Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Sportage: První ženevské dojmy

Diskuze (25)
Po Cee'du, Soulu, Sorentu a Venze je tady další Kia, která bude chtít výrazně promluvit do rozhodovacích procesů evropských zákazníků. Příbuzný Hyundaie ix35 nese opět jméno Sportage, ale se svými předchůdci nemá mnoho společného.

Nejatraktivnější vlastností předchozí Kia Sportage byla její nízká cena, design nebyl rozhodně důvodem, proč se zákazníci rozhodovali právě pro tento vůz. Novinka naopak mimo značně modernější techniky přináší střízlivý, ale vcelku atraktivní exteriér, který rozhodně umí zaujmout.

Sportage sleduje rozdělení úloh v rámci koncernu Hyundai-Kia. Design navržený pod vedením Petera Schreyera je proto usedlejší. Nedosahuje expresivity sesterského Hyundai ix35, ale o to lépe zapadá do evropských měřítek.

Interiér svým designem i použitými materiály rezignuje na jakékoliv prémiové ambice, obojí ale u novinky představuje skok spíše dvou generací a ne jen jedné. Tvary uvnitř vozu jsou jednoduché, ale příjemné na pohled. Horizontálně členěná hladká palubní deska s minimem dekoru a červeným podsvícením vypadá evropštěji (a v tomto smyslu tedy lépe) než interiér sesterského Hyundaie.

Kia Sportage - Zážehové motory
Motor1,6 GDi2,0i2,0i
Převodovka5M5M5M (6A) 4x4
Zdvihový objem [cm3]159119981998
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]103/6200118,4/6200118,4/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]166/4500194/4500194/4500
Max. rychlost [km/h]-184 (182)182 (180)
Zrychlení 0-100 km/h [s]-10,4 (10,6)10,7 (11,2)
Komb. spotřeba [l/100 km]-7,5 (-)7,6 (-)

Designéři v interiéru vsadili na účelnost v kombinaci s několika sportovněji pojatými tvary. Sportage nepřekvapí v pozitivním, ale ani negativním slova smyslu.

Cenové zařazení modelu odhaluje provedení přístrojového štítu i volant s věncem potaženým kůží, jejíž vzhled i povrch se příliš neodlišuje od plastového dílu ve středu. Mimochodem, volant je nastavitelný jen výškově.

Výhled do všech stran je vzhledem ke kategorii SUV velmi dobrý, a to i ve směru šikmo dozadu. Zadní sloupky jsou sice neprosklené, tento handicap ale dostatečně kompenzují dlouhá boční skla v zadních dveřích.

Kia Sportage vs. Hyundai ix35- Srovnání základních rozměrů
RozměrKia SportageHyundai ix35Rozdíl
Délka [mm]44404410+30
Šířka [mm]18551820+35
Výška [mm]16351660-25
Rozvor [mm]264026400
Zavazadlový prostor [l]564/1353591/1436-27/-83

Na zadních sedadlech je štědrý prostor v podélném směru, na výšku je naopak místa méně. Omezený prostor nad hlavou u Sportage nelze kompenzovat sklopením opěradla. Naopak i zadní pasažéři mohou u lépe vybavené Sportage využívat vyhřívání sedadel. Výhodou v komfortu i ovládání elektrického stahování oken jsou rovné loketní opěrky ve dveřích.

Zavazadlový prostor, který pojme 564 litrů, je dlouhý 78 cm, v nejužším místě široký 101 cm a pod roletkou vysoký 40 cm. Spodní hrana leží ve výšce 77 cm.

Zpočátku mají být k dispozici jen dvoulitrové čtyřválce, během roku 2010 se přidají motory 1,6 GDI a 1,7 CRDi.

Pohon všech kol je vyhrazen dvoulitrům, oba je přitom možné kombinovat i se šestistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem.

Všechny modely mají vpředu nápravu se vzpěrami McPherson a spodními příčnými rameny, vzadu je nová víceprvková náprava.

