Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Venga: První jízdní dojmy

Michal Fokt
Diskuze (96)
Nové auto, nacházející se v hierarchii korejské značky mezi dosluhujícím Riem a nedávno omlazeným Cee´dem, by se mělo nejlépe cítit v ulicích velkoměst. Tomu také odpovídalo naše první seznámení s ním.

Kia si pro představení modelu Venga s českým rodným listem (vyrábí se v Nošovicích ve fabrice Hyundai, je to tedy tak trochu „naše“ auto) vybrala jedno z měst, které je v Evropě synonymem dopravního chaosu – hlavní město Smartů, Řím. Právě po jeho předměstích a v nejbližším okolí jsme se s novým českorejským autem seznamovali. Trasa to nebyla příliš dlouhá. Nemůžeme vás tedy seznámit s tím, jak se chová na hranici adheze, ovšem jak tuhá je spojka a jak do kulisy padá dvojka a trojka víme opravdu dokonale.

Ale pojďme se vrátit na úplný začátek, k designu. Jestli Cee´d vypadal při svém příchodu na trh velmi současně a takříkajíc evropsky, o venze to platí dvojnásob. Aniž bych se o stylingu ovlivněném Peterem Schreyerem nějak dalekosáhle rozepisoval, myslím, že stačí podotknout, že není těžké si tohle auto oblíbit. Venga je dalším autem ze stále se rozrůstající kategorie mini-MPV, tedy o vůz segmentu B s vyšší stavbou karoserie. Ve své třídě se bude muset poprat se silnou evropskou konkurencí, což znamená, že musí být velmi dobře připravena.

Co se interiéru týče, palubní deska je moderní, perfektně zpracovaná a zhotovená ze sympaticky strukturovaných a barevně sladěných plastů. Tříramenný (nebo snad čtyřramenný?) volant se dobře drží a díky velkému rozsahu nastavení je pozice za ním na danou kategorii velmi příjemná, což ještě podtrhují sedadla s lehkým bočním vedením. Jak se dalo čekat, na zadních sedadlech je i pro dospělého pasažéra dost místa pro hlavu a totéž platí i pro kolena.

Zadní sedadla lze posouvat i měnit sklon jejich opěradla a tak lze modifikovat velikost zavazadlového prostoru. Ten má už ve standardním uspořádání velmi slušných 318 litrů (s prostorem pod podlážkou 440 l), které lze posunutím sedadel zvětšit až na 444 l (570 l). Slušné, co říkáte?

Jak už jsme informovali v dřívějších článcích na téma Kia Venga, sympatické empívíčko bude v nabídce se čtveřicí motorů – dvěma benzinovými motory a dvěma turbodiesely s výkony od 66 do 94 kW. My jsme vyzkoušeli oba nafťáky. Motor o objemu 1,4 l má 66 kW při 4000 otáčkách a 220 Nm v rozmezí 1750-2750 otáček, zatímco šestnáctistovka disponuje 94 kW při 4000 min-1 a 260 Nm při 1900-2750 otáčkách. V obou případech jsou jednotky zkombinovány výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou. A naše dojmy?

Asi vás to překvapí, ale zvolili bychom menší kubaturu, a to hned ze tří důvodů. Čtrnáctistovka je nejen o poznání tišší, ale také má menší prodlevu turbodmychadla a rozbíhá se plynuleji. „Díra pod plynem“ u šestnáctistovky je dost velká a následný záběr turba nechtěně masíruje svaly krční páteře. Navíc je čtrnáctistovka v běžném provozu dostatečně hbitá. Řazení je stále typická Kia, takže je trošku kostrbaté, má trošku vůle v kulise a dráhy jsou trošku delší, při běžném užívání bez sportovních ambicí (kdo by je také u mini-MPV chtěl?) mu ale v zásadě není důvod něco příliš vytýkat. Pokud jste dosud neměli s Kiou zkušenosti, asi nejvíce se podobá mechanizmu u nových Renaultů.

Jak už jsme v úvodu nastínili, zvolená trasa neumožnila příliš otestovat jízdní vlastnosti auta, ale nemusíte smutnit, silniční test vám přineseme co nevidět. Zatím můžeme pouze říci, že je podvozek spíš tvrdší a míra absorpce rázů je dost závislá na použitých pneumatikách. A tady narážíme na třetí důvod, proč pořídit slabší nafťák. Zatímco na šestnáctkách u verzí s motorem 1.6 CRDi už se bude posádka docela natřásat a nebude ochuzena ani o občasný tupý ráz, na patnáctipalcových pneumatikách (které autu mimochodem sluší a kola vůbec nepůsobí dojmem, že jsou příliš malá) je jízdní komfort auta s motorem 1.4 CRDi docela slušný a i šestnáctky zvládá lehčí motor s větší suverenitou. Mimochodem – Kia klade na jízdní vlastnosti značný důraz, o čemž svědčí i tovární montáž pneumatik Continental pro všechny motorizace.

