reklama


Kia Picanto: První jízdní dojmy

Kia Picanto: První jízdní dojmy

 
 

Kia letos hodlá uvést na trh 3 modely, které míří do velmi důležitých segmentů. První novinkou v řadě je nové mini – druhá generace Picanta.

Hned napoprvé úspěch

V roce 2004 přišla Kia do Evropy s prvním vlastním miniautem a hned z toho byl úspěch. Výhradně pětidveřový hatchback se pustil do zavedených konkurentů. Jen na starém kontinentě se za 7 let prodalo 300 tisíc Picant, z toho 47.800 loni, v posledním celém roce první generace. Celosvětově Kia Motors zaznamenala prodej 1,1 milionu vozů tohoto jména.

Nyní přichází na trh zcela nový model. Poprvé bude nabízen se dvěma karoseriemi, přičemž třídveřové provedení je vyhrazeno pouze pro evropský trh. Automobilka očekává, že bude tvořit 30 % odbytu v Evropě.

3,6 m evropského designu

Design je podle automobilky i podle naší jednodenní zkušenosti velmi silnou stránkou nového Picanta. Automobil, který vnějšími rozměry dokonale odpovídá zařazení do třídy mini, působí velmi sebevědomě, stylově a originálně.

Tým designérů dostal za úkol navrhnout dospělý miniautomobil, který nebude sázet na image hračky na kolech a nebude mít ryze feminní rysy, jak tomu mnohdy v této kategorii bývá. Design Picanta má imponovat mužům, ale údajně nevadí ženám.

Automobilka odvážně pustila do výroby líbivý kabát, ale i několik prvků převzatých z větších a dražších aut. Nejvyšší specifikace budou dodávány se světelnými diodami vpředu i vzadu, všechna Picanta mají do pátých dveří integrovaný střešní spojler a ne zrovna standardní je u nejlevnějších aut tahová konstrukce dveřních klik. Naopak základní provedení Picanta se bude muset spokojit s nárazníky v černé barvě – tzn. nelakovanými v barvě karoserie.

Uvnitř skoro jako v B-segmentu

Příjemné překvapení nás čekalo v interiéru. Jeho design, ergonomie i dílenské zpracování patří k tomu nejlepšímu ve třídě. Ihned si všimnete neobvyklého provedení dvouramenného volantu, který má perfektní zpracování, dobře se drží a pokud objednáte obšití kůží, připomíná téměř luxusní prémiové modely.

Přístrojová desky chytře eliminuje středovou konzolu, takže ani když za volantem sedíte více rozkročení, nedostává se pravá noha do kontaktu s interiérovými díly. Lakovaný dekor na přístrojové desce bude dodáván v několika odstínech, což velmi hodnotný dojem z interiéru umocňuje.

Prostor uvnitř odpovídá možnostem největších miniaut ve třídě. Čtyři osoby se sem pohodlně vejdou, je třeba se však připravit na to, že šířka interiéru není zrovna největší, což je ale pouze jeden ze dvou rysů, který toto Picanto hendikepuje proti o třídu větším – malým – vozům.

Druhou zásadní odlišností proti Fabii a spol. je malý zavazadelník (200 l základ, 870 litrů po sklopení sedadel po střechu), ovšem v rámci třídy to není vůbec špatná hodnota.

Ke slabším stránkám počítáme dále ovládání palubního počítače pomocí kolíčku uvnitř přístrojového štítu a příliš skloněné opěradlo zadního sedadla, na němž se téměř leží. Důvod pro toto řešení je na snadě – sklon uměle vytvoří větší prostor nad sedákem, takže i větší postavy se sem vejdou bez problému.

Za pozornost stojí šíře příplatkové výbavy. Do Picanta si můžete objednat kolenní airbag (přední, boční a hlavové jsou standardní), vyhřívaný věnec volantu, elektricky ovládaná, ale i sklápěná vnější zpětná zrcátka, startování motoru tlačítkem nebo bezklíčový přístup do vozu.

Tříválce se nebojte

Tříválcové motory nemají u nás zrovna dobrou pověst, ale Kia předvádí, že i tato konfigurace válců se může mít v lehkém autě čile k světu a přitom nemusí obtěžovat.

Při prvních jízdách jsme vyzkoušeli silnější verzi motoru 1,0 12V, která je dodávána pouze v provedení na LPG. Jejích 60 kW je na 885 kg pohotovostní hmotnosti Picanta naprosto dostatečných. Motor je navzdory absenci vyvažovacího hřídele příjemně tichý a nevibruje tak jako podobné jednotky v Suzuki Splash nebo v minivozech z Kolína. Charakteristický zvuk tříválcové konstrukce je slyšet teprve pod zatížením, když začnete vytáčet motor od 3000 do 6000 min-1. Jde o zvuk, ve kterém asi ucho nejednoho řidiče najde časem zalíbení – je dravý, snadno a ochotně se vytáčí a jeho dynamika je přiměřená účelu auta – městským a příměstským pojížďkám.

Na dálnici se nad 110 km/h logicky už velké věci nedějí, ale to je ostatně zřejmé z maximální rychlosti 153 km/h. Cestovní rychlost 130 km/h ale není z říše utopií.

Nejen ve městě oceníte sílu motoru, která je k dispozici už mezi 2000 a 3000 min-1. Motor ochotně urychluje malé Picanto a není potřeba jej vytáčet tolik jako čtyřválec. Na dvojku pohodlně, tiše a bez cukání obslouží velké rychlostní spektrum zastavujících se městských kolon od téměř nulové rychlosti do nějakých 40 km/h.

