Kia Picanto: První jízdní dojmy

Kia Picanto: První jízdní dojmy

 
 

Kia letos hodlá uvést na trh 3 modely, které míří do velmi důležitých segmentů. První novinkou v řadě je nové mini – druhá generace Picanta.

Hned napoprvé úspěch

V roce 2004 přišla Kia do Evropy s prvním vlastním miniautem a hned z toho byl úspěch. Výhradně pětidveřový hatchback se pustil do zavedených konkurentů. Jen na starém kontinentě se za 7 let prodalo 300 tisíc Picant, z toho 47.800 loni, v posledním celém roce první generace. Celosvětově Kia Motors zaznamenala prodej 1,1 milionu vozů tohoto jména.

Nyní přichází na trh zcela nový model. Poprvé bude nabízen se dvěma karoseriemi, přičemž třídveřové provedení je vyhrazeno pouze pro evropský trh. Automobilka očekává, že bude tvořit 30 % odbytu v Evropě.

3,6 m evropského designu

Design je podle automobilky i podle naší jednodenní zkušenosti velmi silnou stránkou nového Picanta. Automobil, který vnějšími rozměry dokonale odpovídá zařazení do třídy mini, působí velmi sebevědomě, stylově a originálně.

Tým designérů dostal za úkol navrhnout dospělý miniautomobil, který nebude sázet na image hračky na kolech a nebude mít ryze feminní rysy, jak tomu mnohdy v této kategorii bývá. Design Picanta má imponovat mužům, ale údajně nevadí ženám.

Automobilka odvážně pustila do výroby líbivý kabát, ale i několik prvků převzatých z větších a dražších aut. Nejvyšší specifikace budou dodávány se světelnými diodami vpředu i vzadu, všechna Picanta mají do pátých dveří integrovaný střešní spojler a ne zrovna standardní je u nejlevnějších aut tahová konstrukce dveřních klik. Naopak základní provedení Picanta se bude muset spokojit s nárazníky v černé barvě – tzn. nelakovanými v barvě karoserie.

Uvnitř skoro jako v B-segmentu

Příjemné překvapení nás čekalo v interiéru. Jeho design, ergonomie i dílenské zpracování patří k tomu nejlepšímu ve třídě. Ihned si všimnete neobvyklého provedení dvouramenného volantu, který má perfektní zpracování, dobře se drží a pokud objednáte obšití kůží, připomíná téměř luxusní prémiové modely.

Přístrojová desky chytře eliminuje středovou konzolu, takže ani když za volantem sedíte více rozkročení, nedostává se pravá noha do kontaktu s interiérovými díly. Lakovaný dekor na přístrojové desce bude dodáván v několika odstínech, což velmi hodnotný dojem z interiéru umocňuje.

Prostor uvnitř odpovídá možnostem největších miniaut ve třídě. Čtyři osoby se sem pohodlně vejdou, je třeba se však připravit na to, že šířka interiéru není zrovna největší, což je ale pouze jeden ze dvou rysů, který toto Picanto hendikepuje proti o třídu větším – malým – vozům.

Druhou zásadní odlišností proti Fabii a spol. je malý zavazadelník (200 l základ, 870 litrů po sklopení sedadel po střechu), ovšem v rámci třídy to není vůbec špatná hodnota.

Ke slabším stránkám počítáme dále ovládání palubního počítače pomocí kolíčku uvnitř přístrojového štítu a příliš skloněné opěradlo zadního sedadla, na němž se téměř leží. Důvod pro toto řešení je na snadě – sklon uměle vytvoří větší prostor nad sedákem, takže i větší postavy se sem vejdou bez problému.

Za pozornost stojí šíře příplatkové výbavy. Do Picanta si můžete objednat kolenní airbag (přední, boční a hlavové jsou standardní), vyhřívaný věnec volantu, elektricky ovládaná, ale i sklápěná vnější zpětná zrcátka, startování motoru tlačítkem nebo bezklíčový přístup do vozu.

Tříválce se nebojte

Tříválcové motory nemají u nás zrovna dobrou pověst, ale Kia předvádí, že i tato konfigurace válců se může mít v lehkém autě čile k světu a přitom nemusí obtěžovat.

