Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Carens 2.0 CRDi EX – Automobilová renesance (03/2003)

Ondřej Láník
Diskuze (11)

Automobilka Kia se rozhodla promluvit do konkurenčního boje o evropského zákazníka, který kupuje MPV střední kategorie modelem Carens a my jsme jej mohli na počátku března podrobit krátkému testu.

Jméno Carens nehledejte ve slovníku cizích slov, neboť jde o uměle vytvořený název ze slov car (=automobil) a rennaisance (=renesance, obrození). Kia, nyní součást koncernu Hyundai, začala modelové obrození úspěšným offroadem Sorento, pokračovala faceliftem modelu Rio a pak přišel na scénu náš Carens. To má být ale jen začátek expanze, naplánované na následující roky.

Automobil, který se k nám dostal až v současné pozměněné podobě, navazuje na licenční vozy Mitsubishi. Kia Carens není provedením karosérie typický kompaktní MPV. Silueta s poměrně málo zkosenou kapotou motoru, budí dojem velkého a vysokého kombi. K tomuto dojmu přispívají také neobvyklé proporce délkových rozměrů. Rozvor 2560 mm a délku 4493 je zajímavé porovnat třeba s Citroënem Xsara Picasso. Picasso je totiž o více něž 20 cm kratší, ale přitom rozvor má přesně o 20 cm delší.

Designu přídě dominují velké světlomety a mřížka chladiče s chromovanými žebry. Přední část automobilu se stane zřejmě nejvíce diskutovanou částí automobilu. Z masky chladiče vycházejí dva prolisy kapoty, které pokračují až k okrajům čelního skla, kde plynule přechází ve spodní línii bočních oken. Podélné lišty střešního nosiče jsou poměrně krátké a zdaleka nevyužívají délku střechy. Za povedenou bychom mohli označit záď Carensu, která dobře zapadá do evropských měřítek vkusu. Neobvyklá je dnes manuálně zasouvatelná anténa, kterou lze zasunout do pravého předního sloupku.

Proporce exteriéru by mohly budit dojem menšího prostoru uvnitř, ale nic takového po usednutí do auta nepocítíte. Automobil, který je možno mít za příplatek 15.000 Kč v uspořádání 2+2+2, nabízí ve standardní pětimístné verzi dostatek prostoru všem členům posádky a navíc velký, variabilní a skladný zavazadlový prostor.

Ten má velikost základního objemu jen 431 l, ale protože za druhou řadou sedadel není roleta jeho základní velikost není omezením pro náklad. Menší udávaná hodnota objemu nevypadá na první pohled dobře, ale v praxi je automobil s tímto kufrem skvěle použitelný. Nepříliš hluboký prostor pro zavazadla má dvojitou rovnou podlahu, pod kterou lze umístit řadu věcí, které v autě stále vozíte a které by jinak při jízdě cestovaly ve velkém prázdném kufru.

Pod druhou podlahou je umístěno plnohodnotné rezervní kolo. Po stranách jsou ve dně další dvě "tajné" schránky na drobnosti. Zavazadlový prostor automobilu tedy můžete využít skutečně tak jak název napovídá - jen pro zavazadla. Praktická pro život na cestách je 12V zásuvka v levém krytu podběhu, uvnitř zavazadelníku.

Po šestimístné verzi zbyly po obou stranách kufru prolisy na nápoje a odkládací prostor na drobnosti cestujících sedících v původní třetí řadě. Sklopením sedadel získáme zcela rovnou podlahu a 1900 litrů dobře skladného zavazadlového prostoru.

Když už jsme začali kufrem odzadu pokračujme druhou řadou sedadel. Ta jsou, podobně jako sedadla přední, čalouněna látkou, která je praktická a odolná, ale zejména francouzští výrobci již nabízejí mnohem hodnotnější i na dotek příjemnější materiály. Prostor na zadních sedadlech je ve všech směrech dostatečný a díky daleko vpřed posunovatelnému sedadlu lze získat až 40 cm dlouhou mezeru od hrany zadního sedáku k přednímu opěradlu. I při minimálním možném prostoru zde zbývá 20 cm prostoru na kolena před zadním sedadlem.

