Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Soul – Crossover pro celý svět

redakce AUTO.CZ
Korejský crossover přijíždí na český trh s kompletní bezpečnostní výbavou, výkonnými šestnáctistovkami a netradiční koncepcí karoserie, která má definitivně změnit pohled na značku Kia.

Zcela nový model automobilky Kia Motors bude nabízen nejen v Evropě nebo na domácím korejském trhu, ale také v USA. Role i postavení tohoto auta budou asi na jednotlivých trzích odlišné, ale jedno je jisté – posunuje značku od aut s dobrým poměrem hodnoty a ceny k autům, ke kterým si budou jejich řidiči vytvářet osobní vztah.

Design

K očekávaným silným stránkám jako je vysoká hodnota za vynaložené peníze, kvalita nebo moderní technika, přidává Soul navíc výjimečnost, styl, nadčasovost a možnost individualizace. Nový Soul má oslovit nejen tradiční zákazníky značky, ale i ty nové, kteří dosud o automobilu Kia při nákupu neuvažovali.

První verze Soulu měla premiéru před třemi lety na detroitském autosalonu v lednu 2006, ještě jako autosalonová studie. Kia se tak vydala do rodící se kategorie kompaktních aut označovaných urban crossover. Kompaktní crossover vzbudil na světových autosalonech velký ohlas, a tak auto zamýšlené původně jen jako studie se dostalo do sériové výroby. Dílo týmu vedeného německým šéfdesignérem Peterem Schreyerem se vyrábí v Koreji, ale je vskutku globálním výrobkem, když techniku pro evropskou verzi ladili technici firemního vývojového centra v Rüsselsheimu a samotný design vznikal v USA. Největší část roční produkce 136 tisíc vozů bude směřovat na americký trh, do Evropy by mělo ročně přijít 30 tisíc vozů.

Kompaktní karoserie Soulu s délkou 4.105 mm se vyznačuje neobvykle dlouhým rozvorem (2.550 mm) a zvýšenou stavbou. Výška karoserie je 1.610 mm a světlá výška 164 mm.

Kia Soul se tak svými rozměry nejvíce blíží Suzuki SX4. Obě auta stojí na pomezí kategorie malých vozů a nižší střední třídy a přebírají designové prvky z kategorie SUV. Zpracování této myšlenky se ale liší – zatímco Suzuki sází na zaoblené tvary s italskými vlivy, Kia Soul má robustní vzhled s výraznými hranami. Korejský crossover navíc nenabízí variantu s pohonem všech kol, ale za to sází na neobvykle širokou škálu možností individualizace designu podle vkusu zákazníka.

Kia Soul - srovnání rozměrů se Suzuki SX4
Model Kia Soul Suzuki SX4 rozdíl
Délka [mm] 4105 4235 - 130
Šířka [mm] 1785 1755 + 30
Výška [mm] 1610 1620 - 10
Rozvor [mm] 2550 2500 + 50

Přední světla Soulu mají tvar inspirovaný modelem Cee’d, vysoká kapota a malá maska chladiče ale dodávají autu výrazně odlišný vzhled. Charakteristickým designovým rysem jsou černé A-, B- a C-sloupky, které dávají prosklené ploše jednolitější vzhled. Horní a dolní hrana oken se směrem dozadu přibližují a boční dveře nezasahují do linie střechy. Tyto prvky ostře kontrastují s masivními D-sloupky, ve kterých se nachází jen malá trojúhelníková okénka.

kia design pneu predstavujeme technika crossover kia design pneu predstavujeme technika crossover
 

Boční plochy jsou ozvláštněné rozšířenými blatníky, které spojuje prolis ve spodní části dveří, a stoupajícím horním prolisem, který kopíruje spodní hranu oken. Záď se vyznačuje hladkou plochou pátých dveří a vysoko umístěnými koncovými světly, která mají výrazný okraj lakovaný v barvě karoserie. Zadní nárazník má, stejně jako ten přední, zvýrazněnou střední část, která má kontrastní barvu.

V nabídce bude 11 barev karoserie, z toho čtyři nemetalické.

Interiér

Vysoká a široká karoserie s dlouhým rozvorem přináší vedle svébytného vzhledu také překvapivě prostorný interiér. Sedáky se nachází o 120 mm výš než u konvenčního auta, k lepší atmosféře v interiéru a většímu pohodlí přispívá také dostatek místa ve svislém směru.

