Kloubové autobusy současných evropských značek – 1. díl (+videa)

 

Kloubové autobusy má dnes ve své nabídce většina evropských výrobců autobusů pro městskou hromadnou výrobu. Díky tomu lze vybírat z řady celkových délek, kapacit interiéru a rovněž pohonných systémů.

Kloubové autobusy se poprvé objevily ve dvacátých letech dvacátého století, ale tehdy ještě nedosahovalo řešení jejich kloubového mechanismu, aby se mohly výrazněji rozšířit.

Většinu problémů spojených s netradičním řešením jejich konstrukce podvozku a karoserie se podařilo vyřešit v šedesátých a sedmdesátých letech dvacátého století. Právě v této době se začínají rozšiřovat v městské hromadné dopravě a zároveň se objevují i z dnešního pohledu kuriózní luxusní autokary pro dálkovou dopravu.

Vozidla starších generací ze šedesátých až osmdesátých let většinou využívala koncepci s motorem umístěným v přední části před kloubem a pohonem prostřední z trojice náprav. K nevýhodám tohoto řešení patřil horší přístup k motoru a hluk. Zároveň nemohly být tyto autobusy nízkopodlažní.

V současnosti již převažuje koncepce, která je označována jako tlačná, což znamená, že motor je uložen až v zádi vozu a pohání poslední z trojice náprav.

Iveco Bus

Iveco Bus v současnosti nabízí modelovou řadu městských autobusů s označením Urbanway, jejíž premiéra se odehrála na Světovém kongresu UITP 2013 o mobilitě a městské dopravě v Ženevě.

Urbanway nabízí širokou škálu provedení a je k dispozici ve třech celkových délkách 10,5, 12 a 18 m, z nichž právě ta poslední patří kloubovému autobusu. Ten je pak dostupný s konvenční vznětovou i CNG pohonnou jednotkou a v nabídce figuruje i hybrid.

V případě provedení se vznětovým motorem je tento kloubový autobus nabízen se vzadu napříč uloženým přeplňovaným šestiválcem Cursor 9 Euro VI o objemu 8,7 litru ve dvou verzích. První z nich disponuje výkonem 265 kW a točivým momentem 1650 N.m, zatímco druhá má výkon 294 kW a točivý moment 1700 N.m.

CNG provedení pohání napříč vzadu uložený šestiválec Cursor 8 CNG Euro VI, který z objemu 8,7 litru poskytuje výkon 243 kW a točivý moment 1300 N.m.

Hybridní verze je vybavena vznětovým šestiválcem Tector 7 Euro VI o objemu 6,7 litru s výkonem 235 kW uloženým spolu s elektromotorem podélně v zádi vozidla. Při použití ve městech s pomalou, intenzivní dopravou, nabízí tento hybrid podle svého výrobce úspory paliva až 40 % ve srovnání s konvenčním autobusem.

Iveco Bus Urbanway 18 má celkovou délku 17.910 mm, šířku 2500 mm a výšku 3066 mm. Rozvor mezi první a druhou nápravou má 5335 mm a mezi druhou a třetí nápravou pak 6675 mm.

Standardně jsou v nabídce dvě provedení karoserie a interiéru. První je třídveřové se 39 sedadly a druhé čtyřdveřové s 34 sedadly. Celková kapacita sedících i stojících cestujících je okolo 170 osob.

Iveco Bus Urbanway: Městské Euro 6

Video


Iveco Bus Urbanway 18
 

MAN

Společnost MAN Truck & Bus nabízí kloubové autobusy v rámci své modelové řady městských vozidel Lion's City ve dvou různých délkách s označeními G a GL, u nichž lze navíc volit mezi nízkopodlažním LF a nízkonástupním provedením LE s větším počtem sedadel.

MAN Lion's City G a GL jsou k dispozici s přeplňovaným vznětovým šestiválcem D2066 LUH Euro VI o objemu 10,5 litru ve dvou verzích. První z nich má výkon 235 kW a točivý moment 1600 N.m. Druhá varianta nabízí výkon 265 kW a točivý moment 1800 N.m.

Vedle těchto konvenčních provedení je v nabídce i Lion's City GL CNG se šestiválcovým motorem na zemní plyn. Pohonná jednotka E2876 LUH Euro VI o objemu 12,8 litru je pro kloubový autobus k dispozici pouze s výkonem 228 kW a točivým momentem 1250 N.m.

Výrobce uvádí pro CNG provedení snížení emisí CO2 ve srovnání s konvenčními autobusy až o 17 %. V případě celkových provozních nákladu se pak může jednat až o 15% úsporu.

MAN Lion's City G a GL spojuje celková šířka 2500 mm a výška 2880 mm, ale rozděluje celková délka a přepravní kapacita. První jmenovaná verze je dlouhá 17.980 mm a druhá 18.750 mm.