Postoupíme-li ještě dále vpřed do vozu, ocitneme se na předních sedadlech a před námi se rozprostře šedý zajímavě tvarovaný díl přístrojové desky. Materiál sice není výkřikem současné plastikářské technologie, ale konstruktéři díl vytvarovali elegantně a materiálový handicap tak zmírnili na minimum. Interiér je zpestřen imitací kovu na přístrojové desce i na výplních dveří. Bohužel při testu na neudržované pražské dlažbě se odkudsi zepředu přístrojové desky ozývalo cvakání a klapot. Na obranu korejských konstruktérů nutno říct, že Praha je jedním z mála míst, kde lze takový test provádět a to dokonce v běžném provozu.

Originální středová konzole kubistických tvarů má připravený prostor pro rádio o rozměru 2 x DIN. Originální přijímače Kia po zabudování nedělají vzhledu interiéru ostudu, ale v testovaném voze bylo rádio Pioneer jen standardního rozměru DIN a zbývající část byla zaslepena černým plastem, který celkový dojem kazil. Pod rádiem jsou velká tlačítka spínačů mlhovek, vyhřívání zadního skla a displej s ovládáním automatické klimatizace. Větrání automobilu automaticky a velmi spolehlivě rozeznávalo pachy nasávané do interiéru a jakmile senzory něco ucítily, ihned nastavilo vnitřní cirkulaci vzduchu. Ukazatel klimatizace zobrazoval i vnější teplotu.

Níže ve středové konzole jsou dva z mnoha úložných prostorů v interiéru Carense. Třem klasickým sdruženým přístrojům v kapličce před řidičem dominoval rychloměr ocejchovaný do 200 km/h a menšími číslicemi i v mílích za hodinu (do 120 mph), což svědčí o různorodosti trhů kam Carens směřuje. Náš automobil byl vybaven protiprokluzovým systémem TCS, jehož tlačítko bylo umístěno ve skupině ovladačů vlevo od volantu, spolu s dalšími spínači. Zvykat si je třeba na tlačítkové ovládání stěrače a ostřikovače zadního skla, naopak příjemné je vyhřívání předního skla v místech kde se nacházejí stěrače v "parkovací poloze", které tak v zimě nezůstávají přimrzlé.

Hodiny budete hledat na přístrojové desce marně. Jsou totiž umístěny ve stropě, relativně blízko očím řidiče, takže pohled na ně znamená rizikový úkon se ztrátou pozornosti a "přeostřením" očí řidiče zaměřeného na dění před vozem na detail ukazatele času.

Kia Carens se v České republice dodává se zážehovým motorem 1.8 16V, který má poměrně vysoký výkon 93 kW a výše umístěné maximum točivého momentu 161 Nm při 4900 ot/min. My jsme jezdili několik březnových dnů se vznětovým motorem common-rail objemu 2.0 l, který disponuje také čtyřmi ventily na válec. Výkon 82,5 kW je k dispozici při 4000 ot. /min a maximum momentu 245 Nm se nachází na hranici 2000 ot. /min. Subjektivně motor táhne v rozmezí 2000 až 4000 ot/min velmi dobře i přes značnou pohotovostní hmotnost (1549 kg), ale běda když se náhodou dostanete pod 2000 ot. /min. To se motoru vůbec nelíbí a buď se smiřte s pomalým rozjezdem nebo raději rychle přeřaďte.

Vznětový motor je hlučnější než nejmodernější konkurence, jak po studených startech tak i při jízdě, ale rychle si zvyknete a pokud nejezdíte s jiným dieselem, možná vám to po čase ani nepřijde. S automobilem jsme mimo jiné absolvovali asi 250 km dlouhou cestu po dálnici při níž jsme plně využívali nabízené dynamiky při minimálním užitečném zatížení a s výslednou spotřebou kolem 9,5 l/100 km. Při běžné jízdě se lze dostat někam k 7-8 litrům/100 km což je na první pohled více než bychom očekávali. Pamatovat je třeba na velkou pohotovostní hmotnost i velikost (výšku) automobilu. Nejedete totiž v kombi, ale ve vyšším a těžším MPV.

