27.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Kenichi Yamamoto: Odešel jeden ze dvou otců Wankelova rotačního motoru

Kenichi Yamamoto: Odešel jeden ze dvou otců Wankelova rotačního motoru

Tento týden zemřel ve věku 95 let japonský konstruktér spojený se značkou Mazda Kenichi Yamamoto. Spolu s Felixem Wankelem je považován za otce rotačního motoru.

Zatímco německý konstruktér Felix Wankel rotační motor vynalezl a v podstatě jako první zkonstruoval, Japonec Kenichi Yamamoto jej podrobil dalšímu intenzivnímu vývoji tak, aby byl použitelný pro pohon automobilů ve velkých sériích. Nebýt Yamamota, neměli bychom Mazdy s rotačními motory.

Kenichi Yamamoto se narodil v roce 1922 v Hirošimě, tedy ve městě značky Toyo Kogyo, z níž později vzešly automobily mazda. V roce 1944 absolvoval technickou univerzitu v Tokiu. V té době se ale Japonsko nacházelo ve válce, tudíž bylo vše podřízeno válečnému průmyslu. Yamamoto se tak hned po absolvování podílel na spoluřízení továrny na výrobu letadel. Domů se vrátil v září 1945, tedy v měsíci kapitulace Japonska, údajně i na základě dopisu od své matky.

Po návratu domů do rodné Hirošimy ale nenašel nic než zkázu, vzhledem ke svržení atomové bomby Američany na toto město. Mladší setra byla mrtvá, otec umíral kvůli radioaktivnímu spadu. A z rodného domu zbyly jen ruiny.

Úžasné muzeum Mazda nedaleko našich hranic: Tohle neuvidíte ani v Japonsku!

Zdrcený Yamamoto, aby mohl podporovat svoji rodinu, začal pracovat u zmíněné společnosti Toyo Kogyo, jejíž továrna jako jedna z mála budov přežila následky exploze atomové bomby. Zpočátku pracoval na převodovkách, během dvou let se však propracoval až do vedoucí pozice a stal se členem týmu, který pracoval na novém motoru pro tříkolový pick-up, který Toyo Kogyo začalo prodávat pod značkou Mazda.

Svůj první automobil Mazda R360 uvedli Japonci v roce 1960. O pouhý rok později byla navázána spolupráce s německou automobilkou NSU, v níž byl vedoucím konstruktérem právě Felix Wankel. Do Německa se tehdy vypravila malá skupinka japonských konstruktérů vedená právě Kenichim Yamamotem s cílem zakoupit licenci na výrobu rotačního Wankelova motoru. Ten následně Japonci podrobili intenzivnímu vývoji. Tomu se věnovalo 47 konstruktérů pod vedením Yamamota. Později se jim začalo říkat 47 Samuraiů.

Wankel slaví dvě výročí. Připomeňte si to nejzajímavější z jeho historie!

V roce 1964 vyjel prototyp sportovního vozu Mazda Cosmo Sport 110S, první auto s rotačním motorem Wankel (konkrétně typem 10A) od Mazdy. O tři roky později se dočkalo sériové výroby. Auto slavilo úspěch. V průběhu 70. let navíc všechny automobilky vývoj rotačního motoru Wankel vzdaly. Zůstala jen Mazda, jejíchž 47 Samuraiů v čele s Yamamotem neúnavně pracovalo na dalších vylepšeních. Rotační motor tak začal u Mazdy pohánět kde co - od pick-upu přes sedany a sportovní kupé až po mikrobus Rotary Parkway. Na konci 70. let se Yamamoto stal vedoucím vývoje Mazdy. V roce 1985 už byl presidentem a v roce 1987 pak předsedou představenstva automobilky Mazda.

