Klasické karoserie vs. atypické modely: Po proudu přirozené evoluce

Klasické karoserie vs. atypické modely: Po proudu přirozené evoluce

 

Časy se mění a s nimi i pojetí automobilů. Reakce prestižních výrobců na tento trend se různí.

Jak známo, čas je jedním z nejlepších prostředků k prověření vyspělosti designu. Nemá však jen tuto vlastnost – díky jeho relativitě a přirozenému pokroku můžeme pozorovat, jakým způsobem se mění přístup dříve jasně orientovaných automobilek k novým karoseriím. Ačkoli by některé z nich ještě před začátkem nového milénia působily v modelové paletě té které značky nepatřičně, dnes jsou její pevnou součástí.

Z celkového hlediska nejde o narušení hodnot, nýbrž o zcela přirozenou reakci na vývoj automobilového designu. Případné nepřijetí této skutečnosti je však zcela pochopitelné, neboť proslulé karoserie sportovních značek již nejsou jediným nositelem tvarové filozofie svého výrobce. Avšak nespornou výhodou je možnost prověření flexibility tvarosloví – jeho použitelnosti na více druhů rozměrových i prostorových segmentů.

Porsche 911 vs. Cayenne – Palba do tradičních řad

Zřejmě nejvýraznějším a dříve prakticky nemyslitelným krokem je aplikace tradičních prvků Porsche na sportovně-užitkový koncept. I přes jeho nemalý úspěch jde o pozoruhodný jev, který prolomil pomyslné ledy designové filosofie pro další karosářské rozšíření v podobě Panamery.

Z hlediska designu je Cayenne velmi odvážným počinem. Výjimečnost tohoto projektu spatříme zpravidla až tehdy, uvědomíme-li si, že páteří jeho designu je automobil navazující na kultovní kupé 356 z let 1948 až 1965.

Prapodivná premiéra - Porsche Cayenne

Tato skutečnost vyniká při pohledu na příď, kde dochází k obdobným procesům jako u kupé 911. Samozřejmostí je přepracování jednotlivých elementů (světlomety, průduchy v nárazníku, míra snížení reliéfu kapoty v souvislosti s výškou předních partií).

Při zdánlivě nesmyslném porovnání profilů 911 a Cayenne lze vypozorovat překvapivou souvislost v míře zakulacení okenní linky. Tuto podobnost však nelze svádět na to, že jde o modely téže značky – inspirace kultovním designem zasáhla i druhou polovinu pontonu, jejíž celistvost dokreslují velmi jednoduché světlomety (u první generace modelu před modernizací z roku 2006).

Porsche 911
 

Porsche Cayenne
 

Lamborghini Aventador vs. Urus – Transformace muskulatury

Případ Lamborghini je poněkud odlišný. V jeho případě nelze hovořit o tak silné tvarové kontinuitě, jakou disponuje Porsche. Urus, pakliže dojde k jeho sériové verzi, by navíc nebyl prvním terénně laděným modelem značky.

Přesto však vize Urus přebírá od svých továrních soukmenovců vcelku zásadní rysy. Sportovně-užitkový vůz volí podobnou kompozici přídě jako Aventador, včetně základního rozvržení nasávačů v oblast nárazníku. Má však přiostřený výzor, formovaný dynamičtějšími a rozměrově menšími světlomety. Prvkem, který posiluje dojem propracovanější muskulatury, je kapota s řadou bohatě prokládaných ploch.

Lamborghini Urus: SUV vyzrazeno

V porovnání s Porsche Cayenne je SUV od Lamborghini svébytnějším modelem, neboť se od kupé italské značky odlišuje více. Jeho zvláštností je rozložení proporcí karoserie, které je pozoruhodnější než (na první pohled velmi výrazné) rýsování povrchu. Zvláště masivní nárůst hmoty nad zadními koly (souběžně v místě přechodu na C-sloupek) vytváří dojem mohutnosti.

