Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia v Ženevě 2009

Aleš Jungmann
Diskuze (0)
Na stánku automobilky Kia bylo opravdu rušno. Každý chtěl co nejlépe prozkoumat "Studii číslo 3", tedy budoucí nové MPV v modelovém portfoliu značky Kia Motors. Číslo 3 znamená, že podobný model bude třetím v hierarchii značky Kia, po Picantu a Riu.

Výroba je potvrzena na rok 2009 do tuzemské továrny v Nošovicích.

Studie No.3

Čtyřmetrové luxusně vyhlížející MPV s prosklenou střechou bylo velkým lákadlem stánku Kia Motors na ženevském autosalonu. Pohled shora ukazuje netradiční řešení prosklení střechy s automatickou protisluneční clonou, které ale nemá moc šancí na postup do výroby. Podobné je to i s diodově zvýrazněným obrysem masky, s novým charakteristickým zúžením ve střední části a devatenáctipalcovými koly.

Studie dlouhá 4035 mm se svým luxusním pojetím nejvíce blíží současné Lancii Musa, sériové provedení ale bude Kia chtít nabízet běžným zákazníkům a zákaznicím. Rodinný charakter auta prý nebude v tomto případě v rozporu se zábavou za volantem. Rozvor studie měří 2615 mm, výška 1600 mm a šířka 1760 mm. Design studie Kia No. 3 byl vytvořen designérem Gregory Guillaumem ve frankfurtském designovém středisku pod vedením šéfa designu Kie Petera Schreyera.

Nová příď a další variace na moderní pojetí masky chladiče mají nalákat návštěvníky a snad dále posunout image značky směrem k netuctovému a bohatě individualizovatelnému zboží. Hlavní designérskou boční linii zvýrazňuje na tmavém autě vysoce kontrastní bílé orámování prosklení. Světlomety využívají diodovou techniku.

Sériový model bude přímou konkurencí novému Opelu Meriva, Hondě Jazz nebo stávajícímu Renaultu Modus. Malé MPV se v Ženevě představilo zatím jako studie, ale snad ještě na konci letošního roku se dočkáme sériové verze. Podle oficiálních informací jde o předskokana modelu, který bude pro evropské trhy vyráběn v továrně Hyundai v Nošovicích, paralelně s modelem Hyundai i30. Interně má novinka kódové označení YN, očekává se technická příbuznost se Soulem a Hyundaiem i20 (podvozek, motory, systém Idle Stop&Go). Potvrzeny jsou tři čtyřválce 1,4 l a 1,6 l, jeden z nich spalující naftu. Potvrzena je také výroba odvozeného modelu se značkou Hyundai.

Cee´d ISG

Nový systém Idle Stop & Go (ISG) má korejským vozům rodiny Cee'd přinést úsporu paliva až 15 % v městském a 6 % v kombinovaném cyklu. Nové zařízení samočinně vypíná motor při stání a následně, jakmile řidič sešlápne spojku, aby zařadil rychlostní stupeň, dochází samočinně ke startu motoru.

Součástí systému je nový startér propojený s řídicí jednotkou motoru. Jakmile se kapacita akumulátoru sníží pod úroveň 75 % stavu plného nabití, nedovolí systém vypnutí motoru, aby proběhlo dobití akumulátoru rychleji. Pro řízení vypínání motoru jsou využívána také další data palubního elektrického systému. Nový alternátor zvyšuje intenzitu dobíjení akumulátoru při brzdění nebo ve chvíli, kdy není spalovací motor využíván pro akceleraci.

Současně s uvedením zařízení ISG byla pro modely Kia Cee'd zařazena do výroby nová pětistupňová převodovka. Její hmotnost je asi o 5 kg nižší než u předchozího provedení, což bohatě kompenzuje přidanou hmotnost spojenou s komponenty systému ISG. Výrobce slibuje přesnější dráhy řazení, snazší pohyb řadicí páky v kulise a dokonalejší synchronizaci.

Systém ISG bude od jara 2009 dodáván pro všechny tři modely řady Cee'd s motory 1,4 CVVT a 1,6 CVVT. Kia Cee'd 1,4 CVVT ISG má kombinovanou spotřebu 5,7 l/100 km (-0,4 l/100 km) a verze 1,6 CVVT ISG spotřebuje v kombinovaném cyklu 5,8 l/100 km (-0,5 l/100 km). Během roku 2009 se ve výrobě objeví stejný systém i v kombinaci s motorem 1,6 CRDi, během roku 2010 pak tyto motory najdou své místo i v dalších modelech značky Kia.


Aleš Jungmann
Diskuze (0)