Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Rio 1.5 CRDi vs. Hyundai Accent 1.5 CRDi - Dva kabáty, jedno srdce

Ondřej Láník Ladislav Čermák
Korejské velkosériové modely segmentu B se dočkaly výrazného omlazení, které přidá další vrásky tradičním evropským, ale také japonským automobilkám. Kia Rio i Hyundai Accent mají mnoho společného, i když podle vnějšího vzhledu by v těchto dvou vozech...

Vyzkoušeli jsme oba vozy s novým vznětovým motorem, který má na to, aby se zařadil mezi nejprodávanější diesely své objemové kategorie.

Novou Kiu Rio jsme poprvé vyzkoušeli před několika měsíci, kdy jsme tento model označili za největší překvapení roku 2005. Vyvážený automobil nižší střední třídy udělal proti předchůdci stejného jména významný krok kupředu, aby se stal solidním reprezentantem značky, která úspěšně usiluje o tržní podíly na vyspělých automobilových trzích celého světa.

Přestože se důležitější sourozenec Ria – nový Hyundai Accent – představil již v březnu 2005 na autosalonu v New Yorku, evropské trhy musely na příchod klíčového modelu čekat více než rok. Naše zkušenosti z týdenního setkání s touto novinkou říkají, že se čekání rozhodně vyplatilo. Také Accent je nejméně o jednu kvalitativní kategorii dále než jeho předchůdce.

Bratrovražedný boj je tedy na spadnutí. Který z dvojice moderních korejských vozů má český zákazník zvolit? Bude to pětidveřový hatchback značky Kia nebo kompaktní čtyřdveřový sedan značky Hyundai?

Vnější vzhled...

…těchto dvojčat neříká o příbuzenském vztahu zhola nic. Rio je typickým, především účelným pětidveřovým hatchbackem s ambicí zastávat roli rodinného vozu na rozvíjejících se trzích s malou kupní silou jako je ten náš. Accent proti tomu přijíždí (i když možná nedobrovolně) výhradně jako neobvykle kompaktní sedan se čtyřmi dveřmi a rozměrným zavazadlovým prostorem a verze s lichým počtem dveří, které by si svoje zákazníky jistě našly, zůstávají pro evropské trhy tabu.

Souboj milimetrů

Společným znakem obou vozů je rozvor náprav dlouhý 2500 mm i rozchody kol 1470 mm vpředu a 1460 mm vzadu. Srovnání celkové délky pochopitelně dopadá lépe pro Accent (4280 mm), Rio se však s délkou 3990 mm zařadilo mezi špičku segmentu malých pětidveřových hatchbacků po bok nového Grande Punta, 207 či Clia. Kia má navíc v záloze (tedy mimo náš trh) také čtyřdveřový sedan Rio, který měří 4240 mm, a byl by tedy zdatnějším soupeřem této varianty Accentu.

Porovnáváme styling

korejské dvojice a je evidentní, že odpovídá vkusu evropského zákazníka i přesto, že automobily se v téměř totožném provedení prodávají i v zámoří. Obě automobilky mají v Evropě svá designérská nebo vývojová centra, takže již neplatí, že by zde byli nějakými outsidery. Nezanedbatelnou část vývoje mají na starost mezinárodní týmy designérů a techniků a vzhledem k umístění evropského vývojového centra v Rüsselsheimu je zřejmé, jaké inženýry Korejci v Evropě hledali.

