reklama


Kia Carens 2.0 CRDi EX - Automobilová renesance (03/2003)

Kia Carens 2.0 CRDi EX - Automobilová renesance (03/2003)

 
 

Automobilka Kia se rozhodla promluvit do konkurenčního boje o evropského zákazníka, který kupuje MPV střední kategorie modelem Carens a my jsme jej mohli na počátku března podrobit krátkému testu.

Jméno Carens nehledejte ve slovníku cizích slov, neboť jde o uměle vytvořený název ze slov car (=automobil) a rennaisance (=renesance, obrození). Kia, nyní součást koncernu Hyundai, začala modelové obrození úspěšným offroadem Sorento, pokračovala faceliftem modelu Rio a pak přišel na scénu náš Carens. To má být ale jen začátek expanze, naplánované na následující roky.

Automobil, který se k nám dostal až v současné pozměněné podobě, navazuje na licenční vozy Mitsubishi. Kia Carens není provedením karosérie typický kompaktní MPV. Silueta s poměrně málo zkosenou kapotou motoru, budí dojem velkého a vysokého kombi. K tomuto dojmu přispívají také neobvyklé proporce délkových rozměrů. Rozvor 2560 mm a délku 4493 je zajímavé porovnat třeba s Citro—nem Xsarou Picasso. Picasso je totiž o více něž 20 cm kratší, ale přitom rozvor má přesně o 20 cm delší. Designu přídě dominují velké světlomety a mřížka chladiče s chromovanými žebry. Přední část automobilu se stane zřejmě nejvíce diskutovanou částí automobilu. Z masky chladiče vycházejí dva prolisy kapoty, které pokračují až k okrajům čelního skla, kde plynule přechází ve spodní línii bočních oken. Podélné lišty střešního nosiče jsou poměrně krátké a zdaleka nevyužívají délku střechy. Za povedenou bychom mohli označit záď Carensu, která dobře zapadá do evropských měřítek vkusu. Neobvyklá je dnes manuálně zasouvatelná anténa, kterou lze zasunout do pravého předního sloupku.