Přechod z LPG na benzin za jízdy nepoznáte. Neprojevuje se ani na jízdní dynamice. Potíž verze LPG bude zřejmě v ceně, která asi zabrání většímu rozšíření na úkor benzinové verze.

Když zůstanete u benzinového tříválce, očekávejte podobnou charakteristiku v nízkých a středních otáčkách. Maximum točivého momentu se liší jen nepatrně (co do výše i umístění na křivce), hlavní odlišnost nastává až v poslední třetině otáčkového pásma. Benzinová verze nevozí plynovou nádrž ani další LPG-komponenty, takže je o 40 kg lehčí. I to přibližuje dojmy ze základní benzinové motorizace provedení na LPG.

Nová Kia Picanto - Technická data
Motor1,0 12V1,0 12V LPG1,2 16V1,2 16V
Převodovka5M5M5M4A
Zdvihový objem [cm3]99899812481248
Válce/ventily3/43/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]51/620060/640062,5/600062,5/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]95/350094/3500121/4000121/4000
Max. rychlost [km/h]153156171163
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,414,311,413,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,25,94,55,3
Pohotovostní hmotnost [kg]845885855875
Třetí vyzkoušená motorizace je čtyřválec řady Kappa 1,2 16V známý z Hyundaiů i10 a i20. Picanto dostalo verzi se 62,5 kW. Subjektivně jde o tišší a kultivovanější motor, který ovšem musíte poslat navzdory většímu zdvihovému objemu do vyšších otáček než tříválec. Ani při časté maximální akceleraci se ve městě nedostanete přes 7 l/100 km. Odhadujeme, že běžně nebude problém jezdit pod 6 l/100 km, zatímco tříválec bude schopen v průměru brát i méně než 5 l benzinu na 100 km jízdy.

S ohledem na nižší ceny a obstojnou dynamiku bude žádanější motorizací Picanta základní litrový tříválec. Krok vedle s ním rozhodně neuděláte.

Korejský základ s evropským naladěním

Jízdním vlastnostem jsme se dodud nevěnovali, ale byl to záměr. Jde totiž o zlatý hřeb a asi největší překvapení, které nám Picanto připravilo.

Platforma sdílená s Hyundaiem i10 dostala v Picantu pro Evropu nové naladění podvozku. Odpružení je o něco tužší než u mini-Hyundaie, ale o nekomfortu ještě nemůže být řeč. Naopak na dálnici je Kia stabilní, ve městě mrštná a na okreskách dokonce i trochu zábavná.

Elektrický posilovač taky pokročil směrem k přirozené zpětné vazbě, volant každopádně klade větší odpor než u větších modelů Kie. Řízení Picanta právě teď aspiruje na roli nejlepšího v nabídce Kia Motors.

Brzdy nastupují ostře, ale na to si rychle zvyknete. Brzdný účinek z vyšších rychlostí lze dobře dávkovat, ovládací síly na pedálu brzdy jsou malé i když brzdíte co to jde.

Picanto jezdí na 14palcových nebo 15 palcových kolech, což dojem z jízdy o třídu větším autem jen podporuje.

Závěr

Kia přezbrojuje v segmentu, který odjakživa patřil evropským a japonským značkám. Fiat, Peugeot, Renault i Citroën budou muset nový korejský hatchback a jeho ceník důkladně prozkoumat, protože po prvních jízdách se zdá, že Picanto míří na špičku segmentu.

Technicky jde o vyspělý model, design se trefuje přesně do vkusu Evropanů a jízdně mu jen těžko můžeme něco vytýkat. Navíc má být Picanto cenově konkurenceschopné tak jako dosud.

Rozhodně není náhoda, že první cena třídveřového modelu (k dispozici až ve druhém pololetí) bude začínat zhruba tam, kde nová Škoda New Small Family. Kompletní ceník pro český trh bude zveřejněn na konci příštího týdne.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová

Naděžda Kavalírová byla nejvýraznější osobností…

Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky,…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

 




Kia Picanto: Modernizovaná verze chce být jedno z nejhezčích miniaut Kia Picanto: Modernizovaná verze chce být jedno z nejhezčích miniaut

Modernizované Picanto pro Evropu vypadá stejně jako…

Kia Picanto: Modernizovaná verze dostala nový motor 1.0 Turbo Kia Picanto: Modernizovaná verze dostala nový motor 1.0 Turbo

Vedle nového přeplňovaného litru se modernizovaná Kia…

 



 
Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Dnes 08:00

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.




Blesk.cz

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká exasistentka prezidentů

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká…

Nejpozději v den inaugurace Donalda Trumpa musel americký velvyslanec v Česku Andrew Schapiro opustit svůj úřad…

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho partner, co nemoc zamlčel

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho…

Šok ze sdělení diagnózy, strach z odsouzení rodiny a také postupné smíření se s nemocí. To prožívají lidé, u…

 

iSport.cz

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset makat, říká

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset…

Základem hry tenistky Barbory Strýcové je skvělý pohyb. Při její výšce 164 centimetrů se díky dokonalému krytí…

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na oporu odmítla

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na…

S bojem o titul to myslí vážně. Vedení pražské Slavie zavrhlo zajímavou nabídku na reprezentačního záložníka…

 

Reflex.cz

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev záporákovi z Batmana?

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev…

Video, které začalo kolovat po internetu ukazuje, že se současný americký prezident Donald Trump při psaní svého…

Česká pošta nelže!

Česká pošta nelže! "Balík do ruky" dostane vždycky…

Česká pošta mne úplně oslnila svým marketingovým trikem. Její služba „Balík do ruky“ svým názvem přece…

 
 
reklama