Kia Rio 1.4 LX+ - malý krok pro svět, velký pro Kiu

Kia Rio 1.4 LX+ - malý krok pro svět, velký pro Kiu

 
 

Je to už pár let, co Kia přivezla do Evropy první Rio. Malé sedany a futuristicky tvarovaná kombi zákazníky příliš nepřesvědčily, ale automobilka přesto zůstává u zavedeného jména. Vše ostatní je nové, o několik řádů lepší. Cena zůstává příznivá.

Čtyřmetrové hatchbacky z kategorie malých vozů se v posledních měsících stávají trendem, který již musí následovat všechny nové modely, které chtějí být „in“. Kia Motors a její druhé Rio se vydávají k zákazníkům paradoxně s menší karosérií než v první generaci stejného jména. Tehdy se totiž malá Kia nabízela jen jako tříprostorový sedan (délka 4215 mm) nebo dynamicky tvarované kombi. Evropa však jednoznačně preferuje hatchbacky, takže ofenzíva kterou korejská automobilová skupina Hyundai-Kia vyhlásila, se bez nového klíčového modelu nemohla obejít. Dvojče Ria - nový Hyundai Accent - se již v několika podobách představil na různých světových výstavách, definitivní evropské verze se dočkáme již brzy.

Rio: moderní čtyřmetrový hatchback

obrázek [300 x 232] Nové Rio (délka 3990 mm) se zařazuje po bok Renaultu Clio (s délkou 3986 mm), Fiatu Grande Punto (délka 4030 mm) a Škody Fabia (3970 mm), která dlouho svou délkou vedla segment. Korejský design dospěl do fáze přibližování vkusu Evropanů. Vnější tvary Ria jsou vyvážené, prosté zbytečných kudrlinek. Citlivý přístup tvůrců je pěkně vidět v bočním profilu, který opticky odlehčuje tmavý pás oken, prodloužený vzadu malým trojúhelníkovým plastovým dílem na C-sloupku. Koncová světla navazují svým uspořádáním na boční prolis v karosérii světlým pásem, šarmantní záď je ukončena centrálně umístěnou mlhovkou. Rozvor 2500 mm se řadí k nejlepším hodnotám ve třídě, stejně jako rozchod kol 1470/1460 mm.

V technických datech dovozce jsou již připraveny hodnoty pro souběžně vyráběný tříprostorový sedan Rio, jeho uvedení na trh však závisí na poptávce po tomto druhu karosérie. Kia i nadále svůj obchodní záměr staví na příznivém poměru cena/užitná hodnota, i když nyní se již nejedná o žádné podbízení. Nejlevnější pětidveřové Rio v ceníku stojí 269.900,-Kč, naše druhá nejlevnější výbava LX+ za 309.900,-Kč má vedle základního motoru 1.4 (71 kW) ve standardní výbavě také ABS, centrální zamykání, manuální klimatizaci, kotoučové brzdy na všech kolech a dva čelní airbagy.

Interiér: nejblíže ke korejské pověsti

obrázek [300 x 232] Uvnitř malé Kie je korejský původ vidět a cítit nejvíce. Design přístrojové desky není právě konzervativní a obdivovat jej budou jen opravdoví individualisté. Svůj účel však plní bezchybně. Přístroje v kapličce mají jednoduché provedení, což prospívá jejich čitelnosti. Neobvyklá je nejen středová konzole, do které ani v této generaci nelze zakoupit originální rádio od výrobce, ale také tlačítko přepínání mezi denním a celkovým počítadlem kilometrů, vlevo pod volantem. Pochvalu udělujeme tvůrcům za tvarování hlavice řadící páky, volant má také povedený tvar, ale bohužel mu schází podélné nastavení polohy. Výrazné tvarování hlavního dílu přístrojové desky uvolňuje místo pro cestující, kteří mají subjektivně i objektivně v dané třídě nadprůměrně mnoho místa. Vzadu se pohodlně usadí průměrně vzrostlí jedinci, kteří v mnoha konkurenčních vozech mají problémy.