Kapacita interiéru verze G je uváděna 53 sedících a 105 stojících pro nízkopodlažní a 61 sedících a 80 stojících pro nízkonástupní provedení, zatímco u GL je to 57 sedících a 106 stojících proti 65 sedícím 82 stojícím pasažérům.

Interiér autobusu je navržen jako flexibilní prostor, který má umožnit co nejjednodušší pohyb cestujících a zároveň nabídnout pohodlné cestování. Pro zvýšení kapacity jsou v přední polovině tři sklopná sedadla umístěná bokem ke směru jízdy. V závislosti na počtu cestujících muže řidič tato sedadla zablokovat nebo uvolnit pouhým stiskem ovladače na palubní desce.

Důležitou roli v interiéru autobusu hraje světlo. Kromě rozměrných bočních oken a prosklených střešních poklopů je proto použit i průsvitný materiál na skládací měchy v oblasti kloubu.

Bus of the Year 2015: MAN Lion's City GL CNG


MAN Lion's City G a GL
 

Mercedes-Benz

      

Mercedes-Benz patří k výrobcům s nejširší nabídkou městských autobusů a jejich kloubová provedení nabízí rovnou v rámci tří modelových řad od Conecto G přes Citaro G až po Capacity L.

První z této trojice je zástupcem modelové řady Conecto, jejíž zcela nová generace je čerstvou novinkou značky, která byla odhalena v první polovině letošního září a je určena především pro země střední a východní Evropy nebo Střední východ.

V rámci této modelové řady budou k dispozici kloubové autobusy Conecto G a Conecto G NGT. První je vybaven konvenční vznětovou pohonnou jednotkou v podobě přeplňovaného šestiválce OM 470 Euro VI o objemu 10,7 litru s výkonem 265 kW a točivým momentem 1700 N.m.

Za zkratkou NGT se u značky Mercedes-Benz již tradičně ukrývá tichý a k životnímu prostředí přívětivý motor spalující zemní plyn, jehož výkony prozatím nejsou k dispozici

Mercedes-Benz Conecto G s celkovou délkou 18.120 mm a rozvorem mezi první a druhou nápravou 5900 mm a mezi druhou a třetí nápravou 5990 mm má celkovou kapacitu cestujících 148 osob a v provedení NGT dokonce až 158 pasažérů.

Mercedes-Benz Conecto: Přijíždí nová generace


Mercedes-Benz Conecto G
 

Hlavní hvězdou a obchodně nejúspěšnější modelovou řadou městských autobusů značky Mercedes-Benz je Citaro, jehož kloubové provedení lze identifikovat dle písmene G v označení.

Tento autobus je nabízen s širokou paletou pohonných jednotek v podobě přeplňovaných vznětových šestiválců OM 470 a OM 936 v provedení Euro 6.

První jmenovaný motor o objemu 10,7 litru je pro model Citaro G nabízen s výkony 265 kW a 290 kW, jimž odpovídají hodnoty točivého momentu 1700, resp. 1900 N.m. Druhá pohonná jednotka o objemu 7,7 litru může mít být dodána pouze s výkonem 260 kW a točivým momentem 1400 N.m.

Mercedes-Benz Citaro G NGT je vybaven 7,7litrovým šestiválcem OM 936 G upraveným pro spalovaní zemního plynu a disponuje výkonem 222 kW a točivým momentem 1200 N.m.

Všechny kloubové autobusy modelové řady Citaro v provedení Euro VI mají celkovou délku 18.125 mm, šířku 2550 mm a výšku 3120 mm, resp. 3389 mm u verze NGT.

Kapacita převážených cestujících se liší podle použité pohonné jednotky a počtu dveří. Mercedes-Benz uvádí pro třídveřovou verzi s motorem OM 470 celkem 44 sedadel prostor pro 111 stojících osob. Provedení s motorem OM 936 může nabídnout 46 sedadel a místo 117 stojícím lidem. Verze NGT pak kombinuje 45 sedících a 108 stojících pasažérů.

Jízdní dojmy: Mercedes-Benz Citaro - Premiérová jízda


Mercedes-Benz Citaro G
 

Vrcholem v nabídce městských autobusů značky Mercedes-Benz je model Capacity L. Tento čtyřnápravový autobus je zároveň jedním z nejdelších kloubových autobusů na evropském trhu.

Čtyřnápravový autobus s řízením kol první a poslední nápravy je poháněn přeplňovaným vznětovým šestiválcem OM 470 Euro VI o objemu 10,7 l s výkonem 290 kW a točivým momentem 1900 N.m.

Mercedes-Benz při premiéře tohoto modelu na konci roku 2014 uvedl, že při plném obsazení vychází spotřeba paliva na jednoho cestujícího okolo 0,5 litru na 100 km, což má být jeden z nejnižších údajů mezi městskými autobusy.

