Iveco Bus
Iveco Bus v současnosti nabízí modelovou řadu městských autobusů s označením Urbanway, jejíž premiéra se odehrála na Světovém kongresu UITP 2013 o mobilitě a městské dopravě v Ženevě. Urbanway nabízí širokou škálu provedení a je k dispozici ve třech celkových délkách 10,5, 12 a 18 m, z nichž právě ta poslední patří kloubovému autobusu. Ten je pak dostupný s konvenční vznětovou i CNG pohonnou jednotkou a v nabídce figuruje i hybrid. V případě provedení se vznětovým motorem je tento kloubový autobus nabízen se vzadu napříč uloženým přeplňovaným šestiválcem Cursor 9 Euro VI o objemu 8,7 litru ve dvou verzích. První z nich disponuje výkonem 265 kW a točivým momentem 1650 N.m, zatímco druhá má výkon 294 kW a točivý moment 1700 N.m. CNG provedení pohání napříč vzadu uložený šestiválec Cursor 8 CNG Euro VI, který z objemu 8,7 litru poskytuje výkon 243 kW a točivý moment 1300 N.m. Hybridní verze je vybavena vznětovým šestiválcem Tector 7 Euro VI o objemu 6,7 litru s výkonem 235 kW uloženým spolu s elektromotorem podélně v zádi vozidla. Při použití ve městech s pomalou, intenzivní dopravou, nabízí tento hybrid podle svého výrobce úspory paliva až 40 % ve srovnání s konvenčním autobusem. Iveco Bus Urbanway 18 má celkovou délku 17.910 mm, šířku 2500 mm a výšku 3066 mm. Rozvor mezi první a druhou nápravou má 5335 mm a mezi druhou a třetí nápravou pak 6675 mm. Standardně jsou v nabídce dvě provedení karoserie a interiéru. První je třídveřové se 39 sedadly a druhé čtyřdveřové s 34 sedadly. Celková kapacita sedících i stojících cestujících je okolo 170 osob.Iveco Bus Urbanway: Městské Euro 6
Video
MAN
Společnost MAN Truck & Bus nabízí kloubové autobusy v rámci své modelové řady městských vozidel Lion's City ve dvou různých délkách s označeními G a GL, u nichž lze navíc volit mezi nízkopodlažním LF a nízkonástupním provedením LE s větším počtem sedadel. MAN Lion's City G a GL jsou k dispozici s přeplňovaným vznětovým šestiválcem D2066 LUH Euro VI o objemu 10,5 litru ve dvou verzích. První z nich má výkon 235 kW a točivý moment 1600 N.m. Druhá varianta nabízí výkon 265 kW a točivý moment 1800 N.m. Vedle těchto konvenčních provedení je v nabídce i Lion's City GL CNG se šestiválcovým motorem na zemní plyn. Pohonná jednotka E2876 LUH Euro VI o objemu 12,8 litru je pro kloubový autobus k dispozici pouze s výkonem 228 kW a točivým momentem 1250 N.m. Výrobce uvádí pro CNG provedení snížení emisí CO2 ve srovnání s konvenčními autobusy až o 17 %. V případě celkových provozních nákladu se pak může jednat až o 15% úsporu. MAN Lion's City G a GL spojuje celková šířka 2500 mm a výška 2880 mm, ale rozděluje celková délka a přepravní kapacita. První jmenovaná verze je dlouhá 17.980 mm a druhá 18.750 mm. Kapacita interiéru verze G je uváděna 53 sedících a 105 stojících pro nízkopodlažní a 61 sedících a 80 stojících pro nízkonástupní provedení, zatímco u GL je to 57 sedících a 106 stojících proti 65 sedícím 82 stojícím pasažérům. Interiér autobusu je navržen jako flexibilní prostor, který má umožnit co nejjednodušší pohyb cestujících a zároveň nabídnout pohodlné cestování. Pro zvýšení kapacity jsou v přední polovině tři sklopná sedadla umístěná bokem ke směru jízdy. V závislosti na počtu cestujících muže řidič tato sedadla zablokovat nebo uvolnit pouhým stiskem ovladače na palubní desce. Důležitou roli v interiéru autobusu hraje světlo. Kromě rozměrných bočních oken a prosklených střešních poklopů je proto použit i průsvitný materiál na skládací měchy v oblasti kloubu.Bus of the Year 2015: MAN Lion's City GL CNG
