27.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Kenichi Yamamoto: Odešel jeden ze dvou otců Wankelova rotačního motoru

Kenichi Yamamoto: Odešel jeden ze dvou otců Wankelova rotačního motoru

Tento týden zemřel ve věku 95 let japonský konstruktér spojený se značkou Mazda Kenichi Yamamoto. Spolu s Felixem Wankelem je považován za otce rotačního motoru.

Zatímco německý konstruktér Felix Wankel rotační motor vynalezl a v podstatě jako první zkonstruoval, Japonec Kenichi Yamamoto jej podrobil dalšímu intenzivnímu vývoji tak, aby byl použitelný pro pohon automobilů ve velkých sériích. Nebýt Yamamota, neměli bychom Mazdy s rotačními motory.

Kenichi Yamamoto se narodil v roce 1922 v Hirošimě, tedy ve městě značky Toyo Kogyo, z níž později vzešly automobily mazda. V roce 1944 absolvoval technickou univerzitu v Tokiu. V té době se ale Japonsko nacházelo ve válce, tudíž bylo vše podřízeno válečnému průmyslu. Yamamoto se tak hned po absolvování podílel na spoluřízení továrny na výrobu letadel. Domů se vrátil v září 1945, tedy v měsíci kapitulace Japonska, údajně i na základě dopisu od své matky.

Po návratu domů do rodné Hirošimy ale nenašel nic než zkázu, vzhledem ke svržení atomové bomby Američany na toto město. Mladší setra byla mrtvá, otec umíral kvůli radioaktivnímu spadu. A z rodného domu zbyly jen ruiny.

Úžasné muzeum Mazda nedaleko našich hranic: Tohle neuvidíte ani v Japonsku!

Zdrcený Yamamoto, aby mohl podporovat svoji rodinu, začal pracovat u zmíněné společnosti Toyo Kogyo, jejíž továrna jako jedna z mála budov přežila následky exploze atomové bomby. Zpočátku pracoval na převodovkách, během dvou let se však propracoval až do vedoucí pozice a stal se členem týmu, který pracoval na novém motoru pro tříkolový pick-up, který Toyo Kogyo začalo prodávat pod značkou Mazda.

Svůj první automobil Mazda R360 uvedli Japonci v roce 1960. O pouhý rok později byla navázána spolupráce s německou automobilkou NSU, v níž byl vedoucím konstruktérem právě Felix Wankel. Do Německa se tehdy vypravila malá skupinka japonských konstruktérů vedená právě Kenichim Yamamotem s cílem zakoupit licenci na výrobu rotačního Wankelova motoru. Ten následně Japonci podrobili intenzivnímu vývoji. Tomu se věnovalo 47 konstruktérů pod vedením Yamamota. Později se jim začalo říkat 47 Samuraiů.

Wankel slaví dvě výročí. Připomeňte si to nejzajímavější z jeho historie!

V roce 1964 vyjel prototyp sportovního vozu Mazda Cosmo Sport 110S, první auto s rotačním motorem Wankel (konkrétně typem 10A) od Mazdy. O tři roky později se dočkalo sériové výroby. Auto slavilo úspěch. V průběhu 70. let navíc všechny automobilky vývoj rotačního motoru Wankel vzdaly. Zůstala jen Mazda, jejíchž 47 Samuraiů v čele s Yamamotem neúnavně pracovalo na dalších vylepšeních. Rotační motor tak začal u Mazdy pohánět kde co - od pick-upu přes sedany a sportovní kupé až po mikrobus Rotary Parkway. Na konci 70. let se Yamamoto stal vedoucím vývoje Mazdy. V roce 1985 už byl presidentem a v roce 1987 pak předsedou představenstva automobilky Mazda.

V té době Mazda intenzivně pracovala také na první generaci roadsteru MX-5 nebo také Miata, přičemž první podnět přišel už v roce 1979 od motoristického novináře Boba Halla. Na jednom večírku se údajně Kenichi Yamamoto zeptal Boba Halla, jaký vůz by rád viděl ve výrobním programu japonské automobilky v nejbližší době. Jeho odpověď byla i pro samotného Yamamotu překvapivá.„Lehký sportovní automobil, který by byl levnější než již etablovaný model RX-7.“

První MX-5 vyjela v roce 1989 a zaznamenala až neuvěřitelný úspěch. Přitom řada někdejších manažerů firmy se k projektu stavěla spíše skepticky, tedy s výjimkou Yamamota a některých dalších vlivných mužů značky, odpovědných za import vozů, konkrétně RX-7 do USA (Shunjije Tanaky), a dále designera Toma Matana či konstruktéra Toshihika Hiraie.

Další rotační úspěch přišel v roce 1991, kdy zvítězila Mazda 787B ve slavném závodě 24 hodin v Le-Mans, samozřejmě poháněná rotačním motorem typu Wankel. I za tímto úspěchem stál Kenichi Yamamoto. O pouhý rok později ale Mazdu opustil.

V současné době, konkrétně od roku 2012 kdy byla ukončena výroba vozu RX-8, Mazda rotační motor typu Wankel nevyrábí. Děje se tak poprvé od roku 1967, kdy byl na trh uveden typ Cosmo 110S. Přesto pořád slibuje, že se k rotačnímu motoru typu ještě vrátí. Moc bychom si přáli, aby úsilí konstruktéra a muže Kenichiho Yamamota, který se o rozvoj rotačního motoru zasloužil jako nikdo jiný, snad tedy s výjimkou Felixe Wankela, neskončilo navždy v propadlišti dějin. Držíme place!

Spolupracujeme s TipCars.com
Jakarta se potápí. Do roku 2050 může přijít o celé čtvrti Jakarta se potápí. Do roku 2050 může přijít o celé čtvrti

Jakarta je s deseti miliony obyvatel hlavním a největším…

Cena bitcoinu je nejstabilnější za více než rok, počty plateb přesto klesají Cena bitcoinu je nejstabilnější za více než rok, počty plateb přesto klesají

Bitcoin dosud charakterizovaly mimo jiné i obrovské…

Havel byl můj nejlepší šéf, Zemana jsem se zřekl, říká chartista Šolc Havel byl můj nejlepší šéf, Zemana jsem se zřekl, říká chartista Šolc

Když přijely sovětské tanky, vzbudili ho brzy ráno…

 

Štítky Mazda

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

 





 
Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Dnes 18:49

Maserati Barchetta vzniklo jako čistokrevný závoďák pro značkový pohár. Dnes je raritou, čemuž odpovídá cena.




Blesk.cz

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke Koptíkovi mizí před očima!

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke…

Mění se před očima! Herečka Hana Gregorová (65) během léta shodila několik kilo. Svoji hubenější postavu přišla…

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Nová překážka v Pardubicích! Nedá se přeskočit, přináší také riziko

Nová překážka v Pardubicích! Nedá se přeskočit,…

Dvanáct metrů na šířku, padesát metrů na délku a hloubka maximálně dvanáct centimetrů. V Pardubicích podruhé v…

Koller: Útok Sparty? Nikdo není jako Lafata. Matoušek míří do reprezentace

Koller: Útok Sparty? Nikdo není jako Lafata.…

Trvale žije na jihu Francie, o českém fotbale má však Jan Koller stále přehled. I v neděli sledoval, jak se jeho…

 

Reflex.cz

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery zachytily pád janovského mostu

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery…

Italské bezpečnostní a záchranné složky dnes zveřejnily nejnovější video, které zachycuje pád mostu v Janově.…

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního předokupačního Rudého práva

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního…

V těchto dnech si připomínáme 50. výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy na naše území. O osudové 23. hodině…