Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia ve Frankfurtu 2009

Aleš Jungmann
Diskuze (1)
Evropské zastoupení automobilky Kia Motors získává v jejích globálních operacích zase o něco větší význam.

Nový model Venga byl vyvíjen s ohledem na požadavky Evropanů a v Evropě (konkrétně v severomoravských Nošovicích) se taky bude vyrábět. Úspěšný Cee'd jde do druhé poloviny své kariéry s vylepšeným vzhledem a modernizovaným interiérem.

Cee'd

Facelift tohoto klíčového modelu spočívá v kompletním přepracování přídě. Nové světlomety mají jiný tvar a novou světelnou techniku. Změnou proti stávajícímu provedení je přesunutí bočních směrovek do krytů zpětných zrcátek a zahlazení vnitřní dvojice prolisů na kapotě motoru. Designové změny vyústily v prodloužení vozu o 25 mm na 4260 mm. Facelift se dotknul současně pětidveřového hatchbacku i kombi Cee'd Sporty Wagon. Třídveřové provedení si zachovává původní vnější podobu.

Úpravy na zádi již nejsou tak výrazné. Nová je grafika koncových světel a nápaditější designérské řešení spodní části zadního nárazníku se zadní mlhovkou a odrazkami. U kombi byla obměněna koncová světla a místo dvou světlých vodorovných pruhů zde zůstal jediný s oranžovými žárovkami směrovek.

V interiéru zaujme především nový sportovněji tvarovaný tříramenný volant se stříbrným dekorem na spodním dvojitém rameni. Neobvyklé je umístění tlačítek nejen na vodorovných ramenech volantu, ale také na těch svislých, zde konkrétně pro ovládání palubního počítače. Cestující se v provedení kombi mohou těšit na o 15 mm větší místo nad zadními sedadly.

Novinkou jsou také madla pro řidiče a spolujezdce umístěná vedle řadicí páky. Uspořádání středového panelu i přístrojového štítu zůstává beze změn. Materiály použité na přístrojové desce i na sedadlech vypadají lépe než dosud. Kia Cee'd má nyní nové audiosystémy a v nabídce je také dvouzónová automatická klimatizace, krokem k ještě většímu komfortu na palubě je také snížení hladiny hluku až o jeden decibel (záleží na konkrétním modelu).

Technika se v zásadě nemění. Kia Cee'd dostala špičkový technický základ hned od počátku výroby, takže změny na motorech a podvozku momentálně nejsou na pořadu dne. Nadprůměrné parametry zážehových motorů je od ledna 2009 možno vylepšit o nižší kombinovanou spotřebu. Motorizace 1,4 CVVT a 1,6 CVVT lze totiž rozšířit o novou funkci samočinného vypínání a startování motoru Idle Stop & Go. Stejné zařízení by se mělo dostat také do dalších motorů, včetně turbodieselů. Další úsporu paliva (okolo tří procent) přinese i elektrický posilovač řízení MDPS či nová šestistupňová manuální převodovka dodávaná standardně ke všem dieselovým motorizacím.

Prodej na českém trhu byl oficiálně zahájen již začátkem září.

Sorento

Premiéra modelu se sice odehrála již na autosalonu v Soulu, v Evropě ale máme možnost na IAA spatřit novou generaci korejského SUV poprvé. Nové Sorento je delší, vyšší a širší než jeho stejnojmenný předchůdce, měří 4685 mm na délku, na šířku má 1885 mm a je 1710 mm vysoké. Mimochodem, Kia jej neřadí do kategorie SUV, nazývá jej CUV – Crossover Utility Vehicle. Novinka svým designem na první generaci nenavazuje, je od počátku koncipována jako zcela svébytný vůz, který působí mnohem mohutněji. Zadní D-sloupky mají tvar lichoběžníku, C-sloupky jsou pak vtipně skryty pod prosklením. Nová Kia do lehkého terénu může být až sedmimístná, základem je pochopitelně pět sedadel.

V interiéru najdeme kromě jiného například navigační systém s 6,5palcovým displejem, audio systém s podporou formátu MP3 a externím vstupem pro iPod, prosvětlí jej skleněná panoramatická střecha nad prvními dvěma řadami sedadel. K dispozici je také mimo jiné couvací kamera a bezklíčkové otevírání vozu, motor se samozřejmě startuje tlačítkem.

