Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: TEST Kia Motors Slovakia: slovenská budoucnost (automobilová)

Navštívili jsme nejnovější slovenskou automobilku. Právě se zde začíná se sériovou výrobou automobilu, který má mít nejdelší záruku jakou kdy automobilka v Evropě nabízela. Jak se slovenská realita střetává s korejským plánováním?
Zpět na článek
9. 12. 2006 16:58
neregistrovaný "mates"
9. 12. 2006 17:12
9. 12. 2006 23:37
10. 12. 2006 14:21
neregistrovaný "sepo"
12. 12. 2006 00:30
neregistrovaný "zajimave"
9. 12. 2006 19:05
anonym
5. 10. 2007 09:40
anonym
10. 12. 2006 00:12
neregistrovaný "aaaa"
9. 12. 2006 20:14
anonym
9. 12. 2006 21:56
9. 12. 2006 23:48
11. 12. 2006 10:24
neregistrovaný "dobre platený"
11. 12. 2006 11:05
10. 12. 2006 01:19
anonym
10. 12. 2006 10:12
neregistrovaný "Ada"
10. 12. 2006 11:26
10. 12. 2006 20:56
anonym
11. 12. 2006 18:22
neregistrovaný "znam to"
9. 12. 2006 21:26
neregistrovaný "misoo"
9. 12. 2006 23:35
10. 12. 2006 09:36
10. 12. 2006 11:42
neregistrovaný "sword"
10. 12. 2006 12:24
neregistrovaný "patrik"
10. 12. 2006 13:00
neregistrovaný "IT"
11. 12. 2006 18:29
neregistrovaný "fluktuacia"
11. 12. 2006 22:09
neregistrovaný "IT"
10. 12. 2006 16:08
neregistrovaný "shaggy"
19. 9. 2007 10:15
neregistrovaný "mikil"
10. 12. 2006 20:22
neregistrovaný "Jaroslav Prokeš"
11. 12. 2006 07:23
anonym
16. 12. 2006 09:10
anonym
17. 3. 2007 00:46
neregistrovaný "JirkaHK"
5. 10. 2007 09:48
anonym
neregistrovaný "mates"
9. 12. 2006 16:58
Pekny clanek
a obrazky! Pochvala :yes:
Rozbalit vlákno
0
9. 12. 2006 17:12
Zajímavé
Na fotce č.7 je "zinková" lázeň?
Rozbalit vlákno
3
9. 12. 2006 23:37
Re: Zajímavé
To by mne taky zajimalo. Sokuje mne, ze je tam to auto namoceny i s dverima a kapotou :-O
neregistrovaný "sepo"
10. 12. 2006 14:21
Re: Zajímavé
to je nanos farby .. auto sa ponara do takychto kadi s farbou a otaca sa tam ... nakoniec sa lakuje a vypaluje
neregistrovaný "zajimave"
12. 12. 2006 00:30
Re: Zajímavé
nie to je nanos ochrannej vrstvy pomocou elektrolyzy.Karoseria
je nabita negativne a vana pozitivne (alebo naopak teraz neviem presne) no a ta specialna farba sa na to pevne prichyti
na kazdom mieste .Je to najnovsia a hlavne lepsia metoda ako pozinkovanie.
anonym
9. 12. 2006 19:05
Môže byť
;-) Chcel by som sa ísť pozrieť na montáž automobilu KIA Cee´d.Je krajší ako Golf.
Rozbalit vlákno
1
anonym
5. 10. 2007 09:40
Re: Môže byť
nechci vediet ako sa to tam montuje (ja tam totiz robím)
9. 12. 2006 19:30
Rozširovanie výroby
No výrobu chceli zdvojnásobiť aj v trnavskom PSA, ale nakoniec z toho po škrtoch v celom koncerne zišlo. Tak uvidíme, ako dopadne žilinský plán na rozšírenie výroby na 600 000 áut ročne.
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "aaaa"
10. 12. 2006 00:12
Re: Rozširovanie výroby
Ale v Trnave sa bude vyroba rozsirovat. Ina nepostavia druhu tovaren vedla a vyuziju sucasne haly. Treba ale pockat, este nie je ani plna produkcia P207.
anonym
9. 12. 2006 20:14
plat
zial, ten ponukany plat nie je rozhodne nad priemerom v regione - skor miernym podpriemerom. Poznam to tam velmi dobre a korejci maju velke problmy zohnat tam dost ludi... Mozem zodpovedne povedat, ze priemer na linkeje nastup cca 10000Ck...
