Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kögel: Plachtové návěsy - Maximalista

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Plachtové návěsy Kögel Cargo-MAXX nabízejí díky modulárnímu systému všestranné využití.

Páteř současné nabídky Kögel tvoří návěsy řady MAXX. Díky modulárnímu konstrukčnímu systému vyrostl Kögel MAXX v rodinu návěsů, která dovoluje docílit co nejvýraznější individuality každého vozu. Z návěsů této řady jsou nejprodávanějšími valníkové typy Cargo-MAXX, mezi plachtovými se těší oblíbě i univerzální návěsy Mega-MAXX či extradlouhý model Big-MAXX.

Valníkové návěsy Cargo-MAXX charakterizuje vysoká úroveň dílenského zpracování a jejich mimořádná flexibilita. Návěsy se dodávají jako standardní nebo v provedení Cargo-MAXX LIGHT. U posledního jmenovaného se k výrobě rámu používají odlehčené profily.

Podlaha z lepených desek je testována na zatížení 7200 kg na nápravu, u Cargo-MAXX LIGHT pak na 5460 kg. Střešní konstrukce se dodává v podobě pevné Hamburské/posuvné Edscha-Lite nebo posuvné Kögel EASY Move s výklopným nosníkem portálu.

Valníkové návěsy Cargo-MAXX jsou ve standardu, podobně jako všechny návěsy rodiny MAXX, dodávány se zesílenou karoserií plnící normu EN 12642 XL. Zesílené karoserie návěsů KÖGEL mají pro dopravce dlouhodobé výhody. Šetří čas a peníze, protože zboží již nemusí být složitě zajišťováno. Nakládka či vykládka tak probíhá podstatně rychleji.

Vzduchové polštáře chrání

Unikátní systém vzduchových polštářů Safebax firma Kögel sama vyvinula a má jej patentově chráněn. Stará se o bezpečnost nákladu pomocí vzduchových polštářů umístěných na plachtě. Systém vytváří rychlé a spolehlivé postranní tvarové uzavření nákladů s nebezpečím překlopení a nemožností naložení na palety tandardních rozměrů.

Safebax lze jako volitelné vybavení obdržet pro všechny návěsy s posuvnou plachtou výrobkové řady Kögel MAXX. Díky promyšlené konstrukci systému je možné plachtu normálně otevírat a uzavírat. Zajištění nákladu se dosáhne během několika minut, zasouvací latě nejsou vůbec nutné. Systém doplňují existující konstrukční prvky podporující bezpečnost nákladu v oblasti podlahy (odnímatelná zarážka palet, oboustranné latě). Safebax představuje zařízení, pomocí něhož do plachty integrované vzduchové polštáře rychle a spolehlivě překlenují vzdálenost až do cca 160 mm mezi nákladem a posuvnou plachtou a vytváří tak nutné tvarové uzavření pro optimální bezpečnost nákladu.

Karoserie a plachta jsou přitom, jak je tomu u firmy Kögel obvyklé, sériově certifikovány podle normy pro bezpečnost nákladu EN 12642 XL. Díky dosažení tvarového uzavření odpadá dodatečné opásání nákladu nebo použití zasouvacích latí v jeho oblasti, kde hrozí překlopení. Důsledek: kratší doba potřebná k zajištění optimální bezpečnosti nákladu.

Systém sestává z 38 velmi pevných polyetylenových vzduchových polštářů (pytlů), každý o průměru 160 mm a výšce 2,20 m, speciálního vysoce výkonného kompresoru a potřebných připojovacích hadic. Vzduchové polštáře se na plachtu upevní pomocí úchytek a suchých uzávěrů a lze je (když nejsou potřebné) rychle a snadno odstranit. V každém poli mezi třemi posuvnými díly plachty se nachází pět navzájem propojených vzduchových polštářů. Každé pole navíc lze použít samostatně, například při částečném nákladu. Speciální kompresor je umístěn v dobře přístupné skříni na nářadí vlevo v zadní části vozidla a využívá pohonu dodatečně instalovaným elektrickým proudem o napětí 24 V z tahače. I v případě eventuálního poškození zůstává Safebax absolutně bezpečný a jednoduše obsluhovatelný. Protože v plně nafouknutých vzduchových polštářích vzniká přetlak pouze 0,5 baru, nepřináší poškození žádné další následky. Poničené polštáře lze během několika minut vyměnit. Celý systém váží pouze 40 kilogramů a nabízí se pro všechny návěsy s posuvnou plachtou výrobkové řady Kögel MAXX.

