Kia Picanto: První jízdní dojmy

Kia Picanto: První jízdní dojmy

 
 

Kia letos hodlá uvést na trh 3 modely, které míří do velmi důležitých segmentů. První novinkou v řadě je nové mini – druhá generace Picanta.

Hned napoprvé úspěch

V roce 2004 přišla Kia do Evropy s prvním vlastním miniautem a hned z toho byl úspěch. Výhradně pětidveřový hatchback se pustil do zavedených konkurentů. Jen na starém kontinentě se za 7 let prodalo 300 tisíc Picant, z toho 47.800 loni, v posledním celém roce první generace. Celosvětově Kia Motors zaznamenala prodej 1,1 milionu vozů tohoto jména.

Nyní přichází na trh zcela nový model. Poprvé bude nabízen se dvěma karoseriemi, přičemž třídveřové provedení je vyhrazeno pouze pro evropský trh. Automobilka očekává, že bude tvořit 30 % odbytu v Evropě.

3,6 m evropského designu

Design je podle automobilky i podle naší jednodenní zkušenosti velmi silnou stránkou nového Picanta. Automobil, který vnějšími rozměry dokonale odpovídá zařazení do třídy mini, působí velmi sebevědomě, stylově a originálně.

Tým designérů dostal za úkol navrhnout dospělý miniautomobil, který nebude sázet na image hračky na kolech a nebude mít ryze feminní rysy, jak tomu mnohdy v této kategorii bývá. Design Picanta má imponovat mužům, ale údajně nevadí ženám.

Automobilka odvážně pustila do výroby líbivý kabát, ale i několik prvků převzatých z větších a dražších aut. Nejvyšší specifikace budou dodávány se světelnými diodami vpředu i vzadu, všechna Picanta mají do pátých dveří integrovaný střešní spojler a ne zrovna standardní je u nejlevnějších aut tahová konstrukce dveřních klik. Naopak základní provedení Picanta se bude muset spokojit s nárazníky v černé barvě – tzn. nelakovanými v barvě karoserie.

Uvnitř skoro jako v B-segmentu

Příjemné překvapení nás čekalo v interiéru. Jeho design, ergonomie i dílenské zpracování patří k tomu nejlepšímu ve třídě. Ihned si všimnete neobvyklého provedení dvouramenného volantu, který má perfektní zpracování, dobře se drží a pokud objednáte obšití kůží, připomíná téměř luxusní prémiové modely.

Přístrojová desky chytře eliminuje středovou konzolu, takže ani když za volantem sedíte více rozkročení, nedostává se pravá noha do kontaktu s interiérovými díly. Lakovaný dekor na přístrojové desce bude dodáván v několika odstínech, což velmi hodnotný dojem z interiéru umocňuje.

Prostor uvnitř odpovídá možnostem největších miniaut ve třídě. Čtyři osoby se sem pohodlně vejdou, je třeba se však připravit na to, že šířka interiéru není zrovna největší, což je ale pouze jeden ze dvou rysů, který toto Picanto hendikepuje proti o třídu větším – malým – vozům.

Druhou zásadní odlišností proti Fabii a spol. je malý zavazadelník (200 l základ, 870 litrů po sklopení sedadel po střechu), ovšem v rámci třídy to není vůbec špatná hodnota.

Ke slabším stránkám počítáme dále ovládání palubního počítače pomocí kolíčku uvnitř přístrojového štítu a příliš skloněné opěradlo zadního sedadla, na němž se téměř leží. Důvod pro toto řešení je na snadě – sklon uměle vytvoří větší prostor nad sedákem, takže i větší postavy se sem vejdou bez problému.

Za pozornost stojí šíře příplatkové výbavy. Do Picanta si můžete objednat kolenní airbag (přední, boční a hlavové jsou standardní), vyhřívaný věnec volantu, elektricky ovládaná, ale i sklápěná vnější zpětná zrcátka, startování motoru tlačítkem nebo bezklíčový přístup do vozu.

Tříválce se nebojte

Tříválcové motory nemají u nás zrovna dobrou pověst, ale Kia předvádí, že i tato konfigurace válců se může mít v lehkém autě čile k světu a přitom nemusí obtěžovat.