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz patří k výrobcům s nejširší nabídkou městských autobusů a jejich kloubová provedení nabízí rovnou v rámci tří modelových řad od Conecto G přes Citaro G až po Capacity L. První z této trojice je zástupcem modelové řady Conecto, jejíž zcela nová generace je čerstvou novinkou značky, která byla odhalena v první polovině letošního září a je určena především pro země střední a východní Evropy nebo Střední východ. V rámci této modelové řady budou k dispozici kloubové autobusy Conecto G a Conecto G NGT. První je vybaven konvenční vznětovou pohonnou jednotkou v podobě přeplňovaného šestiválce OM 470 Euro VI o objemu 10,7 litru s výkonem 265 kW a točivým momentem 1700 N.m. Za zkratkou NGT se u značky Mercedes-Benz již tradičně ukrývá tichý a k životnímu prostředí přívětivý motor spalující zemní plyn, jehož výkony prozatím nejsou k dispozici Mercedes-Benz Conecto G s celkovou délkou 18.120 mm a rozvorem mezi první a druhou nápravou 5900 mm a mezi druhou a třetí nápravou 5990 mm má celkovou kapacitu cestujících 148 osob a v provedení NGT dokonce až 158 pasažérů.Mercedes-Benz Conecto: Přijíždí nová generace
Hlavní hvězdou a obchodně nejúspěšnější modelovou řadou městských autobusů značky Mercedes-Benz je Citaro, jehož kloubové provedení lze identifikovat dle písmene G v označení. Tento autobus je nabízen s širokou paletou pohonných jednotek v podobě přeplňovaných vznětových šestiválců OM 470 a OM 936 v provedení Euro 6. První jmenovaný motor o objemu 10,7 litru je pro model Citaro G nabízen s výkony 265 kW a 290 kW, jimž odpovídají hodnoty točivého momentu 1700, resp. 1900 N.m. Druhá pohonná jednotka o objemu 7,7 litru může mít být dodána pouze s výkonem 260 kW a točivým momentem 1400 N.m. Mercedes-Benz Citaro G NGT je vybaven 7,7litrovým šestiválcem OM 936 G upraveným pro spalovaní zemního plynu a disponuje výkonem 222 kW a točivým momentem 1200 N.m. Všechny kloubové autobusy modelové řady Citaro v provedení Euro VI mají celkovou délku 18.125 mm, šířku 2550 mm a výšku 3120 mm, resp. 3389 mm u verze NGT. Kapacita převážených cestujících se liší podle použité pohonné jednotky a počtu dveří. Mercedes-Benz uvádí pro třídveřovou verzi s motorem OM 470 celkem 44 sedadel prostor pro 111 stojících osob. Provedení s motorem OM 936 může nabídnout 46 sedadel a místo 117 stojícím lidem. Verze NGT pak kombinuje 45 sedících a 108 stojících pasažérů.
Jízdní dojmy: Mercedes-Benz Citaro - Premiérová jízda
Vrcholem v nabídce městských autobusů značky Mercedes-Benz je model Capacity L. Tento čtyřnápravový autobus je zároveň jedním z nejdelších kloubových autobusů na evropském trhu. Čtyřnápravový autobus s řízením kol první a poslední nápravy je poháněn přeplňovaným vznětovým šestiválcem OM 470 Euro VI o objemu 10,7 l s výkonem 290 kW a točivým momentem 1900 N.m. Mercedes-Benz při premiéře tohoto modelu na konci roku 2014 uvedl, že při plném obsazení vychází spotřeba paliva na jednoho cestujícího okolo 0,5 litru na 100 km, což má být jeden z nejnižších údajů mezi městskými autobusy. Mercedes-Benz CapaCity L je se svou celkovou délkou 20.995 mm zhruba o tři metry delší než současné běžné kloubové autobusy a zároveň překonává i povolenou maximální délku soupravy vozidel stanovenou na 18,75 m, ale i přesto splňuje požadavky německé silniční dopravy a může zde být nasazen do běžného provozu. Tento kloubový autobus s interiérem schopným pojmout až 191 cestujících má být ideálním řešením pro přetížené městské linky a vyhrazené linky Bus Rapid Transit.