Proporce exteriéru by mohly budit dojem menšího prostoru uvnitř, ale nic takového po usednutí do auta nepocítíte. Automobil, který je možno mít za příplatek 15.000,- Kč v uspořádání 2+2+2, nabízí ve standardní pětimístné verzi dostatek prostoru všem členům posádky a navíc velký, variabilní a skladný zavazadlový prostor. Ten má velikost základního objemu jen 431 l, ale protože za druhou řadou sedadel není roleta jeho základní velikost není omezením pro náklad. Menší udávaná hodnota objemu nevypadá na první pohled dobře, ale v praxi je automobil s tímto kufrem skvěle použitelný. Nepříliš hluboký prostor pro zavazadla má dvojitou rovnou podlahu, pod kterou lze umístit řadu věcí, které v autě stále vozíte a které by jinak při jízdě cestovaly ve velkém prázdném kufru. Pod druhou podlahou je umístěno plnohodnotné rezervní kolo. Po stranách jsou ve dně další dvě "tajné" schránky na drobnosti. Zavazadlový prostor automobilu tedy můžete využít skutečně tak jak název napovídá - jen pro zavazadla. Praktická pro život na cestách je 12V zásuvka v levém krytu podběhu, uvnitř zavazadelníku. Po šestimístné verzi zbyly po obou stranách kufru prolisy na nápoje a odkládací prostor na drobnosti cestujících sedících v původní třetí řadě. Sklopením sedadel získáme zcela rovnou podlahu a 1900 litrů dobře skladného zavazadlového prostoru. Když už jsme začali kufrem odzadu pokračujme druhou řadou sedadel. Ta jsou, podobně jako sedadla přední, čalouněna látkou, která je praktická a odolná, ale zejména francouzští výrobci již nabízejí mnohem hodnotnější i na dotek příjemnější materiály. Prostor na zadních sedadlech je ve všech směrech dostatečný a díky daleko vpřed posunovatelnému sedadlu lze získat až 40 cm dlouhou mezeru od hrany zadního sedáku k přednímu opěradlu. I při minimálním možném prostoru zde zbývá 20 cm prostoru na kolena před zadním sedadlem. Postoupíme-li ještě dále vpřed do vozu, ocitneme se na předních sedadlech a před námi se rozprostře šedý zajímavě tvarovaný díl přístrojové desky. Materiál sice není výkřikem současné plastikářské technologie, ale konstruktéři díl vytvarovali elegantně a materiálový handicap tak zmírnili na minimum. Interiér je zpestřen imitací kovu na přístrojové desce i na výplních dveří. Bohužel při testu na neudržované pražské dlažbě se odkudsi zepředu přístrojové desky ozývalo cvakání a klapot. Na obranu korejských konstruktérů nutno říct, že Praha je jedním z mála míst, kde lze takový test provádět a to dokonce v běžném provozu. Originální středová konzole kubistických tvarů má připravený prostor pro rádio o rozměru 2 x DIN. Originální přijímače Kia po zabudování nedělají vzhledu interiéru ostudu, ale v testovaném voze bylo rádio Pioneer jen standardního rozměru DIN a zbývající část byla zaslepena černým plastem, který celkový dojem kazil. Pod rádiem jsou velká tlačítka spínačů mlhovek, vyhřívání zadního skla a displej s ovládáním automatické klimatizace. Větrání automobilu automaticky a velmi spolehlivě rozeznávalo pachy nasávané do interiéru a jakmile senzory něco ucítily, ihned nastavilo vnitřní cirkulaci vzduchu. Ukazatel klimatizace zobrazoval i vnější teplotu. Níže ve středové konzole jsou dva z mnoha úložných prostorů v interiéru Carense. Třem klasickým sdruženým přístrojům v kapličce před řidičem dominoval rychloměr ocejchovaný do 200 km/h a menšími číslicemi i v mílích za hodinu (do 120 mph), což svědčí o různorodosti trhů kam Carens směřuje. Náš automobil byl vybaven protiprokluzovým systémem TCS, jehož tlačítko bylo umístěno ve skupině ovladačů vlevo od volantu, spolu s dalšími spínači. Zvykat si je třeba na tlačítkové ovládání stěrače a ostřikovače zadního skla, naopak příjemné je vyhřívání předního skla v místech kde se nacházejí stěrače v "parkovací poloze", které tak v zimě nezůstávají přimrzlé. Hodiny budete hledat na přístrojové desce marně. Jsou totiž umístěny ve stropě, relativně blízko očím řidiče, takže pohled na ně znamená rizikový úkon se ztrátou pozornosti a "přeostřením" očí řidiče zaměřeného na dění před vozem na detail ukazatele času.

Kia Carens se v České republice dodává se zážehovým motorem 1.8 16V, který má poměrně vysoký výkon 93 kW a výše umístěné maximum točivého momentu 161 Nm při 4900 ot/min. My jsme jezdili několik březnových dnů se vznětovým motorem common-rail objemu 2.0 l, který disponuje také čtyřmi ventily na válec. Výkon 82,5 kW je k dispozici při 4000 ot. /min a maximum momentu 245 Nm se nachází na hranici 2000 ot. /min. Subjektivně motor táhne v rozmezí 2000 až 4000 ot/min velmi dobře i přes značnou pohotovostní hmotnost (1549 kg), ale běda když se náhodou dostanete pod 2000 ot. /min. To se motoru vůbec nelíbí a buď se smiřte s pomalým rozjezdem nebo raději rychle přeřaďte. Vznětový motor je hlučnější než nejmodernější konkurence, jak po studených startech tak i při jízdě, ale rychle si zvyknete a pokud nejezdíte s jiným dieselem, možná vám to po čase ani nepřijde. S automobilem jsme mimo jiné absolvovali asi 250 km dlouhou cestu po dálnici při níž jsme plně využívali nabízené dynamiky při minimálním užitečném zatížení a s výslednou spotřebou kolem 9,5 l/100 km. Při běžné jízdě se lze dostat někam k 7-8 litrům / 100 km což je na první pohled více než bychom očekávali. Pamatovat je třeba na velkou pohotovostní hmotnost i velikost (výšku) automobilu. Nejedete totiž v kombi, ale ve vyšším a těžším MPV. Na spotřebu musíte myslet při delších cestách. Pokud pojedete naloženi s celou rodinou k moři, může se stát, že 55 litrová nádrž vystačí třeba jen na 600 km. Standardní manuální převodovka s pěti rychlostními stupni se sice ovládá přesně, ale těsně před dokončením pohybu řadící páky klade větší odpor při zařazení požadované rychlosti-páku je třeba více zatlačit. Místo této převodovky je k dispozici alternativně 4 stupňový automat za příplatek 40.000,- Kč.

Podvozek Carense je naladěn na rodinné cestování a žádné sportovní cíle si tedy neklade. Pochopitelné jsou větší náklony karosériev zatáčkách. Přes menší rozvor zvládá Kia přejezd nerovností s přehledem. Při razantnějším průjezdu zatáčkou se může odlehčit přední kolo, takže montáž kontroly trakce - TCS- ve vyšší výbavě EX je opodstatněným bezpečnostním prvkem. Naopak marně jsme hledali v příplatkové výbavě možnost dokoupit systém ESP.

Kia Carens je zajímavým doplněním modelové řady jihokorejské automobilky. Originální karosérie se asi nestane ideálem krásy mezi středními MPV, ale síla tohoto automobilu spočívá hlavně v prostorném variabilním interiéru, vysoké užitné hodnotě a téměř kompletní výbavě.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 579 980 Kč Cena v testované výbavě: 586 470 Kč

Základní výbava:ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD, protiprokluzový systém TCS, 2 přední airbagy, 2 boční airbagy, automatická klimatizace, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední i zadní okna, dělitelné zadní sedadlo v poměru 40: 60, posilovač řízení, otáčkoměr, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, kůží potažený volant a hlavice řadící páky, elektricky seřiditelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, mlhovky

Výbava testovaného vozu:základní + metalický/perleťový lak (+10.000,-Kč), autorádio Pioneer (+5.490,-Kč)

Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu

Podle prvních odhadů Italové v referendu jasně odmítli…

Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy

Městský soud v Brně poslal dnes obžalovaného podnikatele…

Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky

V zákulisí české železnice se v posledních týdnech a…

Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů

V České republice se nenarodilo příliš mnoho…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82.5 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 245 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.4 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 431 / 1900
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1549 / 416
Rozměr pneu:205/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4493
b) šířka (mm): 1748
c) výška (mm): 1609
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1490
f) rozchod vzadu (mm): 1483
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 6
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,50
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Nejnovější Mazda 3 se dočkala drobných kosmetických…

 




Kia Multi-S: předzvěst nového MPV Kia Multi-S: předzvěst nového MPV

Kromě nového modelu Magentis přivezla Kia do Frankfurtu…

Kia představuje facelifty pro Paříž: 1.6 T-GDI pro soul, nová příď pro carens Kia představuje facelifty pro Paříž: 1.6 T-GDI pro soul, nová příď pro carens

Velkoprostorový carens ve verzi pro modelový rok 2017 se…

 



 
Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Včera

Motor HTP o objemu 1,2 litru léta platil za jeden z nejkontroverznější pohonů aut. Zpočátku mnohdy zbytečně tendenční kritika koncepce a výkonů dostala později mnohem reálnější základ. To když se začaly objevovat mnohdy fatální závady...




Blesk.cz

Češi brali sjezdovky útokem: Tisíce lidí zaplavily Krkonoše i Orlické hory

Češi brali sjezdovky útokem: Tisíce lidí zaplavily…

Mrazivé a slunečné počasí přilákalo do lyžařských areálů v Krkonoších o víkendu kolem 7000 lidí. Lanovky a vleky…

Že by si Apple opět dodal odvahu? Nový iPad prý přijde o tlačítko Home

Že by si Apple opět dodal odvahu? Nový iPad prý…

U nového iPhonu 7 se Apple odhodlal k odebrání tradičního audiokonektoru a podobně odvážný krok by měl přijít i…

 

iSport.cz

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi zahrál na housle

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi…

Dvacetiletý útočník podruhé od letního příchodu ze Sparty dostal šanci v základní sestavě a stejně jako v…

CHAT: Ptejte se florbalového brankáře českého týmu Tomáše Kafky

CHAT: Ptejte se florbalového brankáře českého týmu…

Výborný vstup! Dvakrát vyhráli, soupeřům nasázeli 17 gólů. Čeští florbalisté zvládli úvod šampionátu na…

 

Reflex.cz

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Napsal jsem dva články proti podpoře udávání spojené s Babišovou EET, a z temnoty Internetu se vynořily ty…

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura tam chce postavit vesnici

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura…

Když loni v červenci nastoupil Němec Johann-Dietrich Wörner na místo generálního ředitele Evropské kosmické…

 
 
reklama