TEST Kia Sportage 1.7 CRDi vs. Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Doba se mění. SUV se vyvinula jako kultivovanější poddruh off-roadů, dnes ale jejich terénní schopnosti ocení málokdo. Zákazníky láká spíš pocit bezpečí robustního auta, nadhled daný vyšším posazem a v neposlední řadě lepší společenský statut řidiče SUV.
Ať je to jakkoli, když už se člověk dobrovolně rozhodně vozit větší masu železa, navíc v neaerodynamickém tvaru, přijde úsporný hnací řetězec vhod. A tak výrobci čím dál častěji do ceníků připisují „lidové“ verze s malým turbodieselem a pohonem jen jedné nápravy, na které slyší čím dál početnější skupina zájemců.
V případě Kie Sportage loni oželelo pohon 4x4 přes 60 % českých zákazníků. Nové řidiče loví kia na decentně modernizovaný vzhled a vycizelovanou techniku.
U Hondy CR-V jde o jiný příběh. Čtvrtá generace je mladým vozem, dorazila koncem roku 2012. Pohon všech kol u ní zatím dominoval, na dvoukolku s benzinovým dvoulitrem loni slyšelo jen 9 % zájemců. Toto číslo má znásobit před půlrokem představená naftová šestnáctistovka 4x2.
Jak se hondě vstup do nového revíru vydařil, jsme zjišťovali konfrontací právě s kiou. Sedmé nejžádanější SUV v Česku tak vyzývá prodejní šestku.
DOJEM
Protiklady jak se patří
Sportage je skutečnou ozdobou segmentu SUV. Od svého příchodu v roce 2010 projasňuje silnice svěžím dynamickým designem, který zdatně odolává zubu času, takže se letošní modernizace mohla odehrát jen v rámci nejmenších detailů. K dominantám karoserie patří masivní boční profil s úzkým pásem zasklení a mírně se svažující střecha. V duchu hesla „Nic není zadarmo“ zaplatila sportage za šmrncovní kabát horším výhledem z vozu. Nízká hrana oken omezuje jak výhled dopředu třeba na semafory, tak dozadu přes zpětné zrcátko.
To Honda se nesnažila vtisknout do tvarů svého SUV ani drobný odkaz na sportovní historii a tvary čtvrté generace podřídila funkci. Ne každému padne do oka krkolomné řešení zádě vytvářející jakýsi hrb. Když ale člověk zjistí, že se v ní ukrývá rekordně velký kufr, možná názor ještě přehodnotí. Celkově je CR-V o 13 cm delší než Sportage.
Pořizovací náklady | Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS/88 kW 4x2 (etalon) | Honda CR-V 1.6 i-DTEC/88 kW 4x2 | Kia Sportage 1.7 CRDi/85 kW 4x2 |
Základní cena | 479 900 Kč (Comfort) | 619 900 Kč (Comfort) | 499 980 Kč** (Active) |
Cena verze Světa motorů | 479 900 Kč (Comfort) | 619 900 Kč (Comfort) | 514 980 Kč** (Comfort) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Hlavové airbagy | Ano | Ano | Ano |
Kolenní airbag | Ano | Ne | Ne |
Automatická klimatizace | Ne | Ano | Ne |
Vyhřívané přední sedačky | Ne | 9000 Kč | 20 000 Kč |
Mlhovky | Ne | Ne | 10 000 Kč |
Tempomat | Ano | Ano | 18 000 Kč* |
Palubní počítač | Ano | Ano | Ano |
Litá kola | Ne | Ano | Ano |
Navigace | Ne | 27 000 Kč | Ne |
Metalíza | 15 000 Kč | 13 900 Kč | 14 000 Kč |
Porovnání cen | 479 900 Kč (100 %) | 619 900 Kč (o 29 % horší) | 514 900 Kč** (o 7 % horší) |
POŘADÍ | 2. | 1. | |
* v paketu s bluetooth handsfree a ovládáním rádia na volantu, ** akční cena |
Příjemnost dvakrát jinak
Také interiéry obou vozů hrají každý svou vlastní píseň. Kia s faceliftem příjemně dozrála, zásadním způsobem se na lepším dojmu podepsal nový přístrojový štít. Použité materiály působí sympaticky a celkově jsme se uvnitř cítili velmi přirozeně. Troufáme si tvrdit, že by se sportage mohla měřit i s dražšími zástupci prémiových značek.