Na spotřebu musíte myslet při delších cestách. Pokud pojedete naloženi s celou rodinou k moři, může se stát, že 55 litrová nádrž vystačí třeba jen na 600 km. Standardní manuální převodovka s pěti rychlostními stupni se sice ovládá přesně, ale těsně před dokončením pohybu řadící páky klade větší odpor při zařazení požadované rychlosti-páku je třeba více zatlačit. Místo této převodovky je k dispozici alternativně 4 stupňový automat za příplatek 40.000 Kč.

Podvozek Carense je naladěn na rodinné cestování a žádné sportovní cíle si tedy neklade. Pochopitelné jsou větší náklony karosérie v zatáčkách. Přes menší rozvor zvládá Kia přejezd nerovností s přehledem. Při razantnějším průjezdu zatáčkou se může odlehčit přední kolo, takže montáž kontroly trakce - TCS- ve vyšší výbavě EX je opodstatněným bezpečnostním prvkem. Naopak marně jsme hledali v příplatkové výbavě možnost dokoupit systém ESP.

Kia Carens je zajímavým doplněním modelové řady jihokorejské automobilky. Originální karosérie se asi nestane ideálem krásy mezi středními MPV, ale síla tohoto automobilu spočívá hlavně v prostorném variabilním interiéru, vysoké užitné hodnotě a téměř kompletní výbavě.

Ondřej Láník
Diskuze (11)
Cena základní sestavy 579 980 Kč
Výbava základní sestavy ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD, protiprokluzový systém TCS, 2 přední airbagy, 2 boční airbagy, automatická klimatizace, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední i zadní okna, dělitelné zadní sedadlo v poměru 40: 60, posilovač řízení, otáčkoměr, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, kůží potažený volant a hlavice řadící páky, elektricky seřiditelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, mlhovky Kč
Cena testované sestavy 586 470 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalický/perleťový lak (+10.000,-Kč), autorádio Pioneer (+5.490,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82.5 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 245 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.4 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 431 / 1900
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1549 / 416
Rozměr pneu: 205/60 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4493
b) šířka (mm): 1748
c) výška (mm): 1609
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1490
f) rozchod vzadu (mm): 1483
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Horký Rom
5. 2. 2024 15:45
moc Iíbí
v ô ô ô ô ô ô ô ô ô ô ô ô ô b e c 😁
5. 2. 2024 10:51
Re: moc Iíbí
Že sa s takým kriplom vôbec bavíš. Akurát mu nahrávaš.
Avatar - Horký Rom
5. 2. 2024 06:34
moc Iíbí
Jasně, fejkový BMW X5 xDrive45e :yes:

Mužeš přijet MHDečkem nebo trojkovým Priusem
😆😂🤣
Avatar - apoho
5. 2. 2024 06:29
Re: moc Iíbí
S teplými ko. koty se zásadně nescházím!. :no:

Ty ses na té fotce nepoznal? Že sis ji dal jako profilovku na jiném elektrotrollím webu🤮
Avatar - Horký Rom
4. 2. 2024 23:30
moc Iíbí
1. Dáme sraz? Bydlím v Praze. Pochlap se, diskuzní muItitrole. Ach jo, je to zbytečné, koule máš o velikosti hráchu, webpajo 😅

2. Něco ke Carensu by nebylo? 😆

3. Diskutující kolegové? Který to jsou, tvé muItitroIIové inkarnace? 😂

4. Co je to za unaveného životem plešatého dědka na tvé nové profilové fotce, asi mu chybí testosteron 🤣

5. Probuď se, staroušku, a zmiz odsud 🤧

6. Lživá muItinick -apoho- si napsala dne 20. 1. 2024 22:12 toto
“já bych jenom požádal všechny diskutéry na Auto.cz - nereagujte na příspěvky tohoto multiblba.
On vyhnije sám, když nebude žádná reakce na jeho trollovské hlouposti” 🥱

https://www.auto.cz/diskuse/92222/1