Kilometr za třicetník?

Kilometr za třicetník?

 

Volkswagen představil nejúspornější vznětový automobil na světě. Pokud se tedy tomu vozítku dá říkat automobil... Určitě jste se v nedávné době po razantním zdražení jízdenek na vlak mnohokrát účastnili diskusí, za jakých podmínek se vyplatí jízda do...

Volkswagen představil nejúspornější vznětový automobil na světě. Pokud se tedy tomu vozítku dá říkat automobil...

Určitě jste se v nedávné době po razantním zdražení jízdenek na vlak mnohokrát účastnili diskusí, za jakých podmínek se vyplatí jízda do zaměstnání vlastním vozem. Většinou vám muselo vyjít, že při obsazení čtyřmi osobami, podílejícími se na platbě za pohonné hmoty, se lze přepravit levněji, než špinavým a nepohodlným vlakem. Ovšem pokud byste na dopravu měli stejné vozidlo, jako odstupující šéf Volkswagenu Ferdinand Piech (na fotografii vlevo), vyplatila by se vám cesta autem i v případě, že byste jeli sami. Šedá eminence koncernu VW s ním totiž zvládla 230 km dlouhou cestu z Wolfsburku do Hamburku se spotřebou 0,89 l nafty na 100 km, a to při průběrné rychlosti solidních 75 km/h. Tento výkon nijak nesnižuje fakt, že podle všeho vůz udržoval na dálnici konstantní, a nepříliš vysokou rychlost kolem 75 km/h, a v tomto režimu jsou opravdu velmi úsporné i nepřeplňované vznětové devatenáctistovky.

Za tuto bezmála zázračnou hodnotu spotřeby může zejména atmosféricky plněný vznětový jednoválec (!) s tříventilovou technikou o objemu 0,3 l. Tato jednotka je umístěna napříč před zadní nápravou a disponuje výkonem 6,3 kW při 4000/min a točivým momentem 18,4 N. m při 2000/min. Motor je schopný rozjet dvoumístné vozidlo na rychlost 120 km/h, a spálit 0,99 l na 100 km, není ovšem jasné, zda jde o kombinovanou spotřebu, měřenou standardní metodikou. Pokud tuto spotřebu rozpočítáme do současných cen nafty v České republice, vyjde nám, že lze s tímto konceptem ujet kilometr ani ne za 30 haléřů.

Lví podíl na těchto parametrech má pochopitelně kromě motoru i konstrukce tohoto dosud bezejmenného autíčka. Jeho rám je zhotoven z extrémně lehké hořčíkové slitiny, karoserie, jejíž tvary byly důsledně testovány v aerodynamickém tunelu, je vyrobena z laminátu, který v honbě za hmotností ani není opatřen lakem. S váhou se šetřilo i na šestnáctipalcových kolech, která jsou zhotovena z uhlíkového kompozitu a obouvají pneumatiky s velmi nízkým valivým odporem o rozměru 95/80 vpředu a 115/70 vzadu. Díky tomu má tento volkswagen pohotovostní hmotnost neuvěřitelných 290 kg, a to včetně plné nádrže o objemu 6,5 l, která by měla vystačit až na 650 km jízdy. Při takto nízké hmotnosti však stojí za zmínku fakt, že je vůz vybaven airbagem ve volantu, systémem ABS a dokonce i ESP, převodovka je šestistupňová automatizovaná. Konstrukce rámu zároveň údajně zaručuje takovou ochranu při nárazu zepředu a převrácení, jako závodní vozy kategorie GT.

Do vozu se vstupuje po odklopení části střechy, interiér pojme dva cestující, kteří sedí v tandemu za sebou a ještě zbývá 80 litrů velký prostor pro zavazadla. Ten je ale přístupný samostatným otvorem v zádi úsporného volkswagenu. Přístrojová deska je strohá a obsahuje jen nejnutnější ovládací prvky, na nedostatek místa si však zřejmě není důvod stěžovat. Sedadla jsou prý velmi pohodlná, mají nosnou konstrukci z hořčíku a textilní potah.

Nedá se očekávat, že by Volkswagen uvedl tento prototyp do sériové výroby, ovšem dobře poslouží jako ukázka potenciálu zážehových a vznětových motorů, které se budou chtít udržet v sílící konkurenci alternativních pohonů. Je pravděpodobné, že se Volkswagen svým rekordmanem pochlubí veřejnosti živě v září na pařížském autosalonu.

Kilometr za třicetník?

ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
Odposlechy v kauze podnikatele Sisáka byly v souladu se zákonem, uvedl soud Odposlechy v kauze podnikatele Sisáka byly v souladu se zákonem, uvedl soud

Podnikatel Petr Sisák neuspěl s ústavní stížností, která…

Český tým pro odchod Británie z EU povede Soňa Machová, nahradí Prouzu Český tým pro odchod Británie z EU povede Soňa Machová, nahradí Prouzu

Českou skupinu zabývající se odchodem Velké Británie z…

Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let

Česká republika by během tří až pěti let mohla vyměnit…

Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem

Nejmenší obchody s jedním pokladním místem by mohly…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

Míšina matka je údajně těhotná! Jdu na první ultrazvuk, chlubila se

Míšina matka je údajně těhotná! Jdu na první…

Míša Muzikářová je pohřešovaná již od 11. ledna. Policie stále nemá žádné stopy, které by vedly k jejímu…

 

iSport.cz

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná, ale rozhodne forma hráčů

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná,…

Dvakrát působil ve Slavii, teď Petra Radu čeká derby v roli kouče Sparty. Legendy obou pražských celků si myslí,…

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

 

Reflex.cz

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha o nejednoznačné historii moderní Kuby

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha…

Kuba a její porevoluční vývoj jsou buď milovány, nebo zatracovány, nic mezi tím. Zatímco socialistické…

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte si, jak zní Líza Simpsonová s novým hlasem

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte…

Nedávná smrt herečky a dabérky Heleny Štáchové vznesla otázku, kdo nahradí její hlas v jednom…