Honda nás provedením kabiny od začátku bavila, žije se v ní příjemně a kvalita nezklame očekávání. V přímém srovnání s kiou jsme ale vypozorovali pár slabin. Například větší plastové plochy působí o něco levněji a rázovitější architektura vyvolává vedle uhlazené sportage mírně chaotický dojem.
Oběma vozům máme za zlé, že grafika přístrojů a palubního počítače nekoresponduje s centrálním displejem.
PROSTOR A POHODLÍ
Vpředu nadšeně, vzadu s rozpaky
Obě dnešní SUV patří k autům, ve kterých se i vzrostlejší pasažéři pohodlně usadí jak vpředu, tak vzadu. Z podstaty srovnávacího testu ale musíme vyhlásit dílčího vítěze, tím je CR-V. Měli jsme v něm o 2 cm víc místa před koleny na zadních sedadlech a o pět čísel delší je také celý obytný prostor.
Prakticky stejně jsou na tom šířky kabiny. Netrhají rekordy, ale ani nás nenapadlo, že bychom strádali. Vše je tak, jak to od kompaktního SUV čekáte.
Chleba se láme ve výšce interiéru. Zatímco honda působí a také je vzdušná po celém půdorysu, střecha dynamicky přikrčené kie se na obou koncích svažuje. Horší výhled už jsme zmínili, vliv to má samozřejmě i na prostornost a posaz posádky. Na předních sedadlech sportage jsme měli nad hlavou o čtyři centimetry menší rezervu, což ale v praxi neznamená zásadní problém.
Kdo by čekal průšvih vzadu, bude možná překvapený stejně jako my. Kia je nad zadním sedákem o pouhý centimetr nižší. Je to dáno výraznějším zapuštěním sedáku blíž k podlaze, což s sebou nese méně komfortní pozici nohou bez dostatečné podpory stehen. Po pravdě nás neoslovilo ani vyboulené opěradlo a nedostatečná délka sedáku.
Třeba na cestu k moři bychom radši volili hondu. Ta zklamala jen pevně uchycenými hlavovými opěrkami zadních sedadel bez možnosti výškové regulace. Ani v CR-V nejsou nohy podepřené stoprocentně, pozice zadních cestujících je však celkově příjemnější a uvolněnější než ve sportage.
Přední sedačky obou SUV na nás udělaly dojem, jsou pohodlné a vyhoví širokému spektru postav i na dlouhé cesty. Kvůli kratším sedákům hondy nakonec zvedneme palec pro kiu, k jejímž mimořádně vydařeným sedačkám nemáme jedinou výtku.
Údaje o testovaných vozidlech | Honda CR-V | Kia Sportage |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 155/17 | 150/15 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 97-102/97, 8-14/8 | 93-99/96, 4-10/7 |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 135/133, 151/147 | 135/134, 150/148 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 48 x 49/45 x 49 | 51 x 50/49 x 51 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 60 x 51 | 63 x 50 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 91 x 104 | 79 x 109 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 66/180 | 78/186 |
Ovládni svůj vůz
Ke spokojenosti či nespokojenosti posádky a řidiče dvojnásob přispívají zdánlivé detaily.
U kie nás potěšila úhlednost pracoviště. Vše je dobře po ruce a na očekávaném místě – tedy až na tlačítko přepínání palubního počítače, které se i po modernizaci krčí vedle budíků a skromně se schovává za věnec volantu, takže po něm musíme šmátrat poslepu.
Konstruktéři Hondy se při návrhu ovládacích a informačních prvků až moc rozšoupli. Tři tlačítka na volantu patří palubnímu počítači uprostřed tachometru, jako sirotek pak u tlačítek rádia působí přepínač centrální barevné obrazovky. Na papíře to tak nevyzní, ale když potřebujete nalistovat nějaký údaj, dá práci vzpomenout si, na jakém displeji ho hledat a jakým tlačítkem jej vyvolat. Šlo by to o dost jednodušeji. Naopak se nám u hondy líbí standardně dodávaný tempomat, který nepřeruší práci, ani když přeřadíte.
Top a flop
Jak jsme nakousli v úvodu, tvar zádě testovaných SUV napovídá mnohé o využitelnosti zavazadlového prostoru. Honda ve svém neforemném pozadí skrývá poklad v podobě největšího kufru, jaký vám kompaktní SUV dokážou nabídnout. Objem 589 litrů není pouhým výkřikem z prospektu, ale opravdu velkým prostorem s příjemně rozměrným vstupem. Vhod přijde i skvělá variabilita sedadel s dokonale rovnou podlahou po sklopení. Standardem je u hondy dojezdová rezerva.
Sportage je pravým opakem CR-V. Sexy vzhled u ní dostal přednost před praktičností. Prostor pro zavazadla nabízí výrazně skromnějších 465 litrů, což by samo o sobě ještě neznamenalo nic hrozného. Tedy dokud nezjistíte, že do tohoto údaje patří i prostor pod podlahou, ve vyšších výbavách vyplněný plnohodnotným náhradním kolem. Reálně tak zbude jen něco přes tři stovky litrů, což už může v každodenním životě představovat omezení. Hodně tedy záleží na prioritách každého zájemce, nakolik je pro něj přepravní kapacita zásadní.
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Boj o deci
Pohon předních kol se začal ve třídě SUV prosazovat s jasným cílem snížit spotřebu. Spojení s malými úspornými diesely je tedy víc než logické.
Honda vstupuje do duelu s menším zdvihovým objemem 1,6 litru, ze kterého motoráři dostali výkon 88 KW a točivý moment 300 N.m. To je o 3 kW a 40 N.m víc než u kie s jednotkou o deci větší.
Náskok by mohl být zdánlivě smazán většími rozměry a hlavně o 121 kg větší hmotností, CR-V ovšem překvapilo. Ve zrychlení i pružnosti na vyšší rychlostní stupně je vždy zhruba o vteřinu lepší než sportage. Když si k tomu připočteme snově nízkou udávanou spotřebu 4,7 l/100 km, máme vítěze disciplíny.
A realita všedního dne? Při velkém úsilí jsme se dokázali dostat pod pět litrů, šlo však o cílenou ekojízdu. V běžném provozu se náš průměr ustálil na 5,5 l/100 km. O litr víc si honda nárokovala po městě, dálnice jsme křižovali v průměru za 5,8 l – to je číslo sympatické, které však výrazněji roste při dravějším řidičském stylu.
Šestnáctistovku hondy musíme pochválit ještě za plynulý rozjezd bez znatelné prodlevy turba a kultivovaný běh v nejčastěji používaném pásmu nízkých a středních otáček. Ty vyšší, od tří a půl do čtyř a půl tisíce, hondě moc nechutnají. Motor se tam vytáčí vyloženě vlažně a už vůbec netáhne. Pod zmíněným intervalem ale působí pocitově živěji než sedmnáctistovka kie.
Také s ní se jezdí vyloženě příjemně, čtyřválec má sympaticky měkký chod a po modernizaci doléhá do interiéru v ještě menší míře. Ani sportage neobtěžuje turboefektem a jezdí sametově.
Ač papírově o 0,6 litru hladovější, ve skutečnosti se kia hondě často vyrovnala. Město zvládala v kolonách mezi 6,0 a 6,5 l, plynule pak pod pět litrů. Dálnice ovšem vyhnala průměr na sedm až osm, což je proti CR-V rozdíl víc než litru. Výsledným průměrem 6,1 l/100 km kia zaostala za hondou jen o 0,3 l/100 km.