Bieda...
Rozbalit vlákno
9
9. 12. 2006 21:56
Re: plat
Standartni pr kecy. V PSA to je stejne.
9. 12. 2006 23:48
Re: plat
Neznám tamní platy na lince, ani v regionu. V článku je ale uváděn průměrný plat za celou továrnu, tedy včetně těch lépe placených A pokud ten je lehce nad průměr, čekal bych, že ta nejpočetnější skupina zaměstnanců, dělníků pak bude pod region. průměrem.
neregistrovaný "dobre platený"
11. 12. 2006 10:24
Re: plat
tak prepač, ale to si dosť mimo, ani špecialisti (od 15-30 litrov brutto, nie je nič extra a to pri pohovoroch požadovali aktuálny príjem uchádzača...... a ten čas ktorí tam odmakáte, no nie je to terno. Čo sa týka samotných robotníkov, tak tých už vozia aj s Poľska, pretože to Slovákov naozaj nemotivuje. Som zvedavý kde chcú zohnať ľudí pre nošovice. Ten priemer "nad lokálnu uroveň" dvíhajú asi platy kórejčanov, ktorích sem nejako dotiahnuť museli.
11. 12. 2006 11:05
Re: plat
Neříkám nic jiného, než ty. Někdo v té fabrice prostě ten plat vyšší mít musí, aby to zvedlo průměr. Jestli Korejci - je to dost možné.
anonym
10. 12. 2006 01:19
Re: plat
Najkrajsia veta(ironicky): Reformami proslulé Slovensko se dočkalo investic, které by konečně mohly zlepšit také život obyčejných Slováků, kteří tak po dlouhé době v dříve průmyslových oblastech najdou stabilní práci.
Pracuje im tam zopar stovak ludi. V marci chcu otvorit novu smenu no uz teraz maju veeelky problem s naborom pracovnikov. Dovody: pracovne podmieny a zase spominany plat.
neregistrovaný "Ada"
10. 12. 2006 10:12
Re: plat
Plat 8 tis Slovenskych korun cisteho (tedy 6400 Kc) za 8 hodin na vyrobni lince je pro radoveho delnika montovny mzda uboha a bal bych se koupit auto, ktere budou vyrabet takto demotivovani lide. :no:
10. 12. 2006 11:26
Re: plat
8000SK je 6000Kč, což je zatraceně méně než minimální mzda v ČR (7995Kč). Demotivace je slabé slovo ;-\ :no:
anonym
10. 12. 2006 20:56
Re: plat
Ale ten plat tam bol uvedeny v CK! Na slovensku to robi cca 12.700Sk (no nie je zrejme ci brutto alebo netto)?! Aj ked nevravim, nie je to bohvieaky plat aj ked v nasom okoli poznam mnoho ludi co pracuju za ovela nizsiu mzdu(a vyrabaju komponenty pre automobilky do celej EU), teda podla vyssie uvedeneho by som sa bal kupit akekolvek auto z unie.
neregistrovaný "znam to"
11. 12. 2006 18:22
Re: plat
Mam tam kamosa co tam robi a robotnici tam
maju platy 10000-12000Netto. Kazdy tam na to dlabe, kazde auto ide s poruchami na opravy
pretoze je im jedno ako tam nieco namontuju a
potom sa korejci cuduju ako je to mozne ked
im slovenski "manazeri" tlacia do hlavy ze maju
"nadpriemerne" platy.
