Kia Optima: Čtvrtá generace bude hranatější a přijde už v dubnu
Stávající generace Optimy s kódem TF je třetí v pořadí, my jsme ale oba předchůdce znali jako Magentis. Vyrábí se od roku 2010 nejen v Koreji, ale i v USA, Rusku, Kazachstánu, Malajsii a Číně. Někde se používá označení K5, jinde kombinace obojího. U nás se prodává teprve od jara 2012, ale i Evropany zaujala svým designem, jedná se možná o nejhezčí model značky v celé její historii. Peter Schreyer, Miklós Kovács a Davide Limongelli odvedli skvělou práci. Delší doba produkce a ztráta tržních pozic na domácím trhu ovšem znamená to, že je pomalu čas na nástupce s interním kódem JF. Ten přijde na řadu ještě letos, a to dokonce už v dubnu.
Rozvorem nyní spadá na horní okraj střední třídy a u novinky tomu tak zůstane. Platforma z nejnovější Sonaty LF s rozvorem 2805 mm štědřeji využívá vysokopevnostní oceli, z více než poloviny. Vůz dostane ostřeji řezané tvary zevnějšku se širokou maskou. Tygří nos zůstane zachován, ale světla s diodami mají být úplně nová, ta zadní navíc větší.
Kromě benzinového čtyřválce, zřejmě objemu 2,0 l s turbodmychadlem, zhruba 182 kW, 352 N.m a velkými agresivně nasávacími otvory v předním nárazníku se Evropané dočkají i přepracovaného čtyřválcového turbodieselu 1.7 CRDi. Plug-in hybrid jej v roce 2016 bude mít pod kapotou také alespoň právě ve specifikaci pro starý kontinent. U nedávného prototypu T-Hybrid s elektromotorem napájeným olovo-uhlíkovými bateriemi Kia představila dokonce dvojité přeplňování výfukovým turbodmychadlem a elektrickým kompresorem. Běžné hybridní verze také dostanou ještě letos, ale později jinou masku s klapkami, které se budou otevírat při jízdě kvůli chlazení. Pro zámořské trhy bude k dispozici i větší benzinový čtyřválec 2,4 l s odhadovanými parametry 138 kW a 241 N.m.
Samozřejmostí jsou nové barvy karoserie a litá kola. A chystá se druhá karosářská varianta kromě sedanu: i praktičtější kombi! To by mělo oslovit právě hlavně klienty na starém kontinentu. Interiéru má dominovat velký středový displej palubního informačního systému s osmipalcovou obrazovkou. Jistotou je také tříramenný sportovní volant a nějaký ty chromované ozdoby. Jak už to tak bývá, změní se i materiály, jihokorejský výrobce je chce mít v Optimě ještě kvalitnější než dosud. Nejluxusnější verze se mohou těšit na kůži potaženou palubní desku.
Čtvrtá řada poměrně velké Kie se poprvé ukáže za Atlantikem, konkrétně na dubnovém autosalonu v New Yorku.