27.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Kenichi Yamamoto: Odešel jeden ze dvou otců Wankelova rotačního motoru

Kenichi Yamamoto: Odešel jeden ze dvou otců Wankelova rotačního motoru

Tento týden zemřel ve věku 95 let japonský konstruktér spojený se značkou Mazda Kenichi Yamamoto. Spolu s Felixem Wankelem je považován za otce rotačního motoru.

Zatímco německý konstruktér Felix Wankel rotační motor vynalezl a v podstatě jako první zkonstruoval, Japonec Kenichi Yamamoto jej podrobil dalšímu intenzivnímu vývoji tak, aby byl použitelný pro pohon automobilů ve velkých sériích. Nebýt Yamamota, neměli bychom Mazdy s rotačními motory.

Kenichi Yamamoto se narodil v roce 1922 v Hirošimě, tedy ve městě značky Toyo Kogyo, z níž později vzešly automobily mazda. V roce 1944 absolvoval technickou univerzitu v Tokiu. V té době se ale Japonsko nacházelo ve válce, tudíž bylo vše podřízeno válečnému průmyslu. Yamamoto se tak hned po absolvování podílel na spoluřízení továrny na výrobu letadel. Domů se vrátil v září 1945, tedy v měsíci kapitulace Japonska, údajně i na základě dopisu od své matky.

Po návratu domů do rodné Hirošimy ale nenašel nic než zkázu, vzhledem ke svržení atomové bomby Američany na toto město. Mladší setra byla mrtvá, otec umíral kvůli radioaktivnímu spadu. A z rodného domu zbyly jen ruiny.

Úžasné muzeum Mazda nedaleko našich hranic: Tohle neuvidíte ani v Japonsku!

Zdrcený Yamamoto, aby mohl podporovat svoji rodinu, začal pracovat u zmíněné společnosti Toyo Kogyo, jejíž továrna jako jedna z mála budov přežila následky exploze atomové bomby. Zpočátku pracoval na převodovkách, během dvou let se však propracoval až do vedoucí pozice a stal se členem týmu, který pracoval na novém motoru pro tříkolový pick-up, který Toyo Kogyo začalo prodávat pod značkou Mazda.

Svůj první automobil Mazda R360 uvedli Japonci v roce 1960. O pouhý rok později byla navázána spolupráce s německou automobilkou NSU, v níž byl vedoucím konstruktérem právě Felix Wankel. Do Německa se tehdy vypravila malá skupinka japonských konstruktérů vedená právě Kenichim Yamamotem s cílem zakoupit licenci na výrobu rotačního Wankelova motoru. Ten následně Japonci podrobili intenzivnímu vývoji. Tomu se věnovalo 47 konstruktérů pod vedením Yamamota. Později se jim začalo říkat 47 Samuraiů.

Wankel slaví dvě výročí. Připomeňte si to nejzajímavější z jeho historie!

V roce 1964 vyjel prototyp sportovního vozu Mazda Cosmo Sport 110S, první auto s rotačním motorem Wankel (konkrétně typem 10A) od Mazdy. O tři roky později se dočkalo sériové výroby. Auto slavilo úspěch. V průběhu 70. let navíc všechny automobilky vývoj rotačního motoru Wankel vzdaly. Zůstala jen Mazda, jejíchž 47 Samuraiů v čele s Yamamotem neúnavně pracovalo na dalších vylepšeních. Rotační motor tak začal u Mazdy pohánět kde co - od pick-upu přes sedany a sportovní kupé až po mikrobus Rotary Parkway. Na konci 70. let se Yamamoto stal vedoucím vývoje Mazdy. V roce 1985 už byl presidentem a v roce 1987 pak předsedou představenstva automobilky Mazda.

V té době Mazda intenzivně pracovala také na první generaci roadsteru MX-5 nebo také Miata, přičemž první podnět přišel už v roce 1979 od motoristického novináře Boba Halla. Na jednom večírku se údajně Kenichi Yamamoto zeptal Boba Halla, jaký vůz by rád viděl ve výrobním programu japonské automobilky v nejbližší době. Jeho odpověď byla i pro samotného Yamamotu překvapivá.„Lehký sportovní automobil, který by byl levnější než již etablovaný model RX-7.“

První MX-5 vyjela v roce 1989 a zaznamenala až neuvěřitelný úspěch. Přitom řada někdejších manažerů firmy se k projektu stavěla spíše skepticky, tedy s výjimkou Yamamota a některých dalších vlivných mužů značky, odpovědných za import vozů, konkrétně RX-7 do USA (Shunjije Tanaky), a dále designera Toma Matana či konstruktéra Toshihika Hiraie.

Další rotační úspěch přišel v roce 1991, kdy zvítězila Mazda 787B ve slavném závodě 24 hodin v Le-Mans, samozřejmě poháněná rotačním motorem typu Wankel. I za tímto úspěchem stál Kenichi Yamamoto. O pouhý rok později ale Mazdu opustil.

V současné době, konkrétně od roku 2012 kdy byla ukončena výroba vozu RX-8, Mazda rotační motor typu Wankel nevyrábí. Děje se tak poprvé od roku 1967, kdy byl na trh uveden typ Cosmo 110S. Přesto pořád slibuje, že se k rotačnímu motoru typu ještě vrátí. Moc bychom si přáli, aby úsilí konstruktéra a muže Kenichiho Yamamota, který se o rozvoj rotačního motoru zasloužil jako nikdo jiný, snad tedy s výjimkou Felixe Wankela, neskončilo navždy v propadlišti dějin. Držíme place!

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun

Praha za zbylé akciové podíly v Pražských službách…

Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň

Loňská sklizeň ovoce v sadech českých ovocnářů klesla…

Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše

Veřejnost ještě pořád žije především debatami o…

Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek

Předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek dostal…

 

Štítky Mazda

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 





 
Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Dnes 09:58

Výsledek souboje o nejprodávanější luxusní značku světa byl loni nakonec jasný.




Blesk.cz

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

I když se Lucie Vondráčková (37) sem tam reklamám nebrání, rozhodně ale nemá nic společného se "zázračným"…

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i Krejčí. Oba ale prohráli

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i…

SOUHRN | Jakub Jeřábek si v 18. utkání za Montreal připsal premiérové body v NHL. V pondělním zápase proti New…

 

Reflex.cz

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí! Před 49 lety se upálil Jan Palach

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát oficiálním jazykem EU

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát…

Máte zálibu v obskurních jazycích? Co se takhle začít učit lucemburštinu, kterou mluví na světě jen tři sta…