neregistrovaný "misoo"
9. 12. 2006 21:26
drzim im palce
pekny zaujimavy clanok, vidno, ze sa korejci snazia a beru to sakra vazne. no nic ine im ani neostava... co sa tyka toho platu, tak ak je to skutocne tolko, tak je to fakt bieda, no keby niet kii, tak je z nich teraz vacsina nezamestnana, takze aspon nieco... dufajme, ze im to casom pozdvihaju, lebo verim, ze sa ceedu bude darit a nielen na slovensku ! tak im drzme palce ;-) :yes:
Rozbalit vlákno
0
9. 12. 2006 23:35
Platy
Zase na druhou stranu, proc by Korejci meli platit byt jen o korunu vic, nez musi, treba v Koline to neni jine. Na druhou stranu, verim a vsem zamestnanym to preju, aby se to casem zvedlo. Chapu, ze vytvorit odbory, at uz si o nich myslime cokoliv (ja v 98% nic dobreho), bude tezke.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - freeman
10. 12. 2006 09:36
Plat
Plat obyčajného "robotníka" pri páse je v KIA a PSA 15000 SK. To je ale náhoda. Viem to určite lebo osobne pochádzam s Trnavy kde je PSA. A žiadne príplatky nečakajte. Kua mi sme tu pre nich investičný raj ! Alebo vysnívaná krajina investorov. Fabriku Vám zaplatia, dane neplatíte a ľudia robia ako diví za šupku.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "sword"
10. 12. 2006 11:42
troška OT ale asi...
by som si po uplnom zhorení Kii Ceed pre chybu motora malinko rozmyslel jej kúpu aspoň v začiatku produkcie ;-)
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "patrik"
10. 12. 2006 12:24
100 dnů
Dal bych jim 100 dnů od uvedení cee'du na trh, a pak bych tam být novinářem vyrazil znovu a navíc udělal i pár rozhovorů s lidmi od pasu i z administrativy mimo oficiální půdu. Takhle se tu bavíme jako jedna paní povídala. Obrázky i článek jsou pěkný základ - fabrika je evidentně slušně postavená a vybavená, výroba zorganizovaná, nic jiného bychom ale od asijského drilu ani nečekali. V pozadí se pohybuje gigant Hyundai s úctyhodným rozsahem zkušeností s průmyslovou výrobou od loděnic po elektroniku, automobilka je jen jedna frakce. Jestli má pravdu nick freeman a plat u pasu je 15000 SKK, vychází mi to v přepočtu středem těsně pod 12.000 CZK. A jelikož vím, kolik berou moji známí se středoškolským vzděláním mimo Prahu na obyčejném administrativním místě v obyčejné firmě, nevidím žádný problém v tom, aby člověk se ZŠ, do kterého se navíc napřed musí investovat zácvik ve skillech, dostával nějakých 11-12 tis. CZK nástupního platu. Nebavíme se tu o supervizorských nebo dokonce manažerských postech s právem nosit pracovní plášť či bílé rukavičky, nebo jak to tentokrát korejská generalita zavedla.
Rozbalit vlákno
3
neregistrovaný "IT"
10. 12. 2006 13:00
Re: 100 dnů
Trefil jsi podstatu: na jedné straně je možná(?)jak někdo píše 12 tis hrubých a očekává se,že se bude vyrábět mimořádně kvalitní a současně levné auto,že lidé budou pracovat s nadšením....jak dlouho,rok? Někdo dokonce psal,že se nepočítaly náklady na vývoj(ne zde,ale v jiné diskusi,čemuž neuvěřím).Na druhé straně v M.Boleslavi je dělnický plat přes 20 tis hrubých.Takže mzdový náklad zcela jinde. No a jsme u jádra: na jedné straně se chtějí hyper nízké platy,aby byla levná výroba,na druhé straně každý chce co největší příjem,aby si koupil nějakého Getze v základu,nebo ojetinu,nebo aby měl na žití a ani auto třeba nechce... Paradox doby... :-! S těmito platy chceme přijat Euro? Evropské ceny a české a slovenské platy? Děkuji.Sice se mně to až tak moc netýká,ale platy obecně jsou naprostá bída a demotivující. :no: Nicméně chápu korejce,proč sem jdou.Uvidíme,jaká bude fluktuace lidí.Tipuji že spíš velká.Peníze až na 1.místě všude,co si budeme nalhávat. :-!
neregistrovaný "fluktuacia"
11. 12. 2006 18:29
Re: 100 dnů
Ak by ta zaujimala fluktuacia ludi tak ti ju s radostou
poviem, momentalne 40% a to si fakt nerobim srandu.Toto
cislo stale rastie a teraz po spusteni seriovej vyroby
sa da ocakavat aj 50%.