JÍZDA
Děti ulice
Mimoasfaltové prostředí nakousneme jen decentně, když se někdo rozhodne pro SUV s předním pohonem, nemá očividně expediční choutky. Zvýšený podvozek přesto může přijít vhod, nejrůznějších polních cest s vyjetými kolejemi, vystupujícími kameny a podobnými záludnostmi najdeme v našich luzích a hájích bezpočet. O něco lépe si v takových podmínkách povede Kia Sportage, ač má na poměry SUV podprůměrnou světlou výšku 172 mm. Honda je na tom ještě hůř, pod vyčnívající nádrží zbývá pouhých 165 mm. Pro představu takové Subaru XV přejede 220 mm vysokou nerovnost.
CR-V se snaží zaujmout alespoň o něco lepším nájezdovým úhlem vpředu (28° vs. 22,4°), kia má zase v rukávu systém kontrolovaného sjíždění svahů. Nic to nemění na tom, že tato SUV patří na silnice a ulice, kde jsme je také testovali po většinu času.
Kia nás nadchla celkovou kultivovaností jízdy. Modernizace přinesla nový přední stabilizátor, poddajnější silentbloky a v testované nejvyšší výbavě Exclusive i jiné tlumiče, které asi největší měrou přispívají k podstatně pohodlnější jízdě, než na jakou jsme byli od sportage zvyklí. Ani teď kia po silnici nepluje jak americká limuzína a zachovává si celkově napruženější, tužší charakter, tlumení rázů je ale na úplně jiné úrovni.
Na silnici jsme byli s chováním sportage spokojeni i při svižnějším tempu, tedy pokud pomineme řízení, jehož umělý elektrický odpor při dynamické jízdě víc vynikne. Nově si můžeme vybírat ze tří nastavení Comfort/Normal/Sport. Liší se ale pouze tím, jak ztuha volantem točíte. Zpětná vazba chybí pořád stejně. Pokud ale nehodláte s kiou závodit, nejspíš si tupějšího řízení ani nevšimnete. Jestliže do ní ovšem nepřesednete přímo z Hondy CR-V, tak jako my během testu mnohokrát.
Údaje o testovaných vozidlech | Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x2 | Kia Sportage 1.7 CRDi 4x2 |
Motor, počet válců, ventilový rozvod | přeplňovaný vznětový, 4, DOHC | přeplňovaný vznětový, 4, DOHC |
Zdvihový objem cm3 | 1597 | 1685 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 88/4000 | 85/4000 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 300/2000 | 260/1500-2750 |
Převodovka | šestistupňová manuální | šestistupňová manuální |
Délka x šířka x výška (mm) | 4570 x 1820 x 1685 | 4440 x 1855 x 1630 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2630, 1570/1580 | 2640, 1615/1616 |
Světlá výška (mm) | 165 | 172 |
Nájezdový úhel P/Z, přechodový úhel (°) | 28/21, 16 | 22,4/22,8, 18 |
Pneumatiky standardní (testované) | 225/65 R17 (225/60 R 18) | 215/70 R16 (225/60 R 17) |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1611/564 | 1490/525 |
Objem zavazadelníku (l) | 589 | 465 |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 58/1234 | 58/1094 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 182 | 173 |
Emise CO2 (g/km) | 124 | 139 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS a 6. RS (80-120 km/h) (s) | 7,6/10,2 a 13,3 | 7,8/11,8 a 14,9 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 2500 | 2700 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 48/87/126 | 47/86/126 |
Brzdná dráha ze 100 km/h (m) | 41 | 46 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 5,8 | 6,1 |
Ač větší (+13 cm) a těžší (+121 kg), CR-V se pohybuje po silnici tak nějak víc zlehka a přirozeněji. Do zatáček se vrhá s neskonalou radostí a od předních kol vedou k řidiči přes volant všechny důležité signály o úhlu natočení a míře přilnavosti. I když agilita asi není tím hlavním, co zákazník u naftového SUV hledá, hondou se zkrátka moc pěkně povozíte.
Naše dojmy z klikatých silnic se potvrdily i na letištní ploše mezi kuželkami. Kia nezklame, ale působí těžkopádněji a nevypínatelné ESP nám při ostřejším průjezdu nevybíravě nafackovalo ze všech stran. Jakmile přišel náznak smyku – a dostavil se celkem rychle, už byla elektronika zbrkle v pohotovosti.