Prémiová náprava Trax

Nové konstrukční řešení brzd, vlečného ramene nápravy a spojení zaručují výbornou funkci vozidla. Další důsledek tvoří dlouhodobá životnost. Kögel vyrábí nápravové systémy Trax ve vlastních výrobních a montážních provozech svého závodu v Burtenbachu u Augsburgu a poskytuje je bez navýšení ceny pro všechny návěsy výrobkové řady MAXX. Podle svého přání získávají zákazníci dále možnost volby vybavení svého návěsu nápravou od firem BPW, SAF a Daimler.

Díky celosvětové síti vývojových kapacit, zkušenostem firmy ArvinMeritor a know-how společnosti Kögel v oblasti návěsů se podařilo oběma partnerům vyvinout nápravový systém, který spojuje všechny výhody moderní technologie v jeden systém. Zvláštní pozornost se přitom věnovala odolnosti proti opotřebení brzdového obložení a kotouče při současném dosažení výborného brzdého účinku.

Jako základ sloužily kotoučové brzdy s průměrem 430 milimetrů, známé u tahačů Volvo a Renault. Tyto byly dále vylepšeny pro nasazení u návěsů. Okolní vzduchová mezera pro kotouč zde slouží k dosažení dobrého provětrání a výborného odvodu tepla. Zabraňuje též teplotnímu přetížení ložisek kol. Mimořádný význam mají speciální brzdové kotouče-„Anti-Coning“. Jsou konstruovány tak, aby se pod vlivem tepla roztahovaly výhradně v radiálním směru. Tímto způsobem se zabraňuje vytváření trhlinek na kotouči. Ten v důsledku zmíněné vlastnosti zůstává vždy rovný a obložení brzdy doléhá celou plochou.

Zesílená ochrana proti podjetí

Společnost Kögel standardně vybavuje všechny návěsy řady MAXX zesílenou ochranou proti podjetí. Ta je již v souladu s úpravou směrnice EU č. 70/221/EEC. Ta stanovuje, že v budoucnosti by ochrana proti podjetí v zadní části komerčních vozidel měla odolat dvojnásobné síle ve srovnání s dnešními požadavky.

Ochrana na vnější straně (30 cm od vnějšího okraje) a ve střední části v budoucnosti odolá testovací síle 50 kN (odpovídá cca pěti tunám), v oblasti délkové nosné části musí vydržet zatížení deseti tun.

Konstrukce zadní opěrné části s plastovým držákem masky a masivní ocelovou trubkovou ochranou proti podjetí znamená, že všechny části umístěné vzadu na vozidlech Kögel MAXX mohou být měněny individuálně.

Konstrukce držáku masky se navíc chlubí velmi nízkou váhou a nepodléhá korozi. Jako obvykle tvoří součást standardního vybavení návěsů MAXX moderní světla s bezúdržbovými zadními diodami LED. Ocelová ochrana proti podjetí nabízí velkou nárazovou plochu a dostatečný prostor pro různé výstražné symboly i retroreflektivní značení, které je v některých zemích povinné.

Ochrana ocelových komponent

Díky standardnímu konstrukčnímu systému Kögel Euro se dnes každý produkt této značky vyrábí jako jednotný a kompaktní celek, využívající nejlepší dostupné vzory na trhu. Kögel Euro znamená jednodušší logistiku, menší zásoby náhradních dílů a vyšší efektivitu při nasazení. Firma chrání ocelové komponenty všech svých produktů prostřednictvím vlastního unikátního systému Kögel KTL, založeného na zinkofosfátování a ponorném nanášením nátěrových hmot. Metoda Kögel KTL vykazuje vysokou odolnost proti klimatickým vlivům a chemickým látkám, důvod k obavám nepůsobí ani vysokotlaké čištění a mechanické namáhání. Návěsy chráněné touto metodou si navíc díky vynikajícímu stavu udržují vyšší zůstatkovou hodnotu.

Celý článek najdete v časopise AutoProfi č. 3/2009, který si můžete objednat na adrese: casopisy@axelspringer.cz

Předplatné časopisu AutoProfi
On-line objednávka zvýhodněného předplatného AutoProfi
redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)