Za nějakou tu tisícovku si můžete pořídit i (vypínatelný) systém stop-start, který funguje naprosto bezproblémově a pomůže vám šetřit korunky i ovzduší.

Při jízdě potěší příjemně strmé a přesné řízení, uměle působící posilovač asi nebudou zákazníci vnímat nijak negativně. Brzdy mají plynulý nástup a dobře se dávkují. Klid v interiéru nijak citelně neruší ani hluk od kol a aerodynamický svist. Asi největším negativem, které jsme si z jízdy s Vengou odvezli, byl tlustý A sloupek u řidiče, do něhož se v zatáčce dokázala schovat i dodávka a bylo tak nutné za sloupek „nakukovat“. Následná diskuze s ostatními kolegy pak vedla ke zjištění, že méně tuto skutečnost vnímají řidiči nižšího vzrůstu, kteří mají díky sklonu sloupku ve spodní části výhled lepší.

Kia Venga - ceny při uvedení na český trh (leden 2010)
Motor1,4 CVVT1,6 CVVT1,4 CRDi1,4 CRDi1,6 CRDi
Převodovka5M5M5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]13961681139613961582
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]66/630092/630055/400066/400094/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]137/4000156/4200220/1750-2350220/1750-2350260/1900-2750
Max. rychlost [km/h]167182157167182
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,910,917,414,511,1
Komb. spotřeba [l/100 km]6,2 (5,9)6,7 (6,2)4,8 (4,4)4,7 (4,5)4,9 (4,5)
Cena Active [Kč]279.980,-299.980,-319.980,-334.980,-349.980,-
Cena Comfort [Kč]339.980,-359.980,-379.980,-394.980,-409.980,-
Cena Comfort Plus [Kč]359.980,-379.980,-399.980,-414.980,-429.980,-
Cena Exclusive [Kč]-429.980,--464.980,-479.980,-

Jestli měla konkurence obavy z příchodu Cee´du, tak z Vengy bude vyloženě zděšena. Zatím žádná Kia před ní nebyla ve své kategorii tak konkurenceschopná. Zatím to vypadá jako fakt dobrá práce, těšte se na náš silniční test.

Doporučujeme
Kia Venga: Ceny a výbavy na českém trhu

Michal Fokt
Diskuze (96)
11. 1. 2010 18:00
Re: Konkurence se směje
Chlapce, chlapce, nejak si nevzpominam na to ze bych te zaradil mezi sve kamose, mas smulu :-!

Primarni chybu mas uz v prvni vete. Ne vyberem motoru, ale vyberem auta se zacina. Ten kdo nikdy do auta nic nenalozi si asi dost tezko bude kupovat MPV s kufrem jak pro chalupare, jak tady nekteri mistni experti radi rikaji. Proste neokecas ze ten motor je na to auto velmi slaby (dynamikou se mu rovna Kia Picanto 1.1 se 4kvalt automatem, taky volba, btw. Skoda 120LS 0-100kmh 18,5s., te by mozna ujel). Nenech se mylit ze musi byt to auto plne zatizene aby to nejelo, uz v single obsazeni to bude na hrane a staci kdyz do nej posadis 4 lidi (=300kg+prazdny kufr) a bude te predjizdet i Avie.
S tim vyjizdenim na cestu to byl naprosto realny priklad, na slovensku se takove useky bez problemu najdou, treba Zilina-CR hranice, tak nedelej ze sebe vola kecanim o tom co je nebo neni mozne v cesku. Kdybys nejezdil jenom prstem po mape bys to asi vedel.
Abych jezdil trasu s osobnim autem podle toho jak jsem zrovna nalozeny, to snad nemyslis vazne...

Mel jsem tu cest zkusit Fabii 1.9SDI, nema turbo, ale zrychleni stejne, dle meho hrozna lemra. Pak jsem videl psat borce ze to maji a jak to je super, nikdy nejsou brzdou na ceste, vetsinou vsechny tlaci pred sebou, mozna i 4x silnejsi auta jako nekdo tady ;-) Presel jsem to se soucitnym pousmanim.