Při prvních jízdách jsme vyzkoušeli silnější verzi motoru 1,0 12V, která je dodávána pouze v provedení na LPG. Jejích 60 kW je na 885 kg pohotovostní hmotnosti Picanta naprosto dostatečných. Motor je navzdory absenci vyvažovacího hřídele příjemně tichý a nevibruje tak jako podobné jednotky v Suzuki Splash nebo v minivozech z Kolína. Charakteristický zvuk tříválcové konstrukce je slyšet teprve pod zatížením, když začnete vytáčet motor od 3000 do 6000 min-1. Jde o zvuk, ve kterém asi ucho nejednoho řidiče najde časem zalíbení – je dravý, snadno a ochotně se vytáčí a jeho dynamika je přiměřená účelu auta – městským a příměstským pojížďkám.

Na dálnici se nad 110 km/h logicky už velké věci nedějí, ale to je ostatně zřejmé z maximální rychlosti 153 km/h. Cestovní rychlost 130 km/h ale není z říše utopií.

Nejen ve městě oceníte sílu motoru, která je k dispozici už mezi 2000 a 3000 min-1. Motor ochotně urychluje malé Picanto a není potřeba jej vytáčet tolik jako čtyřválec. Na dvojku pohodlně, tiše a bez cukání obslouží velké rychlostní spektrum zastavujících se městských kolon od téměř nulové rychlosti do nějakých 40 km/h.

Přechod z LPG na benzin za jízdy nepoznáte. Neprojevuje se ani na jízdní dynamice. Potíž verze LPG bude zřejmě v ceně, která asi zabrání většímu rozšíření na úkor benzinové verze.

Když zůstanete u benzinového tříválce, očekávejte podobnou charakteristiku v nízkých a středních otáčkách. Maximum točivého momentu se liší jen nepatrně (co do výše i umístění na křivce), hlavní odlišnost nastává až v poslední třetině otáčkového pásma. Benzinová verze nevozí plynovou nádrž ani další LPG-komponenty, takže je o 40 kg lehčí. I to přibližuje dojmy ze základní benzinové motorizace provedení na LPG.

Nová Kia Picanto - Technická data
Motor1,0 12V1,0 12V LPG1,2 16V1,2 16V
Převodovka5M5M5M4A
Zdvihový objem [cm3]99899812481248
Válce/ventily3/43/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]51/620060/640062,5/600062,5/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]95/350094/3500121/4000121/4000
Max. rychlost [km/h]153156171163
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,414,311,413,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,25,94,55,3
Pohotovostní hmotnost [kg]845885855875
Třetí vyzkoušená motorizace je čtyřválec řady Kappa 1,2 16V známý z Hyundaiů i10 a i20. Picanto dostalo verzi se 62,5 kW. Subjektivně jde o tišší a kultivovanější motor, který ovšem musíte poslat navzdory většímu zdvihovému objemu do vyšších otáček než tříválec. Ani při časté maximální akceleraci se ve městě nedostanete přes 7 l/100 km. Odhadujeme, že běžně nebude problém jezdit pod 6 l/100 km, zatímco tříválec bude schopen v průměru brát i méně než 5 l benzinu na 100 km jízdy.

S ohledem na nižší ceny a obstojnou dynamiku bude žádanější motorizací Picanta základní litrový tříválec. Krok vedle s ním rozhodně neuděláte.

Korejský základ s evropským naladěním

Jízdním vlastnostem jsme se dodud nevěnovali, ale byl to záměr. Jde totiž o zlatý hřeb a asi největší překvapení, které nám Picanto připravilo.

Platforma sdílená s Hyundaiem i10 dostala v Picantu pro Evropu nové naladění podvozku. Odpružení je o něco tužší než u mini-Hyundaie, ale o nekomfortu ještě nemůže být řeč. Naopak na dálnici je Kia stabilní, ve městě mrštná a na okreskách dokonce i trochu zábavná.

Elektrický posilovač taky pokročil směrem k přirozené zpětné vazbě, volant každopádně klade větší odpor než u větších modelů Kie. Řízení Picanta právě teď aspiruje na roli nejlepšího v nabídce Kia Motors.