V té době Mazda intenzivně pracovala také na první generaci roadsteru MX-5 nebo také Miata, přičemž první podnět přišel už v roce 1979 od motoristického novináře Boba Halla. Na jednom večírku se údajně Kenichi Yamamoto zeptal Boba Halla, jaký vůz by rád viděl ve výrobním programu japonské automobilky v nejbližší době. Jeho odpověď byla i pro samotného Yamamotu překvapivá.„Lehký sportovní automobil, který by byl levnější než již etablovaný model RX-7.“

První MX-5 vyjela v roce 1989 a zaznamenala až neuvěřitelný úspěch. Přitom řada někdejších manažerů firmy se k projektu stavěla spíše skepticky, tedy s výjimkou Yamamota a některých dalších vlivných mužů značky, odpovědných za import vozů, konkrétně RX-7 do USA (Shunjije Tanaky), a dále designera Toma Matana či konstruktéra Toshihika Hiraie.

Další rotační úspěch přišel v roce 1991, kdy zvítězila Mazda 787B ve slavném závodě 24 hodin v Le-Mans, samozřejmě poháněná rotačním motorem typu Wankel. I za tímto úspěchem stál Kenichi Yamamoto. O pouhý rok později ale Mazdu opustil.

V současné době, konkrétně od roku 2012 kdy byla ukončena výroba vozu RX-8, Mazda rotační motor typu Wankel nevyrábí. Děje se tak poprvé od roku 1967, kdy byl na trh uveden typ Cosmo 110S. Přesto pořád slibuje, že se k rotačnímu motoru typu ještě vrátí. Moc bychom si přáli, aby úsilí konstruktéra a muže Kenichiho Yamamota, který se o rozvoj rotačního motoru zasloužil jako nikdo jiný, snad tedy s výjimkou Felixe Wankela, neskončilo navždy v propadlišti dějin. Držíme place!

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump zvažuje nová cla na dovoz aut do Spojených států Trump zvažuje nová cla na dovoz aut do Spojených států

Trump zvažuje nová cla na dovoz automobilů. Požádal…

Zápisník Michala Noska: Zlaté říční časy Zápisník Michala Noska: Zlaté říční časy

Jaroslav Tvrdík to má těžké. Společnost CEFC Europe,…

Strany investují do boje o Prahu miliony Strany investují do boje o Prahu miliony

Výdaje na kampaň před komunálními volbami nejsou zákonem…

Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru

Ministerstvo dopravy podalo rozklad předsedovi Úřadu pro…

 

Štítky Mazda

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

 





 
Bazar: Vybrali jsme pět nejspolehlivějších motorů za posledních deset let!

Bazar: Vybrali jsme pět nejspolehlivějších motorů za posledních deset let!

Dnes 08:00

Pokud si plánujete nechat auto déle, máme pro vás hned pět tipů na motory, které vám vydrží.




Blesk.cz

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne zájem. Ubylo tu 4000 lidí

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne…

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři penzijního systému si na konci prvního čtvrtletí…

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků sexy Dády, o kterou přišel!

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků…

Felix Slováček dnes slaví 75. narozeniny. Za tu dobu toho stihl hodně. V posledních 5 letech se mu ale zhroutilo…

 

iSport.cz

Odveta Kristýny Plíškové: Poškodila jsi sestru, u mých zápasů nebudeš!

Odveta Kristýny Plíškové: Poškodila jsi sestru, u…

Stačilo. Už dost! Kristýna Plíšková splnila to, o čem před pár dny psala na svém twitterovém účtu. Potom, co…

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým Sparta (ne)počítá

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým…

To číslo bere dech. 56! Tolik hráčů v dospělé kategorii má aktuálně pod smlouvou fotbalová Sparta. Kdyby nyní…

 

Reflex.cz

Tradiční nedělní španělská snídaně? Tyčinky churros namáčené v čokoládě!

Tradiční nedělní španělská snídaně? Tyčinky churros…

Je to jen mouka s vodou a troškou soli, přesto churros patří mezi ikonická jídla španělské gastronomie. Když se…

Fenomén Karla: Vzestup a pád extravagantní ministryně obrany Šlechtové

Fenomén Karla: Vzestup a pád extravagantní…

Z vlády Andreje Babiše odcházejí nej­známější tváře. Po Robertu Pelikánovi a Martinovi Stropnickém, kteří až…