Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červnu 2009: Kia Cee’d i Hyundai i30 v dovozové TOP3 nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (95)
Chevrolet Cruze se v červnovém žebříčku dostal už do nejlepší desítky. Kia Cee'd si nakonec udržela pozici nejprodávanějšího dováženého vozu jak v měsíčním pořadí, tak i v tom pololetním.

Stejně jako v ostatních třídách, i zde se nejdříve podíváme právě na výsledky od začátku roku. Český trh v nižší střední třídě totiž oproti prvním šesti měsícům loňského roku vzrostl, a to o 3,9 %, počet nových aut se zvýšil z 25.546 na 26.542. Tradiční německé značky vyklízejí pozice, tón českému trhu v rostoucí nižší střední třídě udávají Korejci, kterým sekunduje Renault. Výborně se i nadále prodává Škoda Octavia.

V celkovém pořadí za první polovinu roku vede Octavia s 10.978 kusy (podíl 41,4 %) před Cee'dem (2.634, 9,9 %), kterému tak patří post dovozové jedničky. Třetí je Mégane (2.461, 9,3 %), čtvrtý už se ztrátou VW Golf (1.626, 6,1 %) a pátý Hyundai i30 (1.539, 5,8 %). Šesté místo obsadil Focus (1.311, 4,9 %), který se jako poslední dostal přes hranici tisícovky kusů.

Pro Suzuki SX4 je sedmé místo a 806 registrací (podíl 3 %) velký úspěch. Jde totiž o první japonský model. Kdo by to v klubu Toyoty Auris, Hondy Civic a Mazdy 3 čekal? Následuje Peugeot 308 (784, také tříprocentní podíl). Devátý je další francouzský zástupce Citroën C4 (598, 2,3 %) a nejlepší desítku uzavírá Opel Astra s rovnými pěti stovkami nových aut (podíl ve třídě 1,9 %).

V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala 857 vozů (+ 8,5 %), polepšil si i Cee'd (+ 11,7 %, o 276 vozů více). Třetí Mégane se zlepšil o 76,4 %, má na kontě o 1.065 (!) aut více než před rokem, což je výsledek prodejního mixu zajímavě naceněné nové generace a superlevných sedanů a kombi minulé generace.

Volkswagen prodal o 5 Golfů méně (- 0,3 %), Hyundai i30 si pak polepšil o 116,2 % (loni 712, letos o 827 více), ceny tohoto modelu jsou ale letos výrazně nižší než loni.

Všechna auta z druhé poloviny půlroční Top 10 ztratila, až na jednu výjimku. Registrace Focusu spadly o 15,8 % (-246 kusů), SX4 ztratilo jen 2,5 % (-21 vozů), Citroën C4 naopak poměrně hodně -43,9 % (-468 ks) a Opel Astra má po šesti měsících dokonce přesnou polovinu loňského počtu! Zmíněnou výjimkou mezi pády je Peugeot 308 s navýšením o 108,5 % (před rokem 376 registrací).

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období6/20091-6/20096/20091-6/2009
1.Škoda OCTAVIA21121097841,2%41,4%
2.Kia CEE´D558263410,9%9,9%
3.Renault MEGANE48924619,5%9,3%
4.Hyundai i3036415397,1%5,8%
5.Volkswagen GOLF27916265,4%6,1%
6.Ford FOCUS26213115,1%4,9%
7.Suzuki SX41738063,4%3,0%
8.Opel ASTRA1315002,6%1,9%
9.Citroën C41045982,0%2,3%
10.Chevrolet CRUZE921201,8%0,5%
10.Peugeot 308927841,8%3,0%
12.Fiat BRAVO582461,1%0,9%
13.Honda CIVIC514431,0%1,7%
14.Audi A3432470,8%0,9%
15.Toyota AURIS394350,8%1,6%
16.Fiat LINEA341630,7%0,6%
17.Mazda 3331790,6%0,7%
18.Seat LEON311940,6%0,7%
19.Mitsubishi LANCER301710,6%0,6%
19.Nissan NOTE301260,6%0,5%
21.Fiat SEDICI291300,6%0,5%
22.BMW 1232050,4%0,8%
23.Dacia LOGAN17850,3%0,3%
24.Subaru IMPREZA101270,2%0,5%
24.Toyota COROLLA10740,2%0,3%
24.Volvo C3010720,2%0,3%
27.Volkswagen JETTA6550,1%0,2%
28.Chevrolet LACETTI3470,1%0,2%
28.Nissan TIIDA3660,1%0,2%
28.Volvo S40/V503600,1%0,2%
-Ostatní modely5600,1%0,2%
-CELKEM512426542100,0%100,0%

V měsíčním žebříčku Octavia tentokrát zvítězila s 2.112 kusy, druhé místo obsadila Kia Cee'd s 558 registracemi, Renault Mégane je opět třetí se 489 vozy. Čtvrté místo patří i-třicítce s 364 kusy a na páté příčce najdeme Volkswagen Golf s 279 novými registracemi. Do první pětky se ani tentokrát nevešel Ford Focus, který je šestý s 262 kusy. Dále v pořadí jsou sedmé Suzuki SX4 (173), osmý Opel Astra (131) a devátý Citroën C4 (104 nových registrací). Chevrolet Cruze to dotáhl už na nejspodnější příčku Top 10, o kterou se navíc dělí s Peugeotem 308, oba mají po 92 kusech. Jak je patrné, prvních šest příček se stabilizovalo, oproti květnu se totiž vůbec nezměnily.

