Kia Motors Slovakia: slovenská budoucnost (automobilová)

Kia Motors Slovakia: slovenská budoucnost (automobilová)

 
 

Navštívili jsme nejnovější slovenskou automobilku. Právě se zde začíná se sériovou výrobou automobilu, který má mít nejdelší záruku jakou kdy automobilka v Evropě nabízela. Jak se slovenská realita střetává s korejským plánováním?

Boom, který zažívá český autoprůmysl prakticky celé desetiletí na Slovensku odstartoval až nedávno. Po bratislavském Volkswagenu, který začínal na začátku devadesátých let na základech bývalé slovenské automobilky, ale dnes již patří k předním výrobním kapacitám koncernu VW, přišly další dvě velké investice. Kia Motors i francouzský koncern PSA mají Slovensko vybráno s cílem ušetřit a současně být blízko trhům, které se stále ještě rozvíjejí a rostou. S novými automobilkami přicházejí další investoři, dodavatelé, kteří si ze závislosti na úspěchu nových modelů vytvořili relativně stabilní předmět podnikání.

Reformami proslulé Slovensko se dočkalo investic, které by konečně mohly zlepšit také život obyčejných Slováků, kteří tak po dlouhé době v dříve průmyslových oblastech najdou stabilní práci.

Krátce před mezinárodní novinářskou prezentací jsme navštívili první ze dvou velkých automobilek, které vyrostly v poslední době na slovenské zelené louce. Vzletová a přistávací dráha místního mezinárodního letiště stačí nejvýše pro letadla do 150 cestujících, která umí přistát na dráze o délce jen 1,1 km. I zde jsou velké rozvojové plány... Zatímco stát a firmy profitující z přítomnosti velké zahraniční investice teprve naplňují své záměry (a okolí areálu továrny se topí v nánosech stavebního bláta), Kia byla připravena začít vyrábět o několik měsíců dříve než bylo původně naplánováno. 60 korejských manažerů získaný čas využilo k dalšímu výcviku a tréninku 1500 zaměstnanců, kteří momentálně v automobilce pracují.

S novým zaměstnavatelem přišla do kraje zcela nová kultura. Tisková informace realisticky připouští jisté problémy v komunikaci, ale vše prý nakonec dobře dopadne. Motivací pro stovky zaměstnanců, kteří nikdy v automobilce či jiném podniku těchto rozměrů nepracovali, bylo několikatýdenní školení přímo v Koreji.

Automobilka Kia Motors Slovakia měří na délku přes dva kilometry a na šířku téměř kilometr. Mezi výrobními halami a testovacím polygonem, na kterém se má po náběhu na plnou kapacitu odzkoušet až devět set automobilů denně, zeje podezřele prázdná plocha, která je zřejmě připravena pro případ, že by expanze ze současné celosvětové výrobní kapacity (1,3 milionu vozidel) Kie měla pokračovat. Tento týden již vedení korejské firmy něco takového naznačilo, vše ale zřejmě závisí na odbytu žilinských a nošovických vozů v následujících letech.

Sterilní prostředí vnitropodnikových provozů známé z nejmodernějších automobilek je charakteristické i pro žilinskou továrnu. Místo primitivních informačních tabulí, které obvykle v celé automobilce předávají aktuální informace o dosud ve směně vyrobených vozech resp. plánech, které je třeba naplnit, jsou zde všude rozměrné LCD displeje, ale jiné změny laik na první pohled neodhalí...

Technickou vyspělost investora a důvěru ve slovenskou pracovní sílu ukazuje kompletnost procesu výroby automobilů, kterou v Žilině vidíme. Není to pouze montážní závod, do kterého by byly dopravovány sestavené komponenty. Pýchou Kie je vlastní motorárna, ve které sice není samotná slévárna, ale z větší části zde vznikají hlavní komponenty zážehových motorů 1,4 a 1,6 a naftových motorů 1,6 a 2,0 l. Tři kovoobráběcí linky pracují na blocích, hlavách a klikových hřídelích motorů. Na flexibilní montážní lince lze měnit výrobní program podle aktuálních požadavků trhu.

