Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Cerato 1.6 CRDi - Nová kamna dobře hřejí

Ladislav Čermák
Kompaktní Kiu Cerato na českých silnicích zatím moc vidět není. Je to škoda, protože pohledný Korejec nabízí řadu velmi zajímavých výhod za takřka dumpingovou cenu. K těm největším se zařadil nový výkonný vznětový čtyřválec. Jaký je?

1.6 CRDi

Moderní šestnáctiventilová šestnáctistovka je už čtvrtým turbodieselem, který se za nedlouhý modelový život vystřídal pod kapotou Cerata. Zatímco úvod patřil modulární dvojici tříválce 1.5 CRDi (60 kW) a čtyřválce 2.0 CRDi (82,5 kW), oba motory byly zakrátko vystřídány modernějším čtyřválcem 1.5 CRDi VGT (74 kW), který je u českých dealerů ještě stále ke koupi.

Tuto zajímavou kombinaci jsme otestovali před 11 měsíci. Tehdy jsme ocenili příznivou spotřebu, solidní zátah a kultivovanost, méně se nám líbilo úzké spektrum využitelných otáček a nárůst hlučnosti ve vyšších otáčkách. Kvůli emisním normě Euro IV, kterou patnáctistovka neplnila, došlo letos na zcela novou šestnáctistovku. Ta nabízí kromě vyššího výkonu i citelně lepší průběh kroutícího momentu, to vše při nezměněné papírové spotřebě a ceně, navýšené o přijatelných 10 tisíc. Specifikace modelu LX se nemění, v autosalonech se dosud doprodávají skladové vozy 1.5 CRDi za zvýhodněné ceny, zákazník má tak unikátní možnost volby mezi dvěma velmi blízkými motory.

kia nizsistredni testy kia nizsistredni testy Kromě 1.6 CRDi lze zvolit o 65 tisíc levnější benzíňák stejného objemu, nebo o 25 tisíc dražší zážehový dvoulitr, nabízený výhradně ve vyšší specifikaci EX Sport, přidávající lakovaná, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, determické prosklení, lakované prahové nástavce, 16“ kola, automatickou klimatizaci, kožený potah volantu, metalický dekor přístrojové desky, loketní opěrku vzadu, 2 reproduktory navíc, palubní počítač, další čtyři airbagy, protiprokluzový systém TCS a možnost zakoupení automatické převodovky (+40.000,-).

Kia Cerato

znovu dostává vysoké hodnocení za nijak přehnaně výstřední, avšak úpravný a elegantní design. Moderní Kie konečně našly svou tvář a i když do premiéry ještě elegantnějšího nástupce už zbývají pouhé týdny, Cerato má rozhodně co nabídnout. Povedl se zejména pětidveřový hatchback s neobvyklým tvarem střechy a dlouhým rozvorem.

Uvnitř

kia nizsistredni testy kia nizsistredni testy opět nacházíme prakticky střižené, avšak solidně tvarované a ošetřené plasty, které již nešokují tvrdostí a strohostí, jako ve starších Korejcích. Jednoduché a účelné tvary, vyvážená kombinace měkkých a tvrdých materiálů a pohledné čalounění – to je typická Kia dnešních dní. Nepříjemně nás překvapily mezery v dílenském zpracování, které jsme se za poslední tři roky už odnaučili v korejských autech nacházet; lícování plastů místy pokulhávalo a krycí plato zavazadlového prostoru na jedné straně nepřiléhalo na své místo.

Radostné je počítání centimetrů pro posádku – ač naměřené hodnoty nijak výrazně nevybočují ze zažitého průměru, ve skutečnosti nabízí Cerato nadprůměrný prostor v podélném a svislém směru, a to zejména na zadních sedadlech. Vyšší střecha přinesla sladké ovoce – 186 cm vysoký redaktor si vzadu opře hlavu a ke stropnímu čalounění mu zbývá ještě dobrých cca 5 cm. Bohaté prosklení na zadní půlku auta navíc dostatečně prosvětluje i zadní polovinu interiéru – kéž by to o sobě mohla říct řada větších automobilů. Vysoce nadprůměrná je i papírová hodnota základního objemu zavazadelníku – praxe je ovšem – díky mělkému tvaru trochu šedivější a navíc překáží vysoká nakládací hrana.

Posez

Nadšení z prostoru a světla poněkud zkalí první usazení. Přední sedačky degradují úzká a nepříliš anatomická opěradla, na nichž se opravdu pohodlný posez hledá jen obtížně. Dlouháni navíc mají daleko k volantu a nic s ním neudělají, protože je seřiditelný jen výškově. Situaci částečně zachraňuje účinná loketní opěrka, avšak ideální to není. Zezadu zase znějí stížnosti na příliš zakloněné, prakticky rovné opěradlo. Posez posádky je pravděpodobně největší slabinou jinak povedeného auta.

Startujeme

nový motor a od prvních okamžiků chválíme jeho znamenité utlumení. To je subjektivně výrazně lepší než u vznětové patnáctistovky a na volnoběh jdoucí agregát nemá daleko k neslyšnosti. Potěšení se zpod kapoty šíří i při protúrování – v celém spektru se ozývá měkký, nepříliš hlasitý zvuk, podkresleným slaboučkým houkáním turbodmychadla, který ani pod červeným polem neobtěžuje.

Jízda

kia nizsistredni testy kia nizsistredni testy s novým motorem je velmi příjemným zážitkem. Posílený turbodiesel nabízí dostatek síly již od 1800 otáček; silný zátah neochabuje až k hranici 4000. Při sešlápnutí plynu k podlaze je nejvíc znát péče, kterou věnovali korejští inženýři vývoji. Proti relativně nové patnáctistovce se totiž nový agregát 1,6 l chová o třídu kultivovaněji a síla z něj prýští plynuleji a s výrazně obroušeným turboefektem. V neposlední řadě je také citelně tišší, zejména nad hranicí 3000 otáček.

V praktickém provozu se Cerato 1.6 CRDi projevuje překvapivě dynamicky a pružným zrychlením deklasuje zážehové dvoulitry i obávané konkurenční devatenáctistovky TDI. Po dosažení „krouťáku“ následuje obdivuhodná akcelerace, nezávislá na zatížení a nedoprovázená charakteristickým duněním, známým z vozů jiných značek. Škoda chybějící šestky – na velmi dlouhou pětku vůz při devadesátce točí pouhé dva tisíce otáček a v tomto režimu je nejsilnější a nejúspornější. Avšak rozdíl mezi čtvrtým a pátým stupněm je velký a podřazení občas vyžene motor mimo oblast největšího zátahu. Na městskou padesátku je bezpodmínečně potřeba čtyřka, na pětku už motor cuká. Příjemná je spotřeba, která při svižném, převážně městském ježdění osciluje kolem šesti litrů na 100 km. Úsporné mimoměstské cestování se dá pořídit ještě o litr levněji.

Přímo se vnucuje srovnání s dosavadním nekorunovaným králem mezi maloobjemovými turbodiesely – pružnou a tichou, silnou šestnáctistovkou Ford/PSA. Ta má proti Kii stále navrch v chování v pásmu 1400 – 1900 otáček, kde, narozdíl od 1.6 CRDi, nabízí praktickou použitelnost. Kia ovšem přebírá vedení od dvou tisíc otáček výše – síla, kterou ze sebe vydává papírově i prakticky silnější korejský motor, je patrně tím nejlepším, co jsme mezi vznětovými šestnáctistovkami zažili. Velkou výhodou na korejské straně hřiště je samozřejmě i prodejní cena a o něco lepší spotřeba.

Nadmíru příjemné dojmy z agilního turbodieselu kazí jen nedořešené odlehčování turbodmychadla, díky němuž se po rychlém přeřazení během maximální akcelerace a následném prudkém sešlápnutí plynového pedálu motor na vteřinku přidusí, než opět nastane plný tah. Námitky proti podobnému způsobu jízdy vznáší i převodovka, jejíž pouze průměrně přesné a gumové řazení (avšak daleko přesnější než v případě 1.5 CRDi) příliš nespolupracuje.

Jízdní vlastnosti

jsou vyloženě komfortní – měkce laděný podvozek jeví značnou nedotáčivost, v čemž jej podporují nepříliš kvalitní korejské pneumatiky Kumho. Při hodně prudkém otočení si kompaktní Kia odlehčí vnitřní přední kolo. Avšak směr mění ochotně, nechá si snadno líbit i divoké kousky a zadní náprava aktivně pomáhá s udržováním ideální stopy v táhlých obloucích. Příjemným překvapením v dnešní době tupých elektrických posilovačů je velmi solidní zpětná vazba od předních kol a uspokojivě přesné řízení. Držení stopy nepatří mezi největší výhody, to jsme ovšem přičetli na vrub pneumatikám.

Závěr

Kia se stále drží politiky good value for money, avšak technická úroveň jejích výrobků rychle stoupá a zatím nejnovějším slovem do ostrého konkurenčního boje v nižší střední třídě je výborný turbodiesel, který se svými parametry může směle měřit s absolutní špičkou. Cerato je prostorný a pohledný hatchback s ucelenou výbavou, který se nenarodil pro sportování, avšak je velmi dobře připravený pro každodenní pojíždění. Za citelný nedostatek považujeme ochuzenou bezpečnostní výbavu, kterou nelze (s výjimkou vrcholné verze EX Sport) doplnit ani za příplatek. U testovaného kusu jsme také narazili na slabší dílenské zpracování – věříme, že se jednalo o výjimku, protože při minulém testu jsme důvod ke stížnostem nenašli.

První cena vozu 334.980,- (1.6 77 kW, LX)
První cena vozu s testovanou motorizací 399.980,- (1.6 CRDi 85 kW, LX)
Základní cena testovaného vozu 399.980,- (1.6 CRDi 85 kW, LX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 399.980,- (1.6 CRDi 85 kW, LX)

Plusy

  • prostorný interiér
  • solidní ergonomie
  • silný, kultivovaný a úsporný motor
  • čitelný podvozek
  • cena

Minusy

  • omezená bezpečnostní výbava
  • slabší brzdy
  • nejisté chování v zatáčkách
  • nepohodlný posez pro posádku
Ladislav Čermák
Kia Cerato 1.6 CRDi
Cena základní sestavy 399 980 Kč
Výbava základní sestavy tónovaná izotermická skla, vyhřívaná a elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizace, centrální zamykání a alarm s DO, elektrické ovládání všech oken, loketní opěrka s odkládacím boxem vpředu, posilovač řízení, příprava pro montáž rádia + 4 repro, nastavitelný cyklovač stěračů, sklopné zadní opěradlo zadního sedadla, dělené 60/40, výškově stavitelné sedadlo řidiče, opěrky hlav a volant, ABS s EBD, brzdový asistent, airbag řidiče a spolujezdce, imobilizér, pyrotechnické předpínače bezp. pásů Kč
Cena testované sestavy 399 980 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1582
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 255 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4 / 4.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 538 / 1494
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1365 / 444
Rozměr pneu: 185/65 R15
Kia Cerato 1.6 CRDi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4340
b) šířka (mm): 1735
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2610
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 540
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano