Když přijde obsílka od ČKP, máte jen 30 dnů na obhajobu

Když přijde obsílka od ČKP, máte jen 30 dnů na obhajobu

 
31.7. 2012 Petr Slováček

Nemusíte být žádní podvodníci, aby vám nečekaně dorazila obsílka kvůli neplacení povinného ručení.

Zaplaťte do třiceti dnů příspěvek, nebo předáme případ vymahačům! Inkasní společnost se s vámi párat nebude a vezme si, co chce – bez ohledu na pravdu. Že se vás taková výzva netýká, protože si nepůjčujete u lichvářů, ani nemáte problém s hypotékou? Ale kdeže. Stačí, že jste kdykoliv po 1. lednu 2009, kdy začala povinnost platit ČKP (České kanceláři pojistitelů) za nepojištěná vozidla, figurovali v registru motorových vozidel. I když jste přesvědčeni o tom, že jste nic neudělali, rozhodně dopis nezahazujte za hlavu a ihned jednejte. S chybami, které v registru po spuštění jeho nové verze jsou, se nejspíš riziko problémů s ČKP ještě zvýší.

Co mám dělat?

„Za tříměsíční neplacení povinného ručení za přívěsný vozík po mně ČKP vymáhá skoro tři tisíce korun. Dotazem jsem zjistil, že částky jsou nepochopitelně vymáhány odděleně po čtvrtletích a celkově po mně za celé nepojištěné období mohou chtít ještě dalších sedmadvacet tisíc,“ kroutí hlavou nad nekompromisními metodami ČKP motorista Jan Vaculík a vysvětluje počátky trablů.

„V dubnu roku 2008 jsem přestal platit povinné ručení za vozík, protože byl kvůli poruše dlouhodobě odstaven. Uvažoval jsem o jeho prodeji nebo zrušení. Zároveň jsem byl ovšem přesvědčen, že povinné ručení u něho nemá žádné opodstatnění, respektive že je to bagatelní povinnost,“ pokračuje a poukazuje na naprostou nepřiměřenost závažnosti provinění či případné sankce.

„Vždyť mnoho pojišťoven poskytuje povinné ručení na přívěsné vozíky buď úplně zdarma, nebo za částku, která je asi padesátkrát menší než za osobní auto. Neuzavřením povinného ručení tak pojišťovny přicházejí o nesrovnatelně menší sumy. Vymáhání tak vysokých sankcí je v rozporu s dobrými mravy,“ zlobí se s odvoláním na to, co opravdu spáchal: neodevzdal značky nepojízdného vozíku do depozitu. To ale přece automaticky neznamená, že by jezdil bez povinného ručení. Kde se stala chyba? A může se to stát i vám?

Kolik požaduje ČKP za každý den neplacení pojistky?
Osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 cm3 50 Kč
Osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 cm3 70 Kč
Autobus 160 Kč
Nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3500 kg do 10 000 kg 130 Kč
Tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
Speciální vozidlo 80 Kč
Přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3500 kg 30 Kč
Zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
Ostatní vozidla 60 Kč
Zdroj: ČKP

Starejte se sami

Někteří čtenáři si možná vzpomenou na příběh jiného motoristy, který jsme přinesli v letošním prvním čísle. Pavel Pánek ze Slaného se tehdy nijak neprovinil. Jen přes zimu uložil značky od motorky do depozitu a zrušil po tu dobu povinné ručení. Potíž nastala v okamžiku, kdy motocykl prodal a z ruky dal veškeré doklady. Když mu zakrátko dorazila výzva z ČKP, musel absolvovat návštěvu registru vozidel a sám se starat o to, aby obvinění vyvrátil. Nakonec uspěl. Ale čas a peníze, které tím ztratil, mu nikdo nenahradí.

Obecně pro všechny podobné případy platí nejdůležitější rada: rozhodně obranu neodkládejte a hned se starejte! Podle zákona je totiž příspěvek splatný do 30 dnů (168/1999 Sb.), a to i v případech, kdy si zásilku nevyzvednete.

Oslovený právník sdílí náš názor, že tady zákon nenastavil zcela „čisté“ metody. „Ustanovení je fakt brutální. Nemohu to říct jinak,“ komentuje právník Tomáš Beran. „V soukromoprávních vztazích to je něco neuvěřitelného. Vždyť úplně otočili důkazní břemeno, a ještě dali šibeničně krátkou lhůtu,“ považuje postup za neslýchaný.

Normálně by totiž mělo platit, že když ČKP něco tvrdí, musela by to dokazovat u soudu. A ne, že vyzvaná osoba se bude muset aktivně bránit, a ještě v tak krátké lhůtě. „Takže když výzvu budete ignorovat, protože máte vše v pořádku, přesto má ČKP nárok na příspěvek. I kdyby se později prokázalo, že vše bylo v pořádku,“ kroutí hlavou právník.

Zrušili bez oznámení

Do třetice uvedeme další případ. Principiálně sice jiný, ale z hlediska dopadu možná ještě závažnější. K překvapení jednoho z našich čtenářů ovšem tentokrát byla na vině jeho pojišťovna.

Povinné ručení totiž uzavřel po internetu, a ještě než dorazila smlouva, zaplatil částku poukázkou na půl roku dopředu. Když po několika měsících dostal od pojišťovny dopis, že částka jí na účet nedorazila, obratem vše doložil kopií podacího lístku v dopise.