Honda dovolí ESP zcela deaktivovat, radostně se vrhne mezi kužely a fyzikálním zákonům dá volný průběh. Vysoká záď se tak postupně vydá do přetáčivého smyku, který lze snadno a přesně kočírovat. Auto se prostě zachová tak, jak řidič podvědomě čeká.
Se zapnutým ESP proběhl vyhýbací manévr čistě, stabilizace zasahuje jemněji než u sportage.
Jízdní talent je u CR-V vykoupený o stupínek tvrdším odpružením, což v našem případě umocňovala o palec větší kola než u kie. Navíc nám testovaná verze s pohonem přední nápravy připadá o chloupek méně pohodlná než provedení 2.2 4x4. Přesto je každodenní cestování v CR-V docela příjemným zážitkem.
ZÁVĚR
Kia Sportage je po modernizaci nesmírně příjemným autem. Vyloženě řidiči padne do ruky, je pohodlnější než dosud a s kultivovaným dieselem 1.7 CRDi a předním pohonem jezdí hezky úsporně. Estetickým dojmem a kvalitou interiéru předčí očekávání. Na první pohled jde tedy o ideální rodinné auto, kdyby tady nebyl ten proklatě malý a nepraktický kufr. Mezi výraznější slabiny patří i nízká střecha omezující jak prostor, tak výhled z vozu. Topornější chování podvozku v limitních situacích berme jako fakt, který většina běžných uživatelů nejspíš nikdy nepostřehne.
Honda CR-V dostala do vínku vzdušný interiér a obří zavazadlový prostor, které jí dávají před kiou jasný náskok. Nepůsobí možná tak luxusně jako sportage, ale z uživatelského hlediska nabídne víc. A k tomu jako bonus živější a úspornější motor. Nejde o rozdíl dramatický, ale přesto znatelný. Když k tomu připočteme jízdní hravost a celkově větší orientaci na prožitek řidiče, neotřese prvenstvím CR-V v dnešním duelu ani hlučnější řazení a chaotické ovládání palubních funkcí.
Pořadí | 1. Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x2 | 2. Kia Sportage 1.7 CRDi 4x2 |
Plusy | Prostorný interiér a rekordně velký kufr | Celkově hodnotný interiér a dojem z jízdy |
Agilní jízdní vlastnosti | Kultivovaný a při klidném tempu úsporný motor | |
Spotřeba při klidné jízdě | ||
Minusy | Hlučnější a méně přesné řazení | Malý a nízký zavazadlový prostor |
Nepřehledné ovládání palubních funkcí | Vyšší spotřeba na dálnici | |
Průměr celkem | 1,66 | 1,78 |
Hodnocení | ||
Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x2 | Kia Sportage 1.7 CRDi 4x2 |
DOJEM | ||
Design | 1,50 | 1,00 |
Dílenské zpracování | 1,50 | 1,25 |
Průměr | 1,50 | 1,13 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 1,50 | 2,00 |
Sedadla | 1,75 | 1,50 |
Zavazadelník a variabilita | 1,00 | 3,00 |
Ovládací prvky | 2,00 | 1,25 |
Průměr | 1,56 | 1,94 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,75 | 2,25 |
Pružnost | 1,50 | 1,75 |
Spotřeba | 2,00 | 2,75 |
Průměr | 1,75 | 2,25 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,75 | 1,25 |
Řízení | 1,25 | 1,75 |
Brzdy | 1,50 | 2,00 |
Ovladatelnost na silnici | 1,25 | 1,50 |
Ovladatelnost v terénu | 3,50 | 3,00 |
Jízdní komfort | 1,75 | 1,25 |
Průměr | 1,83 | 1,79 |
CELKEM | ||
Průměr celkem | 1,66 | 1,78 |
Závěrečné pořadí | 1. | 2. |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším SUV s pohonem předních kol a vznětovým motorem o objemu 1,5 až 1,7 litru a požadovanou výbavou je Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS/88 kW Comfort za 479 900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 503 895 Kč. Za cenu od 503 896 Kč do 527 890 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu,
nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.