Přístrojový štít má oranžové podsvícení s bílými číslicemi a je rozdělený do tří tubusů. Největší se nachází uprostřed a obsahuje rychloměr a počítadlo kilometrů, v levém je umístěný otáčkoměr, v pravém tubusu je palivoměr a ukazatel teploty. Čtyřramenný volant má mohutný střed a tlustý věnec s malým průměrem. Všechny ovládací prvky jsou rozmístěny v pohodlném dosahu řidiče.

Zvláštním prvkem je šikmý středový panel s vestavěným rádiem a ovládacím panelem klimatizace, který obloukem pokračuje k čelnímu sklu. V jeho horní části se nachází uzavíratelná schránka, po stranách jsou umístěny výdechy ventilace. Audiosoustava hraje v tomto modelu důležitou roli. Standardem je rovnou šest reproduktorů včetně dvojice výškových a v nejvyšším výbavovém stupni je navíc výkonnější aparatura s basovým reproduktorem napájeným výkonnějším zesilovačem.

Většina produkce modelu Soul bude vybavena standardním provedením interiéru s černým interiérem se stříbrným dekorem. V nabídce ale budou také výrazná provedení Graphite s luminiscenčním potahem sedadel, Retro Chic s béžovými částmi palubní desky a dveřních výplní a Street Demon v barevné kombinaci červená/černá. Každé je svébytné a výrazné odlišným způsobem, ale nezapomnělo se ani na praktičnost, když v exponovaných dolních částech interiéru převládají v čalounění tmavé odstíny nenáročné na údržbu.

kia design pneu predstavujeme technika crossover kia design pneu predstavujeme technika crossover
 

Kia Soul je určena pro mladé duchem, bez ohledu na věk. Tuto skutečnost podporuje snadně přístupný interiér. Nastupování a vystupování ulehčují boční dveře s velkým úhlem otevírání – vpředu až 66° a vzadu až 71°.

Zavazadlový prostor má v základním uspořádání objem 222 litrů, po sklopení zadních sedadel dělených v poměru 60/40 lze po úroveň oken naložit až 700 litrů. Pod podlahou zavazadlového prostoru se nachází ještě dodatečný úložný prostor.

Interiér obsahuje dalších 14 odkládacích prostorů, včetně 12litrové schránky před spolujezdcem. V předních dveřích je možné odložit půllitrové PET lahve, držák u páky ruční brzdy pojme 1,5litrovou láhev.

Výbava, individualizace

Série konceptů Kia Soul se vyznačovala nápaditostí zpracování exteriéru i interiéru. Tento přístup zůstává zachován i u sériové verze, především ve vyšší výbavě společně s programem individualizace nazvaným Freedom.

Provedení Freedom umožní přiobjednat designové doplňky, ale také prvky výbavy běžnější v modelech vyšších tříd. Kiu Soul tak bude možné vybavit například parkovací kamerou, střešním oknem, elektrickým sklápěním vnějších zpětných zrcátek nebo elektrochromatickým vnitřním zrcátkem.

Vzhled auta je možné upravit atraktivním střešním spoilerem, kouřovými skly na předních světlometech, nástavci prahů a předního nárazníku nebo například různými originálními polepy. V nabídce nechybí ani pětipaprsková 18palcová kola s černě lakovanými částmi.

kia design pneu predstavujeme technika crossover kia design pneu predstavujeme technika crossover Součástí standardní výbavy všech verzí je autorádio s podporou MP3 a konektory USB, AUX a iPod. Šest reproduktorů má souhrnný výkon 112 W. Lépe vybavené modely budou mít audiosystém se zesilovačem, subwooferem a osmi reproduktory o celkovém výkonu 315 W. Tato verze zároveň dostane systém osvětlení SSML: v reproduktorech se nachází světelné diody, které mění osvětlení ve třech režimech podle hlasitosti a rytmu hudby. SSML se ovládá kruhovým přepínačem a je možné ho zcela vypnout.

Motory a podvozek

Zákazníci budou moci vybírat ze dvou čtyřválcových motorů o objemu 1,6 litru. Jak benzinový, tak vznětový agregát dosahují vzhledem ke své velikosti výborných špičkových výkonů, ale také zajímavých průběhů momentových křivek. Motory jsou odvozeny od pohonných jednotek použitých v řadě Kia Cee’d.

Celohliníkový benzinový motor 1,6 CVVT z konstrukční řady Gamma je osazen variabilním časováním ventilů a dosahuje nejvyššího výkonu 92 kW při 6300 min-1. Maximum točivého momentu 156 Nm leží v 4200 min-1. Druhou možností je turbodiesel 1,6 CRDi o výkonu 94 kW. Tento motor je vybaven vstřikováním common-rail druhé generace s pracovním tlakem 1600 bar a variabilní geometrií lopatek turbodmychadla, standardně má filtr pevných částic. Nejvyšší točivý moment 260 Nm je dosahován v rozmezí 1900 až 2750 min-1.

