Kloubové autobusy současných evropských značek – 1. díl (+videa)

 

Kloubové autobusy má dnes ve své nabídce většina evropských výrobců autobusů pro městskou hromadnou výrobu. Díky tomu lze vybírat z řady celkových délek, kapacit interiéru a rovněž pohonných systémů.

Kloubové autobusy se poprvé objevily ve dvacátých letech dvacátého století, ale tehdy ještě nedosahovalo řešení jejich kloubového mechanismu, aby se mohly výrazněji rozšířit.

Většinu problémů spojených s netradičním řešením jejich konstrukce podvozku a karoserie se podařilo vyřešit v šedesátých a sedmdesátých letech dvacátého století. Právě v této době se začínají rozšiřovat v městské hromadné dopravě a zároveň se objevují i z dnešního pohledu kuriózní luxusní autokary pro dálkovou dopravu.

Vozidla starších generací ze šedesátých až osmdesátých let většinou využívala koncepci s motorem umístěným v přední části před kloubem a pohonem prostřední z trojice náprav. K nevýhodám tohoto řešení patřil horší přístup k motoru a hluk. Zároveň nemohly být tyto autobusy nízkopodlažní.

V současnosti již převažuje koncepce, která je označována jako tlačná, což znamená, že motor je uložen až v zádi vozu a pohání poslední z trojice náprav.

Iveco Bus

Iveco Bus v současnosti nabízí modelovou řadu městských autobusů s označením Urbanway, jejíž premiéra se odehrála na Světovém kongresu UITP 2013 o mobilitě a městské dopravě v Ženevě.

Urbanway nabízí širokou škálu provedení a je k dispozici ve třech celkových délkách 10,5, 12 a 18 m, z nichž právě ta poslední patří kloubovému autobusu. Ten je pak dostupný s konvenční vznětovou i CNG pohonnou jednotkou a v nabídce figuruje i hybrid.

V případě provedení se vznětovým motorem je tento kloubový autobus nabízen se vzadu napříč uloženým přeplňovaným šestiválcem Cursor 9 Euro VI o objemu 8,7 litru ve dvou verzích. První z nich disponuje výkonem 265 kW a točivým momentem 1650 N.m, zatímco druhá má výkon 294 kW a točivý moment 1700 N.m.

CNG provedení pohání napříč vzadu uložený šestiválec Cursor 8 CNG Euro VI, který z objemu 8,7 litru poskytuje výkon 243 kW a točivý moment 1300 N.m.

Hybridní verze je vybavena vznětovým šestiválcem Tector 7 Euro VI o objemu 6,7 litru s výkonem 235 kW uloženým spolu s elektromotorem podélně v zádi vozidla. Při použití ve městech s pomalou, intenzivní dopravou, nabízí tento hybrid podle svého výrobce úspory paliva až 40 % ve srovnání s konvenčním autobusem.

Iveco Bus Urbanway 18 má celkovou délku 17.910 mm, šířku 2500 mm a výšku 3066 mm. Rozvor mezi první a druhou nápravou má 5335 mm a mezi druhou a třetí nápravou pak 6675 mm.

Standardně jsou v nabídce dvě provedení karoserie a interiéru. První je třídveřové se 39 sedadly a druhé čtyřdveřové s 34 sedadly. Celková kapacita sedících i stojících cestujících je okolo 170 osob.

Iveco Bus Urbanway: Městské Euro 6

Video


Iveco Bus Urbanway 18
 

MAN

Společnost MAN Truck & Bus nabízí kloubové autobusy v rámci své modelové řady městských vozidel Lion's City ve dvou různých délkách s označeními G a GL, u nichž lze navíc volit mezi nízkopodlažním LF a nízkonástupním provedením LE s větším počtem sedadel.

MAN Lion's City G a GL jsou k dispozici s přeplňovaným vznětovým šestiválcem D2066 LUH Euro VI o objemu 10,5 litru ve dvou verzích. První z nich má výkon 235 kW a točivý moment 1600 N.m. Druhá varianta nabízí výkon 265 kW a točivý moment 1800 N.m.

Vedle těchto konvenčních provedení je v nabídce i Lion's City GL CNG se šestiválcovým motorem na zemní plyn. Pohonná jednotka E2876 LUH Euro VI o objemu 12,8 litru je pro kloubový autobus k dispozici pouze s výkonem 228 kW a točivým momentem 1250 N.m.

Výrobce uvádí pro CNG provedení snížení emisí CO2 ve srovnání s konvenčními autobusy až o 17 %. V případě celkových provozních nákladu se pak může jednat až o 15% úsporu.

MAN Lion's City G a GL spojuje celková šířka 2500 mm a výška 2880 mm, ale rozděluje celková délka a přepravní kapacita. První jmenovaná verze je dlouhá 17.980 mm a druhá 18.750 mm.

Kapacita interiéru verze G je uváděna 53 sedících a 105 stojících pro nízkopodlažní a 61 sedících a 80 stojících pro nízkonástupní provedení, zatímco u GL je to 57 sedících a 106 stojících proti 65 sedícím 82 stojícím pasažérům.

Interiér autobusu je navržen jako flexibilní prostor, který má umožnit co nejjednodušší pohyb cestujících a zároveň nabídnout pohodlné cestování. Pro zvýšení kapacity jsou v přední polovině tři sklopná sedadla umístěná bokem ke směru jízdy. V závislosti na počtu cestujících muže řidič tato sedadla zablokovat nebo uvolnit pouhým stiskem ovladače na palubní desce.

Důležitou roli v interiéru autobusu hraje světlo. Kromě rozměrných bočních oken a prosklených střešních poklopů je proto použit i průsvitný materiál na skládací měchy v oblasti kloubu.

Bus of the Year 2015: MAN Lion's City GL CNG


MAN Lion's City G a GL
 

Mercedes-Benz

      

Mercedes-Benz patří k výrobcům s nejširší nabídkou městských autobusů a jejich kloubová provedení nabízí rovnou v rámci tří modelových řad od Conecto G přes Citaro G až po Capacity L.

První z této trojice je zástupcem modelové řady Conecto, jejíž zcela nová generace je čerstvou novinkou značky, která byla odhalena v první polovině letošního září a je určena především pro země střední a východní Evropy nebo Střední východ.

V rámci této modelové řady budou k dispozici kloubové autobusy Conecto G a Conecto G NGT. První je vybaven konvenční vznětovou pohonnou jednotkou v podobě přeplňovaného šestiválce OM 470 Euro VI o objemu 10,7 litru s výkonem 265 kW a točivým momentem 1700 N.m.

Za zkratkou NGT se u značky Mercedes-Benz již tradičně ukrývá tichý a k životnímu prostředí přívětivý motor spalující zemní plyn, jehož výkony prozatím nejsou k dispozici

Mercedes-Benz Conecto G s celkovou délkou 18.120 mm a rozvorem mezi první a druhou nápravou 5900 mm a mezi druhou a třetí nápravou 5990 mm má celkovou kapacitu cestujících 148 osob a v provedení NGT dokonce až 158 pasažérů.

Mercedes-Benz Conecto: Přijíždí nová generace


Mercedes-Benz Conecto G
 

Hlavní hvězdou a obchodně nejúspěšnější modelovou řadou městských autobusů značky Mercedes-Benz je Citaro, jehož kloubové provedení lze identifikovat dle písmene G v označení.

Tento autobus je nabízen s širokou paletou pohonných jednotek v podobě přeplňovaných vznětových šestiválců OM 470 a OM 936 v provedení Euro 6.

První jmenovaný motor o objemu 10,7 litru je pro model Citaro G nabízen s výkony 265 kW a 290 kW, jimž odpovídají hodnoty točivého momentu 1700, resp. 1900 N.m. Druhá pohonná jednotka o objemu 7,7 litru může mít být dodána pouze s výkonem 260 kW a točivým momentem 1400 N.m.

