Kia Motors Slovakia: slovenská budoucnost (automobilová)

Kia Motors Slovakia: slovenská budoucnost (automobilová)

 
 

Navštívili jsme nejnovější slovenskou automobilku. Právě se zde začíná se sériovou výrobou automobilu, který má mít nejdelší záruku jakou kdy automobilka v Evropě nabízela. Jak se slovenská realita střetává s korejským plánováním?

Boom, který zažívá český autoprůmysl prakticky celé desetiletí na Slovensku odstartoval až nedávno. Po bratislavském Volkswagenu, který začínal na začátku devadesátých let na základech bývalé slovenské automobilky, ale dnes již patří k předním výrobním kapacitám koncernu VW, přišly další dvě velké investice. Kia Motors i francouzský koncern PSA mají Slovensko vybráno s cílem ušetřit a současně být blízko trhům, které se stále ještě rozvíjejí a rostou. S novými automobilkami přicházejí další investoři, dodavatelé, kteří si ze závislosti na úspěchu nových modelů vytvořili relativně stabilní předmět podnikání.

Reformami proslulé Slovensko se dočkalo investic, které by konečně mohly zlepšit také život obyčejných Slováků, kteří tak po dlouhé době v dříve průmyslových oblastech najdou stabilní práci.

Krátce před mezinárodní novinářskou prezentací jsme navštívili první ze dvou velkých automobilek, které vyrostly v poslední době na slovenské zelené louce. Vzletová a přistávací dráha místního mezinárodního letiště stačí nejvýše pro letadla do 150 cestujících, která umí přistát na dráze o délce jen 1,1 km. I zde jsou velké rozvojové plány... Zatímco stát a firmy profitující z přítomnosti velké zahraniční investice teprve naplňují své záměry (a okolí areálu továrny se topí v nánosech stavebního bláta), Kia byla připravena začít vyrábět o několik měsíců dříve než bylo původně naplánováno. 60 korejských manažerů získaný čas využilo k dalšímu výcviku a tréninku 1500 zaměstnanců, kteří momentálně v automobilce pracují.

S novým zaměstnavatelem přišla do kraje zcela nová kultura. Tisková informace realisticky připouští jisté problémy v komunikaci, ale vše prý nakonec dobře dopadne. Motivací pro stovky zaměstnanců, kteří nikdy v automobilce či jiném podniku těchto rozměrů nepracovali, bylo několikatýdenní školení přímo v Koreji.

Automobilka Kia Motors Slovakia měří na délku přes dva kilometry a na šířku téměř kilometr. Mezi výrobními halami a testovacím polygonem, na kterém se má po náběhu na plnou kapacitu odzkoušet až devět set automobilů denně, zeje podezřele prázdná plocha, která je zřejmě připravena pro případ, že by expanze ze současné celosvětové výrobní kapacity (1,3 milionu vozidel) Kie měla pokračovat. Tento týden již vedení korejské firmy něco takového naznačilo, vše ale zřejmě závisí na odbytu žilinských a nošovických vozů v následujících letech.

Sterilní prostředí vnitropodnikových provozů známé z nejmodernějších automobilek je charakteristické i pro žilinskou továrnu. Místo primitivních informačních tabulí, které obvykle v celé automobilce předávají aktuální informace o dosud ve směně vyrobených vozech resp. plánech, které je třeba naplnit, jsou zde všude rozměrné LCD displeje, ale jiné změny laik na první pohled neodhalí...

Technickou vyspělost investora a důvěru ve slovenskou pracovní sílu ukazuje kompletnost procesu výroby automobilů, kterou v Žilině vidíme. Není to pouze montážní závod, do kterého by byly dopravovány sestavené komponenty. Pýchou Kie je vlastní motorárna, ve které sice není samotná slévárna, ale z větší části zde vznikají hlavní komponenty zážehových motorů 1,4 a 1,6 a naftových motorů 1,6 a 2,0 l. Tři kovoobráběcí linky pracují na blocích, hlavách a klikových hřídelích motorů. Na flexibilní montážní lince lze měnit výrobní program podle aktuálních požadavků trhu.