Standardem pro obě motorizace je pětistupňová manuální převodovka. Alternativou pro turbodiesel je čtyřstupňová automatická převodovka. Poháněna jsou vždy jen přední kola.

Kia Soul stojí jako zcela nový model na nové flexibilní podvozkové platformě se dvěma pomocnými rámy. Setkáme se s ní také na několika dalších, v současné době vyvíjených modelech Kia. Flexibilita v tomto případě znamená možnost nabídnout vozidlo relativně malých rozměrů s velkým rozvorem a rozchody kol, což přináší, vedle prostorného interiéru, také dobré předpoklady k stabilním jízdním vlastnostem. Velmi neobvyklé jsou v této kategorii až 18palcová kola, která dotváří jedinečný styl Soulu, ale jsou současně funkční.

Podvozek by v závislosti na požadavcích zákazníků navržen ve čtyřech různých variantách. Pro evropské trhy je určena sportovnější verze, navíc s rozdílným nastavením pro benzinový a o 100 kg těžší dieselový motor.

Přední náprava je obvyklého typu s horními vzpěrami McPherson a využívá společný pomocný rám s motorem a převodovkou. Stabilizátor je namontovaný přímo na tlumiče, což zvyšuje jeho účinek.

Zadní náprava má zkrutnou příčku a vlečná ramena – toto řešení přináší dobrou kombinaci kvality jízdy a minimálního omezení zavazadlového prostoru. Z prostorových důvodů jsou zadní tlumiče a pružiny uloženy samostatně a stabilizátor se nachází uvnitř zkrutné příčky. Přední i zadní plynokapalinové tlumiče jsou plněné dusíkem.

Evropská verze má navíc posilovač řízení s variabilním účinkem a relativně strmý převod řízení. Na ovladatelnost mají vliv i použité pneumatiky. V závislosti na výbavě se budou nabízet 195/65 R15 s ocelovými ráfky, a 205/55 R16 nebo 225/45 R18 s litými koly (6,5x16, respektive 7,0x18).

Nosné struktury karoserie využívají ze 70,3 % z vysokopevnostní oceli, což znamená úsporu hmotnosti a větší torzní tuhost. V praxi se tuhost karoserie pozitivně odráží na nižším hluku uvnitř vozidla při jízdě, stabilních jízdních vlastnostech, ale i na úrovni pasivní bezpečnosti. Zesílena je konstrukce motorové příčky, výztuh podlahy, A-sloupků a spojů mezi sloupky a střechou.

Bezpečnost

Základem bezpečnostní koncepce Soulu je velmi tuhá karoserie, která nejen vypadá robustně, ale také robustní je. Bez ní by standardní bezpečnostní výbava resp. zádržné systémy nebyly účinné.

Soul nabídne bohatou bezpečnostní výbavu, zahrnující mimo jiné standardně přední, boční a hlavové airbagy pro obě řady sedadel a také stabilizační systém ESP s dalšími integrovanými systémy. Nejvyšší úroveň pasivní bezpečnosti zajišťuje také tuhá karoserie s prvky z vysokopevnostní oceli.

Provedení určená pro Evropu budou standardně vybavena kotoučovými brzdami na všech kolech. Přední kotouče jsou s vnitřním chlazením a mají rozměry 280 x 26 mm, zadní jsou plné o rozměru 262 x 10 mm. ABS je spojeno se stabilizačním systémem ESP, kontrolou trakce a brzdovým asistentem. Brzdová soustava byla testována v podmínkách evropských silnic, včetně horských úseků v Alpách.

Bezpečnost dětí na palubě byla další z klíčových oblastí vývoje, protože se předpokládá, že rodiny s dětmi budou typickými cestujícími v Soulu. Na zadních sedadlech se nachází úchyty pro dvě dětské sedačky typu Isofix a horní úchyt sedačky Top Tether. Čelní airbag spolujezdce lze snadno vypnout pro případ, kdy chcete umístit dětskou sedačku proti směru jízdy na přední sedadlo a aktuální stav je jednoznačně indikován.

Nezanedbatelným příspěvkem ke zvýšení úrovně aktivní bezpečnosti je snadná obsluha ovládacích prvků vozu, přehledná kompaktní karoserie s dobrou ovladatelností ve městě i mimo a dobrý výhled z vozidla, který má řidič díky výše umístěným sedadlům.

kia design pneu predstavujeme technika crossover kia design pneu predstavujeme technika crossover
 

Ve městě oceníte parkovací asistenční systém se čtyřmi snímači v zadním nárazníku dodávaný na přání. Další zjednodušení parkovacího manévru pal lze očekávat od nové parkovací kamery, kterou lze také objednat. Umístění pod klikou na výklopném víku a širokoúhlý objektiv dokáží zobrazovat prostor s úhlem 130°. Obraz s úhlopříčkou 3,5 palce je promítán na neobvyklém, ale naprosto přirozeném místě – v části samostmívacího vnitřního zpětného zrcátka.

Ceny

Kia nastavila ceny tak, aby nováček ve velmi různorodé kategorii crossoverů zůstal přes novátorský vzhled také atraktivní koupí. Ceníkové ceny začínají pod 300 tisíc Kč. V nabídce jsou zatím jen dva na svůj objem nadprůměrně výkonné čtyřválce - atmosférická zážehová 1,6 CVVT a přeplňovaný turbodiesel 1,6 CRDi. Soul má vnější rozměry 4105 x 1785 x 1610 mm a rozvor 2550 mm.

Všechny Souly jsou standardně dodávány s velkorysou bezpečnostní výbavou, čítající čelní, boční a hlavové airbagy, aktivní hlavové opěrky na předních sedadlech, protiprokluzový a stabilizační systém, kotoučové brzdy na všech kolech nebo brzdový asistent. Komfortním standardem je elektrické ovládání předních i zadních oken, centrální zamykání, rádio s CD a MP3 přehrávačem USB portem a vstupem pro externí přehrávač.

Druhá výbava Active přidává k výše uvedené ceně 40 tisíc Kč, ovšem výměnou za to dostanete v ceně 339.980,-Kč klimatizaci, dálkové ovládání centrálního zamykání, tónovaná skla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a několik další drobností v interiéru. Od výbavy Active je možno pro turbodiesel objednávat místo ručně řazené převodovky automatickou za příplatek 40.000,-Kč nebo střešní ližiny.

Nepřehlédněte
PŘEDSTAVUJEME KIA SOUL (komerční příloha)

Výbava Comfort staví na stupni Active. Je o 30 tisíc dražší (benzinový model za 369.980,-Kč) a výrobce přidává navíc sklopný klíč, ovládání rádia na volantu, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, kliky dveří v barvě karoserie nebo čelní sklo s tmavým pruhem proti oslnění.

Výbava Comfort Plus přidává přední mlhové světlomety, podélné střešní ližiny, kola z lehkých slitin s pneumatikami 205/55 R16 (standardní rozměr pneu v nižších výbavách je 195/60 R15), vyhřívaná přední sedadla, kapsy na opěradlech předních sedadel, kůží potažený věnec volantu a hlavici řadicí páky, schránku pod podlahou zavazadlového prostoru, elektrickou zásuvku v zavazadelníku nebo vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.

Zvláštní postavení má vrcholný stupeň výbavy Exclusive, která je výkladní skříní designérů Kia Motors. Interiér Soulu Exclusive je možno bez dalšího příplatku navolit v červeném provedení Street Demon nebo krémovém Retro Chic. Standardem je subwoofer s centrálním reproduktorem a reproduktory s možností barevné odezvy na aktuálně hranou hudbu. Zrcátka jsou navíc elektricky sklopitelná, to vnitřní je elektrochromatické a zobrazuje obraz parkovací kamery. Koncová světla jsou sestaveny ze světelných diod, střední část nárazníku je lesklá, boční okna naopak zatmavená, standardem vrcholné výbavy jsou také 18palcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 225/45 R18.

Kia Soul - Ceny na českém trhu
Motor 1,6 CVVT 1,6 CRDi (AT)
Zdvihový objem [cm3] 1591 1582
Válce/ventily 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 91/6300 94/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 156/4300 260/1900-2750
Max. rychlost [km/h] 177 182 (176)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11 11,3 (11,9)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 6,5 5,2 (5,9)
Pohot. hmot. [kg] 1170 1270 (1285)
Cena Base [Kč] 299.980,- 339.980,-
Cena Active [Kč] 339.980,- 379.980,-
Cena Comfort [Kč] 369.980,- 409.980,-
Cena Comfort Plus [Kč] 399.980,- 439.980,-
Cena Exclusive [Kč] 449.980,- 489.980,-

Příplatek za turbodiesel činí 40 tisíc korun, metalický lak příjde na 10 tisíc Kč. Kia na Soul poskytuje pětiletou záruku.

kia design pneu predstavujeme technika crossover kia design pneu predstavujeme technika crossover
 

redakce AUTO.CZ