Co najdeme pod kapotou? Paleta začíná velmi zajímavým čtyřválcovým turbodieselem řady R o objemu 2199 cm3 s výkonem 145 kW při 3800 min-1 a s točivým momentem 421 Nm (436 s automatickou převodovkou) mezi 1800 a 2500 min-1. Evropští zákazníci mohou zvolit také zážehový čtyřválec Theta II s objemem 2349 cm3 s výkonem 129 kW při 6000 min-1 a s točivým momentem 225 Nm v 3750 min-1. Pro domácí trh je dále k dispozici zážehový vidlicový šestiválec Mu LPI o objemu 2,7 litru, který spaluje LPG a poskytuje největší výkon 121 kW, jeho točivý moment pak vrcholí hodnotou 244 Nm. Zejména pro americký trh bude určen benzinový agregát V6 objemu 3470 cm3, který má výkon 206 kW a kola se bude přenášet maximálních 335 Nm. Nové Sorento se bude dodávat s pěti- a šestistupňovými přímo řazenými převodovkami, přičemž šestistupňový automat je zcela nové konstrukce. K dispozici budou jak verze s pohonem jedné, tak i obou náprav.

Na přední nápravě najdeme vzpěry McPherson, zadní je víceprvková. Jízdě v lehkém terénu napomáhají elektroničtí pomocníci, jako například HAC (Hill-Start Assist Control - asistent při rozjezdu do kopce), při prudších sjezdech pak zasáhne DBC (Downhill Brake Control). Samozřejmostí je samozřejmě také ABS, kontrola stability ESC, Sorento má také systém kontroly tlaku v pneumatikách TPMS. Oproti svému předchůdci byla znatelně vylepšena aerodynamika – koeficient aerodynamického odporu cx byl snížen z 0,425 na příznivějších 0,38.

Kia doufá, že novinka naváže na velmi úspěšnou první generaci, které se za sedm let prodalo po celém světě 900.000 kusů. Její plán hovoří o 140.000 vozech ročně. V Evropě se nového Sorenta s největší pravděpodobností dočkáme až příští rok.

Venga

Pro české prostředí je to možná ještě důležitější světová premiéra, než nová Škoda Superb Combi. Vždyť výroba v nošovické automobilce se už naplno připravuje a zcela nový model má přispět k dosažení cílové kapacity českého výrobního závodu Hyundaie, která činí 300.000 vozů ročně. Automobilka počítá s tím, že by se tak mělo stát na přelomu let 2011 a 2012. Je zřejmé, že půjde o atraktivní model pro českého zákazníka, ale podobně jako v případě kolínské TPCA, je to především významný příspěvek české ekonomice, neboť drtivá většina vyrobených vozů bude z České republiky exportována.

Působení značky Kia na evropském trhu malých aut zatím nebylo tak úspěšné, jak by být mohlo. Teprve nyní ale přichází model, který bude schopen využít potenciál jednoho z nejsilnějších segmentů trhu. I když jde o malé MPV, je pravděpodobné, že agresivní cenová politika sníží ceny na úroveň běžných malých hatchbacků.

Na českém trhu je zřejmým cílem modelová řada Fabia/Fabia Combi/Roomster, které v některých případech zvládaly konkurovat cenou i o třídu větší Cee'dy. Představitelé českého zastoupení značky Kia již naznačili, že prodejní cena na českém trhu bude začínat hluboko pod hranicí 300 tisíc korun, což je vzhledem k cenám Cee'du v podstatě nutnost.

Bez ohledu na marketingové záměry stratégů Kie je jasné, že se Venga v Evropě bude střetávat hlavně s malými MPV. Hlavním hráčem na tomto poli je Opel Meriva, který ale brzy dostane ambiciózního nástupce. K důležitým hráčům patří také slovenský Citroën C3 Picasso a o něco menší Renault Modus/Grand Modus. Zapomenout nesmíme na originální Roomster, který vedle největší délky nabízel dosud i největší základní objem zavazadelníku ve třídě.

Interiér patří v mnoha ohledech k největším ve třídě (což jsme prověřili přímo ve Frankfurtu), absolutorium platí konkrétně u podélného prostoru vpředu i vzadu. Výška nad sedákem 1020 mm (vpředu) a 980 mm (vzadu) se jeví také jako velmi dobrá. Zadní lavice je standardně dělená v poměru 60/40 a posuvná v podélném směru v rozsahu 130 mm. Standardní objem zavazadlového prostoru činí vysoce nadprůměrných 440 litrů. Po sklopení druhé řady vzniká rovina díky dvojité podlaze zavazadelníku. Ložná plocha má délku 1552 mm a je nad ní k dispozici využitelný objem 1253 l. Pokud falešné dno vyjmeme, zvětší se využitelná výška zavazadelníku o 163 mm. Kia Venga pořadím preferencí pragmaticky orientovaných zákazníků zamíchá. Její vnější rozměry zůstávají kompaktní s výjimkou suverénně největší šířky, připomínající spíše vozy nižší střední třídy.

