Kilometr za třicetník?

Kilometr za třicetník?

 

Volkswagen představil nejúspornější vznětový automobil na světě. Pokud se tedy tomu vozítku dá říkat automobil... Určitě jste se v nedávné době po razantním zdražení jízdenek na vlak mnohokrát účastnili diskusí, za jakých podmínek se vyplatí jízda do...

Volkswagen představil nejúspornější vznětový automobil na světě. Pokud se tedy tomu vozítku dá říkat automobil...

Určitě jste se v nedávné době po razantním zdražení jízdenek na vlak mnohokrát účastnili diskusí, za jakých podmínek se vyplatí jízda do zaměstnání vlastním vozem. Většinou vám muselo vyjít, že při obsazení čtyřmi osobami, podílejícími se na platbě za pohonné hmoty, se lze přepravit levněji, než špinavým a nepohodlným vlakem. Ovšem pokud byste na dopravu měli stejné vozidlo, jako odstupující šéf Volkswagenu Ferdinand Piech (na fotografii vlevo), vyplatila by se vám cesta autem i v případě, že byste jeli sami. Šedá eminence koncernu VW s ním totiž zvládla 230 km dlouhou cestu z Wolfsburku do Hamburku se spotřebou 0,89 l nafty na 100 km, a to při průběrné rychlosti solidních 75 km/h. Tento výkon nijak nesnižuje fakt, že podle všeho vůz udržoval na dálnici konstantní, a nepříliš vysokou rychlost kolem 75 km/h, a v tomto režimu jsou opravdu velmi úsporné i nepřeplňované vznětové devatenáctistovky.

Za tuto bezmála zázračnou hodnotu spotřeby může zejména atmosféricky plněný vznětový jednoválec (!) s tříventilovou technikou o objemu 0,3 l. Tato jednotka je umístěna napříč před zadní nápravou a disponuje výkonem 6,3 kW při 4000/min a točivým momentem 18,4 N. m při 2000/min. Motor je schopný rozjet dvoumístné vozidlo na rychlost 120 km/h, a spálit 0,99 l na 100 km, není ovšem jasné, zda jde o kombinovanou spotřebu, měřenou standardní metodikou. Pokud tuto spotřebu rozpočítáme do současných cen nafty v České republice, vyjde nám, že lze s tímto konceptem ujet kilometr ani ne za 30 haléřů.

Lví podíl na těchto parametrech má pochopitelně kromě motoru i konstrukce tohoto dosud bezejmenného autíčka. Jeho rám je zhotoven z extrémně lehké hořčíkové slitiny, karoserie, jejíž tvary byly důsledně testovány v aerodynamickém tunelu, je vyrobena z laminátu, který v honbě za hmotností ani není opatřen lakem. S váhou se šetřilo i na šestnáctipalcových kolech, která jsou zhotovena z uhlíkového kompozitu a obouvají pneumatiky s velmi nízkým valivým odporem o rozměru 95/80 vpředu a 115/70 vzadu. Díky tomu má tento volkswagen pohotovostní hmotnost neuvěřitelných 290 kg, a to včetně plné nádrže o objemu 6,5 l, která by měla vystačit až na 650 km jízdy. Při takto nízké hmotnosti však stojí za zmínku fakt, že je vůz vybaven airbagem ve volantu, systémem ABS a dokonce i ESP, převodovka je šestistupňová automatizovaná. Konstrukce rámu zároveň údajně zaručuje takovou ochranu při nárazu zepředu a převrácení, jako závodní vozy kategorie GT.

Do vozu se vstupuje po odklopení části střechy, interiér pojme dva cestující, kteří sedí v tandemu za sebou a ještě zbývá 80 litrů velký prostor pro zavazadla. Ten je ale přístupný samostatným otvorem v zádi úsporného volkswagenu. Přístrojová deska je strohá a obsahuje jen nejnutnější ovládací prvky, na nedostatek místa si však zřejmě není důvod stěžovat. Sedadla jsou prý velmi pohodlná, mají nosnou konstrukci z hořčíku a textilní potah.

Nedá se očekávat, že by Volkswagen uvedl tento prototyp do sériové výroby, ovšem dobře poslouží jako ukázka potenciálu zážehových a vznětových motorů, které se budou chtít udržet v sílící konkurenci alternativních pohonů. Je pravděpodobné, že se Volkswagen svým rekordmanem pochlubí veřejnosti živě v září na pařížském autosalonu.

Kilometr za třicetník?

ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly. Imagination Festival slaví páté výročí

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly.…

Festival, který na jednom místě spojil elektronické žánry drum'n'bass, hardcore a jejich příbuzné styly a…

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak zjistili v polské zoo

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak…

Odebrat medvědovi hračku může být docela nebezpečné, zvláště když hračkou je minometný náboj. Asi takové poučení…

 

iSport.cz

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od obrany a mírné destrukce

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od…

Pěkná divočina! Pardubice se v Chomutově dostaly do pořádného srabu. Pět zápasů, nula bodů, navíc po dvaceti…

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

Dočkali se! Hokejisté Pardubic na sedmý pokus berou první extraligové body v tomto ročníku. S novým trenérským…

 

Reflex.cz

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

V nedělní debatě České televize jsem se dozvěděl, že nejen mne, ale všechny bezdětné lidi v této zemi chce…