S argumenty o prubehu tociveho momentu na me nechod, to je hezke pro pohodli, ze neni treba podrazovat tak casto, ale pro hodnoty dynamiky v absolutnim meritku (za kolik je schopne auto zrychlit bez ohledu na zarazeny kvalt) je to irelevantni, proste to bez solidniho vykonu nepojede (on se ten jeho prubeh tak trochu v tom zrychleni odrazi, vime?). Do mesta to stacit bude, tam staci cokoliv, i riksa.

Obavam se, ze tvym nazorum "Ja hovorím, že dnes nie sú slabé motory. Sú len slabí šoféri." se budu muset smat vzdycky. Dokud nevymysli technologii kdy sofer bude moct slapnout do pedalu a pomoct motoru v momente kdy potrebuje extra vykon... :-)
9. 1. 2010 19:25
Re: Konkurence se směje
Počuj kámo, máš hlavu? Tak ju láskavo používaj. A nauč sa čítať, to bude tiež plus.
Výber motora musí byť adekvátny predpokladanému použitiu, ak mieniš ťahať s autom každé leto na Jadran, asi si nevezmeš najslabší diesel, nie? Píšem od začiatku, že do mesta a na krátke jazdy aj nižší výkon vpohode stačí, nie na tisíckilometrové túry nabalený na dva týždne.
Čo sa týka toho výjazdu z križovatky, myslím, že som nikde nenapísal, že to túrujem celý čas na križovatke a keď naskočí zelená, tak šliapem plyn k podlahe - rozbieham sa úplne normálne a že sa podaktorí z križovatky vlečú jak s hnojom, aj keď majú 4x výkonnejší voz, je fakt. Nie som žiadny pretekár, vozím deti, a (asi na rozdiel od teba) mám už čosi odjazdené.
Ten príklad s cetou plnou kamiónov a naloženým "slabým" vozom je pekný, ale koľkokrát to zažiješ? Vždy stačí počkať, a už je aj dosť slušných vodičov, ešte sa mi nestalo, aj keď je extrémna premávka, aby niekto nepribrzil a neblikol mi aby som šiel... Že je u vás až taká divočina, mi je ľúto. A auto tak extrémne naložené je skutočne výnimka, v tom prípade myslím dopredu a vyberiem si vhodnejšiu trasu. Alebo si myslíš, že kvôli dvom-trom "plne naloženým" jazdám, ak ich vôbec toľko absolvuješ, je nutné kupovať silný motor?
Jasné, ak chceš chodiť na chalupu, na dovolenky a podobne, tak si vyberieš niečo silnejšie. Ak nie, načo plytvať peniazmi za kone, ktoré nevyužiješ? Účel svätí prostriedky a ten svoj účel aj Venga s 55 kW motorom splní spoľahlivo. Skús niekedy mrknúť grafy priebehu krútiaceho momentu a pochopiť ich, zistíš, že číslo maxima koní nie je až také dôležité.
Smeješ sa jedine vlastnej hlúposti, na iný úsmev tu dôvod nie je.
8. 1. 2010 20:22
Re: Konkurence se směje
Ja te podepisu "+++" >:D
8. 1. 2010 20:20
Re: Konkurence se směje
V cesku mame jedno hezke prirovnani, ktere rika "Z h...a bic neupletes" a ja k tomu doplnim analogii, a se slabym motorem poradne nezrychlis, i kdyz si budes sugerovat ze sofer nahradi vykon auta >:D Mozna si pripadas jako king kdyz se nekomu lepis na * pri odjezdu z krizovatky, ale ten co jede pred tebou si o tobe asi mysli svoje :-!
Ty nikdy nejezdis na dovolenou nebo nekam dal z vesnice? Co takhle se rozjizdet (nedej boze) s plnym autem z vedlejsi na hlavni kdyz jede jeden kamion za druhym svych 90kmh?! To by me zajimalo co udela "neslaby sofer čo vie jazdit aj s malym stadom koni" >:D - ma cca 3 varianty:
a) ceka pul hodiny nez je mezi auty mezera jako krava aby se tam vesel s tim zazracnym zrychlenim, vsichni co stoji jeste za nim z toho maji naramnou "radost"
b) vjede do cesty, da plny knedlik a * mu zacina cvakat dvojku drat jestli ten kamion za nim stihne zabrzdit nebo ho posle do skarpy
c) otoci auto a jedes jinudy >:D
7. 1. 2010 20:57
Re: Konkurence se směje
Tak ja zase hej, občas zabočíš do obchoďáku, cez víkend s deckami do centra...na dovolenky a k babke treba trochu väčšie auto. ;-)