Několik měsíců se nic nedělo, až nečekaně dorazilo oznámení pojišťovny o zrušení pojistky kvůli neplacení. Jenže s hořkou příchutí, že se tak stalo už před osmi týdny! Po tu dobu tedy motorista jezdil bez povinného ručení. Nechme tentokrát stranou, že dlužná částka na ČKP mezitím narostla na několik tisíc. Ale nejdůležitější je, co by se stalo, kdyby mezitím boural.

Čtenář tedy okamžitě vozidlo pojistil u konkurence a volal do chybující pojišťovny, co si o tom má myslet. Zanedlouho se mu ozvali s omluvou, že platbu konečně našli, a chybu vzali na sebe. Jenže co s obdobím, kdy vozidlo nebylo vůbec pojištěno? Naštěstí pro motoristu stačilo jen doplatit tuto dobu běžnou částkou a případ pro něj skončil. Jak ale vyčíslit nepříjemnosti s tím spojené?

Systémová chyba

Tři případy, tři příběhy motoristů, kteří nic neudělali, a přesto měli nepříjemnosti. Čtenářů se nám ozývá čím dál víc. Vždyť zatímco v roce 2009 obeslala ČKP s výzvou k zaplacení 132 000 motoristů, v následujícím už to bylo 175 000. A loni dokonce 415 000 výzev, za které celkově majitelé nepojištěných vozidel zaplatili 454 112 430 korun. Prostou matematikou by tak na jednoho měla připadat v průměru částka bezmála jedenácti stokorun.

Jenže nepřipadá, protože se 68 100 motoristů ozvalo s námitkami (16,4%) a celých 11,4 % ze všech uspělo. Rozhodně má tedy smysl se bránit.

 [600×266]

Dobrý konec

V případu pana Vaculíka s nepojízdným vozíkem z úvodu už známe výsledek – ČKP případ odložila. Ale musel jí postupně poslat kromě dopisu s vysvětlením ještě potvrzení autoservisu o předání do opravy, fotografi i poškození a snímek dokumentující parkování na soukromém pozemku. Zejména na to poslední si dejte pozor, protože i v případech stání na ulici musí být nepojízdné vozidlo pojištěno, byť je těžko schopno způsobit jakoukoliv škodu.

Blýskání na lepší časy od nás nečekejte. Ale přidáváme radu, která se prolíná všemi příklady: musíte se starat sami o svá práva a povinnosti. Bohužel i když na konci prokážete, že chyba nebyla na vaší straně, náklady dokazování jdou na vaše triko. Je to tak v zákoně. Aspoň že platí jedna věc: „Zaplacení neznamená uznání dluhu,“ říká právník Tomáš Beran s tím, že legislativa jen zcela výjimečně spojuje se zaplacením dluhu jeho uznání, což není tento případ. Bránit se tedy můžete i zpětně.

Spolupracujeme s TipCars.com
EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu

Unie ochrání jen firmy, které nemají podstatný byznys…

Mnuchin: Obchodní válka mezi USA a Čínou se odkládá Mnuchin: Obchodní válka mezi USA a Čínou se odkládá

Spojené státy a Čína se dohodly, že prozatím nenaplní své…

Když řepka zaplaví velké plochy, škodí přírodě, říká odborník Když řepka zaplaví velké plochy, škodí přírodě, říká odborník

Lány oseté žlutě kvetoucí rostlinou budí v Česku kritiku…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 





 
Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Dnes 17:55

Model Arteon se v pozici vlajkové lodi automobilky VW dlouho neohřál. Po roce jej totiž střídá třetí generace Touaregu, kterou jsme v Rakousku projeli s dieselovým šestiválcem.




Blesk.cz

Zřícené letadlo na Kubě: Aerolinky byly léta pod palbou kritiky kvůli bezpečnosti

Zřícené letadlo na Kubě: Aerolinky byly léta pod…

Mexická letecká společnost, jejíž letoun se zřítil v pátek u kubánské metropole Havany, čelila v posledních…

Vévodkyně Meghan očima Františky: Nastolila nový řád!

Vévodkyně Meghan očima Františky: Nastolila nový řád!

Američanka Meghan Markle, nyní již manželka britského prince Harryho a vévodkyně ze Sussexu, dala světu na…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Český tým na MS v hokeji 2018 skončil ve čtvrtfinále, když šel ze třetího místa ve skupině A na tým USA, druhý…

Fenerbahce s Veselým titul neobhájilo, Euroligu ovládl Real Madrid

Fenerbahce s Veselým titul neobhájilo, Euroligu…

Basketbalistům Fenerbahce Istanbul s českým pivotem Janem Veselým těsně unikla obhajoba titulu v Evropské lize,…

 

Reflex.cz

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly mezi zrozením života ve Švédsku a Tanzánii

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly…

Švédská fotografka Moa Karlbergová si jako téma svého nového projektu zvolila zrození života. Zajímalo ji, jak…

Profesionálové radí, co byste si neměli nechat ujít při cestování po Evropě

Profesionálové radí, co byste si neměli nechat ujít…

Pokud přemýšlíte, kam se vypravit na výlet a nechcete opouštět Evropu, zkuste se inspirovat nápady…