neregistrovaný "IT"
11. 12. 2006 22:09
Re: 100 dnů
To je potom zlé a těžké.Mohou deklarovat co chtějí,ale protože zázraky se nedějí(ekonomický,technický,technologick… to dělají lidé odsud ze součástí vyrobených v Evropě,pak nechápu,jak naštvaný člověk vyrobí špičkovou kvalitu.Jakýsi signál byl cítit v Paříži,na výstavu tohoto kalibru je auto připraveno mnohem lépe,ale budiž,nicméně se začíná potvrzovat,že to bude celé složitější. Pokud jsou plechy nekoupené v Košicích,zatímco Škoda tam bere(a mnoho lidí z SK se do ní naváží),pak není co dodat. V Košicích se dělají skvělé hutní polotovary.
neregistrovaný "shaggy"
10. 12. 2006 16:08
"Podvedení?" Plus 7 dní č. 48/2006
Robotníci v automobilke Kia sú sklamaní, platy nie sú také, aké im sľubovali.

Automobilka má už tento týždeň začať v predstihu s výrobou a jej haly má opustiť prvých 750 automobilov. V predvolebnom období sa regionálni politici predbiehajú v ováciách, strihajú sa pásky a otvárajú nové subdodávateľské podniky pre kórejský kolos. Aj keď Kia dostala už miliardy korún štátnej podpory, žiada ešte ďalšiu miliardu navyše, keďže plánuje vyrábať ročne tristotisíc vozidiel. Už teraz sa však šepká, že výrobca má problémy so zháňaním nových pracovných síl. S rozbehnutím výroby sa na začiatku novembra robotníci konečne dozvedeli svoje platové výmery. Väčšine z 1 600 zamestnancov vyrazili dych, veď niektorí zarábali viac na miestach, z ktorých prišli do automobilky. Odísť môžu pritom najskôr po dvoch rokoch, inak sa dočkajú tvrdých sankcií.

Výsmech do tváre?: „Čakali sme, kedy nám konečne povedia platy, stále sa to naťahovalo. Dokonca nám ich najprv ani nechceli povedať, dozvedeli sa to len vedúci. Potom nás však zvolali a pod prísnym utajením nám ich prezradili, oni to volajú odmeňovací systém. Nevedeli sme, či si robia žarty, bol to výsmech do tváre. Veď na školeniach sa hovorilo o plate tridsaťtisíc na mesiac,“ zdôverili sa nám viacerí robotníci z automobilky, ktorí chcú zostať v anonymite. Napriek zákazu hovoriť o svojich platoch a vynášať údaje, ktoré im povedali, nám poskytli tlačivo s platovým výmerom. Z neho jasne vyplýva, že o tridsaťtisícových platoch sa robotníkom na severe Slovenska môže len snívať. Konkrétna výplatná páska jedného z robotníkov za výrobnou linkou, ktorou disponujeme, uvádza hrubý mesačný príjem 14 285 korún, teda čistý príjem niečo vyše 11 000 korún. Ďalší robotník má hrubú mzdu 15 700 korún: „A to mám pritom prax osem a pol roka. Po zdanení je to smiešne. Viac som zarábal vo fabrike pri Martine, odkiaľ som odišiel do Kie, a tá teda nemala žiadne miliardové stimuly od štátu.“ Šokovaní sú aj jeho kolegovia, veď podaktorí sa dozvedeli, že idú robiť pre Kórejčanov dokonca len za niečo viac než 13-tisíc korún mesačne. Veľa robotníkov pritom prišlo vo vidine lepšieho zárobku do Kie až zo vzdialených kútov Kysúc či od Martina. Veľký sen sa rozplynul. „Roboty sa nebojíme, veď na to máme ruky. Ale za takéto peniaze?“