Vlastní výroba automobilů začíná v Žilině v lisovně, kde jsou instalovány dvě hlavní lisovací linky, vyrábějící asi 60 různých dílů. Trochu překvapivě zde nezpracovávají plechy z košických železáren, ale dodávky německých ocelářských firem. V karosárně jsou výlisky svařeny do dílčích podsestav (podlaha, boky, atd.), pracuje zde 310 robotů převážně značky Hyundai. Procesy svařování jsou plně automatizovány. V karosárně je možné vyrábět současně až 8 různých druhů karoserií.

Svařené karoserie jsou opatřeny povrchovými ochrannými vrstvami a finálním barevným odstínem a lakem. V lakovně je použit rotačně-ponorný systém elektrochemického lakování a předúprav, který zajišťuje proniknutí laků do všech míst karoserie.

Montáž zabírá největší halu nového výrobního komplexu. Velké konstrukční celky jsou montovány jako předem zkompletované podsestavy, jedním z důležitých míst je spojení kompletního hnacího ústrojí a obou náprav s karoserií. Za pomoci hydraulických nebo elektrických manipulátorů jsou do vozů montovány velké komponenty, řada na přesnost náročných činností je plně automatizována (mj. montáž přístrojové desky, lepení skel do karoserie), menší díly jsou montovány ručně.

Po tom co projde hotový výrobek výstupní kontrolou absolvuje zkušební okruh o délce 3,2 km s několika odlišnými povrchy a úsekem, na kterém se zkouší jízdní projev ve vyšších rychlostech, funkce ABS apod.

V současné době pracuje v automobilce asi 2000 zaměstnanců za plat, který je podle prohlášení představitelů automobilky nad průměrem obvyklým v daném regionu. Pracovníkům na lince přitom stačí i základní vzdělání. Konečných 3000 zaměstnanců má v roce 2009 vyrábět 300.000 aut ročně. Jednoduchým výpočtem tak dostanete jednu z nejvyšších produktivit z automobilek působících v Evropě.

V Žilině se budou vyrábět vedle nového modelu Cee´d, od června 2007 také SUV Sportage, od září 2007 kombi Cee´d SW a od prosince 2007 i třídveřová verze postavená na bázi konceptu ProCee´d.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer

Společnost CNS a.s. uvádí na český trh software pro…

Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman

Prezident Miloš Zeman se podle svých slov před týdnem s…

Největší zábavní firmou je Netflix Největší zábavní firmou je Netflix

Tržní hodnota Netflixu dnes stoupla na rekordních 153…

 

Štítky Kia Ekonomika

 

Přidat názorDiskuse: Kia Motors Slovakia: slovenská budoucnost…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 





 
Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku? A jak je to s jejich účinností?

Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku?

Včera

Elektromobily jsou dle mnohých pohonem budoucnosti. Co od nich může řadový motorista očekávat?




Blesk.cz

Přeslazené mléko s příchutí kávy! Ledové kávy propadly v testu

Přeslazené mléko s příchutí kávy! Ledové kávy…

V létě přijde vhod místo šálku horké kávy její ledová alternativa. U ledových káv z obchodů se ale vychlazené…

Po silných bouřkách povodně: Obec na Berounsku už evakuují, jinde to hrozí

Po silných bouřkách povodně: Obec na Berounsku už…

Silné bouřky a přívalové deště dál sužují Česko. V Zaječově na Berounsku vyhlásili ve čtvrtek večer třetí stupeň…

 

iSport.cz

Lyon popáté ovládl Ligu mistryň. Česká sudí v prodloužení tasila červenou

Lyon popáté ovládl Ligu mistryň. Česká sudí v…

Ženské finále Ligy mistrů v Kyjevě ovládly fotbalistky Lyonu. Ty zdolaly soupeřky z Wolfsburgu 4:1 po…

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty. Zase vyhrajeme, hlásí Šmicer

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty.…

Liverpool proti Realu Madrid. Tohle finále fotbalové Ligy mistrů bude velmi emotivní pro jednoho z hrdinů…

 

Reflex.cz

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než byl sesazen a zastřelen bolševiky

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než…

Konec 19. století byl ve znamení obrovského rozmachu železniční dopravy a pozadu nechtěl zůstat ani ruský car…

Češi se koukají, Moravané hledí. Na severu se pospíchá, na jihu chvátá. Mapy ukazují rozdíly používání slov

Češi se koukají, Moravané hledí. Na severu se…

Je obecně známo, že některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek…