Klasické karoserie vs. atypické modely: Po proudu přirozené evoluce

Klasické karoserie vs. atypické modely: Po proudu přirozené evoluce

 

Časy se mění a s nimi i pojetí automobilů. Reakce prestižních výrobců na tento trend se různí.

Jak známo, čas je jedním z nejlepších prostředků k prověření vyspělosti designu. Nemá však jen tuto vlastnost – díky jeho relativitě a přirozenému pokroku můžeme pozorovat, jakým způsobem se mění přístup dříve jasně orientovaných automobilek k novým karoseriím. Ačkoli by některé z nich ještě před začátkem nového milénia působily v modelové paletě té které značky nepatřičně, dnes jsou její pevnou součástí.

Z celkového hlediska nejde o narušení hodnot, nýbrž o zcela přirozenou reakci na vývoj automobilového designu. Případné nepřijetí této skutečnosti je však zcela pochopitelné, neboť proslulé karoserie sportovních značek již nejsou jediným nositelem tvarové filozofie svého výrobce. Avšak nespornou výhodou je možnost prověření flexibility tvarosloví – jeho použitelnosti na více druhů rozměrových i prostorových segmentů.

Porsche 911 vs. Cayenne – Palba do tradičních řad

Zřejmě nejvýraznějším a dříve prakticky nemyslitelným krokem je aplikace tradičních prvků Porsche na sportovně-užitkový koncept. I přes jeho nemalý úspěch jde o pozoruhodný jev, který prolomil pomyslné ledy designové filosofie pro další karosářské rozšíření v podobě Panamery.

Z hlediska designu je Cayenne velmi odvážným počinem. Výjimečnost tohoto projektu spatříme zpravidla až tehdy, uvědomíme-li si, že páteří jeho designu je automobil navazující na kultovní kupé 356 z let 1948 až 1965.

Prapodivná premiéra - Porsche Cayenne

Tato skutečnost vyniká při pohledu na příď, kde dochází k obdobným procesům jako u kupé 911. Samozřejmostí je přepracování jednotlivých elementů (světlomety, průduchy v nárazníku, míra snížení reliéfu kapoty v souvislosti s výškou předních partií).

Při zdánlivě nesmyslném porovnání profilů 911 a Cayenne lze vypozorovat překvapivou souvislost v míře zakulacení okenní linky. Tuto podobnost však nelze svádět na to, že jde o modely téže značky – inspirace kultovním designem zasáhla i druhou polovinu pontonu, jejíž celistvost dokreslují velmi jednoduché světlomety (u první generace modelu před modernizací z roku 2006).

Porsche 911
 

Porsche Cayenne
 

Lamborghini Aventador vs. Urus – Transformace muskulatury

Případ Lamborghini je poněkud odlišný. V jeho případě nelze hovořit o tak silné tvarové kontinuitě, jakou disponuje Porsche. Urus, pakliže dojde k jeho sériové verzi, by navíc nebyl prvním terénně laděným modelem značky.

Přesto však vize Urus přebírá od svých továrních soukmenovců vcelku zásadní rysy. Sportovně-užitkový vůz volí podobnou kompozici přídě jako Aventador, včetně základního rozvržení nasávačů v oblast nárazníku. Má však přiostřený výzor, formovaný dynamičtějšími a rozměrově menšími světlomety. Prvkem, který posiluje dojem propracovanější muskulatury, je kapota s řadou bohatě prokládaných ploch.

Lamborghini Urus: SUV vyzrazeno

V porovnání s Porsche Cayenne je SUV od Lamborghini svébytnějším modelem, neboť se od kupé italské značky odlišuje více. Jeho zvláštností je rozložení proporcí karoserie, které je pozoruhodnější než (na první pohled velmi výrazné) rýsování povrchu. Zvláště masivní nárůst hmoty nad zadními koly (souběžně v místě přechodu na C-sloupek) vytváří dojem mohutnosti.

V souvislosti s třídou SUV (a s přihlédnutím k velmi výrazné členitosti linek a ploch exteriéru) je ucelený zadní pás s integrovanými svítilnami logickým řešením, jež posiluje vizuální harmonii. Samotná výška zádě umocňuje výše zmíněný dojem mohutnosti, klenutí v horní části dveří pak sekunduje prohnutí na přídi a profilu.

Lamborghini Aventador
 

Lamborghini Urus
 

Aston Martin DB9 vs. Cygnet – Mezitřídní smír

Paralela mezi prestižními kupé a vozidly segmentu A je vyslovenou raritou. O to více strhující je fakt, že nositelem prémiových prvků britského vozu je automobil mainstreamového původu o délce 2985 mm.

Karosářský základ v podobě Toyoty iQ je u nejmenšího Astonu Martin všech dob více než nesporný, přesto je zajímavé sledovat, s jakou mírou pečlivosti byly jednotlivé prvky kupé přenášeny na městský model. Původní japonská příď je poměrně vysoká, což posloužilo jako stabilní základ pro původní rozvržení masky chladiče, aniž bylo nutné výrazně přepracovat vzor. Zdobné díly kapoty jsou druhotným prvkem doplňujícím celek.

Aston Martin Cygnet: České ceny začínají na 958 tisíc Kč

Vzadu je tvarový původ zřejmě nejvíce vidět, což však nebrání v notném zušlechtění japonského mini. Slepé místo v prohnuté svítilně je viditelnou, přitom ale nikterak rušivou, vzpomínkou na iQ, které se podepsalo i pod netradiční provedení B-sloupku.

Jeden z nejzvláštnějších příkladů designové spolupráce současnosti je oživením segmentu A, kde se jedná o patrně nejprestižnějšího reprezentanta. Autorem celkového designu je tým designerů pod vedením Marka Reichmana.

Aston Martin DB9
 

Aston Martin Cygnet
 

Ferrari 458 Italia vs. FF – Jednotní v různosti

Oživení karoserie shooting-brake v podání Ferrari přijalo výrazné rysy sportovního kupé. Část charakteru modelu FF, který je v rámci značky průkopníkem pohonu všech kol a čtyř míst v interiéru, tvoří modifikace již vyzkoušených řešení. Z toho vyplývá, že vazba mezi atypickým vozidlem a tradičně stavěným kupé je v případě Ferrari velmi úzká.

Ferrari FF: 4x4 patří do sněhu

Dynamická příď s vertikálně orientovanými světlomety přejímá některé tvary z modelu 458 Italia. Jde především o zmíněná světla a jejich prostorovou orientaci. Jistou inspiraci můžeme vycítit i u návaznosti horních výběžků světlometů na plochu kapoty. Nasávací otvory v nárazníku jsou však zcela jiné s takřka nulovými vazbami na zmíněné kupé.

Při konfrontaci profilů dvou odlišných modelů jde především o příbuznost zadní linky, která navazuje na kliky dveří. Zaujme také vysoká míra hladkosti povrchu, jinými slovy nízká míra členitosti (což je zřetelné v porovnání s tvaroslovím Lamborghini).

Kruhové zadní svítilny tvoří charakteristický znak vozidel Ferrari, proto je nutné s nimi počítat. Kreativní je však rozdíl v tom, jak je s nimi nakládáno. I zde rozhoduje zvolená karoserie a její prostorové náležitosti – u 458 Italia představují lampy nejvyšší bod zádě, zatímco v případě FF zapadají do klenutého prostoru víka zavazadlového prostoru o objemu 450 litrů.

Ferrari 458 Italia
 

Ferrari FF
 
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Nová výstavní hala Kongresového centra Praha má už jasný obrys Nová výstavní hala Kongresového centra Praha má už jasný obrys

Urbanisticko-architektonická soutěž Nové KCP vyhlášená…

Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

 
 

Přidat názorDiskuse: Klasické karoserie vs. atypické modely: Po…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších

Donald Trump na svých autech nikdy nešetřil.

 





 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Včera

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

 

iSport.cz

Bitva snů pro Federera! První ročník Laver Cupu ovládl tým Evropy

Bitva snů pro Federera! První ročník Laver Cupu…

První ročník Laver Cupu patří výběru Evropy! V dramatickém zápase se o to postaral Roger Federer, který porazil…

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový Václav Kadlec

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový…

Zatím nejvíce jednoznačného vítězství v této sezoně se dočkali fotbalisté Sparty. V 8. kole Het ligy porazili…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…