Kia Motors Slovakia: slovenská budoucnost (automobilová)

Kia Motors Slovakia: slovenská budoucnost (automobilová)

 
 

Navštívili jsme nejnovější slovenskou automobilku. Právě se zde začíná se sériovou výrobou automobilu, který má mít nejdelší záruku jakou kdy automobilka v Evropě nabízela. Jak se slovenská realita střetává s korejským plánováním?

Boom, který zažívá český autoprůmysl prakticky celé desetiletí na Slovensku odstartoval až nedávno. Po bratislavském Volkswagenu, který začínal na začátku devadesátých let na základech bývalé slovenské automobilky, ale dnes již patří k předním výrobním kapacitám koncernu VW, přišly další dvě velké investice. Kia Motors i francouzský koncern PSA mají Slovensko vybráno s cílem ušetřit a současně být blízko trhům, které se stále ještě rozvíjejí a rostou. S novými automobilkami přicházejí další investoři, dodavatelé, kteří si ze závislosti na úspěchu nových modelů vytvořili relativně stabilní předmět podnikání.

Reformami proslulé Slovensko se dočkalo investic, které by konečně mohly zlepšit také život obyčejných Slováků, kteří tak po dlouhé době v dříve průmyslových oblastech najdou stabilní práci.

Krátce před mezinárodní novinářskou prezentací jsme navštívili první ze dvou velkých automobilek, které vyrostly v poslední době na slovenské zelené louce. Vzletová a přistávací dráha místního mezinárodního letiště stačí nejvýše pro letadla do 150 cestujících, která umí přistát na dráze o délce jen 1,1 km. I zde jsou velké rozvojové plány... Zatímco stát a firmy profitující z přítomnosti velké zahraniční investice teprve naplňují své záměry (a okolí areálu továrny se topí v nánosech stavebního bláta), Kia byla připravena začít vyrábět o několik měsíců dříve než bylo původně naplánováno. 60 korejských manažerů získaný čas využilo k dalšímu výcviku a tréninku 1500 zaměstnanců, kteří momentálně v automobilce pracují.

S novým zaměstnavatelem přišla do kraje zcela nová kultura. Tisková informace realisticky připouští jisté problémy v komunikaci, ale vše prý nakonec dobře dopadne. Motivací pro stovky zaměstnanců, kteří nikdy v automobilce či jiném podniku těchto rozměrů nepracovali, bylo několikatýdenní školení přímo v Koreji.

Automobilka Kia Motors Slovakia měří na délku přes dva kilometry a na šířku téměř kilometr. Mezi výrobními halami a testovacím polygonem, na kterém se má po náběhu na plnou kapacitu odzkoušet až devět set automobilů denně, zeje podezřele prázdná plocha, která je zřejmě připravena pro případ, že by expanze ze současné celosvětové výrobní kapacity (1,3 milionu vozidel) Kie měla pokračovat. Tento týden již vedení korejské firmy něco takového naznačilo, vše ale zřejmě závisí na odbytu žilinských a nošovických vozů v následujících letech.

Sterilní prostředí vnitropodnikových provozů známé z nejmodernějších automobilek je charakteristické i pro žilinskou továrnu. Místo primitivních informačních tabulí, které obvykle v celé automobilce předávají aktuální informace o dosud ve směně vyrobených vozech resp. plánech, které je třeba naplnit, jsou zde všude rozměrné LCD displeje, ale jiné změny laik na první pohled neodhalí...

Technickou vyspělost investora a důvěru ve slovenskou pracovní sílu ukazuje kompletnost procesu výroby automobilů, kterou v Žilině vidíme. Není to pouze montážní závod, do kterého by byly dopravovány sestavené komponenty. Pýchou Kie je vlastní motorárna, ve které sice není samotná slévárna, ale z větší části zde vznikají hlavní komponenty zážehových motorů 1,4 a 1,6 a naftových motorů 1,6 a 2,0 l. Tři kovoobráběcí linky pracují na blocích, hlavách a klikových hřídelích motorů. Na flexibilní montážní lince lze měnit výrobní program podle aktuálních požadavků trhu.

Vlastní výroba automobilů začíná v Žilině v lisovně, kde jsou instalovány dvě hlavní lisovací linky, vyrábějící asi 60 různých dílů. Trochu překvapivě zde nezpracovávají plechy z košických železáren, ale dodávky německých ocelářských firem. V karosárně jsou výlisky svařeny do dílčích podsestav (podlaha, boky, atd.), pracuje zde 310 robotů převážně značky Hyundai. Procesy svařování jsou plně automatizovány. V karosárně je možné vyrábět současně až 8 různých druhů karoserií.