Mercedes-Benz CapaCity L je se svou celkovou délkou 20.995 mm zhruba o tři metry delší než současné běžné kloubové autobusy a zároveň překonává i povolenou maximální délku soupravy vozidel stanovenou na 18,75 m, ale i přesto splňuje požadavky německé silniční dopravy a může zde být nasazen do běžného provozu.

Tento kloubový autobus s interiérem schopným pojmout až 191 cestujících má být ideálním řešením pro přetížené městské linky a vyhrazené linky Bus Rapid Transit.

Mercedes-Benz Capacity L: Pro 191 cestujících


Mercedes-Benz Capacity L
 

Scania

Scania svou současnou modelovou řadu městských autobusů Citywide představila již v roce 2011 na tehdejším podzimním veletrhu Busworld.

Podobně jako u konkurenčních značek i zde se jedná několik různých vozidel s nízkopodlažní (LF) a nízkonástupní (LE) konfigurací s dvounápravovými i třínápravovými podvozky a samozřejmě nechybí ani kloubová provedení.

To nabízí jednu z nejširších nabídek pohonných jednotek s ohledem na použitá paliva i dostupné výkony a zároveň řadu konfigurací interiéru dokončených podle požadavků budoucích provozovatelů autobusů.

Konvenční přeplňované vznětové motory mají objem 7,0 litru a 9,0 litru a vedle nafty mohou spalovat i bionaftu či HVO, tedy hydrogenovaný rostlinný olej. Menší z dvojice motorů je nabízen s výkonem 206 kW a točivým momentem 1100 N.m. U větší pohonné jednotky je pak uveden výkon 184 až 235 kW a točivý moment 1250 až 1600 N.m.

Objem 9,0 litru pak má i motor spalující bioplyn nebo zemní plyn, který disponuje výkony od 206 do 235 kW a točivými momenty 1350 až 1500 N.m.

Městské autobusy: Citywide a další


Scania Citywide
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Udělal jsem některé personální chyby, teď si dávám větší pozor, řekl Babiš Udělal jsem některé personální chyby, teď si dávám větší pozor, řekl Babiš

Vládní hnutí ANO se sešlo v neděli na celostátním sněmu,…

Charanzová povede kandidátku ANO do evropských voleb Charanzová povede kandidátku ANO do evropských voleb

Lídrem hnutí ANO do voleb do Evropského parlamentu bude…

Bydlení v Praze znovu zdražilo. Průměrný nájem se na konci loňska zvýšil na 340 korun za metr Bydlení v Praze znovu zdražilo. Průměrný nájem se na konci loňska zvýšil na 340 korun za metr

Průměrné nájemné bez poplatků v Praze na konci loňského…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná

Prototypy modernizované Škody Superb se už v současnosti…

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

 





 
Zimní vs. letní pneumatiky v zimě: Vyvracíme mýtus jménem 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horší

Zimní vs. letní pneumatiky v zimě: Vyvracíme mýtus 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horší

Dnes 08:00

Z nezávislých testů vyplývá, že zejména na suchu fungují letní pneu lépe i v zimě. Kde je tedy pravda?




Blesk.cz

Konec bratrů! Harry s Williamem půlí domácnost i služebnictvo: Může za to Meghan

Konec bratrů! Harry s Williamem půlí domácnost i…

Napětí mezi královskými bratry a jejich neurozenými manželkami by se už měsíce dalo krájet. William a Harry už…

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300 kilo závadného polského masa

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300…

Byl to hnus! Bezmála 300 kilo závadného polského masa odhalili inspektoři veterinární správy spolu s celníky v…

 

iSport.cz

Jablonec řeší Trávníka. Koleno je OK, co hlava? Má trošku blok, míní Rada

Jablonec řeší Trávníka. Koleno je OK, co hlava? Má…

Trénuje s týmem a v neděli na to nejspíš vletí. Jablonecký lídr Michal Trávník se po artroskopii kolena vrací do…

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek, který se žene korytem

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek,…

Deset zápasů bez vítězství, pět zápasů bez vstřeleného gólu a hořký pád na čtrnácté místo. Kdyby ve FORTUNA:LIZE…

 

Reflex.cz

Čínsko-vietnamská válka: Jak se do sebe pustily dva spojenecké státy tábora míru a socialismu

Čínsko-vietnamská válka: Jak se do sebe pustily dva…

Když Vietnamská lidová armáda vtrhla po sérii pohraničních incidentů do Demokratické Kampučie a svrhla obludnou…

Zdravotnictví zadarmo, penze pro každého i víc státních zaměstnanců. USA zachvátilo socialistické šílenství

Zdravotnictví zadarmo, penze pro každého i víc…

Není to zpráva, která by v Česku nějak zásadně rezonovala, ale stojí za to jí věnovat pozornost. Stále…