Šedý plastový interiér se vyznačuje dobrým dílenským zpracováním. I na těch nejnáročnějších testovacích trasách v hlavním městě se v interiéru sporadicky nechtěnými zvuky ozývalo pouze dodatečně montované rádio Pioneer, originální plasty nevydaly ani hlásek.

obrázek [300 x 225] Zavazadlový prostor má slušný objem 270 l, pravidelný tvar a tudíž dobrou využitelnost. Nakládací hrana je u nezatíženého vozu 680 mm nad zemí, pod otevřené víko se bez rizika poranění může vzpřímit člověk vysoký 185 cm. Sklopením standardně děleného zadního sedadla a opěradla (60:40) vznikne 1230 mm dlouhý prostor s rovinou podlahy narušenou několikacentimetrovým schůdkem. Pod podlahou je plnohodnotné rezervní kolo. Nouzově lze v interiéru převážet až 2,6 m dlouhý tenký předmět (měřeno od čelního skla ke konci zavazadlového prostoru).

Naše Kia vydávala při dovírání dveří ukázkový zvuk, připomínající spíše luxusní německý sedan.

Jízda: komfort především

Základní motorizace malého Ria je na poměry třídy nadprůměrně výkonná. Z toho zřejmě plyne také vyšší cenová hladina, kterou tento model na českém trhu začíná. Agregát s litinovým blokem a hliníkovou šestnáctiventilovou hlavou má zdvihový objem 1399 cm3, nejvyšší výkon 71 kW při 6000 ot./min a točivý moment s vrcholem 128 Nm při 4700 ot./min. Vyšší otáčky maxima točivého momentu výjimečně neznamenají, že by byl v nízkých a středních otáčkách nepoužitelný. Rio potěší i po motorické stránce, protože motor ochotně odvádí svou práci v celém rozsahu otáčkoměru. Silný motor s lehkým vozem umí svižně zrychlovat, ale je přitom velmi tichý, ve městě není zpočátku řidič jistý zda již má nastartováno, podobné problémy mívají kolemjdoucí, kteří slyší Rio vskutku až na poslední chvíli. Důležité je, že jde o motor, který má Rio už v základní výbavě, tedy pokud máte averzi ke tříválcům, je toto Rio právě pro vás.

Spotřeba paliva se během testu vyšplhala na 7,5 l/100 km, když polovinu z necelých pěti set kilometrů tvořily pojížďky po městě, zbytek při plném zatížení mimo město. V praxi by se dlouhodobá spotřeba podle nás mohla dostat pod sedmilitrovou hodnotu.

Cestování na delších trasách je provázeno optimální zvukovou kulisou, při 100 km/h a zařazeném nejvyšším stupni se na otáčkoměru ustálí ručka na 3000 ot./min, při 130 km/h na 3800 ot./min.

Rio má příjemně naladěný podvozek, pohodlnější než u největšího konkurenta z Mladé Boleslavi, ale přitom jistý při rychlejší jízdě. Až v extrémní situaci vozidlo balancuje na hraně mezi nedotáčivostí a přetáčivostí, ale k té se většina řidičů tohoto vozu v životě nevydá. Krokem ke stabilnějším vlastnostem by bezesporu byla výměna korejských pneumatik za jiné, třeba za některý z dostupných modelů české či slovenské produkce. Řízení je standardně vybaveno vhodně dimenzovaným posilovačem, řazení pětistupňové převodovky se místy potýkalo s obtížněji řaditelnou jedničkou, ale celkově jde o velmi dobrý průměr.

Závěr: překvapení sezóny

obrázek [270 x 310] Nové Rio posunulo značku o velký krok kupředu. Automobilový svět se sice kvůli tomu významně nemění, ale korejské automobilce by mohl tento model výrazně změnit image. K úspěšným, ale přece jen dražším SUV Sorento a Sportage by se podle našeho názoru mohl zařadit i tento model, protože po technické stránce na to rozhodně má. Cena již není tím hlavním argumentem, ale zůstává stále v popředí. Atraktivitu modelu zvyšuje výborný motor, za který se u konkurence nemálo připlácí. Nedostatkem je pořád ještě nedostatečná flexibilita příplatkové výbavy, která se bohužel odráží také na bezpečnostních prvcích (obtížně dostupné boční airbagy, nedostupný stabilizační systém). I přes tyto nedostatky zůstává Rio jedním z příjemných překvapení roku 2005.