Při prvních jízdách jsme vyzkoušeli silnější verzi motoru 1,0 12V, která je dodávána pouze v provedení na LPG. Jejích 60 kW je na 885 kg pohotovostní hmotnosti Picanta naprosto dostatečných. Motor je navzdory absenci vyvažovacího hřídele příjemně tichý a nevibruje tak jako podobné jednotky v Suzuki Splash nebo v minivozech z Kolína. Charakteristický zvuk tříválcové konstrukce je slyšet teprve pod zatížením, když začnete vytáčet motor od 3000 do 6000 min-1. Jde o zvuk, ve kterém asi ucho nejednoho řidiče najde časem zalíbení – je dravý, snadno a ochotně se vytáčí a jeho dynamika je přiměřená účelu auta – městským a příměstským pojížďkám.

Na dálnici se nad 110 km/h logicky už velké věci nedějí, ale to je ostatně zřejmé z maximální rychlosti 153 km/h. Cestovní rychlost 130 km/h ale není z říše utopií.

Nejen ve městě oceníte sílu motoru, která je k dispozici už mezi 2000 a 3000 min-1. Motor ochotně urychluje malé Picanto a není potřeba jej vytáčet tolik jako čtyřválec. Na dvojku pohodlně, tiše a bez cukání obslouží velké rychlostní spektrum zastavujících se městských kolon od téměř nulové rychlosti do nějakých 40 km/h.

Přechod z LPG na benzin za jízdy nepoznáte. Neprojevuje se ani na jízdní dynamice. Potíž verze LPG bude zřejmě v ceně, která asi zabrání většímu rozšíření na úkor benzinové verze.

Když zůstanete u benzinového tříválce, očekávejte podobnou charakteristiku v nízkých a středních otáčkách. Maximum točivého momentu se liší jen nepatrně (co do výše i umístění na křivce), hlavní odlišnost nastává až v poslední třetině otáčkového pásma. Benzinová verze nevozí plynovou nádrž ani další LPG-komponenty, takže je o 40 kg lehčí. I to přibližuje dojmy ze základní benzinové motorizace provedení na LPG.

Nová Kia Picanto - Technická data
Motor1,0 12V1,0 12V LPG1,2 16V1,2 16V
Převodovka5M5M5M4A
Zdvihový objem [cm3]99899812481248
Válce/ventily3/43/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]51/620060/640062,5/600062,5/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]95/350094/3500121/4000121/4000
Max. rychlost [km/h]153156171163
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,414,311,413,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,25,94,55,3
Pohotovostní hmotnost [kg]845885855875
Třetí vyzkoušená motorizace je čtyřválec řady Kappa 1,2 16V známý z Hyundaiů i10 a i20. Picanto dostalo verzi se 62,5 kW. Subjektivně jde o tišší a kultivovanější motor, který ovšem musíte poslat navzdory většímu zdvihovému objemu do vyšších otáček než tříválec. Ani při časté maximální akceleraci se ve městě nedostanete přes 7 l/100 km. Odhadujeme, že běžně nebude problém jezdit pod 6 l/100 km, zatímco tříválec bude schopen v průměru brát i méně než 5 l benzinu na 100 km jízdy.

S ohledem na nižší ceny a obstojnou dynamiku bude žádanější motorizací Picanta základní litrový tříválec. Krok vedle s ním rozhodně neuděláte.

Korejský základ s evropským naladěním

Jízdním vlastnostem jsme se dodud nevěnovali, ale byl to záměr. Jde totiž o zlatý hřeb a asi největší překvapení, které nám Picanto připravilo.

Platforma sdílená s Hyundaiem i10 dostala v Picantu pro Evropu nové naladění podvozku. Odpružení je o něco tužší než u mini-Hyundaie, ale o nekomfortu ještě nemůže být řeč. Naopak na dálnici je Kia stabilní, ve městě mrštná a na okreskách dokonce i trochu zábavná.

Elektrický posilovač taky pokročil směrem k přirozené zpětné vazbě, volant každopádně klade větší odpor než u větších modelů Kie. Řízení Picanta právě teď aspiruje na roli nejlepšího v nabídce Kia Motors.

Brzdy nastupují ostře, ale na to si rychle zvyknete. Brzdný účinek z vyšších rychlostí lze dobře dávkovat, ovládací síly na pedálu brzdy jsou malé i když brzdíte co to jde.