Tak to chodí v Kórei: Informácie sú o to prekvapujúcejšie, že len pred niekoľkými dňami zástupcovia Kie vyhlásili v médiách, že mzda v automobilke sa pohybuje nad priemerom v regióne. Potvrdil nám to aj hovorca Kie Dušan Dvořák: „Áno, priemerná mzda operátorov je v našom závode významne vyššia ako priemerná mzda v žilinskom regióne.“ Podľa tlačovej tajomníčky Štatistického úradu SR Evy Kelemenovej bola priemerná mesačná mzda v žilinskom kraji v roku 2005 15--tisíc korún, tento rok by mala byť vyššia. Medializovanú výšku platu však vraj v realite zriedka dosiahne radový robotník. Z písomných podkladov totiž vyplýva, že najvyšší plat, aký môže dostať robotník, teda takzvaný operátor, aj to až po niekoľkoročnom období, je 22 700 korún. „To však len v prípade, že dosiahne najvyšší stupeň hodnotenia, čo je prakticky nemožné. Všetci podliehame platovým triedam a navyše aj hodnoteniu predákov, ktoré sa delí do ďalších piatich tried, od hodnotenia vynikajúci po neuspokojivý. V každej pracovnej skupine vraj musia byť tí, ktorí dostanú dobré ohodnotenie, a tí, ktorí nie. Človek sa nedozvie, na základe čoho dostane najhoršie hodnotenie, jasné je len to, že niekto v skupine to vždy musí byť, a to aj keby všetci robili svoju prácu rovnako. Tak to vraj chodí v Kórei. Vraj, aby sme mali motiváciu.“ Z písomných materiálov však vyplýva, že po dvojnásobnom neuspokojivom ohodnotení môže dokonca zamestnanec prísť o prácu. Na porovnanie sme o informácie o platoch požiadali aj automobilku PSA Peugeot Citroen v Trnave, kde nám rovnako ako v Kii odmietli poskytnúť konkrétne čísla z dôvodu konkurenčného boja. Hovorca PSA Peugeot Citroen Peter Švec nám však uviedol, že minimálna mzda pri nástupe do zamestnania je 15--tisíc korún. Ak v oboch prípadoch nezohľadníme rôzne prémie a príplatky, minimálny základný plat v trnavskej automobilke je vyšší takmer o dve tisícky. V tomto kraji bola priemerná mesačná mzda v minulom roku 16-tisíc korún. Podľa zverejnených prepočtov podpory pre troch najväčších nových investorov na Slovensku však Kia dostala druhú najvyššiu podporu na jedno pracovné miesto v továrni aj v nadväzujúcich firmách. Je takmer dvojnásobkom podpory, ktorú dostal PSA Peugeot Citroen. Podľa našich informácií je však pre nespokojnosť s platom dosť vysoká fluktuácia aj v trnavskej automobilke.

Kórejská cesta: Logicky sa natíska otázka, prečo teda robotníci zostávajú v zamestnaní, s ktorým nie sú spokojní. Tí však hovoria ešte o jednom dodatku. Súvisí so školením v Kórei, ktoré v priebehu roka absolvovalo niekoľko stoviek zamestnancov. Práve v tejto ceste je však háčik. „Pred odchodom to označovali ako služobnú cestu a školenie priamo v tamojších automobilkách. Po návrate z toho však odrazu bol len výlet do Kórey, ktorý vraj na hlavu stál 400-tisíc korún. Takže človek si to buď za dva roky odrobí, alebo pri výpovedi doplatí zvyšok,“ zdôvodňujú nespokojní robotníci. Informácie o školení v Kórei nám potvrdil aj Dušan Dvořák: „Na školení sa zúčastnilo viac ako šesťsto našich zamestnancov, náklady na školenie hradí Kia Motors Slovakia. V rámci štátnej podpory dostávame príspevok, ktorý pokrýva len časť nákladov a prepláca časť vynaložených nákladov do výšky 35 percent.“ Rovnako nám potvrdil aj povinnosť uhradiť náklady vynaložené na vzdelávanie, ktorá vznikla na základe uzavretej dohody. „No, samozrejme, že sme to podpisovali,“ pripúšťajú robotníci. „Ale vraveli nám, že je to služobná cesta, a keď tam pôjdeme, upevní to našu pozíciu vo firme a môže sa to odraziť na platoch. Kto vedel, že to na nás potom takto využijú? Aký mala potom zmysel tá cesta, ak nie na to, aby si nás takto zaviazali a aby sme sa od kórejských robotníkov pri linke dozvedeli, že oni majú mesačne 2 000 dolárov?