25.3. 2008 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Na stánku automobilky Kia Motors byla většina očí zaměřena na novinku, vůz Kia Soul. Vedle něho se v Paříži ovšem objevily i další zajímavé modely, pro které je zlepšení společným jmenovatelem šetrnost k životnímu prostředí.

Kia Soul

Dlouho očekávaný městský crossover s vnějšími rozměry 4105 x 1785 x 1610 mm a rozvorem 2550 mm je úplnou novinkou, v modelovém portfoliu nemá žádného přímého předchůdce. I proto se stal hlavní hvězdou pařížského stánku automobilky Kia.

Kia údajně původně se sériovou výrobou nepočítala. Po příznivé reakci veřejnosti na studii Soul před dvěma lety v Detroitu a na trojici konceptů Soul Burner, Soul Diva a Soul Searcher z letošního ženevského autosalonu byl ale celý projekt doveden až do podoby produkčního auta. Původní koncept vznikl ve spolupráci kalifornského a korejského designového centra, verzi pro Ženevu připravovalo evropské studio pod vedením Gregoryho Guillauma a do prací zasahoval také šéfdesignér Kia Peter Schreyer.

Oficiálně byly potvrzeny tři motory. Základem bude benzinová 1,6 o výkonu 92 kW při 6300 ot./min, maximum točivého momentu je 156 Nm při 4200 ot./min. Další možností je turbodiesel 1,6 CRDi s výkonem 92 kW při 4000 ot./min. Tento motor je osazen turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a rozvodem DOHC se čtyřmi ventily na válec. Točivý moment má maximum 255 Nm při 2000 ot./min.

Nejvýkonnější pohonnou jednotkou bude benzinový dvoulitr, který však bude dodáván pouze pro mimoevropské trhy. Dosahuje nejvyššího výkonu 104 kW při 6000 ot./min a maximum točivého momentu je 186 Nm při 4600 ot./min. Pro tento motor bude na výběr pětistupňová manuální nebo čtyřstupňová automatická převodovka.

Všechny tři motory vycházejí z pohonných jednotek nabízených v úspěšném modelu Cee’d. S pohonem všech kol se zatím nepočítá, Soul tak bude autem pro čistě silniční provoz. Hlavní výhodou bude vyšší stavba karoserie, která znamená, že cestující sedí zhruba o 12 cm výš než v kompaktních autech s klasickou koncepcí.

Název Soul odkazuje na sídlo automobilky a zároveň v angličtině znamená duše. Kia slibuje zákazníkům široké možnosti individualizace, podobně jako to prezentovaly ženevské studie. Výroba bude v Koreji zahájena v listopadu, v Evropě se Soul začne prodávat na začátku příštího roku. Roční produkce je plánována na 136.000 jednotek, do Evropy by jich mělo putovat přibližně 30 tisíc.

Soul Hybrid

Kromě sériového provedení Soulu představila Kia také prototyp Soul Hybrid. Hybridní pohon v tomto případě spojuje benzinový motor 1,6 CVVT, elektromotor (15 kW, 105 Nm) a bezestupňovou převodovku CVT. Lithiové baterie se dobíjejí rekuperací energie při brzdění.

Aby si mohli návštěvníci důkladně prohlédnout rozložení jednotlivých komponent, bude mít Soul Hybrid průhlednou kapotu a podlahu. Kia u hybridní verze slibuje výrazné snížení spotřeby – v kombinovaném cyklu má být 4,9 l/100 km (emise CO2 117 g/km), což je o 26,4 % méně než u standardního Soulu s motorem 1,6 CVVT.

Cee’d Hybrid

Koncept Cee´d Hybrid sdílí techniku s bratrským konceptem Soul Hybrid. I zde tedy nalezneme benzinový motor 1,6 CVVT, elektromotor (15 kW, 105 Nm), bezestupňovou převodovku CVT či lithiové baterie s možností rekuperace energie při brzdění. Celkový výkon je 103 kW, maximum točivého momentu 227 Nm.

Spotřeba vozu v kombinovaném cyklu má být 4,8 l/100 km (emise CO2 114 g/km). Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá tomuto modelu 11,8 s a maximální rychlost je 185 km/h. Také hybridní verze je vybavena systémem start-stop (viz níže).

