Kia Motors Slovakia: slovenská budoucnost (automobilová)

Kia Motors Slovakia: slovenská budoucnost (automobilová)

 
 

Navštívili jsme nejnovější slovenskou automobilku. Právě se zde začíná se sériovou výrobou automobilu, který má mít nejdelší záruku jakou kdy automobilka v Evropě nabízela. Jak se slovenská realita střetává s korejským plánováním?

Boom, který zažívá český autoprůmysl prakticky celé desetiletí na Slovensku odstartoval až nedávno. Po bratislavském Volkswagenu, který začínal na začátku devadesátých let na základech bývalé slovenské automobilky, ale dnes již patří k předním výrobním kapacitám koncernu VW, přišly další dvě velké investice. Kia Motors i francouzský koncern PSA mají Slovensko vybráno s cílem ušetřit a současně být blízko trhům, které se stále ještě rozvíjejí a rostou. S novými automobilkami přicházejí další investoři, dodavatelé, kteří si ze závislosti na úspěchu nových modelů vytvořili relativně stabilní předmět podnikání.

Reformami proslulé Slovensko se dočkalo investic, které by konečně mohly zlepšit také život obyčejných Slováků, kteří tak po dlouhé době v dříve průmyslových oblastech najdou stabilní práci.

Krátce před mezinárodní novinářskou prezentací jsme navštívili první ze dvou velkých automobilek, které vyrostly v poslední době na slovenské zelené louce. Vzletová a přistávací dráha místního mezinárodního letiště stačí nejvýše pro letadla do 150 cestujících, která umí přistát na dráze o délce jen 1,1 km. I zde jsou velké rozvojové plány... Zatímco stát a firmy profitující z přítomnosti velké zahraniční investice teprve naplňují své záměry (a okolí areálu továrny se topí v nánosech stavebního bláta), Kia byla připravena začít vyrábět o několik měsíců dříve než bylo původně naplánováno. 60 korejských manažerů získaný čas využilo k dalšímu výcviku a tréninku 1500 zaměstnanců, kteří momentálně v automobilce pracují.

S novým zaměstnavatelem přišla do kraje zcela nová kultura. Tisková informace realisticky připouští jisté problémy v komunikaci, ale vše prý nakonec dobře dopadne. Motivací pro stovky zaměstnanců, kteří nikdy v automobilce či jiném podniku těchto rozměrů nepracovali, bylo několikatýdenní školení přímo v Koreji.

Automobilka Kia Motors Slovakia měří na délku přes dva kilometry a na šířku téměř kilometr. Mezi výrobními halami a testovacím polygonem, na kterém se má po náběhu na plnou kapacitu odzkoušet až devět set automobilů denně, zeje podezřele prázdná plocha, která je zřejmě připravena pro případ, že by expanze ze současné celosvětové výrobní kapacity (1,3 milionu vozidel) Kie měla pokračovat. Tento týden již vedení korejské firmy něco takového naznačilo, vše ale zřejmě závisí na odbytu žilinských a nošovických vozů v následujících letech.

Sterilní prostředí vnitropodnikových provozů známé z nejmodernějších automobilek je charakteristické i pro žilinskou továrnu. Místo primitivních informačních tabulí, které obvykle v celé automobilce předávají aktuální informace o dosud ve směně vyrobených vozech resp. plánech, které je třeba naplnit, jsou zde všude rozměrné LCD displeje, ale jiné změny laik na první pohled neodhalí...

Technickou vyspělost investora a důvěru ve slovenskou pracovní sílu ukazuje kompletnost procesu výroby automobilů, kterou v Žilině vidíme. Není to pouze montážní závod, do kterého by byly dopravovány sestavené komponenty. Pýchou Kie je vlastní motorárna, ve které sice není samotná slévárna, ale z větší části zde vznikají hlavní komponenty zážehových motorů 1,4 a 1,6 a naftových motorů 1,6 a 2,0 l. Tři kovoobráběcí linky pracují na blocích, hlavách a klikových hřídelích motorů. Na flexibilní montážní lince lze měnit výrobní program podle aktuálních požadavků trhu.

Vlastní výroba automobilů začíná v Žilině v lisovně, kde jsou instalovány dvě hlavní lisovací linky, vyrábějící asi 60 různých dílů. Trochu překvapivě zde nezpracovávají plechy z košických železáren, ale dodávky německých ocelářských firem. V karosárně jsou výlisky svařeny do dílčích podsestav (podlaha, boky, atd.), pracuje zde 310 robotů převážně značky Hyundai. Procesy svařování jsou plně automatizovány. V karosárně je možné vyrábět současně až 8 různých druhů karoserií.

Svařené karoserie jsou opatřeny povrchovými ochrannými vrstvami a finálním barevným odstínem a lakem. V lakovně je použit rotačně-ponorný systém elektrochemického lakování a předúprav, který zajišťuje proniknutí laků do všech míst karoserie.