Svařené karoserie jsou opatřeny povrchovými ochrannými vrstvami a finálním barevným odstínem a lakem. V lakovně je použit rotačně-ponorný systém elektrochemického lakování a předúprav, který zajišťuje proniknutí laků do všech míst karoserie.

Montáž zabírá největší halu nového výrobního komplexu. Velké konstrukční celky jsou montovány jako předem zkompletované podsestavy, jedním z důležitých míst je spojení kompletního hnacího ústrojí a obou náprav s karoserií. Za pomoci hydraulických nebo elektrických manipulátorů jsou do vozů montovány velké komponenty, řada na přesnost náročných činností je plně automatizována (mj. montáž přístrojové desky, lepení skel do karoserie), menší díly jsou montovány ručně.

Po tom co projde hotový výrobek výstupní kontrolou absolvuje zkušební okruh o délce 3,2 km s několika odlišnými povrchy a úsekem, na kterém se zkouší jízdní projev ve vyšších rychlostech, funkce ABS apod.

V současné době pracuje v automobilce asi 2000 zaměstnanců za plat, který je podle prohlášení představitelů automobilky nad průměrem obvyklým v daném regionu. Pracovníkům na lince přitom stačí i základní vzdělání. Konečných 3000 zaměstnanců má v roce 2009 vyrábět 300.000 aut ročně. Jednoduchým výpočtem tak dostanete jednu z nejvyšších produktivit z automobilek působících v Evropě.

V Žilině se budou vyrábět vedle nového modelu Cee´d, od června 2007 také SUV Sportage, od září 2007 kombi Cee´d SW a od prosince 2007 i třídveřová verze postavená na bázi konceptu ProCee´d.

Spolupracujeme s TipCars.com
Minimální mzda se zvýšila o rekordní částku. Zaměstnavatelům však uškodí Minimální mzda se zvýšila o rekordní částku. Zaměstnavatelům však uškodí

Česko má velice vysokou odvodovou zátěž, připomněli…

Zápisník Tomáše Stingla: Dálný východ při chuti Zápisník Tomáše Stingla: Dálný východ při chuti

Nejrychlejší vlakové spojení na světě chce obnovit Čína…

Valentův Synot Tip expanduje, získal povolení pro provoz internetového kasina Valentův Synot Tip expanduje, získal povolení pro provoz internetového kasina

Společnost Synot Tip v těchto dnech získala povolení pro…

 

Štítky Kia Ekonomika

 

Přidat názorDiskuse: Kia Motors Slovakia: slovenská budoucnost…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled

K exkluzivním automobilkám patří také vlastní studio…

 





 
BMW M5: Rychlý sedan v nové generaci poprvé se čtyřkolkou

BMW M5: Rychlý sedan v nové generaci oficiálně! A poprvé se čtyřkolkou

Včera

Mnichovská automobilka oficiálně odhalila novou generaci M5. Vůbec poprvé dostala pohon všech kol.




Blesk.cz

V historickém centru Prahy v noci hořelo: Hasiči zasahovali v restauraci hotelu

V historickém centru Prahy v noci hořelo: Hasiči…

Pražští hasiči likvidovali požár v hotelové restauraci v Náprstkově ulici. Plameny se rozšířily v klimatizaci…

5 chyb při pěstování rakytníku: Kde vzít sazenici a kam ji dát?

5 chyb při pěstování rakytníku: Kde vzít sazenici a…

Rakytník řešetlákový, jehož plody mají téměř zázračné účinky na zdraví, se objevuje na stále více zahradách.…

 

iSport.cz

Hertlova pátá sezona v NHL: přebere roli Thorntona a pomůže Šimkovi

Hertlova pátá sezona v NHL: přebere roli Thorntona a…

V začátcích kariéry v NHL se o něj skvěle staral Martin Havlát. Teď se Tomáš Hertl těší, že si vezme pod křídla…

Brance Plzně předcházel Bakošův faul! Spartě gól vzali, Slavii sudí nepomohl

Brance Plzně předcházel Bakošův faul! Spartě gól…

Komise rozhodčích FAČR musela po 4. kole HET ligy pitvat hned několik sporných momentů. Nejvíce emocí vzbudil…

 

Reflex.cz

Budeme legalizovat znásilnění a sadistické sexuální mučení?

Budeme legalizovat znásilnění a sadistické sexuální mučení?

Minulý týden se ve veřejném prostoru objevil požadavek na legalizaci pedofilie a zrovnoprávnění, osvobození…

Děti cigaret: Indonéskou kulturu převálcoval tabákový průmysl

Děti cigaret: Indonéskou kulturu převálcoval…

Zatímco v západních zemích je kouření na ústupu, ostrovní stát v jihovýchodní Asii řeší zcela opačný problém.…