V souvislosti s třídou SUV (a s přihlédnutím k velmi výrazné členitosti linek a ploch exteriéru) je ucelený zadní pás s integrovanými svítilnami logickým řešením, jež posiluje vizuální harmonii. Samotná výška zádě umocňuje výše zmíněný dojem mohutnosti, klenutí v horní části dveří pak sekunduje prohnutí na přídi a profilu.

Lamborghini Aventador
 

Lamborghini Urus
 

Aston Martin DB9 vs. Cygnet – Mezitřídní smír

Paralela mezi prestižními kupé a vozidly segmentu A je vyslovenou raritou. O to více strhující je fakt, že nositelem prémiových prvků britského vozu je automobil mainstreamového původu o délce 2985 mm.

Karosářský základ v podobě Toyoty iQ je u nejmenšího Astonu Martin všech dob více než nesporný, přesto je zajímavé sledovat, s jakou mírou pečlivosti byly jednotlivé prvky kupé přenášeny na městský model. Původní japonská příď je poměrně vysoká, což posloužilo jako stabilní základ pro původní rozvržení masky chladiče, aniž bylo nutné výrazně přepracovat vzor. Zdobné díly kapoty jsou druhotným prvkem doplňujícím celek.

Aston Martin Cygnet: České ceny začínají na 958 tisíc Kč

Vzadu je tvarový původ zřejmě nejvíce vidět, což však nebrání v notném zušlechtění japonského mini. Slepé místo v prohnuté svítilně je viditelnou, přitom ale nikterak rušivou, vzpomínkou na iQ, které se podepsalo i pod netradiční provedení B-sloupku.

Jeden z nejzvláštnějších příkladů designové spolupráce současnosti je oživením segmentu A, kde se jedná o patrně nejprestižnějšího reprezentanta. Autorem celkového designu je tým designerů pod vedením Marka Reichmana.

Aston Martin DB9
 

Aston Martin Cygnet
 

Ferrari 458 Italia vs. FF – Jednotní v různosti

Oživení karoserie shooting-brake v podání Ferrari přijalo výrazné rysy sportovního kupé. Část charakteru modelu FF, který je v rámci značky průkopníkem pohonu všech kol a čtyř míst v interiéru, tvoří modifikace již vyzkoušených řešení. Z toho vyplývá, že vazba mezi atypickým vozidlem a tradičně stavěným kupé je v případě Ferrari velmi úzká.

Ferrari FF: 4x4 patří do sněhu

Dynamická příď s vertikálně orientovanými světlomety přejímá některé tvary z modelu 458 Italia. Jde především o zmíněná světla a jejich prostorovou orientaci. Jistou inspiraci můžeme vycítit i u návaznosti horních výběžků světlometů na plochu kapoty. Nasávací otvory v nárazníku jsou však zcela jiné s takřka nulovými vazbami na zmíněné kupé.

Při konfrontaci profilů dvou odlišných modelů jde především o příbuznost zadní linky, která navazuje na kliky dveří. Zaujme také vysoká míra hladkosti povrchu, jinými slovy nízká míra členitosti (což je zřetelné v porovnání s tvaroslovím Lamborghini).

Kruhové zadní svítilny tvoří charakteristický znak vozidel Ferrari, proto je nutné s nimi počítat. Kreativní je však rozdíl v tom, jak je s nimi nakládáno. I zde rozhoduje zvolená karoserie a její prostorové náležitosti – u 458 Italia představují lampy nejvyšší bod zádě, zatímco v případě FF zapadají do klenutého prostoru víka zavazadlového prostoru o objemu 450 litrů.

Ferrari 458 Italia
 

Ferrari FF
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Kapsch prodloužil smlouvu s ministerstvem o mýtném za více než pět miliard Kapsch prodloužil smlouvu s ministerstvem o mýtném za více než pět miliard

Ministerstvo dopravy v neděli uzavřelo dodatek ke smlouvě…

Igor Záruba: Smutné čtení mezi několika řádky Igor Záruba: Smutné čtení mezi několika řádky

Soudě podle ohlasů v německém tisku, kancléřka Angela…

Komodity po letech vynášejí, některé rostou i o desítky procent Komodity po letech vynášejí, některé rostou i o desítky procent

Po čtyři roky investoři na komoditách jen pálili peníze,…

Hraje se US Open – nejbohatší tenisový turnaj v historii Hraje se US Open – nejbohatší tenisový turnaj v historii

V pondělí začíná v New Yorku US Open, poslední tenisový…

 
 

Přidat názorDiskuse: Klasické karoserie vs. atypické modely: Po…






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Auta s motorem Wankel (od r. 1964): Dočkáme se jich ještě někdy? Auta s motorem Wankel (od r. 1964): Dočkáme se jich ještě někdy?

Koncepce motoru s otáčivým pístem je jistě zajímavá, ale…

Test ojetiny: Opel Astra J je dobré auto, i když trochu obézní Test ojetiny: Opel Astra J je dobré auto, i když trochu obézní

Opel Astra generace J je na poměry své třídy opravdu…

 




Související články
Porsche 908/04 Vision Gran Turismo: Virtuální sen Porsche 908/04 Vision Gran Turismo: Virtuální sen

Jeden z nejkrásnějších konceptů značky Porsche vůbec…

Porsche Panamera: Slibované kombi a karmínové GTS očima grafiků Porsche Panamera: Slibované kombi a karmínové GTS očima grafiků

Druhá generace Porsche Panamera dostane verzi kombi a…

 



 
Citroëny s hydropneumatikou ve velké galerii a řadě videí (3. díl)

Citroëny s hydropneumatikou ve velké galerii a řadě videí (3. díl)

Dnes 08:00

Citroën u modelů Xantia, C5 a C6 dovedl hydropneumatické odpružení téměř k dokonalosti po stránce spolehlivosti i jízdního komfortu, ale i přesto jej hodlá opustit.




Blesk.cz

Chudí musí jíst nezdravě? Omyl, kvalitní strava peněženku nezruinuje

Chudí musí jíst nezdravě? Omyl, kvalitní strava…

Myslíte si, že zdravé jídlo vás vyjde dráž než nezdravé potraviny? Omyl. Zdravé jídlo vás může naopak vyjít na…

Jak si namnožit rybíz, angrešt a jostu? Teď je ten pravý čas

Jak si namnožit rybíz, angrešt a jostu? Teď je ten pravý čas

Ovocné keře nesmí na zahrádce chybět. Drobné plody chutnají čerstvě utržené, ale i v koláčích, domácích…

 

iSport.cz

Lafatova nová role: Tvoří hru Sparty, záložníci sedí na lavičce

Lafatova nová role: Tvoří hru Sparty, záložníci sedí…

Spartu postihla krize na pozici ofenzivního záložníka. Tradiční tvůrce hry Bořek Dočkal je zraněný, mimo hru je…

SESTŘIHY: Rakitič spasil Barcelonu, Kroos Real. Ligu vede Las Palmas

SESTŘIHY: Rakitič spasil Barcelonu, Kroos Real. Ligu…

Fotbalisté Realu Madrid se ve 2. kole La Ligy nadřeli více, než se očekávalo. Na domácí půdě ale nakonec…

 

Reflex.cz

Chovanec: „Babiš zneužívá svoje média.“ A fakt že jo!

Chovanec: „Babiš zneužívá svoje média.“ A fakt že jo!

Naprosto dojemný důkaz psí věrnosti svému živiteli podali Babišovi novináři v neděli po pořadu Otázky Václava…

Izrael vydal do USA muže, jenž do Íránu vyvážel vojenské vybavení

Izrael vydal do USA muže, jenž do Íránu vyvážel…

Izraelský nejvyšší soud rozhodl, že může být vydán do USA Izraelec obviněný z toho, že Íránu nelegálně prodával…