Základní cena vozu269.980,- (1.4/71 kW, LX)
Základní cena vozu s testovanou motorizací269.980,- (1.4/71 kW, LX)
Základní cena testovaného vozu309.980,- (1.4/71 kW, LX+)
Cena testovaného vozu vč. příplatků318.980,- Kč (1.4/71 kW, LX+)

Plusy

  • výkonný a kultivovaný motor
  • prostorný interiér i zavazadelník
  • poměr užitná hodnota/cena

Mínusy

  • design interiéru
  • malá flexibilita příplatkové výbavy
  • nedostupné originální autorádio
Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Rio 1.4 LX+

Cena v základní výbavě: 309 980 Kč Cena v testované výbavě: 318 980 Kč

Základní výbava:ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD, airbag řidiče/spolujezdce vč. deaktivace, bezpečnostní vzpěry dveří, kotoučové brzdy všech kol, odjištění dveří při nárazu, předpínače bezp. pásů s omezovači tahu, střešní anténam, kliky dveří v barvě karoserie, nárazníky v barvě karoserie, ochranná lišta v černé barvě, pneumatiky 185/65 R14, tónovaná skla, bezfreonová manuální klimatizace, centrální zamykání, kontrola klíče v zámku, dálkové otvírání víčka nádrže, držáky nápojů ve středové konzole, elektrické stahování předních oken, zrcátko ve sluneční cloně řidiče/spolujezdce, kryt zavazadlového prostoru, otáčkoměr a digitální hodiny, posilovač řízení, příprava na montáž rádia + repro (4 ks), schránka před spolujezdcem, signalizace otevřených dveří a rozsvícených světlometů, sklopné opěradlo a sedák zadního sedadla, stěrače předního skla s cyklovačem, výškově stavitelné opěrky hlavy na zad. sedadlech, výškově stavitelné sedadlo řidiče, výškově stavitelný volant

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+9.000,-)

Česko dá desítky miliard na boj proti suchu, v úvahu připadá také zdražování vody Česko dá desítky miliard na boj proti suchu, v úvahu připadá také zdražování vody

Česko bude investovat desítky miliard korun na boj proti…

Dráhy nakoupí posunovací lokomotivy za čtvrt miliardy od CZ Loko Dráhy nakoupí posunovací lokomotivy za čtvrt miliardy od CZ Loko

České dráhy dospěly po více než roce k uzavření soutěže…

Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi

Česká republika poskytne 24 milionů korun na fungování…

 

Štítky Kia Testy Malé vozy

Technické údaje
Motor Kia Rio 1.4 LX+
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1399
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 71 / 600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 128 / 4700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.2 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 270 / 1145
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1064 / 574
Rozměr pneu:185/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3990
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1460
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Kia Rio 1.4 LX+
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,73
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Kia Rio: Nové akční modely Fresh a Play, cena od 209.980,- Kč Kia Rio: Nové akční modely Fresh a Play, cena od 209.980,- Kč

Kia Motors doplnila obvyklo nabídku modelu Rio o dvě…

Kia Rio 2010: Hatchback a sedan po faceliftu na českém trhu Kia Rio 2010: Hatchback a sedan po faceliftu na českém trhu

Zcela ve stínu většího a modernějšího Cee'du žije na…

 



 
Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

TEST: Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

Dnes 10:51

Na český trh přijíždí nová generace Audi RS 5. Je hodně rychlá a hodně zelená! Dokáže však také pobavit?




Blesk.cz

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v účetnictví chyby za 25 miliard

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v…

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v účetnictví a výkazu pro hodnocení…

 

iSport.cz

Renault posadí Kubicu do aktuálního vozu. Otestuje, jestli se může vrátit

Renault posadí Kubicu do aktuálního vozu. Otestuje,…

Stáj Renault si otestuje v současném závodním voze Roberta Kubicu, zda je reálný jeho návrat do formule 1.…

Šilhavý před LM: Snad se projeví kvalita posil. Borisov má slabší obranu

Šilhavý před LM: Snad se projeví kvalita posil.…

Když los určil Slavii za soupeře v 3. předkole Ligy mistrů běloruské BATE, zvolal předseda představenstva…

 

Reflex.cz

Útočník zranil ve Švýcarsku pět lidí motorovou pilou

Útočník zranil ve Švýcarsku pět lidí motorovou pilou

V severošvýcarském Schaffhausenu dnes útočník vyzbrojený motorovou pilou zranil pět lidí, dva z nich jsou ve…

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky políbit vítěze na tváře. Prý je to sexistické

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky…

Pokud Evropu nezničí někdo jiný, zničí se nesmyslnými spory sama. Důkazem toho je debata, kterou oficiálně vedou…