Cee’d Idle Stop & Go

Systém IGS (Idle Stop & Go) v Kii Cee’d vypne motor, pokud se auto chystá zastavit nebo stojí, při stlačení plynového nebo spojkového pedálu se motor znovu automaticky nastartuje. Pokud se baterie vybije na 75 % své kapacity, systém se odpojí, aby opakovaným startováním nedošlo k vybití akumulátoru. Spotřeba paliva v městském cyklu by mohla klesnout až o 15 %.

V prodeji se tato novinka objeví na začátku příštího roku u benzinových motorů. Pro diesely se začne nabízet později. Příplatek za systém start-stop zatím nebyl zveřejněn.

Sportage FCEV

Na pařížském stánku automobilky Kia byl v Evropě poprvé představen i model Sportage, poháněný palivovými články (resp. jeho koncept). Ten je nyní podrobován sérii testů a zkoušek. Díky novým Li-Pol (Lithium-ion-polymerové baterie) článkům o kapacitě 152 V dokáže Sportage FCEV při plném nabití urazit vzdálenost 300 kilometrů a být schopen startu i při teplotách pod bodem mrazu. Celkový nejvyšší výkon vozu je 100 kW.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Hospodaření Procter & Gamble překonalo očekávání, vzrostly tržby i zisk Hospodaření Procter & Gamble překonalo očekávání, vzrostly tržby i zisk

Americký výrobce spotřebního zboží Procter & Gamble…

Nový polský zákon o Nejvyšším soudu narazil u Evropského soudního dvora Nový polský zákon o Nejvyšším soudu narazil u Evropského soudního dvora

Evropský soudní dvůr vydal příkaz ke zmrazení uplatňování…

V Česku vidíme velký potenciál, říká italský šperkař Massimo Gismondi V Česku vidíme velký potenciál, říká italský šperkař Massimo Gismondi

Předávání rodinných firem a zakládání tradic je v Česku…

 
Zdroj: redakce

Štítky Kia Paříž 2008

 

Přidat názorDiskuse: Kia v Paříži 2008

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.












Blesk.cz

Rozrušená Anička Slováčková: Strach z rakoviny! Jaký je ortel lékařů?

Rozrušená Anička Slováčková: Strach z rakoviny! Jaký…

Někdejší hvězdu show Tvoje tvář má známý hlas Annu Slováčkovou (23) svíral v posledních dnech velký strach.…

Řepka s Kristelovou: Útok na přestupkovou komisi! „Došlápnu si na tebe!

Řepka s Kristelovou: Útok na přestupkovou komisi!…

Kateřina Kristelová (38) a Tomáš Řepka (44) se nezastaví před ničím! Poté, co byli oba - zatím nepravomocně -…

 

iSport.cz

Slováci poprvé o večírku! Omlouváme se, prémie si nezasloužíme, uznávají

Slováci poprvé o večírku! Omlouváme se, prémie si…

Čtyři ze sedmi slovenských fotbalových reprezentantů, kteří po sobotní prohře 1:2 v Lize národů s českým týmem…

Wenger? Ne! Kovač má naši důvěru, zní z Bayernu. Klub reagoval na kritiku

Wenger? Ne! Kovač má naši důvěru, zní z Bayernu.…

Bayern Mnichov svolal speciální tiskovou konferenci, na které vystoupila velká trojka Hoeness, Rummenigge a…

 

Reflex.cz

Senátní volby: Napřed nás zvolte a my pak řekneme, za koho budeme kopat

Senátní volby: Napřed nás zvolte a my pak řekneme,…

Noví senátoři Jiří Drahoš a Marek Hilšer vstoupí v českém Senátu do klubu Starostové a nezávislí (STAN), jenž se…

Zdeněk Hřib: Z vůle voličů má být primátorem Pirát, je nedůstojné s tím obchodovat

Zdeněk Hřib: Z vůle voličů má být primátorem Pirát,…

Lídr pražských Pirátů Zdeněk Hřib připomíná, že jeho strana obdržela ze všech tří subjektů, které momentálně…