reklama


1.12. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Klimatizace v zimě: Proč ji musíte i teď zapnout? Plus tipy na zimní údržbu

 

Chladit kabinu auta potřebujeme hlavně v létě. V zimě přijde vhod topení. Přesto i v zimním období je žádoucí klimatizaci občas zapnout. Důvodů může být více.

Zatímco v letních parnech běží často klimatizace auta naplno, v zimě je její použití diskutabilní. Ti, co mají manuální verzi, klimatizaci (či přesněji její kompresor), vyřadí z činnosti prostým zmáčknutím tlačítka „econ“ nebo prostě nezmáčknou „AC“, případně ovladač se symbolem sněhové vločky. Horší to je u samočinné klimatizace. Pokud někdo nastaví teplotu a aktivuje plně samočinný režim, klimatizace a tedy kompresor, stlačující plynnou náplň, v tomto případě běží. I tady lze kompresor samozřejmě odpojit. Bohužel u některých aut jeho vyřazení znamená deaktivaci samočinného režimu. Takže pak musíte teplotu v kabině regulovat manuálně.

Aby se promazal

Zapnutí klimatizaci v zimě se však přesto nevyhnete. Důvodem je skutečnost, že s její náplní se do okruhu systému dostává také strojní olej. Musí jej být přesně stanovené množství v poměru k chladicímu médiu. Pokud by jej bylo hodně, hrozilo by zvýšení tlaku v systému, což by nemusela vydržet různá drobná těsnění, tvořená zpravidla „O“ kroužky.

Olej je nezbytně nutný k mazání již zmíněného kompresoru. Jiný zdroj maziva totiž nemá. Kdo nechá klimatizaci po celou zimu vypnutou, ten se může na jaře docela divit. První rozběhnutí kompresoru totiž bude zcela nasucho, což mu škodí. V extrému jej můžete dokonce poškodit. I při teplotách pod nulou zapněte klimatizaci svého vozu na krátkou dobu alespoň jednou týdně.

Řidič potřebuje vidět

Po celonočním stání venku a současně při teplotách „pod nulou“ jsou po ránu skla auta přes námrazu neprůhledná. Sice ji před jízdou škrabkou odstraníte, ovšem v chladné kabině dochází na sklech ke kondenzaci páry. Zbavit se vlhkosti na čelním skle můžete právě zapnutím klimatizace. Však také, když aktivujete funkci foukání vzduchu na čelní sklo, zapne se vždy klimatizace a zároveň se ventilátor ventilační/topné soustavy vozidla roztočí na maximální otáčky.

Dávka svěžesti

Vzduch hnaný do kabiny přes tepelný výměník je často suchý. Mnohým jedincům se následkem toho může hůře dýchat, což snižuje pohodlí při pobytu ve vozidle, v případě řidiče i bezpečnost jízdy. U starých aut bylo toto řešeno principem ventilační soustavy, kdy teplý (temperovaný) vzduch do kabiny byl přiváděn pouze některými výdechy. Vždy těmi v prostoru nohou (musí být v teple) a dále zpravidla bočními v palubní desce.

Naopak prostřední průduchy v palubní desce, tedy ty nad ovládáním topení a autorádiem, vháněly do interiéru vozidla pouze studený, tedy netemperovaný vzduch. Takto to měl vyřešeno ještě Golf 3. generace. U vozů BMW je navíc kanál k prostředním výdechům vybavený přepínacím šoupátkem, takže z nich může proudit studený i temperovaný vzduch.

U moderních aut se již počítá s klimatizací, takže teplý vzduch proudí všemi výdechy. Kdo jej chce trochu zvlhčit, nezbývá mu než pustit klimatizaci. Nebo si otevřít okna a vyvětrat…

Běžet může stále

Vypnutí (zapnutí) kompresoru klimatizace příslušným tlačítkem ve smyslu jeho plného odpojení od hnacího plochého řemen připadá v úvahu pouze u systémů s elektromagnetickou spojkou, většinou integrovanou do řemenice kompresoru.

Alternativou k elektromagnetické spojce jsou kompresory s proměnným výkonem. Ty se točí stále, pouze se reguluje tlak chladicí náplně v systému klimatizace, a to takzvanou naklápěcí deskou uvnitř kompresoru. Poprvé se popsané řešení objevilo ve druhé polovině 90. let na Opelu Astra G. Dnes toto využívá kupříkladu koncern PSA.

Je to trochu starost

K zajištění správné funkce klimatizace je zapotřebí se o ni starat. Servis klimatizace ale obyčejně podstupujeme na jaře. Zpravidla když máme pocit, že klimatizace málo chladí. K odstátí starého chladiva, „vyvakuování“ a následně k opětovnému naplnění musíte do servisu. Mnozí se také mylně domnívají, že když klimatizaci nepoužívají, není nutné ji servisovat. To je samozřejmě nesmysl. To, že nechladí, vás sice trápit nemusí, ovšem zadřený kompresor je věc hodně nepříjemnou. V extrému může způsobit i selhání rozvodů motoru.

V zimě, pokud se vám zdá, že se skla automobilu odmlžují jen pozvolna, zkuste vyměnit kabinový čistič. Zřejmě bude plný vody. V takovém případě se po zapnutí klimatizace line z výdechů nejen vlhký, nýbrž i zapáchající vzduch.

Výměně kabinového čističe by mělo vždy předcházet čištění výparníku klimatizace. I to lze u některých aut zvládnout svépomocí. Je třeba si zakoupit příslušný sprej. Jeho dlouhý šlahoun osazený rozprašovací tryskou zasuneme do otvoru, kde je jinak kabinový čistič a to možná co nejdále do ventilačního systému. Po vyjmutí šlahounu prostor filtru uzavřeme, natočíme motor a necháme běžet ventilátor topení na některou z vyšších rychlostí po dobu několika minut. Aby se čistící směs dostala pokud možno všude. Pak již osadíme nový kabinový čistič a měly byste mít od mlžení skel pokoj.

Foto Jiří Pekárek a archiv

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu

Podle prvních odhadů Italové v referendu jasně odmítli…

Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy

Městský soud v Brně poslal dnes obžalovaného podnikatele…

Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky

V zákulisí české železnice se v posledních týdnech a…

Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů

V České republice se nenarodilo příliš mnoho…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Nejnovější Mazda 3 se dočkala drobných kosmetických…

 






 
Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Včera

Motor HTP o objemu 1,2 litru léta platil za jeden z nejkontroverznější pohonů aut. Zpočátku mnohdy zbytečně tendenční kritika koncepce a výkonů dostala později mnohem reálnější základ. To když se začaly objevovat mnohdy fatální závady...




Blesk.cz

Autobus plný dětí se srazil s kamionem! Při nehodě zahynulo nejméně 12 lidí

Autobus plný dětí se srazil s kamionem! Při nehodě…

Nejméně 12 mrtvých, včetně devíti dětí, a dalších dvacet zraněných si v neděli na východě Ruska vyžádala nehoda…

Stovky lidí se praly o jídlo a vodu: Vláda do Mosulu poslala pomoc bez vojáků

Stovky lidí se praly o jídlo a vodu: Vláda do Mosulu…

Ve východní části iráckého Mosulu v neděli vypukl chaos, když se stovky lidí vrhly na nákladní automobily s…

 

iSport.cz

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi zahrál na housle

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi…

Dvacetiletý útočník podruhé od letního příchodu ze Sparty dostal šanci v základní sestavě a stejně jako v…

Šilhavý: Van Kessel pryč ze Slavie? Jedná se. Pokud tu bude, šanci má

Šilhavý: Van Kessel pryč ze Slavie? Jedná se. Pokud…

Když trenér Jaroslav Šilhavý přebíral po pěti kolech ligové sezony fotbalisty Slavie, patřilo týmu z Edenu až…

 

Reflex.cz

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Napsal jsem dva články proti podpoře udávání spojené s Babišovou EET, a z temnoty Internetu se vynořily ty…

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura tam chce postavit vesnici

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura…

Když loni v červenci nastoupil Němec Johann-Dietrich Wörner na místo generálního ředitele Evropské kosmické…

 
 
reklama