionem aut, Renault společně s Dacií a korejským Samsungem potom 2,63 milionem vozů. Zbývajících 0,53 milionu aut připadá na ruský AvtoVAZ (Lada).

Se šestiprocentním nárůstem se alianci Nissan-Renault přiblížil jihokorejský koncern Hyundai-Kia. Největších pět automobilek má mimochodem na světových prodejích tržní podíl 53,5 procenta.

Prodeje naprosté většiny automobilek loni rostly, mezi výjimky patří francouzský koncern PSA Peugeot-Citroën, který si pohoršil o 4,9 procenta, a Suzuki (-1 %).

Žebříček největších automobilek světa v roce 2013
Poř.AutomobilkaProdeje [milion ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Toyota9,983%
2.VW Group9,735%
3.General Motors9,714%
4.Renault-Nissan8,262%
5.Hyundai-Kia7,566%
6.Ford6,2510%
7.Fiat-Chrysler4,354%
8.Honda4,107%
9.PSA Peugeot Citroen2,82-5%
10.Suzuki2,66-1%
11.Daimler2,357%
12.BMW Group1,966%
13.Mazda1,32-
14.Mitsubishi1,2812%
15.Tata Motors1,04-
16.Geely0,988%
17.ChangAn0,84-
18.Subaru0,78-
19.Great Wall0,7521%

David Bureš
Diskuze (25)
20. 3. 2014 08:55
Re: Toyota - Subaru?
Subaru patří Fuji Heavy Industries a ve FHI patří Toyotě zatím jen 16,1 %.
20. 3. 2014 07:51
Toyota - Subaru?
Takže Subaru zatím ještě nepatří Toyotě?
Zřejmě zatím ne. Pak by měli Toyoťáci přes 10 miliónů úplně bez problému...
19. 3. 2014 16:54
Re: Ford
mám na to podobný názor.ale když se zamyslím že na světě je tuším přes 6 miliardy lidí, evropa má 0,7, usa 0,3 a čína 1 miliardu, tak být uspěšný na těchto trzích je určitě důležité ale co se týká počtu aut tak záleží i na jiných trzích. třeba rusko, jižní amerika, korea či japonsko mají taky dost lidí, tam to asi fordu moc nepůjde. taky záleží jak jsou ty automobilky propojeny, vždyt vw má 12 značek aby byl tam jde byl.kolik ford?v evropě už snad žádnou.kdysi měli volvo, mazdu, jaguar,... tak pak to vypasá jak to vypada.ono nezáleží na prodeji jako takovém ale na tom co prodáváte.škoda do čtyř let bude mít 1,5 milionu aut, bmw 2 miliony, bavit se však o tom která značka je známější či má větší renomé, zisk adt je asi zbytečné.
19. 3. 2014 13:10
Ford
Z největších automobilek má Ford největší nárůst a to 10% což je velmi pěkné :yes: :yes: , ale to že má Hyundai-Kia o víc jak milion prodanejch aut to prostě nechápu ... Vždyť i v tý číně byl loni Focus nejprodávanější, v Evropě je Ford taky hodně nahoře a v USA zase táhne F-150 a ostatní ...
19. 3. 2014 12:11
Re: VW
Tak měl odpovědět věcně na dotaz. Napomeň i Topera, ať odpovídá věcně na položené otázky a zdrží se dalších blbých komentářů a spekulací.