Brzdy nastupují ostře, ale na to si rychle zvyknete. Brzdný účinek z vyšších rychlostí lze dobře dávkovat, ovládací síly na pedálu brzdy jsou malé i když brzdíte co to jde.

Picanto jezdí na 14palcových nebo 15 palcových kolech, což dojem z jízdy o třídu větším autem jen podporuje.

Závěr

Kia přezbrojuje v segmentu, který odjakživa patřil evropským a japonským značkám. Fiat, Peugeot, Renault i Citroën budou muset nový korejský hatchback a jeho ceník důkladně prozkoumat, protože po prvních jízdách se zdá, že Picanto míří na špičku segmentu.

Technicky jde o vyspělý model, design se trefuje přesně do vkusu Evropanů a jízdně mu jen těžko můžeme něco vytýkat. Navíc má být Picanto cenově konkurenceschopné tak jako dosud.

Rozhodně není náhoda, že první cena třídveřového modelu (k dispozici až ve druhém pololetí) bude začínat zhruba tam, kde nová Škoda New Small Family. Kompletní ceník pro český trh bude zveřejněn na konci příštího týdne.

Spolupracujeme s TipCars.com
Začíná sezóna brigád, někde si lze vydělat i 130 korun na hodinu Začíná sezóna brigád, někde si lze vydělat i 130 korun na hodinu

S počátkem května začínají zaměstnavatelé hromadně…

Komentář Martina Čabana: Babišova částečná kapitulace Komentář Martina Čabana: Babišova částečná kapitulace

V roce 2018 by Česko mělo hospodařit s rozpočtovým…

Produkce aut v Česku roste, letos se vyrobilo už půl milionu vozů Produkce aut v Česku roste, letos se vyrobilo už půl milionu vozů

Výroba osobních aut v Česku se od ledna do dubna…

Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Kia Picanto: Modernizovaná verze chce být jedno z nejhezčích miniaut Kia Picanto: Modernizovaná verze chce být jedno z nejhezčích miniaut

Modernizované Picanto pro Evropu vypadá stejně jako…

Kia Picanto: Modernizovaná verze dostala nový motor 1.0 Turbo Kia Picanto: Modernizovaná verze dostala nový motor 1.0 Turbo

Vedle nového přeplňovaného litru se modernizovaná Kia…

 



 
Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Dnes 08:00

Kompresní poměr patří spolu se zdvihovým objemem, maximálním výkonem a točivým momentem k hlavním údajům o motoru. Víte ale, co udává a kdy je vyšší komprese výhodnější?




Blesk.cz

Pražský smutek za teror v Manchesteru: Petřín bude zářit v britských barvách

Pražský smutek za teror v Manchesteru: Petřín bude…

Petřínská rozhledna v Praze bude v noci na středu 24. května zářit v barvách Velké Británie. Hlavní město chce…

Teror na koncertě Ariany Grande: Katy Perry, Taylor Swift a další celebrity posílají vzkazy!

Teror na koncertě Ariany Grande: Katy Perry, Taylor…

Všemi otřásla obrovská tragédie, která se stala na pondělním koncertu americké zpěvačky Ariany Grande (23) v…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Vicemistr hlásí zvučnou posilu, z NHL se vrací Šmíd

PŘESTUPY ONLINE: Vicemistr hlásí zvučnou posilu, z…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Schick si vybral Juventus, tvrdí Italové. Má dostat 40 milionů ročně

Schick si vybral Juventus, tvrdí Italové. Má dostat…

Spekulace o budoucnosti české komety Patrika Schicka neutichají. Podle italského listu La Stampa je střelec…

 

Reflex.cz

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje za lepší silnice

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje…

Ruská stylistka ze Saratova se vysvlékla do plavek a nechala se nafotit s nafukovacím plameňákem v loužích,…

Americké vojenské letadlo s nejnebezpečnějším smrtícím poselstvím: Boeing E-6 Mercury

Americké vojenské letadlo s nejnebezpečnějším…

Vojenská letadla Boeing E-6 Mercury na první pohled nevypadají nijak nebezpečně. Zdání ovšem hodně klame. Jde…