Hyundai, byť s konzervativnějším typem karoserie, nám připadá pohlednější a dynamičtější současně. Jeho příď má v sobě cosi z mistrovsky navrženého Grande Punta, rafinovaně nízké mlhovky opticky dále rozšiřují 1695 mm širokou karoserii a rozměrná vnější zpětná zrcátka dotváření dojem robustnosti, u korejských vozů donedávna nemyslitelný. Boční profil je vytvořen s ohledem na velkorysý objem interiéru. Záď je poněkud americká, nabízí i jistou noblesu díky zvýrazněné odtrhové hraně na víku zavazadelníku a velkým koncovým svítilnám. U nás ne právě populární druh karoserie nebude podle našeho názoru tak velkou překážkou v odbytovém boomu, protože na rozdíl od malých konkurenčních sedanů není záď ani těžkopádná ani násilně přidaná. Nečekaně sportovní design sedanu ovšem přináší také jednu nevýhodu - příď je velmi nízko nad úrovní vozovky, a tak nebude dlouho trvat, než se majiteli podaří odřít její spodní část při parkování kolmo k obrubníku. Při detailní obhlídce zaujme důkladné, místy až ztrojené těsnění dveří.

Kia Rio je u nás k dostání jako typický pětidveřový hatchback, který nemůže s Accentem soupeřit v objemu zavazadlového prostoru (270 l vs. 390 l), ale zato je kompaktnější a umožnil designérům vytvarovat originální boční profil s „maskovaným“ pásem bočních oken. Koncové svítilny nesou originální čirý pruh, navazující na jeden z bočních prolisů, uprostřed nárazníku umístěná zadní mlhovka je hříčkou, kterou jsme si dříve u korejských vozů prakticky nedokázali představit. Příď Ria nám připadá méně moderní, ale celkový dojem ze stylingu malé Kie je také velmi dobrý. S příplatkovými koly z lehkých slitin jde podle nás esteticky o lepší průměr současné nabídky v subkompaktní třídě. Celkový dojem bohužel kazí „pomerančový“ lak na bocích.

Interiér

obou vozů je velmi podobný, i když dvoubarevná kombinace použitá u Accentu je na první pohled útulnější než šeď, vládnoucí v Riu. Přístrojové desky jsou zdánlivě totožné, ale přímé srovnání odhalí, že mají pouze společný základ, ale jinak tvarované povrchové části. Dělící rovina přístrojové desky v Riu je velmi vysoko, středová konzole výrazněji natočená k řidiči, před kterým je jen trojice ukazatelů v kapličce. Konvenčněji pojatý díl v Accentu lépe splnil naše estetické požadavky. Z funkčního hlediska asi není mnoho důvodů k negativní kritice. Snad jen obligátní stesk nad sloupkem volantu, seřiditelným jen výškově. Při srovnání pocitu uvnitř s Fabií už nesklízí Boleslav jednoznačné vítězství kvalitou interiérových plastů, jako dříve. Ač stále nabízí o něco kvalitnější zpracování detailů, rozhodně se již nejedná o žádné propastné rozdíly a pobyt v Hyundai je pocitově příjemnější díky oblým tvarům a světlým plastům.

V obou modelech shodná sedadla nabízejí dostatečné rozměry, solidní boční vedení a přiměřeně tuhé polštářování. Vpředu je ve všech směrech bohatý dostatek místa, totéž platí i vzadu, čímž oba Korejci trumfují Fabii. Pohled na naměřené hodnoty, že v obou Korejcích je hlavně vpředu citelně vzdušněji a vzadu více místa na nohy i delší opěradlo.

Ani v jednom případě není k dispozici vestavěné rádio, z čehož plyne jisté nepohodlí spojené s manipulací s čelním panelem. Jeho zanechání uvnitř zaparkovaného vozu se např. v Praze rovná téměř jistému zcizení, mnohdy spojenému s poškozením vozu.

Vznětový přeplňovaný motor 1.5 CRDi

o zdvihovém objemu 1493 cm3 bude patřit k oblíbeným variantám jak pro své provozní vlastnosti, tak i kvůli ceně. Čtyřválec se vstřikováním common-rail má vyrovnaný chod, je výborně odhlučněn a projevuje se příjemně prakticky za všech okolností. Značné rezervy výkonu nejsou v této velikostní a cenové kategorii příliš obvyklé, ale u korejských automobilek jde dnes o standard, ať mluvíme o zážehových či vznětových motorizacích.