První Octavia si ve srovnání s červnem 2008 polepšila o 498 aut, tedy o 30,9 %. Druhý Cee'd má na kontě rovněž nárůst, a to o 45,7 % (o 175 vozů více, před rokem 383). I třetí Mégane pokračuje v trendu předchozích konkurentů, jeho registrace vzrostly o 78,5 %, loni v květnu si totiž domácí zákazníci odvezli 274 renaultů. Čtvrtá i30 má pak navýšení přesahující sto procent, přesně 144,3 %. Zajímavé je to, že se letos prodalo o 215 kusů více, stejný nárůst má totiž i Mégane, pouze procentně je na tom Hyundai z Nošovic daleko lépe, protože před rokem našlo nové majitele 149 aut. Tento nárůst je z porovnatelných vozů největší, výsledky Fiatu Sedici stále nemůžeme brát jako příliš směrodatné.

Volkswagen Golf si pohoršil o 19,1 % (z 345, má tedy o 66 aut méně), Ford Focus vykazuje ztrátu 104 kusů (- 28,4 %, loni 366). Suzuki SX4 v meziročním srovnání získalo 12 registrací, tj. 7,5 % (před rokem 161), Opel Astra má naopak o 47 vozů méně (- 26,4 %, ze 178 loňských). Citroën C4 také ztratil podobně, přesně 28,8 % (- 42 vozů) a konečně Peugeot 308 hlásí též pokles, a to o 13 aut, tedy o 12,4 % (ze 105 kusů).

Největším červnovým propadákem z Top 30 je Dacia Logan, která ztratila 89,1 %. Následuje Volkswagen Jetta s - 88,2 %. Mimo první třicítku je pak Seat Toledo (- 87,5 %). Ze všech vozů samozřejmě nejvíce klesly meziročně registrace Peugeotu 307, ale u něj stále dobíhá výprodej.

Skokanem je naopak již zmíněný Hyundai i 30 (pomineme-li taktéž vzpomínaný Fiat Sedici, jehož prodeje se před rokem rozjížděly pozvolna, takže má letos o 383,3 % více). Přes 100 procent se pak dostal jen Lancer od Mitsubishi (+ 130,8 %). Celkový trh v této kategorii posílil o 10,6 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 4.632 vozů nižší střední třídy, letos 5.124.

Mezi vznětovými motory je situace v první červnové pětce následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 1.368 kusů (64,8 % z celkových registrací), Kia Cee'd 118 (21,1 %), Renault Mégane 77 (15,7 %), Hyundai i30 85 (23,4 %) a Volkswagen Golf 67 (24 %). Podíly dieselových škodovek se tedy vrací k normálu, zbytek konkurence kromě Méganu tentokrát přesáhl dvacetiprocentní hranici, obzvláště u Hyundaie i30 je to slušný úspěch.

Aleš Dragoun
Diskuze (95)
Avatar - Pierro
15. 7. 2009 08:15
Re: divné
>:D >:D >:D >:-[] :yes:
14. 7. 2009 15:20
Re: Cruze liftback
nepleť se prosím do low-cost diskuzí ;-)
14. 7. 2009 15:10
Re: Cruze liftback
máš nějakou slabost pro X co? Nejdřív Exeo, teď X-type >:-[]

Když jsem jel naposled z Makra na Čerňáku kolem AMT viděl jsem tam nějaký jejich bilboard na X-type a ta cena mě až zarazila. To už atakuje i Saab >:D
14. 7. 2009 15:05
Re: divné
no to víš, ojeté Volvo musíš v Reichu sjednat, to není jak kupovat Rencka, toho ti dají se slevou a ještě se kvůli tomu naučí česky >:-[]

naštěstí hodiny strávené v dětství sledováním německých satelitních programů se mi vyplatili :-!

S logaritmickým pravítkem jsem byl kdysi machr. Čo bolo bolo, terazky bych s ním už moc parády nenadělal ;-\

Jinak paštiky byly fajn - klasika Májka + švagrová vzala i nějakou Svačinku, taky nebyla špatná. Před cestou párečky, po cestě (x-krát) řízečky, na místě Pepa na grilu.
Řeknu vám, cejtil jsem se tam jako doma >:-[]
Avatar - Pierro
14. 7. 2009 13:51
Re: Cruze liftback
Hele nech toho jo?? Na das auto ti kaká liška... ;-) >:-[] Ostatně koupí X-Typu se moc neposunu oproti tý mojí dýzlový potvoře... :-) ale blinkací pytlik (raději dva) beru s sebou. Mám je trochu propérovat??? >:-[]