Kilometr za třicetník?

Kilometr za třicetník?

 

Volkswagen představil nejúspornější vznětový automobil na světě. Pokud se tedy tomu vozítku dá říkat automobil... Určitě jste se v nedávné době po razantním zdražení jízdenek na vlak mnohokrát účastnili diskusí, za jakých podmínek se vyplatí jízda do...

Volkswagen představil nejúspornější vznětový automobil na světě. Pokud se tedy tomu vozítku dá říkat automobil...

Určitě jste se v nedávné době po razantním zdražení jízdenek na vlak mnohokrát účastnili diskusí, za jakých podmínek se vyplatí jízda do zaměstnání vlastním vozem. Většinou vám muselo vyjít, že při obsazení čtyřmi osobami, podílejícími se na platbě za pohonné hmoty, se lze přepravit levněji, než špinavým a nepohodlným vlakem. Ovšem pokud byste na dopravu měli stejné vozidlo, jako odstupující šéf Volkswagenu Ferdinand Piech (na fotografii vlevo), vyplatila by se vám cesta autem i v případě, že byste jeli sami. Šedá eminence koncernu VW s ním totiž zvládla 230 km dlouhou cestu z Wolfsburku do Hamburku se spotřebou 0,89 l nafty na 100 km, a to při průběrné rychlosti solidních 75 km/h. Tento výkon nijak nesnižuje fakt, že podle všeho vůz udržoval na dálnici konstantní, a nepříliš vysokou rychlost kolem 75 km/h, a v tomto režimu jsou opravdu velmi úsporné i nepřeplňované vznětové devatenáctistovky.

Za tuto bezmála zázračnou hodnotu spotřeby může zejména atmosféricky plněný vznětový jednoválec (!) s tříventilovou technikou o objemu 0,3 l. Tato jednotka je umístěna napříč před zadní nápravou a disponuje výkonem 6,3 kW při 4000/min a točivým momentem 18,4 N. m při 2000/min. Motor je schopný rozjet dvoumístné vozidlo na rychlost 120 km/h, a spálit 0,99 l na 100 km, není ovšem jasné, zda jde o kombinovanou spotřebu, měřenou standardní metodikou. Pokud tuto spotřebu rozpočítáme do současných cen nafty v České republice, vyjde nám, že lze s tímto konceptem ujet kilometr ani ne za 30 haléřů.

Lví podíl na těchto parametrech má pochopitelně kromě motoru i konstrukce tohoto dosud bezejmenného autíčka. Jeho rám je zhotoven z extrémně lehké hořčíkové slitiny, karoserie, jejíž tvary byly důsledně testovány v aerodynamickém tunelu, je vyrobena z laminátu, který v honbě za hmotností ani není opatřen lakem. S váhou se šetřilo i na šestnáctipalcových kolech, která jsou zhotovena z uhlíkového kompozitu a obouvají pneumatiky s velmi nízkým valivým odporem o rozměru 95/80 vpředu a 115/70 vzadu. Díky tomu má tento volkswagen pohotovostní hmotnost neuvěřitelných 290 kg, a to včetně plné nádrže o objemu 6,5 l, která by měla vystačit až na 650 km jízdy. Při takto nízké hmotnosti však stojí za zmínku fakt, že je vůz vybaven airbagem ve volantu, systémem ABS a dokonce i ESP, převodovka je šestistupňová automatizovaná. Konstrukce rámu zároveň údajně zaručuje takovou ochranu při nárazu zepředu a převrácení, jako závodní vozy kategorie GT.

Do vozu se vstupuje po odklopení části střechy, interiér pojme dva cestující, kteří sedí v tandemu za sebou a ještě zbývá 80 litrů velký prostor pro zavazadla. Ten je ale přístupný samostatným otvorem v zádi úsporného volkswagenu. Přístrojová deska je strohá a obsahuje jen nejnutnější ovládací prvky, na nedostatek místa si však zřejmě není důvod stěžovat. Sedadla jsou prý velmi pohodlná, mají nosnou konstrukci z hořčíku a textilní potah.

Nedá se očekávat, že by Volkswagen uvedl tento prototyp do sériové výroby, ovšem dobře poslouží jako ukázka potenciálu zážehových a vznětových motorů, které se budou chtít udržet v sílící konkurenci alternativních pohonů. Je pravděpodobné, že se Volkswagen svým rekordmanem pochlubí veřejnosti živě v září na pařížském autosalonu.

Kilometr za třicetník?

ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Online: Kvalifikace na GP Monaka 2017

Räikkönen získal po devíti letech pole position. Ferrari ovládlo první řadu!

Dnes 13:49

Poprvé od Velké ceny Francie 2008 a po 128 závodech získal Kimi Räikkönen pole position.




Blesk.cz

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce. Injustice 2 je přesto super bojovka

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce.…

Superhrdinové a padouši spolu v komiksech bojují od samotného vzniku bublinkového čtiva. Postavit je proti sobě…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…