3.11. 2013 Petr Slováček

Když nesouhlasí doklady: Komu to prospěje?

Když nesouhlasí doklady: Komu to prospěje?

Od loňska musí STK kontrolovat shodu štítků nalepených v autě s technickým průkazem. Pokud nesedí jediné číslo, máte měsíc na řešení. Jak to, že to dřív nevadilo?

Vůbec jsem nechápal, jak je možné, aby najednou údaje v technickém průkazu nesouhlasily s výrobními štítky nalepenými na autě. S těmito slovy kroutí hlavou motorista Vojtěch Razima při vzpomínce, jak ho v létě vyhodili z pražské STK na Bohdalci s manželčiným Opelem Vectra. Nikdy předtím totiž neměl problém. Až letos v červnu, kdy dostal nálepky jen na měsíc s verdiktem „vážná závada typu B č.0.2.2.1.4.“. Štítek nalepený u dveří spolujezdce totiž hlásal přípustnou hmotnost soupravy 3085 kg, zato technický průkaz 3170 kg...

Další postup mu poradil sám kontrolní technik, který prý totéž musí řešit skoro denně. První kroky Vojtěcha Razimy proto směřovaly domů, kde si od manželky nechal podepsat plnou moc pro jednání na registru vozidel (nemusí být ověřená). Naštěstí u jeho vozu stačilo zajít na odbor dopravy pro přepsání údajů. Mohl proto vynechat další krok – žádat o povolení výrobce auta. Zatímco některé automobilky totiž v takových případech prodají nový štítek s údaji podle dokladů (Ford, Audi, Seat, VW), další informovaly ministerstvo dopravy o tom, že vždy platí údaj na štítku a úředníci podle toho mají přepsat doklady (Opel, Mazda, Volvo).

Jenže jak je možné, že to dřív nevadilo? Za vše může nová směrnice pro stanice technické kontroly z května 2012. Ta totiž přikázala kontrolovat i štítky s hmotnostmi vozu. Samozřejmě se záhy ukázalo, že homologační, takzvané COC listy výrobce či jeho akreditovaného zástupce vůbec některé kolonky neobsahují. Neřeší, že vůz s jiným motorem či lepší výbavou přibral i na váze. Jednoduše na auto nalepí stejný štítek pro celou modelovou řadu. „Viníkem je výrobce vozidla, který povinný štítek nesprávně vyplnil při výrobě. Popřípadě jiný subjekt, který totéž učinil s doklady k vozidlu,“ brání nové opatření ministerstvo dopravy.

Jenže výrobci oponují, že dřív to po nich nikdo nevyžadoval a nikdy s tím nebyl problém. „Ovšem údaj na štítku je platný,“ říká Martin Hejral z českého zastoupení Opelu a vysvětluje, že chyba se stala jen nezanesením do technického průkazu. Podle našich zjištění se to týká skoro všech značek. Radost ze situace vzniklé sjednocováním evropské legislativy pochopitelně nemají ani na STK. „My ale nemůžeme hodnotit povinnost, kterou nám ministerstvo dopravy uloží. Prostě ji musíme splnit,“ říká Jiří Rejmon, předseda profesní komory stanic technické kontroly. Na jejich hlavu dopadá první rozčarování majitelů aut. Řada z nich je se svým čtyřletým vozem – zakoupeným jako nový v ČR – na prohlídce vůbec poprvé. I ti totiž mají potíže.

Podle ministerstva dopravy se zkušební technici nemají co divit, protože měli tuto povinnost vždycky, ale zkrátka ji nedodržovali. Předseda komory STK s tím nesouhlasí. Připomíná, že stanice si aspoň při projednávání problematiky na MD prosadily dvě zjednodušení: nemusejí hodnotit, zda je štítek originální – můžete si proto koupit od výrobce vozu jiný se správnými údaji.

Zadruhé se ustanovení vztahuje pouze na auta uvedená do provozu po 1. 1. 2002. „U starších je totéž hodnoceno jen jako lehká závada, žádné omezení z toho nevyplývá,“ končí Rejmon.

„A komu to u novějších aut prospěje?“ ptá se motorista, který kvůli tomu strávil čas běháním po úřadech.

Kdy nesouhlasí štítek s doklady?

Když štítek chybí:

Jestliže je to u vozidla uvedeného do provozu po 1. 1. 2002, muselo být nepochybně štítkem vybaveno, tudíž by tam měl být. „Pokud chybí, někdo ho sundal. Bohužel někdy není možné zajistit náhradní originální štítek,“ říká předseda Profesní komory STK Jiří Rejmon. Dodává, že některé firmy náhradní štítek vyrobí. Podle našich informací by to měla zvládnout kdejaká reklamní agentura na fólii za pár korun.

Když údaje na štítku zcela neodpovídají:

To je právě případ našeho čtenáře. Nesedí tedy hmotnosti na štítku s údaji v dokumentaci, protože byly změnou výbavy upraveny, ale výrobce to nereflektoval v dokladech. „Stále diskutujeme o této problematice na ministerstvu, ale zatím není výsledek. Domníváme se, že by zde měla být tolerance,“ končí Rejmon.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy

Část areálu podniku Severochema v Liberci je v plamenech.…

Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum

Sněmovní volby by nyní vyhrálo hnutí ANO se ziskem 28,5…

Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda

Tripartita se dnes nedohodla na zvýšení minimální mzdy…

Developeři chtějí v Praze dál zdražovat, růst cen se očekává i příští rok Developeři chtějí v Praze dál zdražovat, růst cen se očekává i příští rok

Téměř 80 procent developerů chce letos v Praze zvýšit…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Volkswagen Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

VW Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

Dnes 10:52

Nejmenšímu stroji z Wolfsburgu dává nové přeplňované srdce zcela jiné možnosti.




Blesk.cz

Táborský o své manželce: Dlouho nevěděl, zda jsou přátelé či milenci

Táborský o své manželce: Dlouho nevěděl, zda jsou…

Miroslav Táborský (57) příští rok oslaví se svou ženou Kateřinou stříbrnou svatbu. Herec si přitom nevzpomíná na…

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

V pondělí až 32, v úterý až 31, ve středu až 27, ve čtvrtek až 26 a v pátek až 27 stupňů Celsia. Takové jsou…

 

iSport.cz

Vůch je na testech v Kazachstánu. Pilař v Plzni prodloužil smlouvu

Vůch je na testech v Kazachstánu. Pilař v Plzni…

Viktoria Plzeň potvrdila, že v klubu nebudou pokračovat záložníci Egon Vůch a Jakub Hromada. První jmenovaný,…

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský stále patří k nejlepším

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský…

Oba kluby v minulosti trénoval, ve Slavii se podílel na výstavbě mužstva, které v sobotu oslavilo ligový titul.…

 

Reflex.cz

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…

Alena Doláková z Hollywoodu:  Můj LaLa Land nejen s Emmou Stoneovou

Alena Doláková z Hollywoodu: Můj LaLa Land nejen s…

Mladá česká herečka Alena Doláková sice žije v L.A., o čemž každý týden píše na reflex.cz, ale někdy taky musí…