Picanto jezdí na 14palcových nebo 15 palcových kolech, což dojem z jízdy o třídu větším autem jen podporuje.

Závěr

Kia přezbrojuje v segmentu, který odjakživa patřil evropským a japonským značkám. Fiat, Peugeot, Renault i Citroën budou muset nový korejský hatchback a jeho ceník důkladně prozkoumat, protože po prvních jízdách se zdá, že Picanto míří na špičku segmentu.

Technicky jde o vyspělý model, design se trefuje přesně do vkusu Evropanů a jízdně mu jen těžko můžeme něco vytýkat. Navíc má být Picanto cenově konkurenceschopné tak jako dosud.

Rozhodně není náhoda, že první cena třídveřového modelu (k dispozici až ve druhém pololetí) bude začínat zhruba tam, kde nová Škoda New Small Family. Kompletní ceník pro český trh bude zveřejněn na konci příštího týdne.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Švýcarská ABB připravuje miliardovou investici, koupí divizi elektrifikace americké GE Švýcarská ABB připravuje miliardovou investici, koupí divizi elektrifikace americké GE

Švýcarská strojírenská firma ABB koupí od amerického…

Ceny bytů v Praze v příštích letech klesat nebudou, tvrdí analytici Ceny bytů v Praze v příštích letech klesat nebudou, tvrdí analytici

Ceny nových bytů v Praze v příštích letech klesat spíše…

Zoot.cz expanduje do Polska a Maďarska, čeká tržby přes miliardu Zoot.cz expanduje do Polska a Maďarska, čeká tržby přes miliardu

Největší tuzemský e-shop s módou Zoot.cz plánuje v…

Finep otevřel relaxační park na pražském Proseku Finep otevřel relaxační park na pražském Proseku

Téměř dvacet tisíc metrů čtverečních tvoří plocha parku,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 



Kia Picanto: Modernizovaná verze chce být jedno z nejhezčích miniaut Kia Picanto: Modernizovaná verze chce být jedno z nejhezčích miniaut

Modernizované Picanto pro Evropu vypadá stejně jako…

Kia Picanto: Modernizovaná verze dostala nový motor 1.0 Turbo Kia Picanto: Modernizovaná verze dostala nový motor 1.0 Turbo

Vedle nového přeplňovaného litru se modernizovaná Kia…

 



 
To je ta, co méně drncala! Audi A8 prezidenta Václava Klause může být vaše. A nestojí moc

To je ta, co méně drncala! Audi A8 prezidenta Václava Klause může být vaše. A nestojí moc

Dnes 16:52

Snili jste někdy o tom, že se budete vozit v prezidentské limuzíně? Přání se vám teď může splnit, aniž byste se zadlužili do konce života.




Blesk.cz

Našli se svědci Třískova (†80) pádu: Skoč, to dáš, volali na něj výrostci

Našli se svědci Třískova (†80) pádu: Skoč, to dáš,…

Médiím se začínají ozývat očití svědci sobotního tragického pádu Jana Třísky (†80) z Karlova mostu do Vltavy, po…

Byty v Praze si udrží svou prestiž: V nejbližších letech jejich ceny klesat nebudou

Byty v Praze si udrží svou prestiž: V nejbližších…

Odborníci na bydlení v Praze nepředpokládají, že by v nejbližších letech ceny za byty v metropoli klesaly. Stát…

 

iSport.cz

Limberský má prasklou lícní kost. Díky, Rusáku, vzkázal před operací

Limberský má prasklou lícní kost. Díky, Rusáku,…

Na hřišti trpěl bolestí, po ráně do obličeje musel střídat. A včera obránce Plzně David Limberský (33) slyšel od…

Stocha bude řešit disciplinárka. Za děkovačku mu hrozí pokuta i stopka

Stocha bude řešit disciplinárka. Za děkovačku mu…

Do angažmá ve Slavii vstoupil velmi výrazně. Záložník Miroslav Stoch je hodnocený jako zatím nejvýraznější…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku aneb Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku aneb Líbám ve…

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…

Vybouchne ČSSD stejně jako socialisté v Německu? Sociální demokracie skomírají v celé Evropě

Vybouchne ČSSD stejně jako socialisté v Německu?…

Působilo to jako komedie i tragedie najednou – Martin Schulz, předseda německé sociální demokracie krátce po…