Mercedes-Benz Citaro G NGT je vybaven 7,7litrovým šestiválcem OM 936 G upraveným pro spalovaní zemního plynu a disponuje výkonem 222 kW a točivým momentem 1200 N.m.

Všechny kloubové autobusy modelové řady Citaro v provedení Euro VI mají celkovou délku 18.125 mm, šířku 2550 mm a výšku 3120 mm, resp. 3389 mm u verze NGT.

Kapacita převážených cestujících se liší podle použité pohonné jednotky a počtu dveří. Mercedes-Benz uvádí pro třídveřovou verzi s motorem OM 470 celkem 44 sedadel prostor pro 111 stojících osob. Provedení s motorem OM 936 může nabídnout 46 sedadel a místo 117 stojícím lidem. Verze NGT pak kombinuje 45 sedících a 108 stojících pasažérů.

Jízdní dojmy: Mercedes-Benz Citaro - Premiérová jízda


Mercedes-Benz Citaro G
 

Vrcholem v nabídce městských autobusů značky Mercedes-Benz je model Capacity L. Tento čtyřnápravový autobus je zároveň jedním z nejdelších kloubových autobusů na evropském trhu.

Čtyřnápravový autobus s řízením kol první a poslední nápravy je poháněn přeplňovaným vznětovým šestiválcem OM 470 Euro VI o objemu 10,7 l s výkonem 290 kW a točivým momentem 1900 N.m.

Mercedes-Benz při premiéře tohoto modelu na konci roku 2014 uvedl, že při plném obsazení vychází spotřeba paliva na jednoho cestujícího okolo 0,5 litru na 100 km, což má být jeden z nejnižších údajů mezi městskými autobusy.

Mercedes-Benz CapaCity L je se svou celkovou délkou 20.995 mm zhruba o tři metry delší než současné běžné kloubové autobusy a zároveň překonává i povolenou maximální délku soupravy vozidel stanovenou na 18,75 m, ale i přesto splňuje požadavky německé silniční dopravy a může zde být nasazen do běžného provozu.

Tento kloubový autobus s interiérem schopným pojmout až 191 cestujících má být ideálním řešením pro přetížené městské linky a vyhrazené linky Bus Rapid Transit.

Mercedes-Benz Capacity L: Pro 191 cestujících


Mercedes-Benz Capacity L
 

Scania

Scania svou současnou modelovou řadu městských autobusů Citywide představila již v roce 2011 na tehdejším podzimním veletrhu Busworld.

Podobně jako u konkurenčních značek i zde se jedná několik různých vozidel s nízkopodlažní (LF) a nízkonástupní (LE) konfigurací s dvounápravovými i třínápravovými podvozky a samozřejmě nechybí ani kloubová provedení.

To nabízí jednu z nejširších nabídek pohonných jednotek s ohledem na použitá paliva i dostupné výkony a zároveň řadu konfigurací interiéru dokončených podle požadavků budoucích provozovatelů autobusů.

Konvenční přeplňované vznětové motory mají objem 7,0 litru a 9,0 litru a vedle nafty mohou spalovat i bionaftu či HVO, tedy hydrogenovaný rostlinný olej. Menší z dvojice motorů je nabízen s výkonem 206 kW a točivým momentem 1100 N.m. U větší pohonné jednotky je pak uveden výkon 184 až 235 kW a točivý moment 1250 až 1600 N.m.

Objem 9,0 litru pak má i motor spalující bioplyn nebo zemní plyn, který disponuje výkony od 206 do 235 kW a točivými momenty 1350 až 1500 N.m.

Městské autobusy: Citywide a další


Scania Citywide
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Hyundai začne vyrábět ostré verze Tucson N a Kona N Hyundai začne vyrábět ostré verze Tucson N a Kona N

Jihokorejská automobilka Hyundai potvrdila výrobu dalších…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…