Turbodiesel dosahuje nadprůměrného nejvyššího výkonu 81 kW při 4000 ot./min, malý zdvihový objem přitom nebyl překážkou při dosažení velmi ploché křivky točivého momentu. Jeho maximum 235 Nm je u Accentu k dispozici mezi 1900 a 2700 ot./min, Rio dodává 220 Nm ve 2000 ot./min.

V obou případech byl motor spojen s pětistupňovou manuální převodovkou, která zcela odpovídá nárokům na automobil tohoto určení. Dráhy v kulise řazení jsou sice delší s poněkud gumovými dorazy, ale přitom přesně vymezené, bez výraznější vůle v koncových pozicích.

Výrobci slibují kombinovanou spotřebu 4,6 l nafty na 100 km jízdy. Během testu jsme s automobily jezdili převážně po městě, kde nebyl problém udržet konzumaci pod šesti litry, mimo město se pak lze při opatrné jízdě dokonce přiblížit kouzelné hodnotě 4,0 l/100 km. Na dálnicích však počítejte s 5-6 litry, protože temperament motoru k rychlé jízdě a pružnému zrychlování neustále vybízí.

Jízdní vlastnosti

jsou v případě obou vozů také velmi podobné. Komfortně naladěné odpružení a tlumení příliš neodpovídá vysokému výkonu motoru, ale Korejci asi neměli v plánu stavět polozávodní podvozek. Srovnávané vozy jsou spíše rodinnými automobily s výkonnými motory, které mají řidiči dodat jistotu při předjíždění a možnost udržovat vysoké rychlostní průměry na dálnicích. Odlišnosti pochopitelně plynou z různých typů karoserií; Accent s delší zádí plavněji absorbuje nerovnosti a ochotněji se sklápí do táhlých rychlých oblouků, Rio zase mrštněji mění směr v úzkých vracečkách, krátká a lehká záď je ovšem na sérii krátkých nerovností, tedy typicky rozbité městské dlažbě, poněkud neklidná.

Měkké odpružení, které oběma malým Korejcům zajišťuje v rámci třídy nadprůměrný komfort a mezi vesměs sportovně laděnými konkurenty jim zajišťuje výsadní postavení, ovšem také zhoršuje přenos vysokého točivého momentu s prudkým nárůstem na vozovku v ostřeji projížděných zatáčkách s méně kvalitním povrchem.Řízení je přesné, ale na evropský vkus má posilovač až příliš velký účinek. Kotoučové brzdy na všech kolech s ABS a EBD jsou standardem napříč modelovými řadami Rio (mimo nejlevější verzi) i Accent (!) a úrovni jejich konstrukce odpovídá také razantní zpomalení.

Výbava

Pohled do ceníku prozradí, že nejlevněji lze odjet s dieselem od Hyundaie – pětidveřový hatchback v nejvyšší výbavě Elegance stojí 339.900,- - tedy přesně o 80 korun méně, než základní vznětová Kia. Za tuto sumu nabízí o něco lepší výbavu, než Kia Rio LX+ (navíc mlhovky, elektrická vyhřívaná zrcátka, dálkové ovládání centrálního zamykání, palubní počítač a loketní opěrka vpředu).

U Kie se při nynější akční slevě 30.000,- lze dostat s levnější ze dvou nabízených výbav na sumu 338.980,-, ve které nechybí ABS s EBD, 2 airbagy, klimatizace, centrální zamykání, elektrifikace oken, dělené zadní opěradlo, tónovaná okna a lakovaná zrcátka a kliky dveří. Bez zajímavosti není ani nabídka domácí Škody Auto, jejíž internetový konfigurátor ukázal u výkonově srovnatelné Fabie 1.9TDI Ambiente po dovybavení na úroveň Kie Rio sumu 454.050,-.