Kia Sportage - Vznětové motory
Motor1,7 CRDi2,0 CRDi2,0 CRDi
Převodovka6M6M (6A)6M (6A) 4x4
Zdvihový objem [cm3]168519951995
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]84,5/4000100/4000100/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]255/1800-2500304/2000304/2000
Max. rychlost [km/h]-182 (182)181 (180)
Zrychlení 0-100 km/h [s]-10,8 (11,9)11,3 (12,1)
Komb. spotřeba [l/100 km]-5,5 (-)5,7 (-)

Diskuze (25)
3. 3. 2010 19:41
Re: Jak naživo
Nemyslel jsem ten asijský design na tebe, ale na redakční článek, tvůj příspěvek tu v té chvíli nebyl vidět :-) Ono se z toho začíná stávat klišé - že je prý Kia evropská a Hyundai asijský. Já si myslím, že je to mnohem víc o vytváření globálních modelů, o zaměření šéfů designu a taky o zaměření na konkrétní konkurenční značky a modely. Hyundai v Evropě evidentně na Ford a Opel. Motorů bych se nebál, nová "R" řada dieselů vypadá velice schopně, čeká se na menší 1,7, a v benzinech bude zřejmě Hyundai/Kia chtít udělat co největší rozruch s GDI - slibuje větší krouťák větší výkon, nižší spotřebu, nižší emise... Sama Kia prezentuje Sportage jako městské rodinné auto, žádné zuřivé výkony na blátodromu nejsou nutné, od toho je tu Sorento, které se podle prvních testů hodně povedlo. S těmi donwsizovanými turby jsem trochu rozpačitý - prakticky všechny ukazují velkou citlivost spotřeby na zatížení motoru, nic příjemného.
3. 3. 2010 08:59
Vypadá to na trefu
Sportage v exteriéru následuje logiku designu nového Sorenta, Schreyer tentokrát možná ještě o něco hlouběji hrábnul do svých sloh s výkresy z dob Audi a VW. Exteriér je expresivní ažaž, jen podobně jako u koncernu nespočívá v barevném opeření a tanci křivek, ale ve zdůrazněné hmotě a jejím pohybu pod povrchem. Kdo dokáže a chce vidět, vidí. Interiér poněkud překvapivě posílá vzkazy Toyotě, potažmo Hondě a Nissanu. Nicméně logika upřednostnění hmoty proti povrchovému dynamizování zůstala. Nemyslím, že je pravdivé tvrzení, že Hyundai dělá asijsko-americký design a Kia evropský. Sportage je jasně globální kára, což je samozřejmé, protože se v US a Asii předchozí generace dobře prodávala a je nutno navázat. Ani bych se nedivil, kdyby se Sportage stala po Sorentu dalším modelem vyráběným v nové fabrice Kie ve West Pointu v Georgii, a začala odtamtud silně obtěžovat Toyotu v nesnázích. V Evropě zase nebude rád Nissan - snížená výška karosérie a celkové pojetí nesměřuje do lesnických závodů, ale do džungle velkoměsta za QočovníQem. který všem už několik let tolik pije krev. Cenový záměr s novou Sportage pro ČR se dá odhadnout z toho, že cenu dosavadního modelu tlačí Kia pod práh 400 000. Nissan si s novým QQ počíná podobně a dostává i se zvýhodněním cenu lehce nad 400 000. Takže tenhle parametr cenové války je asi daný.

Pro anglicky čtoucí kiaře je tady odkaz na hodně podrobné představení modelu: [odkaz]
3. 3. 2010 08:45
Jak naživo
Mně se to líbí. Takhle na fotkách, zevnitř i zvenčí, rozhodně je mi to bližší než i35ka. Ta je asijská, ale znovu opakuji něčí postřeh odsud - KIA je víc evropská (já myslím, že až na kapitál a některé manýry je zcela evropská), Hyundai je víc zaměřen na Asii a Ameriku. Dokonce i ta maska, co poněkud zhoršila vyvážený design Cee´du je tady dobrá, stejně jakjo u Vengy. Zadní "vrata" vypadají, že účel zde bude splněn více než dobře, nakládací otvor má maximální rozměr a jednoduchý tvar. Co mně pouze mrzí, je paleta motorů. Čekal bych něco a´la VW - maloobjemový benzín s přeplňováním a náhonem na všechna čtyři kola, automat a nebo šestku ve standardu. Pětka začíná být poněkud pasé - tohle je SUV a ne nějaké miniauto za stopade.

Ale jinak - pochvala, nicméně uvidíme naživo. Sorento se taky povedlo, na živo vypadá velice podařeně.
Avatar - Ada je zase tady
2. 3. 2010 23:04
Tohle že je střízlivý exteriér?
Tohle že je střízlivý exteriér? No to snad má někdo oko z kašparovy krávy. To není střízlivý, ale dost extravagantní a navíc silně asiatský exteriér :no:
Střízlivý, dokonale elegantní exteriér má například Touran, který tenhle šuplík elegancí převyšuje o 300%.
Dokonce i ten rendlíkovský Duster tuhle Kiu převyšuje designove rozdílem třídy. Bohužel.
Těžit z toho bude nejlépe VW Tiguan.
Avatar - skejpa
2. 3. 2010 21:04
Re: Sportage
:yes: