Kia Soul: Design
K očekávaným silným stránkám jako je vysoká hodnota za vynaložené peníze, kvalita nebo moderní technika, přidává Soul navíc výjimečnost, styl, nadčasovost a možnost individualizace. Nový Soul má oslovit nejen tradiční zákazníky značky, ale i ty nové, kteří dosud o automobilu Kia při nákupu neuvažovali.
První verze Soulu měla premiéru před třemi lety na detroitském autosalonu v lednu 2006, ještě jako autosalonová studie. Kia se tak vydala do rodící se kategorie kompaktních aut označovaných urban crossover. Kompaktní crossover vzbudil na světových autosalonech velký ohlas, a tak auto zamýšlené původně jen jako studie se dostalo do sériové výroby. Dílo týmu vedeného německým šéfdesignérem Peterem Schreyerem se vyrábí v Koreji, ale je vskutku globálním výrobkem, když techniku pro evropskou verzi ladili technici firemního vývojového centra v Rüsselsheimu a samotný design vznikal v USA. Největší část roční produkce 136 tisíc vozů bude směřovat na americký trh, do Evropy by mělo ročně přijít 30 tisíc vozů.
kia design novemodely crossover
Kompaktní karoserie Soulu s délkou 4105 mm se vyznačuje neobvykle dlouhým rozvorem (2550 mm) a zvýšenou stavbou. Výška karoserie je 1610 mm a světlá výška 164 mm.
Kia Soul se tak svými rozměry nejvíce blíží Suzuki SX4. Obě auta stojí na pomezí kategorie malých vozů a nižší střední třídy a přebírají designové prvky z kategorie SUV. Zpracování této myšlenky se ale liší – zatímco Suzuki sází na zaoblené tvary s italskými vlivy, Kia Soul má robustní vzhled s výraznými hranami. Korejský crossover navíc nenabízí variantu s pohonem všech kol, ale za to sází na neobvykle širokou škálu možností individualizace designu podle vkusu zákazníka.
Kia Soul - srovnání rozměrů se Suzuki SX4 | |||
Model | Kia Soul | Suzuki SX4 | rozdíl |
Délka [mm] | 4105 | 4235 | - 130 |
Šířka [mm] | 1785 | 1755 | + 30 |
Výška [mm] | 1610 | 1620 | - 10 |
Rozvor [mm] | 2550 | 2500 | + 50 |
Přední světla Soulu mají tvar inspirovaný modelem Cee’d, vysoká kapota a malá maska chladiče ale dodávají autu výrazně odlišný vzhled. Charakteristickým designovým rysem jsou černé A-, B- a C-sloupky, které dávají prosklené ploše jednolitější vzhled. Horní a dolní hrana oken se směrem dozadu přibližují a boční dveře nezasahují do linie střechy. Tyto prvky ostře kontrastují s masivními D-sloupky, ve kterých se nachází jen malá trojúhelníková okénka.
Boční plochy jsou ozvláštněné rozšířenými blatníky, které spojuje prolis ve spodní části dveří, a stoupajícím horním prolisem, který kopíruje spodní hranu oken. Záď se vyznačuje hladkou plochou pátých dveří a vysoko umístěnými koncovými světly, která mají výrazný okraj lakovaný v barvě karoserie. Zadní nárazník má, stejně jako ten přední, zvýrazněnou střední část, která má kontrastní barvu.
V nabídce bude 11 barev karoserie, z toho čtyři nemetalické.