V nabídce jsou dvě barevné verze interiéru (černá, hnědá) kombinovatelné s několika různými dekory, deseti odstíny barev karoserie a třemi stupni výbavy. Z mimořádné výbavy je u korejské značky zajímavé dvoudílné velkoplošné prosklení střechy, včetně možnosti otevření.

Nová karoserie stojí na podvozku sdíleném s Kiou Soul. Vpředu i vzadu jsou pomocné rámy, kvůli zvýšení tuhosti a dokonalejší izolaci kabiny od podvozku. Přední náprava využívá vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, zadní pak klasická - ve třídě standardní - vlečená ramena spojená torzně zkrutnou příčkou.

Motorová škála je tvořena dvěma známými zážehovými čtyřválci. Naftová nabídka čítá dva zdvihové objemy po dvou výkonových verzích. Jde o nové naftové motory rodiny U2, které se vyrábí na Slovensku. Slabší provedení obou motorů budou v nabídce jen na vybraných trzích, kde si úpravu maximálních výkonů vyžádala optimalizace daňové zátěže.

Všechny motory bude možné na přání vybavit systémem samočinného vypínání a startování motoru Idle Stop & Go. Stejně jako modernizovaný Cee'd i Venga se může pochlubit elektrickým posilovačem řízení MDPS. Zážehové jednotky mají standardně pětistupňové převodovky, větší čtyřválec je dodáván také se čtyřstupňovým planetovým automatem s hydrodynamickým měničem. Všechny vznětové motorizace s výjimkou té základní mají standardně novou šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Kia Venga bude jezdit na 15, 16 nebo 17palcových kolech s pneumatikami 195/65 R15, 205/55 R16 nebo 205/50 R17. Standardem jsou kotoučové brzdy na všech kolech.

Počítá se s 5letou zárukou na celý vůz a 7letou zárukou na hnací ústrojí s omezením na proběh 150.000 km. Na trh by se novinka měla dostat v závěru letošního roku.

Cee'd Hybrid

Koncept hybridního hatchbacku Kia Cee'd (stejně jako v případě SUV Sorento) je podle slov automobilky pouze výzkumným projektem který má díky rozsáhlému testování v evropských podmínkách připravit dostatečné podklady pro vývoj úspěšných hybridních vozů pro příští desetiletí.

Základem hybridního Cee'du je benzinový spalovací motor Gamma o objemu 1,6 litru spřažený se synchronním elektromotorem o výkonu 15 kW. Ten generuje točivý moment 105 Nm již od 1500 otáček za minutu a pomáhá tak Cee'du Hybrid snižovat spotřebu paliva konvenčního motoru s vnitřním spalováním. O přenos sil se stará převodovka s variabilním převodovým poměrem CVT, nechybí ani Start/Stop systém (ISG). Akcelerace z klidu na 100 km/h zvládne vůz za 11,8 sekundy, nejvyšší rychlost činí 185 km/h. Ve srovnání s klasickým Cee'dem s motorem o objemu 1,6 litru má hybridní model o čtvrtinu nižší emise CO2.

Sorento Hybrid

V případě Sorenta se jedná o spojení nikoliv benzinového, ale dieselového agregátu s elektromotorem. Pod kapotou spolupracuje moderní dieselový motor o objemu 1,6 litru a výkonu 120 kW, vybavený dvoustupňovým přeplňováním (to jest dvojicí sériově řazených turbodmychadel) s elektromotorem o výkonu 30 kW. Novinkou je také dvouspojková automatická převodovka.

Díky malému motoru je hmotnost hybridního Sorenta 1663 kilogramů což je o více než 100 kilogramů nižší hodnota než v případě srovnatelného Sorenta s pouze spalovacím motorem. Velká pozornost byla také věnována aerodynamice (použity byly užší pneumatiky, řada spojlerů či panely zajišťující potřebnou hladkost podlahy), výsledný součinitel aerodynamického odporu prozatím není oficiální a tak můžeme jen odhadovat hodnoty na pomezí cx rovno 0,35. Výsledkem úprav je vůz s o 30 % nižšími emisemi CO2 (přesně 119 g/km) než má nejlepší současné Sorento.


Aleš Jungmann
Diskuze (1)
Avatar - twistedTSD
21. 9. 2009 18:05
kie
ceed se mi fakt libi, vypada mnohem lip, taky sorento vypada dost dobre, jen se zadek mohl byt o trosku lepsi, Venga vypada docela dobre, ale treba ty zadni svetla...vedle ceedu a sorenta vypadaji...zajimave... >:D