Montáž zabírá největší halu nového výrobního komplexu. Velké konstrukční celky jsou montovány jako předem zkompletované podsestavy, jedním z důležitých míst je spojení kompletního hnacího ústrojí a obou náprav s karoserií. Za pomoci hydraulických nebo elektrických manipulátorů jsou do vozů montovány velké komponenty, řada na přesnost náročných činností je plně automatizována (mj. montáž přístrojové desky, lepení skel do karoserie), menší díly jsou montovány ručně.

Po tom co projde hotový výrobek výstupní kontrolou absolvuje zkušební okruh o délce 3,2 km s několika odlišnými povrchy a úsekem, na kterém se zkouší jízdní projev ve vyšších rychlostech, funkce ABS apod.

V současné době pracuje v automobilce asi 2000 zaměstnanců za plat, který je podle prohlášení představitelů automobilky nad průměrem obvyklým v daném regionu. Pracovníkům na lince přitom stačí i základní vzdělání. Konečných 3000 zaměstnanců má v roce 2009 vyrábět 300.000 aut ročně. Jednoduchým výpočtem tak dostanete jednu z nejvyšších produktivit z automobilek působících v Evropě.

V Žilině se budou vyrábět vedle nového modelu Cee´d, od června 2007 také SUV Sportage, od září 2007 kombi Cee´d SW a od prosince 2007 i třídveřová verze postavená na bázi konceptu ProCee´d.

Spolupracujeme s TipCars.com
Šéfka jaderného úřadu Drábová rezignuje na funkci zastupitelky Šéfka jaderného úřadu Drábová rezignuje na funkci zastupitelky

Předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana…

Komentář Michaela Romancova: Střet místo spolupráce. Evropa se učí Komentář Michaela Romancova: Střet místo spolupráce. Evropa se učí

První zahraniční cesta prezidenta Trumpa vedla na Blízký…

Dopravní podnik v Praze loni vydělal téměř dvě miliardy Dopravní podnik v Praze loni vydělal téměř dvě miliardy

Pražský dopravní podnik (DPP) hospodařil v minulém roce…

Každý desátý zubař je z Ukrajiny. Teď budou muset projít zkouškou v češtině Každý desátý zubař je z Ukrajiny. Teď budou muset projít zkouškou v češtině

Zubní lékaři, kteří vystudovali mimo Evropskou unii,…

 

Štítky Kia Ekonomika

 

Přidat názorDiskuse: Kia Motors Slovakia: slovenská budoucnost…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
Policejní BMW i8 mělo nehodu. Víme, jak dopadlo

Policejní BMW i8 mělo nehodu. Víme, jak dopadlo

Dnes 10:58

Policie ČR měla BMW i8 testovat půl roku a ujet s ním 20.000 kilometrů. Kvůli nehodě se však byl test přerušen.




Blesk.cz

V úterý se budeme cítit až na 36 °C. A bouřky mohou ženám uspíšit porod

V úterý se budeme cítit až na 36 °C. A bouřky mohou…

Úterý bude tím nejteplejším a nejvíce zátěžovým dnem týdne. Vysoké teploty a výskyt bouřek v odpoledních…

Expřítelkyně Langerové Špátová porodila dceru! Otcem je o 35 let starší kameraman

Expřítelkyně Langerové Špátová porodila dceru! Otcem…

Režisérka Olga Špátová (33) před týdnem přivedla na svět dceru, která dostala jméno po své babičce,…

 

iSport.cz

Grandiózní loučení. Pospěchovi tleskal celý stadion i soupeři, trenér brečel

Grandiózní loučení. Pospěchovi tleskal celý stadion…

Byla to grandiózní rozlučka s profesionální kariérou. Když šel opavský obránce Zdeněk Pospěch v 90. minutě…

Zábranský vzpomíná na NHL: Jak mě poslali naschvál na Gretzkyho

Zábranský vzpomíná na NHL: Jak mě poslali naschvál…

Majitel brněnské Komety Libor Zábranský je českým fanouškům dnes známý jako šéf současného mistra, a těm trochu…

 

Reflex.cz

Policisté nabourali nadupané BMW za čtyři miliony, jezdilo jen pár týdnů

Policisté nabourali nadupané BMW za čtyři miliony,…

Policisté v noci na dnešek havarovali s autem BMW i8, které má policie zapůjčené a které stojí čtyři miliony…

Dočkají se fanoušci hokeje druhého Nagana? Na to zapomeňte, říká komentátor Záruba

Dočkají se fanoušci hokeje druhého Nagana? Na to…

Hráči si málo věří, v tréninku se světové špičce vyrovnají, ale v zápasech jim chybí sebevědomí, říká Robert…