Vlastní výroba automobilů začíná v Žilině v lisovně, kde jsou instalovány dvě hlavní lisovací linky, vyrábějící asi 60 různých dílů. Trochu překvapivě zde nezpracovávají plechy z košických železáren, ale dodávky německých ocelářských firem. V karosárně jsou výlisky svařeny do dílčích podsestav (podlaha, boky, atd.), pracuje zde 310 robotů převážně značky Hyundai. Procesy svařování jsou plně automatizovány. V karosárně je možné vyrábět současně až 8 různých druhů karoserií.

Svařené karoserie jsou opatřeny povrchovými ochrannými vrstvami a finálním barevným odstínem a lakem. V lakovně je použit rotačně-ponorný systém elektrochemického lakování a předúprav, který zajišťuje proniknutí laků do všech míst karoserie.

Montáž zabírá největší halu nového výrobního komplexu. Velké konstrukční celky jsou montovány jako předem zkompletované podsestavy, jedním z důležitých míst je spojení kompletního hnacího ústrojí a obou náprav s karoserií. Za pomoci hydraulických nebo elektrických manipulátorů jsou do vozů montovány velké komponenty, řada na přesnost náročných činností je plně automatizována (mj. montáž přístrojové desky, lepení skel do karoserie), menší díly jsou montovány ručně.

Po tom co projde hotový výrobek výstupní kontrolou absolvuje zkušební okruh o délce 3,2 km s několika odlišnými povrchy a úsekem, na kterém se zkouší jízdní projev ve vyšších rychlostech, funkce ABS apod.

V současné době pracuje v automobilce asi 2000 zaměstnanců za plat, který je podle prohlášení představitelů automobilky nad průměrem obvyklým v daném regionu. Pracovníkům na lince přitom stačí i základní vzdělání. Konečných 3000 zaměstnanců má v roce 2009 vyrábět 300.000 aut ročně. Jednoduchým výpočtem tak dostanete jednu z nejvyšších produktivit z automobilek působících v Evropě.

V Žilině se budou vyrábět vedle nového modelu Cee´d, od června 2007 také SUV Sportage, od září 2007 kombi Cee´d SW a od prosince 2007 i třídveřová verze postavená na bázi konceptu ProCee´d.

Spolupracujeme s TipCars.com
Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon

Palestinské vedení přeruší veškerou komunikaci se…

Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel

Zatímco v 90. letech reagovalo Česko na rasismus a štvaní…

V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám

V Berlíně dnes pokračuje dlouhá série jednání o nové…

 

Štítky Kia Ekonomika

 

Přidat názorDiskuse: Kia Motors Slovakia: slovenská budoucnost…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 





 
Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Včera

Druhé generace se dočkal také bratr Dacie Duster se znaky mateřského Renaultu. Od rumunského sourozence se liší v několika ohledech.




Blesk.cz

Manželka Miloše Formana přiznala: Naše děti se stydí za češtinu!

Manželka Miloše Formana přiznala: Naše děti se stydí…

Oscarový režisér Miloš Forman (85) žije již léta s rodinou v Americe a do Čech se už zřejmě nikdy nevrátí. Jeho…

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na koncepty většího X Plus a menšího iPhonu SE

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na…

Snad jste si nemysleli, že to iPhonem X končí. Naopak, pro Apple je to nový začátek. Jedinou otázkou je, jak to…

 

iSport.cz

Plzeň není o jednom hráči, těší Vrbu. Kvalita byla vyšší než v poháru

Plzeň není o jednom hráči, těší Vrbu. Kvalita byla…

Příliš sdílný nebyl, v očích se mu ale zračila spokojenost. Trenér Plzně Pavel Vrba mohl kvitovat, jak jeho tým…

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu, jako by byl náš!

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu,…

PŘÍMO Z POLSKA | Jako by se loučil doma a před vlastními fanoušky. Jakub Janda se ve svém posledním závodě…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…