“ Kia sa bráni tým, že plat je primeraný: „Okrem toho sa v súčasnosti zavádzajú ďalšie zložky mzdy ako variabilná zložka či vianočný bonus, ktoré budú tiež meniť priemernú mzdu. Zamestnancom, ktorí využívajú autobusovú či vlakovú dopravu do Žiliny, preplácame všetky cestovné náklady, ďalej môžu využívať pri presťahovaní príplatok na bývanie, zvýhodnené podmienky na hypotekárne úvery, sociálny fond a podobne.“ K súčasným 1 600 zamestnancom má do roku 2009 pribudnúť v kórejskej automobilke až tritisíc ľudí, investícia Kie sa má zvýšiť z pôvodných osemsto miliónov eur približne na miliardu. Napriek avizovaným sľubom a zlepšeniam podmienok pre zamestnancov však až budúcnosť ukáže, čo z toho sa naplní. „Najotravnejšie je tváriť sa, akí sme mimoriadne spokojní,“ dodávajú robotníci z Kie. „Jediné, čo sa tu berie, je úsmev a láska ku Kii, kritika je nemožná. Na pravidelných team-buildingoch sa stretávame s predákmi, ktorí nám najprv povinne vyčistia žalúdok a potom sa máme akože spoločne priateľsky zabávať. Je to súčasť ich chápania, ale je to trápne. Navyše, kto by sa odvážil prejaviť nespokojnosť s platom, keď mu kedykoľvek hrozí zaradenie do najnižšej skupiny?“

PETER GETTING

[odkaz]
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "mikil"
19. 9. 2007 10:15
Re: "Podvedení?" Plus 7 dní č. 48/2006
Je to přesně jak píše autor tohoto článku.byl jsem tam viděl jsem. :-( :-( :yes: :yes:
neregistrovaný "Jaroslav Prokeš"
10. 12. 2006 20:22
Kia Cee´d lepší než Fábia II
Co jsem viděl snímky nové Škody Fábie, velice mně to zklamalo, zdá se mi menší a roomsterovský design se mi příliš nelíbí, zvláště ten příšerný černý A-sloupek. Zato KIA Cee'd je designově nádherný vůz a hlavně se mi zdá větší a prostornější než Fábie. Kdybych si měl vybrat, koupil bych si KIU. :yes:
Rozbalit vlákno
4
10. 12. 2006 20:29
Re: Kia Cee´d lepší než Fábia II
Mě se zdá Smart ještě menší a k tomu Mercedesoidní design... šok >:-[] ;-)
anonym
11. 12. 2006 07:23
Re: Kia Cee´d lepší než Fábia II
kia ceed ma konkurenta opel astra a wv golf, fabia nie je konkurencia
11. 12. 2006 08:08
Re: Kia Cee´d lepší než Fábia II
Keď budeš porovnávať výbavy a ceny, tak je. Priestorovo alebo podľa triedy určite nie.
anonym
5. 10. 2007 09:45
Re: Kia Cee´d lepší než Fábia II
montaz fabie a kie je az na male rozdiely taka ista.neznamena ze ked je auto krajsie ze je aj lepsie
anonym
16. 12. 2006 09:10
realita
Uvedomte si uz konecne ze kvalita automobilu uz pre velke giganty nie je az tak prvorada dolezite su zisky,ved na zapade uz nikto nekupuje auto na desat rokov.Vsetko je dimenzovane na sest rokov alebo max 150000 km a srot.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "JirkaHK"
17. 3. 2007 00:46
Ceed
Vážení,
dnes jsem měl možnost řídit 1,6 naftu. Jede to docela slušně, kamarád jel trasu za 8 litrů, já nazpět za 5,8l.Má to vepředu vizualně nádherný motor.
Co mě ale zklamalo jsou zadní sedačky a prostor tam pro nohy.Na sedačkách vzadu si nedokážu představit jet 100 km!!!Jsou strašně tvrdé!
Vepředu jsou však skvělé vč. bederní opěrky. Vzadu je to také hlučnější od podvozku a pneu.
Ve všech testech navíc kritizují světla, snad s tím něco rychle udělají. Těším se na nafťáka 2,0, ten pojede!!!
Rozbalit vlákno
1
anonym
5. 10. 2007 09:48
Re: Ceed
naftak 2.0 ma problem s montazou piestou. asi si nevies predstavit ze ojnice su z dnuka hrdzave lebo to niekolko dni stalo von. co sa tyka vykonu tak je vyssi ved 2.0 je motor z kie Sportage