Závěr

Evropan, který vzal na vědomí, že kvality korejských vozů za posledních deset let výrazně poskočily a dotáhly se prakticky na roveň evropské produkci (a ve statistikách spolehlivosti ji už mnohdy nemilosrdně drtí) a hledá malé, ale praktické auto s vysokou užitnou hodnotou za přiměřené peníze, má nyní možnost vybrat si dva koncernové modely se stejnou technikou a mnoha společnými rysy a volit mezi značkami podle osobních preferencí. Ačkoliv Kia i Hyundai nabízejí svoje subkompaktní modely v obou karosářských variantách, v Evropě si rozdělily úlohy, aby předešly vzájemné vnitrokoncernové kanibalizaci. Už také lze vypozorovat počátky dělby údělů v rámci koncernu – Hyundai postupně přebírá úlohu lepšího zboží a Kii nechává pozici výrobce praktičtěji laděných, užitečných vozů. Tomu odpovídá i odlišné naladění motoru a zejména provedení interiéru. Přesto je Accent překvapivě při lepší základní výbavě levnější a vzhledem k objemnějšímu zavazadelníku i honosnějšímu interiéru se zdá být výhodnější nabídkou, než Kia Rio. Kdyby se nabízel jako hatchback, vyšel by z minisrovnání jako jasný vítěz. Takto je třeba volit mezi reprezentativním vzhledem a ryzí praktičností. Ovšem jedno je jisté – předražené evropské vozy dostaly dva velice nebezpečné protivníky!

Kia Rio
První cena vozu 269.980,-Kč (1.4 LX (71 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací 359.980,-Kč (1.5 CRDi (81 kW), LX+)
Základní cena testovaného vozu 359.980,-Kč (1.5 CRDi (81 kW), LX+)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 368.980,-Kč (1.5 CRDi (81 kW), LX+)
Cena testovaného vozu vč. příplatků po slevě 338.980,-Kč (1.5 CRDi (81 kW), LX+)
Hyundai Accent
První cena vozu 264.900,-Kč (1.4 Active (71 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací 339.900,-Kč (1.5 CRDi (81 kW), Elegance)
Základní cena testovaného vozu 339.900,-Kč (1.5 CRDi (81 kW), Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 356.500,-Kč (1.5 CRDi (81 kW), Elegance)

Kia Rio


Plusy

  • výkonný a kultivovaný motor s nízkou spotřebou
  • prostorný interiér
  • poměr užitná hodnota/cena
  • vnější design
  • vysoká užitečná hmotnost

Mínusy

  • design interiéru
  • malá flexibilita příplatkové výbavy
  • nedostupné originální autorádio
  • pouze výškově nastavitelný volant

Hyundai Accent

Plusy

  • výkonný a kultivovaný motor s nízkou spotřebou
  • prostorný a kvalitně zpracovaný interiér
  • velký zavazadelník, který je dobře zakomponován do celkového vzhledu
  • poměr užitná hodnota/cena
  • tříletá záruka bez omezení počtu ujetých km
  • takřka úplná výbava

Mínusy

  • nedostupnost automatické klimatizace (Kia v nabídce má)
  • nedostupnost stabilizačního systému
  • nedostupné originální autorádio
  • pouze výškově nastavitelný volant
  • velmi nízká příď
Ondřej Láník Ladislav Čermák
Model Kia Rio Hyundai Accent
Cena základní sestavy 359 980 Kč 339 900 Kč
Cena testované sestavy 375 780 Kč 361 400 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1493 1493
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4000 81 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 220 / 2000 - 2000 235 / 1900 - 2700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 176 176
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4 / 4.6 5.6 / 4 / 4.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 270 / 1145 390 / 0
Objem nádrže (l): 45 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1146 / 579 1205 / 445
Rozměr pneu: 185/65 R14 185/65 R14
Kia Rio
Hyundai Accent
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3990 4280
b) šířka (mm): 1695 1695
c) výška (mm): 1470 1470
d) rozvor (mm): 2500 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1470 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1460 1460
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110 830 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940 930
k) šířka vpředu (mm): 1400 1410
l) šířka vzadu (mm): 1380 1400
délka sedáku vpředu (mm): 480 500
délka sedáku vzadu (mm): 460 480
výška opěradla vpředu (mm): 620 610
výška opěradla vzadu (mm): 610 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano