Hyundai a Kia chtějí letos zvýšit prodej o 6 procent na 7 milionů
Jihokorejská automobilka Hyundai Motor a její dceřiná společnosti Kia Motors plánují v letošním roce zvýšit prodej svých automobilů úhrnně o šest procent na celkem sedm milionů. Tempo růstu prodeje tak zpomalí, protože firmy v předchozích letech zažívaly dvouciferný procentní růst prodeje. Loni se prodej automobilek, které vyrábějí svá auta mimo jiné i v České republice a na Slovensku, zvýšil o 15 procent na 6,6 milionu vozů.
Hyundai a Kia jsou společně pátým největším prodejcem aut na světě. Oběma společnostem se dařilo i v době finanční krize, v poslední době se však potýkají s rostoucí konkurencí, napjatou kapacitou výroby a začíná je trápit nejistý makroekonomický vývoj. V letošním roce také vstoupí v platnost dohoda o volném obchodu s USA, která sníží cla na dovoz amerických aut do Koreje, a zvýší tak konkurenci na domácím trhu obou automobilek.
"Očekávám, že růst automobilového průmyslu zpomalí kvůli evropské dluhové krizi a zpomalení globální ekonomiky, zatímco konkurence mezi automobilkami letos zesílí," uvedl v proslovu k zaměstnancům šéf Hyundai Motor Group Čong Mong-ku.
Skupina Hyundai Motor Group, která obě automobilky zastřešuje, se namísto dalšího prudkého zvyšování výrobních kapacit chce letos zaměřit na zlepšování kvality produktů a zisky. "Posílíme řízení kvality, o jejíž zlepšení neustále usilujeme," řekl Čong.
Čong je syn zakladatele konglomerátu Hyundai a v roce 2000 vyvedl obě automobilky z původní skupiny, kterou oslabila finanční krize a rodinné boje o následnictví. Podle korejských médií by jeho společnost letos měla z hlediska čistého zisku předstihnout největší korejský konglomerát Samsung Group, který zahrnuje výrobce mobilních telefonů, televizorů a další spotřební elektroniky Samsung Electronics.
Hyundai chce letos spustit výrobu ve své třetí továrně v Číně a plánuje vybudovat první závod v Brazílii. Kia nemá pro letošní rok v plánu žádnou novou továrnu.
Hyundai a Kia loni výrazně zvyšovaly své podíly ve Spojených státech, Evropě a na dalších klíčových trzích a využily problémů japonských konkurentů, poškozených březnovým katastrofálním zemětřesením doma, pozdějšími záplavami v Thajsku a silným kurzem jenu. Akcie Hyundai Motor vzrostly za celý rok o 23 procent a tržní hodnota Kie stoupla o 32 procent, zatímco index jihokorejského akciového trhu klesl o 11 procent.
Celosvětový odbyt automobilů Hyundai v prosinci stoupl meziročně o 22 procent a prodej vozů Kia se zvýšil o osm procent, sdělily dnes obě firmy. Na americkém trhu by měla Hyundai vykázat za minulý měsíc přírůstek o zhruba 40 procent, a předstihnout tak ostatní prodejce.
Japonské automobilky se však už zotavily z loňských problémů, což zvýší konkurenci na světovém trhu v době, kdy ekonomiky pocítí dopady dluhové krize v eurozóně. Největší japonská automobilka Toyota Motor minulý měsíc předpověděla pro letošní rok nárůst prodeje o 20 procent na rekordních 8,5 milionu vozů.
Německé sdružení automobilového průmyslu VDA minulý měsíc odhadlo, že prodej aut celosvětově letos vzroste o čtyři procenta na 68 milionů vozů. K růstu má přispět vysoká poptávka v USA. Za celý loňský rok se po celém světě prodalo podle VDA 65,4 milionu vozů, napsala agentura Reuters.